Blogdiscipline: 7 tips om de klanten naar je toe te laten stromen

Laatste update: 9 maart 2018 Gepubliceerd op: 9 maart 2018

Zo ondertussen zal iedereen er wel van overtuigd zijn dat bloggen een goede strategie is om meer bezoekers (en dus meer klanten) naar je toe te laten stromen. Inbound marketing draait erom dat je de belangstelling wekt, waarde toevoegt en je publiek onderhoudt. Wil je online concurreren, dan móet je wel bloggen. En niet een enkele keer, maar regelmatig. Zodat die klanten blijven komen. Dat blijkt voor veel ondernemers nog niet zo makkelijk. Want hoe hou je de blogdiscipline erin? Hier zijn zeven tips om je op weg te helpen.

Blogdiscipline - 7 tips om de klanten naar je toe te laten stromen

1. Kies een vaste dag om te bloggen

Zelf heb ik de vrijdag als vaste blogdag uitgekozen. Iedere vrijdag plaats ik een nieuw artikel hier op Doyoucopy. Doordat ik een vaste dag heb gekozen, dwing ik mezelf min of meer me aan de blogdiscipline te houden.

Het is net als met dat abonnement op de sportschool. Als het te vrijblijvend is (ik kan iedere dag van de week!) ga je nooit. Maar maak je met jezelf (of nog beter: met anderen) de afspraak om op een vaste dag te gaan, dan is het veel beter vol te houden. Het hoeft trouwens niet per se iedere week. Als je maar één keer per maand een uurtje of twee tijd vrij kunt maken op te bloggen, dan is dat ook oké. Maar zorg er dan wel voor dat je blogartikel van de allerhoogste kwaliteit is.

LEES OOK:  Wat is bloggen? De blogbasics uitgelegd

2. Maak een blogkalender

Een blogkalender is net zoiets al de marketingkalender. Je vult alle data waarop er een nieuw artikel op je website moet verschijnen. Een aantal artikelen kun je waarschijnlijk wel koppelen aan belangrijke momenten in het jaar voor jouw bedrijf. Het moment waarop een nieuwe collectie verschijnt, de kerstinkopen, de start van de zomer, feestdagen die relevant zijn voor jouw producten of diensten… Bedenk je onderwerpen van tevoren, dan hoef je ze later alleen nog te schrijven.

Natuurlijk kun je aan de hand van de actualiteit best afwijken van je blogkalender. Als er nieuws over jouw bedrijf is of als de actualiteit aanleiding geeft om over iets anders te bloggen. Dat is prima. Maar als zich niets bijzonders voordoet, heb je met een blogkalender in ieder geval altijd ideeën waar je op terug kunt vallen.

3. Werk in het voren

Is het even rustig? Besteed dan eens een dagje aan het schrijven van een aantal artikelen. Het geeft veel rust als je een aantal blogartikelen ‘op de plank’ hebt liggen. Juist artikelen die niet gebonden zijn aan de actualiteit, kun je hiervoor perfect inzetten. Dit artikel over blogdiscipline is daar een goed voorbeeld van. Ik kan dit artikel op elk moment in het jaar publiceren.

4. Doe regelmatig onderzoek

Een goed blog floreert met voldoende onderzoek. Bekijk de artikelen die je concurrenten publiceren. Ga op zoek naar Amerikaanse artikelen die schrijven over dezelfde markt. Lees vakliteratuur. Doe je zoekwoordenonderzoek. Stel Google Alerts in over belangrijke onderwerpen in jouw vakgebied. Hoe meer je weet, hoe meer ideeën je krijgt voor blogartikelen en hoe leuker het is om bloggen vol te houden.

LEES OOK:  De 10 populairste Doyoucopy-blogartikelen van 2017

5. Stel realistische doelen

Als je net begint met bloggen zul je niet meteen resultaat zien. Pas na ongeveer een halfjaar zul je echt effect gaan merken van structureel bloggen. Veel goedbedoelde pogingen om een bedrijfsblog op te zetten zijn echter al voor die tijd gestrand. Wat helpt is om realistische doelen te stellen. Focus je in het begin op het schrijven én promoten van geweldige content. Maar zorg er ook voor dat je inzicht hebt in de statistieken. Want als de bezoekers eenmaal beginnen toe te stromen werkt dat geweldig motiverend. Je ziet dan dat jouw harde werk uiteindelijk z’n vruchten afwerpt!

6. Denk niet dat je niets te vertellen hebt

Over elke branche is iets te vertellen. Vaak meer dan je zelf denkt. Je kunt altijd waarde toevoegen door te bloggen over problemen waar je klanten tegenaan lopen. Of je geeft ze iets wat vermakelijk of informatief is. Waar je vanaf moet is het idee dat jouw verhaal toch wel niet interessant zal zijn. Zelfs als je in een branche zit met heel veel concurrentie, dan nog weet je (als het goed is) wat jouw USP’s zijn. Werp die schroom van je af en begin gewoon met bloggen. Je zult zien dat het na verloop van tijd makkelijker gaat.

Een paar suggesties om op nieuwe blog-ideeën te komen:

  • Maak een lijstje (‘7 tips om de klanten naar je toe te laten stromen’).
  • Stel een blogpost samen met quotes van anderen (stel vragen via e-mail of citeer uitspraken op sociale media).
  • Maak een ‘how-to’ (een blogartikel dat uitlegt hoe je iets doet).
  • Maak een video en laat die transcriberen (sowieso is iets met video doen een goed idee).
  • Schrijf een recensie over producten of diensten in jouw branche of niche.
  • Gebruik cijfers uit jouw branche en maak een infographic.
  • Vraag of iemand uit jouw branche een gastblog op jouw website wil schrijven.
  • Doe een interview en plaats dat als audio, video en/of uitgeschreven tekst.
LEES OOK:  Hoe hou je bloggen vol? 7 tips

Je ziet het: een blogartikel hoeft niet altijd een ingewikkeld verhaal te zijn. Misschien werkt het voor jou wel beter om een interview te doen of een infographic te maken. Doe dit dan vooral ook. In dit artikel vind je trouwens nog veel meer blog-ideeën.

7. Besteed bloggen uit

Heb je er echt geen tijd voor, geen zin in of lijkt het je allemaal toch te moeilijk? Dan is uitbesteden ook een prima optie. Zorg ervoor dat je jouw copywriter genoeg informatie over jouw bedrijf en producten geeft en laat hem of haar met ideeën voor blogartikelen komen. Blogdiscipline is voor een blogger of copywriter dagelijks werk!

Doyoucopy verzorgt voor een aantal klanten een blogabonnement en dat betaalt zich al heel snel terug. Je site wordt namelijk per nieuw artikel waardevoller én relevanter en de bezoekers blijven komen.

Heb je nog vragen over bloggen, stel ze dan gerust hieronder.

Foto: Pixabay.