Hoe kom je op goede blog-ideeën?

14 juli 2017

In mijn werk als copywriter adviseer ik vaak klanten om te gaan bloggen. Sommige klanten zouden structureel bloggen best op willen pakken, maar worstelen met (een gebrek aan) ideeën. ‘Waar moet ik dan over bloggen?’ is een vraag die ik vaak hoor. Feit is dat het heel goed mogelijk is om blogartikelen te schrijven over de meest uiteenlopende producten en diensten, maar dat het lastig kan zijn om met aantrekkelijke blog-ideeën te komen. Daarom geef ik hieronder een aantal handvatten waarmee je hopelijk zelf ideeën voor blogs kunt bedenken.

Hoe kom je op goede blog-ideeën?

Blog-ideeën die te maken hebben met jouw producten of diensten

Jouw producten of diensten vormen een bijna eindeloze bron van inspiratie voor je blogartikelen. Ja, ook jouw producten en diensten. Je moet ze natuurlijk wel zo zien te presenteren dat ze interessant zijn voor je bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Waarom is jouw product het beste om de problemen van je klanten op te lossen?
  • Wat ontbreekt er in het product of de dienst van de concurrent?
  • Hoe werk je met jouw product of dienst (wat is de gebruiksaanwijzing of instructie)?
  • Waarom moeten jouw potentiële klanten vandaag nog handelen?

Kijk maar eens wat ik op mijn copyblog doe rond de diensten die ikzelf lever. Heb je bewijs om jouw beweringen te ondersteunen? Des te mooier, dat maakt je blogs geloofwaardiger. Zorg ervoor dat je onderzoeken of cijfers rond jouw producten of diensten in je artikelen deelt.

Blog-ideeën die te maken hebben met populaire content op je website

Heb je eenmaal het een en ander aan artikelen op je website staan, dan wordt het allemaal een stuk makkelijker. Je kunt dan namelijk profiteren van wat werkt. Iedereen met een website of blog zou alleen al daarom regelmatig in de bezoekersstatistieken moeten duiken.

Heb je Google Analytics op je site geïnstalleerd? Ga dan naar Gedrag > Site-content > Bestemmingpagina’s en geef rechtsboven op de pagina aan dat je de gegevens van bijvoorbeeld het afgelopen jaar wilt bekijken. Je kunt dan precies zien wat de populairste content van je website is.

LEES OOK:  Wat is bloggen? De blogbasics uitgelegd

Staan hier blogartikelen tussen? Die kans is groot. Bloggen zorgt namelijk vrijwel altijd voor een flinke toename van het aantal bezoekers.

Zo is mijn artikel met 69 ideeën voor YouTube-video’s de allerpopulairste content van het afgelopen jaar. Van alle bezoekers ging maar liefst 27% naar dit artikel. Ook twee andere artikelen over YouTube stonden hoog in de ranglijst.

Daar kan ik dus uit afleiden dat mijn bezoekers graag artikelen over YouTube willen zien. Door nog meer artikelen over YouTube te maken, kan ik nog meer potentiële klanten naar mijn blog halen.

ideeën voor blogartikelen opdoen

Blog-ideeën die je opdoet bij je concurrent

Je hoeft niet alles zelf te bedenken. De meeste bedrijven hebben wel één of meer concurrenten. Concurrenten die het soms ook best aardig doen. Hebben zij een blog? Met een beetje geluk kun je zo zien wat hún populairste artikelen zijn. Kun je zelf misschien ook iets met die ideeën? Kun je de artikelen die zij hebben geschreven misschien nóg beter maken? Of zou je het juist heel anders aanpakken?

Natuurlijk moet je geen content gaan kopiëren van je concurrenten, maar je erdoor laten inspireren kan geen kwaad. Sowieso doe je er goed aan wat tijd in te ruimen om de blogartikelen van collega-ondernemers te lezen. Daar kun je veel van leren!

Blog-ideeën die worden aangereikt door gebruikers

Bied je al de mogelijk om reacties op je artikelen te geven? Of ben je actief met je Facebook-pagina of ander sociaal netwerk? Dan krijg je waarschijnlijk ook regelmatig reacties van klanten of vakbroeders.

Een andere mogelijkheid om je gebruikers laagdrempelig reacties te laten geven is Hotjar (ik maak hier zelf ook gebruik van). Dit bedrijf biedt nuttige tools waarmee je om een snelle reactie kunt vragen en mijn ervaring is dat dit veel meer oplevert dan een reactie- of contactformulier. Natuurlijk moet je ook altijd goed in de gaten houden wat klanten je in e-mails of recensies aangeven.

