Web Analytics

Tips & Tools

Deze slimme online tools maken je leven als tekstschrijver, copywriter of online ondernemer een stuk makkelijker. Ik gebruik de onderstaande tools regelmatig en kan bijna niet meer zonder. Leer ervan en probeer ze vooral zelf uit. Verwijzingen naar de tools kunnen affiliatelinks bevatten (ze kosten jou niets extra, maar leveren mij bij verkoop een kleine commissie op). Heb je meer tips die ik zou moeten testen of hier volgens jou zou moeten vermelden? Neem dan contact op.

Accessibility Leesniveau Tool

De Leesniveau Tool van Accessibility – expertisecentrum voor toegankelijke ICT – gebruik ik regelmatig om te checken of de door mij geschreven teksten écht op B1-niveau zijn geschreven. Niet altijd hoeft een tekst in eenvoudig Nederlands geschreven te zijn, maar sommige opdrachtgevers vragen hier expliciet om.

Trouwens, ook teksten voor goede lezers en een hoogopgeleide doelgroep hou je maar beter zo simpel mogelijk. Om losse woorden op begrijpelijkheid te checken kun je ook naar www.ishetb1.nl gaan.

Ga naar de Leesniveau Tool


ImageOptim

Ik gebruik ImageOptim eigenlijk als programma voor de Mac. En daarmee past het niet helemaal in dit rijtje met online tools thuis. Maar er is ook een online versie. Met ImageOptim (zowel de app als de website) kun je afbeeldingsbestanden comprimeren.

Je voegt simpelweg één of meer afbeeldingen toe en je krijgt ze gecomprimeerd en wel weer terug. Belangrijk, want de snelheid van een website is zoals je weet essentieel voor de gebruikservaring. En dat is ook de reden dat Google het belangrijk vindt. Plaats afbeeldingen daarom zo klein mogelijk online.

Ga naar ImageOptim


WebPageTest

In het verlengde van ImageOptim ligt WebPageTest. Als de afbeeldingen op je website te zwaar zijn, dan ontdek je dat met deze tool. Maar ook andere knelpunten op je website (of die van je klanten) komen snel aan het licht, zoals CLS, LCP en FID (de Core Web Vitals).

Je voert simpelweg de url in en het systeem voert een aantal tests uit, waarna je direct inzicht hebt in de prestaties van de server, het script, de compressie en de caching. Zoals je waarschijnlijk wel weet is een snelle website een essentiële voorwaarde om op je concurrenten vooruit te blijven lopen. WebPageTest geeft je veel inzichten, maar je kunt ook de tools van Pingdom of van Google zelf gebruiken.

Ga naar WebPageTest


Cloud86 webhosting

Door agressieve overnames door investeringsbedrijven in de laatste jaren, zijn er niet veel hostingbedrijven overgebleven die de klant voorop stellen. Wel krijg je natuurlijk ieder jaar de verhoging van de kosten voor hosting voor je kiezen. Die overigens niet mals zijn als je een wat drukker bezochte website hebt.

Een van de partijen die nog wel oog heeft voor de klant en supersnelle hosting biedt, is het Friese hostingbedrijf Cloud86. Nadat ik niet meer tevreden was over mijn vorige hoster, ben ik met al mijn belangrijke websites naar hen overgestapt. De prijs is concurrerend en de snelheid is top.

Ga naar Cloud86


Plug&Pay

Plug&Pay gebruik ik sinds kort als vervanging van Woocommerce in combinatie met PayPro. Met Plug&Pay maak je alleen de betaalpagina, maar dat doet de software van IMU dan ook erg goed en simpel. Alle optimalisaties die je voor een verkooppagina maar kunt bedenken, zijn erin verwerkt.

Daarnaast koppelt Plug&Pay makkelijk met Mollie en heb je in één oogopslag alle belangrijke statistieken. Deze checkout voor je website is met name handig als je geen uitgebreide shop hebt, maar slechts enkele (digitale) producten verkoopt. Ik verkoop er mijn cursussen mee. Als je even doorklikt naar de Doyoucopy Academy kun je zien hoe het werkt. Ik ben fan!

Ga naar Plug&Pay


Copyscape

De tool lijkt visueel uit het jaar nul van deze eeuw te stammen en kent ook behoorlijk wat beperkingen, maar toch. Het kan van belang zijn om te checken of jouw teksten niet zijn gekopieerd.

Om automatisch een (beperkt) aantal url’s te controleren op kopieën kun je een abonnement afnemen. Er zijn meer online checks voor plagiaat (zoals Quetext en Plagiarisma), maar dit is nu eenmaal de bekendste.

Ga naar Copyscape


SEMrush

SEMrush is zo veel meer dan een zoekwoordenonderderzoekpakket. Het is een een alles-in-één tool voor het verbeteren van de online zichtbaarheid en het ontdekken van marketinginzichten. Voor je eigen bedrijf of voor de bedrijven van je klanten. Want de meeste gebruikers van SEMrush zullen de analyses voor meerdere websites in willen zetten.

In SEMrush zie je in een oogopslag wie de rankings voor bepaalde zoektermen domineert en wie de concurrenten zijn. Het is een fluitje van een cent om je concurrenten te bespioneren op wat ze online goed doen, zodat je hiervan kunt leren voor je eigen pagina’s of die van je klanten. Voor de meeste zzp’ers zal SEMrush een beetje too much zijn (die kunnen dan laagdrempeliger instappen bij de tools van Mangools, zie hieronder).

