De resultaten van 4 jaar bloggen

De resultaten van 4 jaar bloggen

Bijgewerkt op

In februari 2017 plaatste ik het artikel ‘De resultaten van 2 jaar bloggen’. Nu, aan het einde van 2018, zijn we weer bijna 2 jaar verder. En bijna 4 jaar sinds ik begin 2015 begon met structureel bloggen op doyoucopy.nl. Daarom vind ik het hoog tijd voor een update. Wat heeft 4 jaar bloggen mij – en daarmee mijn bedrijf – gebracht?

In mijn vorige artikel over mijn eigen blogresultaten schreef ik dat de bezoekersaantallen aan het einde van 2016 wel leken te exploderen. In de laatste maanden van 2016 kwam de stroom bezoekers inderdaad goed op stoom en die trend heeft zich alleen maar verder doorgezet. Tijdens heel 2017 en tijdens heel 2018 (daar kom ik zo op terug).

Een korte recap

Even heel kort terug. Mijn website doyoucopy.nl heb ik al meer dan 15 jaar. Maar ik gebruik ‘m pas sinds de start van mijn praktijk als copywriter als bedrijfswebsite. Dat is sinds het einde van 2009. In de jaren 2010 tot en met 2014 schreef ik sporadisch een blogje of een nieuwsberichtje. Zoals veel bedrijven dat doen. Ik blogde niet structureel en al helemaal niet volgens een contentmarketingstrategie.

Dit terwijl ik wél wist dat bloggen enorm belangrijk was om een merk op te bouwen, nieuwe bezoekers aan te trekken en je expertise als vakspecialist aan de buitenwereld te tonen. Omdat je moet practicen wat je preacht, begon ik begin 2015 met wekelijks bloggen. Elke vrijdag verscheen er een nieuw artikel op doyoucopy.nl/blog.

De ontwikkeling van mijn eerste tijd als structureel blogger beschreef ik in een aantal artikelen:

Ja, al na een halfjaar waren de eerste effecten zichtbaar in de statistieken. En na een jaar ging het echt lekker: mijn website veranderde door mijn blogdiscipline in een effectieve leadmachine. Eind 2016 explodeerden de bezoekercijfers.

Waar ik in de jaren 2010 tot en met 2014 zo’n 4.000 bezoekers per jaar behaalde, behaalde ik dat aantal in 2017 per maand.

Mijn blogresultaten in 2017
Mijn blogresultaten in 2017 (bron: StatCounter)

Terug naar 2018

Maar daar hield het niet op. Dit jaar stegen de bezoekersaantallen verder. Mede dankzij een aantal monsterblogs dat ik op doyoucopy.nl publiceerde. Vooral vanaf de zomer van 2018 ging het hard, waardoor het aantal unieke bezoekers dit jaar uitkomt op gemiddeld bijna 8.000 per maand (het jaar is nog niet helemaal afgelopen, dus de precieze cijfers moeten nog komen). Opnieuw een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor.

Mijn blogresultaten in 2018
Mijn blogresultaten in 2018 (bron: StatCounter)

Vergeleken met vorig jaar zijn de pageviews met 55% en de unieke bezoeken met 79% gestegen. Sinds dit najaar heeft elke maand structureel zelfs meer dan 10.000 bezoekers. Met als voorlopig record de maand november 2018, toen mijn website 14.158 unieke bezoekers wist te trekken.

December is op dit moment nog niet op de helft, maar gaat hoogstwaarschijnlijk ook wel meer dan 10.000 bezoekers halen. (Hoewel ik verwacht dat het verkeer tussen kerst en oud en nieuw wel wat inzakt, jullie hebben dan toch wel wat beters te doen dan achter de computer te zitten om iets te leren over marketing, communicatie, copywriting of bloggen? 😉 )

Dat is behoorlijk wat voor een website van een zzp’er, al zeg ik het zelf. Dat de opbloeiende economie meewerkt, zal beslist een rol spelen. Maar zonder goede content was het me natuurlijk nooit gelukt om al die bezoekers naar mijn website toe te trekken.