LEES OOK:  Het geheim achter Steve Jobs’ presentaties

Ideeën van klanten zijn vaak waardevol om verschillende redenen:

  • Je leert waar je klanten tegenaan lopen
  • Je klanten letten op andere dingen dan waar jij op let
  • Ze gebruiken in hun reacties hun eigen taal (de taal van de klant)
  • Ze brengen je vaak op nieuwe, verfrissende ideeën

Om deze redenen adviseer ik om het zo laagdrempelig mogelijk te maken om een reactie te geven. Dat kost inderdaad wat tijd, maar het levert je een schat aan inzichten op. En ideeën voor nieuwe blogs: beantwoord vragen die vaak worden gesteld. Daarmee bewijs je potentiële klanten een dienst en trek je meer verkeer naar je website.

Voorbeelden vanuit mijn eigen praktijk: ik krijg regelmatig de vraag wat mensen moeten doen om copywriter te worden of om zelf betere teksten te leren schrijven. (Ik moet er nu echt eens werk van gaan maken om een cursus copywriting op te zetten.) Inmiddels heb ik een aantal blogartikelen over deze onderwerpen geschreven die het goed doen!

Blog-ideeën vanuit het nieuws of wat je meemaakt

Alles kan inspiratie vormen voor je blog. Vanzelfsprekend houd je het branchenieuws in jouw sector goed in de gaten. Wat kun je hiermee in jouw praktijk? Hoe spelen jouw producten of diensten in op nieuwe ontwikkelingen?

Net als de roman- of thrillerschrijver moet ook de blogschrijver een open blik voor alles wat mogelijk interessant kan zijn houden. Dagelijks krijgt iedereen een grote hoeveelheid nieuws over zich heen. Daarin zitten altijd aanknopingspunten met je eigen producten of diensten, als je maar goed zoekt!

Zelfs een dagje Efteling kan de inspiratie vormen voor een nieuw blogartikel. Een film die je hebt gezien of een boek dat je hebt gelezen. Of de vakantie die voor de deur staat (om maar eens een cliché te gebruiken).

Om goed te onthouden: bedrijven in de b2b-sector die bloggen genereren 67% meer leads

Om goed te onthouden: bedrijven in de b2b-sector die bloggen genereren 67% meer leads (bron: HubSpot)

Bonustip: zorg voor de juiste zoekwoorden bij je blog-ideeën

Leef je uit met ideeën voor blogs, maar vergeet niet waar het uiteindelijk allemaal om te doen was: extra bezoekers (en daarmee mogelijke klanten) naar je website te halen. Daarom adviseer ik je elk blogartikel te optimaliseren voor een zoekwoordcombinatie die interessant genoeg is.

LEES OOK:  6 blogfouten die je moet vermijden als de pest

Wanneer is een zoekwoord interessant genoeg? Dat is een zoekwoord (of meerdere) waarop een goed zoekvolume zit en waarmee het nog mogelijk is om de concurrentie te verslaan. De tool die ik hier zelf naar volle tevredenheid voor gebruik is KWFinder (keyword finder) van het bedrijf Mangools.

Er zijn ook gratis tools, maar daarmee kun je veel minder. Je hebt de zoekwoordplanner van AdWords, maar daarvoor moet je een AdWords-account met actieve campagnes van voldoende omvang hebben lopen om te kunnen zien hoeveel ergens op wordt gezocht. Er zijn ook uitgebreidere tools waarmee je tal van andere dingen kunt, maar die kosten een godsvermogen. KWFinder biedt eigenlijk alles wat je nodig hebt om betere blogs te maken en kost maar 149 dollar per jaar. Hiervoor kun je per 24 uur maar liefst 100 zoekwoorden analyseren op volume en SEO-kansen. Dat is een investering die je er ook als zzp’er of kleine ondernemer snel uit hebt!

Uiteraard heb ik ook voor dit blogartikel een zoekwoordonderzoek uitgevoerd. Ik ontdekte dat het zoekwoord ‘blog ideeën’ nog best een leuk maandelijks zoekvolume heeft en dat het bovendien makkelijk is om hierop te scoren in de zoekresultaten. ‘Go for it’ zegt KWFinder, zoals je op de onderstaande screendump kunt zien.

zoekwoordonderzoek naar blog-ideeën

Het dashboard van KWFinder

Binnenkort kom ik nog weleens terug op het resultaat dat KWFinder me voor verschillende blogartikelen heeft opgeleverd. Maak ondertussen gewoon een gratis proefaccount van KWFinder aan waarmee je drie zoekwoorden per dag kunt analyseren.

Nu eerst aan de slag met jouw blog-ideeën! Laat me hieronder weten wat je aan mijn tips hebt gehad of wat je van jouw blogs hebt gemaakt.

Foto’s: Pexels.