Maar heb je behoefte aan het beste van het beste en ben je van plan om er intensief gebruik van te maken, dan zou je eens moeten kijken welke waardevolle data SEMrush allemaal voor jou boven water kan halen. Het basisabonnement van SEMrush (Pro) kost je zo’n 120 dollar per maand, waarmee je alle belangrijke bewerkingen wel uit kunt voeren. Je bent hierbij echter beperkt tot 5 websites (lees: klanten).

Gratis 7 dagen SEMrush Pro


'Zakhorloge' blijkt nog een kansrijk zoekwoord te zijn

KWFinder/Mangools

Enkele jaren geleden heb ik KWFinder (‘keyword finder’) ontdekt en inmiddels kan ik niet meer zonder, dus verleng ik steeds voor een jaar. Met deze zeer gebruiksvriendelijke tool heb je snel inzicht in welke zoekwoorden je voor je blogartikelen of de webteksten van je klanten moet gebruiken om te scoren binnen de zoekmachines. In één oogopslag zie je het zoekvolume, de sterkte van de concurrentie en andere zoekwoordideeën.

KWFinder is van de Slowaakse firma Mangools, die naast deze tool nog een set andere bij de prijs inbegrepen tools aanbiedt waarmee je jouw posities en de ontwikkeling daarvan binnen de zoekmachines goed kunt monitoren. Waaronder SERPChecker (posities in Google) en LinkMiner (om de backlinks van een url te kunnen checken).

De investering in KWFinder verdien je naar mijn mening in no-time terug. Voor zoekwoordonderzoek is deze tool zelfs beter dan de veel duurdere concurrent Ahrefs. Zelf KWFinder ontdekken? Profiteer dan van de 10% korting die ik je via de onderstaande link op alle plans mag geven.

Ontdek KWFinder met 10% korting


MailerLite

Met e-mailmarketing ben ik helaas pas veel te laat begonnen. Maar goed, beter laat dan nooit. Een jaar of 3 geleden ontdekte ik MailerLite, een bedrijf dat een kantoor heeft in Europa en daarmee ook aan de AVG/GDPR voldoet. Ik zocht een alternatief voor Mailchimp dat inmiddels erg duur is geworden en kwam toen hier uit.

Je werkt heel prettig met de software van MailerLite. Funnels en campagnes maken, het is in een vloek en een zucht gebeurd. Ook draai je makkelijk landingspagina’s en formulieren in elkaar of voeg je pop-ups of slide-ins aan je website toe. Via deze betaalbare software houd je alles makkelijk in de hand.

En het kost lang niet zo veel als de dure pakketten die je ook vaak tegenkomt. Tot 1.000 abonnees kun je het zelfs gratis testen.

Check MailerLite


ChatGTP

Je hebt vast wel van ChatGTP door OpenAI gehoord. Dit is een stukje kunstmatig intelligente software, dat je voor een breed scala aan informatieoplossingen in kunt zetten. Ook voor het schrijven van stukjes tekst.

Het is fascinerend wat je ermee kunt, maar verwacht niet dat je deze schrijfrobot (die ook openingen in het schaakspel voor kan stellen en tips kan geven over wat te doen in Madagascar) volledige artikelen schrijft die ook nog eens interessant zijn om te lezen. Op z’n best is het een dodelijk saai artikel in Wikipedia-stijl.

Dat gezegd hebbende: je kunt de AI perfect inzetten om met ideeën voor openingsalinea’s, kopregels of samenvattingen te komen. Een prima remedie tegen een writer’s block dus. Probeer het eens uit en ontdek wat ChatGTP voor jou kan betekenen.

Ontdek ChatGTP


Unsplash

Zomaar foto’s uit Google Afbeeldingen trekken moet je niet doen. In principe rust op elke foto auteursrecht en die op jouw website publiceren kan je duur komen te staan.

Maar hoe kom je dan snel even aan een gratis kekke foto bij je nieuwe blogartikel? Een van de websites die ik hiervoor het meest gebruik is Unsplash. Hier vind je kwalitatief goede foto’s die je gratis & rechtenvrij, meestal ook commercieel én zonder credits, mag gebruiken (het vermelden van de naam van de fotograaf wordt wel op prijs gesteld).

Staat de foto die je zoekt niet op Unsplash? Dan kun je ook terecht op Pixabay, Pexels of Flickr (zoek op Creative Commons).

Ontdek Unsplash


soofos online cursussen

Soofos Plus

Op Soofos volg je honderden cursussen die je verder kunnen helpen in je professionele of persoonlijke ontwikkeling. Ik heb zelf ook een paar cursussen op Soofos gepubliceerd. Je kunt er losse cursussen kopen, maar als je vaker nieuwe dingen wilt leren is Soofos Plus wel zo interessant.

Met Soofos Plus heb je direct en onbeperkt toegang tot alle online cursussen op Soofos. Al vanaf € 12,50 per maand. Je houdt toegang tot de cursussen zolang je lid blijft en opzeggen kan op elk moment.

Wil je weten of de cursussen op Soofos iets voor jou zijn? Je kunt het gratis een week lang proberen, zonder kosten.

Probeer Soofos Plus 7 dagen gratis