Zo ziet de ontwikkeling in verkeer van mijn website eruit sinds begin 2015, toen ik begon met wekelijks bloggen:

Groei blog doyoucopy.nl 2015-2018
De groei van mijn website van maand tot maand (bron: StatCounter)

Zeg nu zelf: zo’n groeiende grafiek ziet er mooi uit, nietwaar?

De pijnpunten van wekelijks bloggen

Pijnpunten waren er natuurlijk ook. In het afgelopen jaar had ik af en toe weleens een gebrek aan inspiratie, terwijl ik daar in de jaren ervoor geen last van had. Ik heb inmiddels veel onderwerpen al weleens aangestipt en als ik nog eens over een onderwerp blog, moet dat natuurlijk wel iets toevoegen.

Ook werden mijn artikelen in 2018 langer en uitgebreider, waardoor ik meer tijd voor research én voor het schrijven nodig had. Hierdoor had ik minder artikelen op de plank liggen en heb ik ook weleens een artikel gepubliceerd dat ik minder goed vond. Een week overslaan vond ik geen optie.

Pro-tip: zorg dat je altijd een aantal artikelen van goede kwaliteit in concept klaar hebt staan, die je zó kunt publiceren als je zonder inspiratie zit, ziek bent of op vakantie gaat.

Aan de andere kant ben ik er ook weer veel sneller in geworden om een leesbaar blogartikel met een goede structuur te schrijven. Maar toch: een blogartikel kost me nu meer tijd dan een paar jaar geleden.

Je kunt niet langer zomaar een artikeltje van 400 woorden schrijven en er dan vanuit gaan dat de bezoekers wel komen. Nee, een blog moet anno nu echt van hoge kwaliteit zijn en je moet je content bovendien nog stevig promoten.

Voor elk blogartikel trek ik dan ook zeker een dagdeel uit (en voor monsterartikelen langer) en dat is tijd die ik niet aan mijn klanten kan besteden.

Niet dat het zonde van de tijd is, want als zzp’er is het juist belangrijk om continu met marketing bezig te blijven. Wat ik maar zeggen wil: hoe groter je blog wordt, hoe belangrijker het is om het serieus te nemen.

Conclusie

De conclusie? Dat is dezelfde als die ik eind 2015 en in februari van 2017 ook al trok. Bloggen werkt (nog altijd) goed als je meer bezoekers wilt. En als je het net zoals ik langere tijd volhoudt, kun je zelfs spectaculaire resultaten verwachten.

Kijk ook even naar de Top 40 van de populairste blogartikelen op Doyoucopy, die ik 2 weken terug plaatste. Hierbij kun je goed zien dat de langere artikelen met veel diepgravende informatie het best scoren. Het soort informatie dat jij als specialist in jouw vakgebied weet en waar anderen graag wat over willen leren.

In mijn eerdere artikel over de resultaten van 2 jaar bloggen schreef ik ook: ik ben benieuwd hoeveel rek er nog in de website zit. En dat is blijkbaar veel. Zelfs op een niche-onderwerp als het verbeteren van je webteksten en je SEO. En ik heb zo het idee dat het nog niet klaar is.

Maar wat heeft het zakelijk opgeleverd? Nou, behoorlijk wat. Het afgelopen jaar ben ik nóg kieskeuriger geweest (een luxepositie) in het kiezen van nieuwe projecten en heb ik verschillende aanvragen doorgespeeld naar collega’s.

Door meer te bloggen heb ik leuker werk gekregen en hoef ik ook minder hard te werken, omdat het beter betalende klanten oplevert die mijn expertise op waarde weten te schatten!

Voorzichtige conclusie: 2019 wordt opnieuw een topjaar! Wil je dat zelf ook? Dan weet je wat je te doen staat: meer bloggen (of in elke geval beter bloggen)!

Of je schakelt de hulp in van een ervaren corporate blogger. Dat kan natuurlijk ook.

Beeld: Pixabay, giphy.com.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *