5 dingen die we van de Efteling kunnen leren over marketing

Laatste update: 18 april 2018 om 12:49 pm

Laatst had mijn oudste dochter doordeweeks zomaar een dag vrij van school. Omdat we zoals iedereen nog kortingskaartjes van Albert Heijn hadden liggen en onze middelste dochter nog gratis naar binnen mocht, was dat een prima gelegenheid om te gaan. Helaas was de nieuwe ‘dive coaster’ Baron 1898 nog nét niet geopend, maar je kunt niet alles hebben. Ook zonder de nieuwste attractie is een dagje Efteling altijd de moeite waard en zó voorbij. Als je aan het begin van de avond weer in de auto zit, merk je pas hoe moe je eigenlijk bent.

5 dingen die we van de Efteling kunnen leren over marketing

Efteling-marketing

Ik ben al mijn hele leven een fan van de Efteling. Ondanks wachtrijen voor attracties, waar ik ook een hekel aan heb. Ik kan echt genieten als ik er weer eens kom, omdat simpelweg alles aan de Efteling klopt. Van ‘papier hier’ tot de aankleding van het pannenkoekenrestaurant. Ik denk dan ook dat heel wat bedrijven een voorbeeld kunnen nemen aan hoe de Efteling de zaken aanpakt. In dit blogje heb ik vijf dingen verzameld die veel bedrijven naar mijn mening van de Efteling kunnen leren over marketing.

1. Iedereen is vriendelijk

Ik heb bij de Efteling nog nooit een chagrijnige medewerker meegemaakt. Het personeel weet dat je een dagje uit bent en dat zij er grote invloed op hebben hoe je dat dagje uit ervaart. Overal kun je behulpzame medewerking en een glimlach verwachten. Bovendien voelt de vriendelijkheid niet gespeeld, maar écht aan.

LEES OOK:  Hoe een nietjesfabriek zorgde voor bloginspiratie

2. Waar voor je geld

Toegegeven, 36 euro voor een entreekaartje (26 euro met AH-korting) is veel geld. Nu hoeven we nog maar voor één kind te betalen, maar als we straks voor drie kinderen moeten betalen (plus 10 euro parkeerkosten, lunch- en dinerkosten en benzinekosten) weet ik niet of we nog wel gaan. Een hoop geld dus, maar ik voel me nooit opgelicht. Zoals ik me bijvoorbeeld wel bij Plopsaland voelde, tot twee keer toe. Er is een goede verdeling tussen attracties voor een jonger en ouder publiek en de acteurs in het Sprookjesbos verstaan hun vak. De waarde straalt van het park af. Ja, de Efteling geeft je veel kwaliteit terug voor je geld.

3. Kinderen voorop

Kinderen zijn de belangrijkste gasten van de Efteling. Ook daarvan is iedere medewerker doordrongen. Ze nemen tijd om even een praatje te maken en je mag na afloop van de voorstelling altijd even knuffelen met Roodkapje of Draak (als je dat durft). Aandacht voor kinderen betekent waardering van de ouders. Dat snapt de Efteling heel goed.

4. Geen concessies aan kwaliteit

De Efteling heeft kwaliteit hoog te houden en dat zie je overal in terug. In de kleding van de medewerkers, in de onberispelijkheid van de omgeving en in het niveau van de acteurs van het Sprookjesboomtheater, bijvoorbeeld. Ook kun je er goede maaltijden krijgen, die het niveau van friet met frikandel of kipnuggets ruimschoots overstijgen. Zelfs de wc’s zien er perfect uit. De enige uitzondering hierop is het toiletgebouw net bij de ingang, schuin tegenover de watershow Aquanura. Dit sanitaire gebouw is wel schoon, maar het is eerder een soort keet dan een toilet dat past bij de beleving en uitstraling van de Efteling. Nog even wat aan doen, dus.

LEES OOK:  Hoe kom je op goede blog-ideeën?

5. Een rond concept

Kijk alleen al eens naar het Sprookjesbos, hoe geweldig dat eruit ziet. De betovering blijft altijd in stand, ook voor volwassenen. Maar ook elke achtbaan heeft zijn eigen concept, zijn eigen muziek, zelfs zijn eigen lantaarnpalen en straattegels. Nooit wordt iets gemakzuchtig opgelost met ducttape, losliggende kabels of plastic platen. Nergens krijg je een kermisidee, zoals je dat vaak wel bij andere attractieparken aantreft.

Wat leer jij van de Efteling?

Ik heb trouwens geen aandelen in de Efteling. Nee, ik ben gewoon een fan die er zowel vakmatig als privé van kan genieten als bedrijven hun zaken op orde hebben (en dus een relatief hoog tarief kunnen vragen!).

Ik raad iedereen aan eens op deze dingen te letten, als je AH-kortingskaartjes voor de Efteling verzilverd moeten worden. Na elk bezoek leer je iets wat je in je eigen business toe kunt passen.

Weet jij nog meer dingen die we van de Efteling kunnen leren over marketing? Misschien heb je ook wel andere inspiratiebronnen voor jouw organisatie. Ik ben benieuwd!

Beeld: YouTube.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *