Zoekwoorden-onderzoek: zo pak je het goed aan

Zoekwoorden-onderzoek: zo pak je het goed aan

Bijgewerkt op

Ik heb al vaker geschreven over zoekwoorden en hoe je hier onderzoek naar doet, maar ik had je nog geen duidelijke en complete uitleg gegeven over hoe ik het aanpak. Terwijl ik hier wel regelmatig vragen over krijg. Bij dezen. Zoekwoorden bepalen in 2019? Zo pak je dus een goed zoekwoorden-onderzoek aan!

Zoekwoorden-onderzoek (streepje toegevoegd voor leesbaarheid en afbrekingen in dit artikel) is een essentiële stap in het proces van copywriting voor websites. Ofwel: het schrijven van webteksten.

Zonder gedegen onderzoek vooraf is het schrijven van webteksten die voor je moeten werken schieten met hagel.

Voordat je begint te schrijven, moet je dus even pas op de plaats maken om een zoekwoordonderzoek op te zetten. Dat klinkt misschien ingewikkelder dan het is, want met behulp van Google en een paar (gratis) tools kun je de basis hiervan prima zelf doen. Ook hoeft het geen weken of dagen te duren.

Kijk maar even mee.

Veel aankopen beginnen hier
Veel aankopen beginnen hier (foto: Pixabay)

Wat is een zoekwoorden-onderzoek precies?

Als je een website hebt (of beheert), zie je in de meeste gevallen dat het grootse gedeelte van je bezoekers via een zoekmachine (vaak is dat Google) komt.

Deze bezoekers zijn jouw potentiële klanten. Zelfs als je helemaal niets verkoopt, wil je graag veel bezoekers. Bijvoorbeeld vanwege de advertenties waarmee je je geld verdient. Of gewoon omdat het geweldig is om publiek voor jouw publicaties te hebben.

Het is dus voor elke contentwebsite, webshop of bedrijfswebsite essentieel dat je weet waarnaar je doelgroep zoekt in die zoekmachines. Zodat je hier elke dag beter op in kunt spelen.

Als we het hebben over zoekmachines, dan hebben we het trouwens meestal over Google, hoewel ook Bing aan terrein wint.

De benaming ‘zoekwoorden‘ zegt al veel. Het is belangrijk dat je met jouw website tegemoetkomt aan de zoekvraag van je potentiële klanten, waardoor ze jouw producten en diensten afnemen in plaats van die van de concurrent.

Met een zoekwoorden-onderzoek (in het internationale SEO-jargon ook wel keyword research genoemd) krijg je inzicht in woorden en termen die je doelgroep gebruikt.

Je doet onderzoek naar mogelijke zoekwoorden en je onderzoekt die zoekwoorden op concurrentie en zoekvolume. Maar je komt ook op ideeën voor zoekwoorden waar je zelf nog helemaal niet aan had gedacht!

Overigens worden de termen zoekwoorden-onderzoek en zoekwoorden-analyse wel door elkaar gebruikt. Sommigen zeggen dat een onderzoek mogelijke zoekwoorden oplevert, die je verder gaat onderzoeken door er een (concurrentie-)analyse op los te laten.

Hoog zoekvolume, lage concurrentie

Het liefst wil je zoekwoorden met een hoog zoekvolume (want: veel potentiële klanten) en een lage concurrentie (want: gemakkelijker scoren in de zoekmachine).

Zoekwoord 'vliegtickets': veel volume, maar ook (te) veel concurrentie
Zoekwoord ‘vliegtickets’: veel volume, maar ook (te) veel concurrentie (bron: KWFinder)

Heb je met jouw website al meer autoriteit opgebouwd? Dan kun je de uitdaging aangaan om je op de meer competitieve zoekwoorden (de zogenoemde ‘short tail’) te richten.

Maar first things first. De kunst van goed zoekwoorden-onderzoek is om te komen tot keuzes die belangrijke vragen van je doelgroep beantwoorden, waarvan ze het antwoord op jouw website vinden.

Zoekwoorden-onderzoek is dus niet alleen verstandig, maar eigenlijk onmisbaar voordat je een nieuwe pagina of een nieuw blogartikel opstelt. Als je geen zoekwoorden-onderzoek doet, is de kans groot dat je weinig bezoekers op je (nieuwe) pagina of artikel krijgt.

Zoekmachines tonen namelijk slechts de pagina’s die ze als het beste resultaat voor de zoekopdracht van de gebruiker zien.

Voor jouw gemak herhaal ik hier even de missie van Google:

Het is de missie van Google om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. 

Google verdient hier zijn geld mee. Heel veel geld. Daarom wil Google dat jij vooral Google blijft gebruiken om oplossingen voor jouw ‘problemen’ te vinden. Ook als dat probleem is waar je in de zomer van 2019 op vakantie zult gaan.

En een feit voor de zoekmachine is: er is maar een beperkt aantal posities per resultatenpagina te vergeven… Hierom moet je weten hoe je jouw pagina’s zo relevant en kwalitatief mogelijk maakt.

Daarvoor leg je de basis in een gedegen zoekwoordonderzoek, dat dus altijd onderdeel van je online marketingstrategie zou moeten zijn.

Voorbereiding van je zoekwoorden-onderzoek

Het allerbelangrijkst bij het bepalen van je zoekwoorden is waarschijnlijk dat je je gezond verstand gebruikt. Vraag je doorlopend het volgende af:

Welk probleem los ik op voor mijn klanten?

De kans is groot dat je potentiële klanten zoeken op dat probleem, op de symptomen ervan of naar een oplossing ervoor.

Zo vinden mijn potentiële klanten mijn website (doyoucopy.nl) door te zoeken op:

  • Betere teksten/meer resultaten/meer bezoekers (het probleem of de uitdaging)
  • Slechte conversie/websitefouten/SEO-fouten (symptomen van het probleem)
  • Tekstschrijver/copywriter/contentspecialist (oplossing voor een probleem)

Zoekwoorden bepalen

Hoe moet je nu de zoekwoorden bepalen voor je eigen website? Het belangrijkst is dat je je baseert op de cijfers, zodat je zoekwoorden kunt prioriteren. Het bovenstaande bedenk ik bijvoorbeeld niet allemaal zelf, maar haal ik simpelweg uit de statistieken van mijn website.

Het beste is het daarom als je continu inzicht hebt in de statistieken van je website (of die van je klanten). Je kunt hierin eenvoudig zien op welke zoekwoorden je op dit moment al wordt gevonden en of die zoekwoorden succesvol zijn. Of mensen op je website blijven of meteen weer wegklikken. En of ze overgaan tot het aanvragen van meer informatie, of ze klikken op advertenties en of ze een bestelling doen.

Leer van je website-statistieken
Leer van je website-statistieken (bron: Pixabay)

Maar staar je niet alleen blind op wat Google Analytics je vertelt. Vraag vooral ook aan medewerkers die veel klantcontact hebben wat voor soort vragen ze krijgen en met welke problemen je klanten worstelen.

Heb je geen medewerkers, maar doe je alles zelf? Inventariseer dan de mails (chats, telefoongesprekken) met vragen die je krijgt. Zijn er mogelijkheden om enkele van die veelgestelde vragen op je website te beantwoorden?

Kijk ook wat je concurrenten doen en analyseer de zoekwoorden die zij op hun website gebruiken. Zijn het dezelfde zoekwoorden als die jij op je website hebt staan of verschillen ze behoorlijk? Geeft jouw concurrent goede antwoorden op de vragen die klanten kunnen hebben of denk je dat het beter kan?

Ken je doelgroep!
Ken je doelgroep! (foto: Pexels)

Hoe zoekt jouw doelgroep?

Het belangrijkste element van zoekwoorden-onderzoek, om kansrijke zoekwoorden te bepalen, is dus dat je achterhaalt hoe jouw doelgroep zoekt. Zo kom je met de juiste woorden op hun netvlies.

Dat is geen kwestie van eenmalig uitzoeken. Nee, je moet continu monitoren en bijsturen. Want het zoekwoordgebruik van jouw potentiële klant is van heel veel factoren afhankelijk. Niet in de laatste plaats van de fase van het aankoopproces.

Vraagt de klant (op dit moment) alleen maar informatie op? Of is hij of zij al klaar om tot aanschaf over te gaan? Bedenk goed hoe je zelf zou zoeken als je naar jouw oplossing op zoek was. En welke zoekwoorden je gebruikt als je je wilt oriënteren en welke als je zo snel mogelijk iets aan wilt schaffen.

Zoekwoorden-onderzoek via Google

Hoe kies je nu in de praktijk op een handige manier de beste zoekwoorden voor je website? Dat begint bij inspiratie voor mogelijke zoekwoorden. Waarschijnlijk weet je al op welke woorden je graag gevonden zou willen worden. Maar zijn die woorden te lastig om direct op te gaan concurreren.

In dat geval is de eerste stap om naar long tail-zoekwoorden (zoektermen met meerdere zoekwoorden achter elkaar, dus niet één enkel woord) te zoeken waar je de concurrentie relatief makkelijk op kunt verslaan. Maar waar uiteraard nog wel regelmatig op gezocht wordt.

De klassieke 'long tail'
De klassieke ‘long tail’ (bron: mangools.com)

‘Voorspellingen’

In eerste instantie kun je hiervoor gewoon een zoekmachine gebruiken. Zoek je in Google bijvoorbeeld op ‘SEO-teksten’, dan zie je dat de zoekmachine je zoekopdracht automatisch aanvult met veelvoorkomende zoektermen. Google noemt dit ‘voorspellingen’.

Wat kun je hiermee? Nou, hiermee laat Google zien dat dit veelgezochte termen zijn voor deze zoekopdracht. Door deze termen in je tekst aan te stippen, maak je deze aantrekkelijker voor bezoekers (en daarmee ook voor de zoekmachines). Ook geven de termen ideeën voor long tail-zoekwoorden, als de concurrentie op één enkele term te hevig is.

En die concurrentie is nogal hevig als je louter voor de zoekterm ‘SEO-teksten’ kiest. Maar misschien is het goed mogelijk om wél te scoren op ‘SEO-teksten laten schrijven’.

Google vult je zoekopdracht automatisch aan
Google vult je zoekopdracht automatisch aan (bron: Google)

Gerelateerde zoekopdrachten

Extra informatie (inspiratie!) krijg je door het rijtje te bekijken onder aan de pagina met zoekresultaten. Hier zie je soortgelijke of andere zoekwoordcombinaties waarop veelvuldig wordt gezocht. Dit rijtje is vaak een goede basis om je long tail-zoekwoordstrategie verder op uit te bouwen.

Gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina
Gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina (bron: Google)

Uit het bovenstaande voorbeeld kun je bijvoorbeeld afleiden dat sommigen van de zoekers SEO-teksten willen uitbesteden (‘SEO-teksten laten schrijven’), terwijl anderen willen leren hoe je zélf SEO-teksten schrijft (‘SEO-teksten schrijven cursus’). Voor mij als copywriter kan het interessant zijn om op beide zoekintenties in te spelen (en beide doelgroepen te bedienen).

Google Afbeeldingen

Behalve naar de suggesties bij het intypen van de zoekopdracht en de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de zoekresultatenpagina, is het ook slim om naar Afbeeldingen in Google te gaan. Klik hiervoor in het hoofdmenu van Google op de tab Afbeeldingen, waarna je een hele trits beeldmateriaal gerelateerd aan jouw zoekopdracht krijgt voorgeschoteld. Behalve inspiratie voor aantrekkelijk beeldmateriaal, krijg je op deze pagina ook nog wat ideeën voor zoekwoorden die je in je artikel zou kunnen gebruiken. Kijk hiervoor bij de gerelateerde termen bovenaan de pagina.

Zoekwoordideeën op Google Afbeeldingen
Zoekwoorden bepalen met de hulp van Google Afbeeldingen (bron: Google)

Uiteraard moet je er rekening mee houden dat deze zoektermen kunnen veranderen. Afhankelijk van jouw branche misschien wel met de maanden of de seizoenen. En daarom is handig als je behalve van Google ook van (betaalde of gratis) zoekwoordtools gebruikmaakt.

Vergeet de definitie niet

Voor veel zoektermen kom je ook vragen rond de betekenis of definitie tegen. Voor het bovenstaande voorbeeld is dit al niet anders: ‘Wat is SEO’.

Door in jouw artikel op zo’n vraag in te spelen, kun je dan ook meer waarde aan het stuk meegeven. Bovendien maak je met een goede definitiepost een kans op de felbegeerde plek 0 in Google.

Zoekwoordplanner van AdWords

Hoewel de zoekmachine Google veel mogelijkheden biedt om zelfstandig zoekwoordonderzoek te doen, is het meestal toch handig om gebruik te maken van zoekwoordentools. Eentje hiervan is trouwens de Zoekwoordplanner van Google zelf, maar die is alleen beschikbaar als je adverteert via Google Ads (het voormalige AdWords-programma).

Ideeën vinden aan de hand van je eigen site of die van een concurrent in de Zoekwoordplanner van Google
Ideeën vinden aan de hand van je eigen site of die van een concurrent in de Zoekwoordplanner van Google (bron: Google Ads)

Bovendien zijn er betere tools die meer inzicht geven in de zoekwoorden die je het beste kunt kiezen. En dat zijn logischerwijs niet altijd de zoekwoorden die Google je voorschotelt, omdat ze daar ze lekker op kunnen verdienen.

Ja, deze tool van Google is er vooral op uit om je te laten betalen voor bepaalde posities. En hoewel betalen voor zoekresultaten een prima  (en snelle!) manier kan zijn om je zichtbaar te maken op internet, heb ik het in dit artikel vooral over zoekwoorden-onderzoek om organische posities te bereiken.

Tools voor zoekwoorden-onderzoek

Als je wat diepgravender zoekwoorden-onderzoek wilt doen, kun je kiezen uit een aantal gratis en betaalde pakketten. De betaalde opties hebben uiteraard meer mogelijkheden om je posities voor bepaalde zoektermen te zien en je resultaten in de loop van de tijd bij te houden. Ik bespreek er hieronder een aantal voor je.

Nuttige tools van Google

Google heeft meer in huis dan alleen de Zoekwoordplanner van Google Ads. Kijk maar even mee.

Google Search Console

Google Search Console is een gratis en nuttige tool voor webmasters (vroeger heette het Webmasterhulpmiddelen). Door je website te registreren voor Search Console, zie je op welke zoektermen hij gevonden wordt en welk percentage mensen doorklikt. Deze cijfers zijn veel specifieker dan de cijfers uit Google Ads. Bovendien zijn ze gebaseerd op de organische zoekresultaten. Met Search Console kun je heel overzichtelijk zien welke pagina’s wat extra aandacht nodig hebben om zo op de eerste pagina in Google te belanden.

Search Console is ook nuttig om de links naar je website bij te houden. Nieuwe links of alle links kun je met een druk op de knop exporteren naar een spreadsheet om verdere analyses te doen.

Tot slot waarschuwt Search Console je ook als bepaalde pagina’s niet bereikbaar zijn, als je website niet responsief is of als er andere problemen zijn met je website.

Lees hier hoe je jouw CTR (doorkliks naar je site) simpel verhoogt aan de hand van Search Console-data.

Microsoft heeft trouwens met Bing Webmasters Tools een tegenhanger. En hoewel deze tool lang niet zo goed en uitgebreid is als die van Google, is het zeker wel interessant om hier ook je website bij aan te melden. Zeker nu Bing langzaam maar zeker terrein wint op de zoekmarkt, doordat Microsoft zijn eigen zoekmachine agressief aan het pushen is.

Google Trends

De grootste zoekmachine ter wereld biedt een venster op de wereld. Als er ergens een ramp is, zoeken mensen in de zoekmachine. Als een popster iets stoms heeft gedaan, gaan mensen massaal naar Google. Als de mussen van het dak vallen door opwarming van de aarde (of gewoon door een warme zomer), zoeken mensen online naar oplossingen.

Natuurlijk zijn veel trends vluchtig en gebaseerd op de waan van de dag. Maar er zijn ook trends die groeien en er zijn jaarlijks terugkerende trends. Misschien zijn er ook trends die voor jouw branche van belang zijn. Doordat je bijvoorbeeld kampeeruitrusting aanbiedt en je wilt weten wanneer mensen hiernaar gaan zoeken. Of doordat je cv-ketels verkoopt en wilt weten wanneer mensen klaar zijn voor een aanschaf.

Kijk maar eens naar de trend van airco’s:

Trends in zoekgedrag achterhalen
Trends in zoekgedrag achterhalen (bron: Google Trends)

Je ziet duidelijk dat dit een jaarlijks terugkerende trend is. Als het warm wordt, zoeken mensen naar airco-oplossingen. (Hoewel je veel beter naar airco kunt zoeken als de nood nog niet aan de man is, maar dat geheel terzijde.)

Ook laat de grafiek hierboven zien dat er in de afgelopen 5 jaar nooit zo vaak naar airco’s is gezocht als in de allesverzengende zomer van 2018.

Probeer Google Trends ook eens met een aantal zoektermen die voor jou interessant kunnen zijn. Wat zegt de ontwikkeling in zoekgedrag je?

Google Correlate

Google Correlate is een interessante, experimentele tool van Google die de verhouding tussen verschillende zoektermen aangeeft. Voer je een zoekwoord in, dan zie je een aantal termen die hier volgens Google aan verwant zijn. Geen synoniemen, maar termen waarvan Google voorspelt dat ze ‘erbij horen’.

Google Correlate werd ontwikkeld als tool om de verspreiding van de griepepidemie in Amerika te voorspellen aan de hand van zoekopdrachten. Maar het blijkt ook een handig stuk gereedschap om nieuwe zoekwoord-ideeën op te doen.

Voer de belangrijkste termen uit je zoekwoorden-onderzoek in bij Google Correlate, selecteer het juiste land (Nederland of België) en selecteer een aantal relevante termen om in je artikelen te verwerken.

Via Google Correlate vind je zo vooral termen die een meer oriënterende search intent hebben. Met andere woorden: mensen die ze intypen zijn nog op zoek naar meer informatie, voordat ze tot de aanschaf van het product of de dienst overgaan. Je kunt hiervoor zelf een tijdsspanne in weken aangeven. Zo vind je gemakkelijker zoekwoorden die minder concurrerend zijn maar eenzelfde soort zoekpatroon hebben.

De samenhang tussen 'airco' en 'koelbox'
De samenhang tussen ‘airco’ en ‘koelbox’ (bron: Google Correlate)

Hoe het precies werkt, staat hier uitgelegd.

Google Correlate is niet altijd even nauwkeurig of handig. Soms zijn de resultaten zelfs ronduit belachelijk. Daarom is het ook een experimentele tool en zul je zelf na moeten blijven denken.

Gratis tools

Naast de oplossingen van Google, zijn er uiteraard veel meer tools die je kunt gebruiken. Een aantal gratis mogelijkheden bespreek ik hieronder. Sommige gratis tools zijn trouwens te upgraden met een betaald abonnement. (En sommige betaalde tools zijn ook beperkt gratis te gebruiken.)

UberSuggest

Onlinemarketinggoeroe Neil Patel kocht deze tool een tijdje terug op, met het doel er er veel bezoekers mee binnen te halen. Dat is gelukt, aangezien UberSuggest met nuttige ideeën komt en het geheel gratis te gebruiken is. Vooral als je Engelstalige zoekwoorden zoekt is UberSuggest heel handig, maar ook in het Nederlands kun je hiermee op leuke ideeën komen.

UberSuggest werkt eenvoudig: je voert een zoekterm in en je kiest de taal / het geografisch gebied. Vervolgens zie je een overzicht met daarin het zoekvolume voor jouw zoekterm, de ingeschatte concurrentie in de organische zoekresultaten en de ingeschatte concurrentie en kosten per klik als je voor een Google-advertentie zou gaan.

Daaronder komt dan nog een lijstje met zoekwoord-ideeën, hun volumes en hun concurrentie onder. Ook kun je gerelateerde zoekwoorden weergeven. Als je nog wat verder naar beneden scrolt, zie je de resultaten uit Google op jouw zoekterm en de geschatte bezoekersaantallen.

In het voorbeeld hieronder zie je dat er in Nederland zo’n 1.600 keer per maand op de zoekterm ‘tekstschrijver’ wordt gezocht. En ook dat de SEO difficulty vrij hoog is (medium), waardoor het lastig is om hierop te concurreren.

UberSuggest voor zoekwoorden-onderzoek
UberSuggest voor zoekwoorden-onderzoek (bron: neilpatel.com)

Leuke toevoeging die Neil Patel onlangs deed: je kunt in UberSuggest nu ook domeinnamen opzoeken. Zo krijg je voor je eigen domein of voor dat van je concurrent statistieken over het verkeer te zien, welke pagina’s het populairst zijn en met welke zoekwoorden ze in de zoekmachines verschijnen.

UberSuggest: zoekwoorden aan de hand van de url
UberSuggest: zoekwoorden aan de hand van de url (bron: UberSuggest)

Kortom, UberSuggest is een nuttige (en gratis!) tool die steeds beter wordt en die je zeker goed kunt gebruiken tijdens jouw zoekwoorden-onderzoek.

Keyworddit

Keyworddit haalt zijn data uit het sociale netwerk Reddit. Hierdoor heb je een mooie bron van taal die gebruikers online bezigen. Wat minder relevant voor het Nederlands, helaas.

Seed Keywords

Het doel van Seed Keywords is om te achterhalen welke zoekwoorden mensen daadwerkelijk in de zoekmachines gebruiken, als ze ergens naar op zoek zijn. Om dit na te spelen, kun je een scenario creëren. Dit scenario leg je vervolgens voor aan je contacten op sociale media of e-mail. Zo krijg je gegarandeerd nuttige input waar je zelf nooit op was gekomen!

SEO Book

Je moet inmiddels wel een account aanmaken voor deze tool, maar dat is wel gratis. Dan krijg je helemaal voor niks een makkelijk te gebruiken overzicht van zoekwoorden met hun zoekvolumes.

WordStream Keyword Tool

Nog een zoekwoorden-tool die gratis is. Je kunt een zoekwoord ingeven en vervolgens op branche en land naar suggesties zoeken. WordStream heeft ook nog een aantal andere gratis tools ter beschikking, die je in kunt zetten voor zoekwoorden-onderzoek.

Betaalde oplossingen

En dan zijn er de betaalde oplossingen, die meer functionaliteiten bieden dan de gratis opties. De meeste van deze betaalde oplossingen kun je beperkt ook gratis gebruiken. Maar je kunt dan niet alle cijfers gebruiken of ze slechts voor enkele zoekwoorden toepassen. De bekendste zijn:

Keyword Tool

Een alternatief voor UberSuggest (en voor Googles eigen Zoekwoordplanner) is Keyword Tool. Deze tool maakt eveneens gebruik van Google Autosuggest: de suggesties voor long tail-zoekwoorden die Google doet. Keyword Tool pakt deze ‘voorspellingen’ en presenteert ze in een begrijpelijke en overzichtelijke interface.

Keyword Tool: alternatief voor de Zoekwoordplanner van Google
Keyword Tool: alternatief voor de Zoekwoordplanner van Google (bron: Keyword Tool)

In Keyword Tool kun je kiezen voor verschillende gebieden en talen. Zeer beperkt gebruik van Keyword Tool is gratis, maar zodra je er iets meer mee wilt, moet je een PRO-versie aanschaffen.

De betaalde versie geeft meer zoekwoorden en een aantal andere nuttige opties, zoals de mogelijkheid om op het niveau van woonplaats te zoeken.

AnswerThePublic

Een visual keyword research and content ideas tool noemt AnswerThePublic zichzelf. De basisfunctionaliteit van dit pakket kun je gratis gebruiken, maar zodra je er dieper in wilt duiken of meer mee wilt gaan doen, zul je de portemonnee moeten trekken voor een PRO-versie. En daar betaal je dan meteen $ 99 per maand voor. Maar laat dat je niet weerhouden om wat met dit geinige tooltje te experimenteren.

AnswerThePublic: handige plaatjes met ideeën voor jouw artikelen
AnswerThePublic: handige plaatjes met ideeën voor jouw artikelen (bron: AnswerThePublic)

Eigenlijk is deze tool net als Keyword Tool gewoon gebaseerd op de autosuggest zoekresultaten die Google en Bing je voorschotelen. Deze data zijn gedestilleerd uit de index van de zoekmachine en geven je hints voor wat interessant kan zijn om je contentmarketingstrategie op te baseren. Het systeem presenteert deze data in de vorm van vragen, voorzetsels, vergelijkingen en gerelateerde zoektermen op een visuele manier. In de vorm van een soort mindmap.

Je begint met het kiezen van je taal. Nederlands is een van de mogelijkheden die je kunt kiezen. De regio kun je alleen selecteren als je een PRO-abonnement hebt. Als je je zoekwoord eenmaal hebt ingevoerd, krijg je al snel een idee van de vragen die rondom dit thema leven. Dit zijn de vragen die je graag op je website en in je blogartikelen wilt beantwoorden, als je op zoek bent naar verkeer rondom deze zoekterm.

SEMrush

SEMrush is een professioneel pakket dat je een uitgebreid overzicht geeft van alle zoekmachineprestaties en de mogelijke optimalisaties hiervan voor je website. Of eigenlijk: voor de websites van je klanten. Want een tool als SEMrush gebruik je eigenlijk alleen als je dagelijks met posities in zoekmachines en online marketingactiviteiten voor meerdere websites bezig bent. In SEMrush zie je overzichtelijk wie de rankings voor bepaalde zoektermen domineert en wie de concurrenten zijn. Ook kun je aan de hand van de internetadressen van concurrenten kijken waar zij goed op scoren om die pagina’s vervolgens zelf nog beter te maken voor je eigen klanten.

Voor uitgebreide analyses en onderzoek
Voor uitgebreide analyses en onderzoek (bron: SEMrush)

Met een gratis proefaccount kun je SEMrush maar beperkt gebruiken. Maar ook met een proefaccount wordt al snel duidelijk hoe uitgebreid het pakket is. Het meest eenvoudige abonnement van SEMrush (Pro) kost je zo’n 100 dollar per maand, waarmee je alle belangrijke bewerkingen wel uit kunt voeren. Je bent hierbij echter wel beperkt tot 5 zoekwoord-projecten (lees: klanten).

Als je meer klanten hebt (en dat hoop ik voor je), dan moet je al snel upgraden naar een duurder abonnement van 200 of 400 dollar in de maand. Ja, dat zijn serieuze bedragen. Je gaat dan ook alleen met SEMrush aan de slag als SEM (Search Engine Marketing) een hoofdactiviteit van jouw bedrijf is. Niet als je slechts één website hebt die je hoog in Google wilt zien te krijgen.

Ahrefs

Een andere professionele tool waar je heel veel mee kunt qua zoekwoorden-onderzoek, is Ahrefs. Dit is de tool die regelmatig door bekende SEO-specialisten als Neil Patel en Brian Dean wordt aangeraden.

Ahrefs: niet alleen voor zoekwoord-onderzoek, maar ook voor backlink-onderzoek
Ahrefs: niet alleen voor zoekwoord-onderzoek, maar ook voor backlink-onderzoek (bron: ahrefs.com)

Je kunt een gratis account voor Ahrefs met beperkte functionaliteiten aanmaken. De tool ziet er prettig en overzichtelijk uit en de mogelijkheden om je eigen website en die van concurrenten te analyseren zijn groot. Je ziet in dit pakket nauwkeurig hoe groot de zoekvolumes op bepaalde zoekwoorden zijn en op welke positie jouw website (of die van je concurrent) voor dat zoekwoord scoort.

Ahrefs is oorspronkelijk een pakket om backlinks (externe links vanaf anders websites naar jouw website) bij te houden. En daarin is het pakket dan ook groot. Aan de hand van mooie grafiekjes kun je precies bijhouden hoeveel links je erbij hebt gekregen en hoeveel er verdwenen zijn en wat de populairste pagina’s van de door jou gecontroleerde domeinen zijn.

Bij jaarlijkse betaling betaal je voor het Lite-abonnement van Ahrefs 82 dollar per maand. Je kunt dan wekelijks 500 zoekwoorden tracken voor één klant. Dit pakket kun je dus eigenlijk alleen voor je eigen website gebruiken. In de praktijk moet je al snel overstappen naar het Standard-abonnement van 149 dollar per maand, waarmee je 10 projecten bij kunt houden.

Dit is interessant als je Ahrefs voor meerdere klanten gebruikt en je zowel posities in zoekmachines bij wilt houden als onderzoek wilt doen naar interessante zoektermen.

Moz Pro

Het Moz Pro-pakket checkt je rankings en backlinks in Google. Daarnaast kun je je resultaten per zoekwoord bijhouden. Het basisabonnement voor Moz Pro kost je bij jaarbetaling 79 dollar per maand. Inderdaad, da’s eveneens niet goedkoop.

Het dashboard van Moz
Het dashboard van Moz (bron: moz.com)

Bovendien is Moz Pro niet de meest overzichtelijke dienst, naar mijn mening. Je kunt Moz wel gratis proberen door een account aan te maken, waarbij je een beperkt overzicht krijgt van je zoekwoorden en je scores hierop net als je backlinks.

KWFinder

Een van de beste programma’s voor zoekwoordonderzoek die je kunt krijgen is KWFinder van het bedrijf Mangools. Dit is betaalde software (je kunt gratis slechts drie zoekwoorden per dag proberen), die je er echter in no-time uit hebt. Kijk maar eens naar de voorbeelden hieronder.

Op de short tail-zoekterm 'horloges' is het lastig concurreren
Op de short tail-zoekterm ‘horloges’ is het lastig concurreren (bron: KWFinder)
'Zakhorloge' blijkt nog een kansrijk zoekwoord te zijn
‘Zakhorloge’ blijkt nog een kansrijk zoekwoord te zijn (bron: KWFinder)

Zelf gebruik ik KWFinder ook voor mijn klanten én om mijn eigen website te onderhouden. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld ook de kansen die de zoekterm ‘wat zijn zoekwoorden’ bood. Er werd slechts zo’n 30 keer per maand in Nederland op deze zoekterm gezocht, maar de kans om de concurrentie te verslaan was aanzienlijk.

Op deze zoekterm is weinig concurrentie, maar ook weinig zoekvolume
Op deze zoekterm is weinig concurrentie, maar ook weinig zoekvolume (bron: KWFinder)

‘Go for it’ noemt KWFinder het, als je ervoor moet gaan. Dat betekent dat het volgens de tool heel makkelijk is om op deze term te concurreren. Backlinks heb je amper nodig. Het enige wat je moet doen is een beter artikel schrijven dan alle artikelen die op dit moment de zoekresultaten domineren.

Daarvoor gebruik je de methode die ik je vorig jaar al tipte, om de concurrentie te verpletteren. Het komt erop neer dat je grondig onderzoek doet naar de huidige top 10 in Google en dan zelf een uitgebreider en nog interessanter stuk schrijft, dat je helemaal aankleedt met foto’s en video’s.

Overigens is KWFinder weer wat minder goed als je vooral naar een oplossing op het gebied van backlinks zoekt. Dan heb je meer aan een pakket als Ahrefs. Qua waar naar geld is KWFinder naar mijn mening samen met de afgeleide tools echter een van de beste aankopen die je voor je zoekwoorden-onderzoek kunt doen.

Andere SEO-tools

De tools die ik hierboven heb genoemd, zijn pakketten waarmee je een echt zoekwoordonderzoek opzet. Maar als je met SEO (zoekmachine-optimalisatie) aan de slag gaat, is er nog veel meer wat je kunt gebruiken.

Ik noem hier een paar van de tools die ik gebruik om pagina’s en artikelen nog beter te krijgen.

Yoast SEO

Deze Nederlandse plugin voor WordPress helpt je om een gezond aantal zoekwoorden in je tekst te verwerken, ervoor te zorgen dat je je zoekwoorden in de koppen, in de metadescription en in de titel gebruikt en zo nog wat nuttige zaken.

Yoast SEO doet niks wat je niet zelf zou kunnen, maar maakt het optimaliseren van je artikelen wel een stuk makkelijker. En met de groene bolletjes voor elk geoptimaliseerde punt tegelijkertijd een stuk leuker.

Quora

In Nederland hebben we GoeieVraag, maar interessanter is eigenlijk het Angelsaksische Quora. Je moet dan wel even de vertaalslag naar je Nederlandse of Vlaamse bedrijf weten te maken, maar dan kun je hier ook veel van leren.

Op Quora stellen mensen allerlei vragen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Vragen die door specialisten of ervaringsdeskundigen worden beantwoord. Waarschijnlijk ook op jouw vakgebied.

Daarom is Quora een bijna oneindige bron van inspiratie voor nieuwe blogartikelen en verder zoekwoorden-onderzoek. Er staan trouwens inmiddels ook Nederlandstalige vragen op, dus wellicht wordt het hier ook groot.

GTmetrix/Pingdom Tools/WebpageTest/PageSpeed Insights

Verschillende programma’s die allemaal iets belangrijks doen: de snelheid van je website meten. Ze kijken net even allemaal op een andere manier, dus test vooral met verschillende snelheidsmeters. Zo kom je er vanzelf achter waar de schoen wringt.

Check je sitesnelheid!
Check je sitesnelheid! (bron: webpagetest.org)

Snelheid wordt elke dag belangrijker voor consumenten. En daarmee ook voor Google. Als je een goede website wilt hebben, is snelheid een van de belangrijkste dingen waar je op moet letten.

Mobielvriendelijke test van Google

De mobielvriendelijke test van Google doet precies wat de naam zegt dat-ie doet. Hij checkt jouw website op mobielvriendelijkheid. Is je pagina goed zichtbaar op een smartphone? Staan de knoppen niet te dicht bij elkaar? Is alles prettig leesbaar? Bij een gemiddelde verhouding tussen mobiel en desktop van 70-30 spreekt het voor zich dat je website excellent moet presteren op mobiel gebied.

Wat heb je écht nodig voor zoekwoorden-onderzoek?

Met de gratis tools in combinatie met de gereedschappen en mogelijkheden die Google en Bing bieden, kom je een heel eind qua inspiratie opdoen en een basis leggen voor je zoekwoordstrategie.

Als je echter voor meerdere websites uitvoerig onderzoek wilt doen en de resultaten voor langere tijd bij wilt houden, ben je aangewezen op een betaalde oplossing, waarvoor je in de meeste gevallen dus een paar tientjes (dollar dan wel euro) per maand betaalt.

Dat is voor de blogger/hobbyist misschien wat gortig, maar als je SEO-tekstschrijver of -copywriter bent, hoort dit anno nu wel tot je basisgereedschappen, net als die kekke laptop en die snelle internetverbinding.

Het zijn bedrijfskosten die je in je uur- of projecttarief zou moeten verwerken. Maar het zijn ook kosten waarmee je jouw dienstverlening verbetert en die je in staat stellen om hogere tarieven te vragen.

Onderzoek naar zoekwoorden met lage concurrentie

Hoe verover je met de bovenstaande zoekwoorden-tools nu een plek in de zoekresultaten?

In de verschillende zoekwoordpakketten kun je aangeven dat je alleen de zoekwoorden wilt vinden die relatief makkelijk te beconcurreren zijn. Dit is ideaal om van onderaf te gaan concurreren. De zoektermen die in bijvoorbeeld KWFinder het predikaat ‘Effortless’ krijgen bezorgen je bijna meteen een plek op de eerste pagina in Google. Mits je al wat autoriteit met je website hebt opgebouwd. En die autoriteit bouw je op door gewoon heel goede artikelen te schrijven.

Je kunt vervolgens lijstjes aanleggen met zoekwoorden waarop het makkelijk scoren is. Natuurlijk moet je wel altijd goed opletten of het de moeite waard is. Lees: zit er wel zoekvolume op de zoekwoorden die je gaat najagen?

Hieronder zie je een voorbeeld van een lijstje met relatief makkelijke zoekwoorden dat ik zelf heb aangemaakt. Voor sommige van deze termen heb ik overigens inmiddels al een blogartikel geschreven.

Zoekwoorden met weinig concurrentie
Zoekwoorden met weinig concurrentie (bron: KWFinder)

Behalve zoekwoorden vinden kun je het pakket van KWFinder ook gebruiken om de posities van je website in Google op specifieke zoekwoorden door de tijd heen te monitoren (SERPChecker) en zien hoe je concurrentie het op internet doet (SERPWatcher). Daarnaast is er een aparte tool om je links te monitoren (LinkMiner).

Al met al is dit zeer waardevolle informatie voor iedereen die op de een of andere manier online zakendoet.

Tip: probeer KWFinder zelf eens en ontdek de kansen die voor jouw website in het verschiet liggen. Voer hieronder jouw zoekterm in en je krijgt meteen suggesties voor kansrijke long tail-zoekwoorden.

Blijven monitoren

Als het goed is, heb je inmiddels een aantal interessante zoekwoorden gevonden met een aantrekkelijk zoekvolume, die wel verslaanbaar zijn in de zoekmachines.

Nu is het zaak om écht interessante artikelen en pagina’s rond deze zoekwoorden te schrijven. Als je jouw artikelen eenmaal geschreven en geplaatst hebt, houdt het echter niet op.

Blijf je zoekwoorden en artikelen in de gaten houden. Hiervoor heb je eigenlijk wel één van de bovengenoemde betaalde pakketten nodig. Na verloop van tijd, kun je jouw artikelen aan de hand van de rankings verbeteren.

Lukt je long tail-strategie? Dan kun je je uiteindelijk ook op de lastigere zoekwoorden gaan richten. Jouw website heeft nu als het goed is al wat autoriteit opgebouwd, waardoor scoren met zoekwoorden steeds makkelijker wordt.

Zoekwoorden-onderzoek: een stappenplan

Hoe ziet zoekwoorden-onderzoek er dan in een kort en bondig schema uit? Gebruik het volgende stappenplan om kansrijke zoekwoorden te bepalen:

  1. Inventariseer vragen van klanten, doe ideeën op in de zoekmachine, via Analytics en bij concurrenten.
  2. Maak een lijst van mogelijke (long tail-)zoekwoorden.
  3. Analyseer deze zoekwoorden op zoekvolume en concurrentie. Ga voor het laaghangende fruit: een mooi volume in combinatie met een verslaanbare positie.
  4. Schrijf het beste artikel dat je kunt schrijven rond jouw (long tail-)zoekwoord(en). Baseer je op wat je aantreft op de eerste pagina in Google.
  5. Hou je pagina’s en je positie in de zoekmachine bij via zoekwoordtools. Stuur bij en breid je content verder uit.
  6. Heb je goede positie op long tail-zoekwoorden en al wat autoriteit opgebouwd? Ga dan voor de zoekwoorden met meer zoekvolume en meer concurrentie.
  7. Geef niet op en begin weer bij 1.
Blijven bijsturen en gas geven!
Blijven bijsturen en gas geven! (foto: Pixabay)

Tot slot

Tot slot nog een laatste paar opmerkingen over zoekwoorden-onderzoek anno 2019.

Google is inmiddels veel slimmer dan een paar jaar geleden. Je hoeft niet 100 verschillende pagina’s meer te maken om klanten op 100 verschillende zoekwoorden naar je website te lokken.

Verwerk in plaats daarvan een groot aantal verschillende zoekwoorden met dezelfde zoekintentie in één uitgebreid artikel of op een pagina. Gebruik ook synoniemen en zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw hoofdzoekwoord.

Welke zoekintenties kunnen gebruikers dan hebben? Die komt in het algemeen neer op 4 verschillende mogelijkheden:

  1. Informationeel: op zoek naar informatie: hoe, wat, waarom (bijvoorbeeld: hoe maak je een e-book?)
  2. Navigationeel: zoeken naar de merk- of productnaam (Doyoucopy, Media Markt, Action)
  3. Commercieel: welke moet je kopen? (beste SEO-tekstschrijver, mooiste campings in Toscane).
  4. Transactioneel/gericht op kopen: ‘kopen’ of ‘bestellen’ toegevoegd aan de zoekopdracht.

Besteed aandacht aan je merk

Als laatste, maar zeker niet onbelangrijkste: werk ook doorlopend aan de branding van jouw bedrijf. Of je nu zzp’er bent of bij een multinational werkt. Als er meer mensen gaan zoeken op jouw merknaam, dan geeft dat je een grote plus in de zoekmachines op de zoekwoorden die voor jouw merk van belang zijn.

Naarmate je bedrijf meer een echt merk is, heeft het meer autoriteit in de ogen van potentiële klanten. En daarmee ook in de ogen van Google, Bing en andere zoekmachines.

Met andere woorden: je kunt je in 2019 en verder niet alleen richten op zoekwoorden en SEO. Je moet ook aandacht besteden aan je overige marketing.

Want merken hebben een streepje voor in Google. Dus ja, dan moet je ook aan de slag met offline marketing.

Nog vragen over zoekwoorden-onderzoek?

Hopelijk heb ik met dit artikel een duidelijke uitleg gegeven over de aanpak van zoekwoorden-onderzoek. En ga je nu aan de slag om zelf jouw meest kansrijke zoekwoorden te bepalen.

Vond je dit artikel interessant? Help me dan aan een groter bereik door het te delen via sociale media.

Kom je er toch nog niet helemaal uit met jouw eigen zoekwoorden-onderzoek? Stuur me dan een bericht of laat hieronder een reactie achter en ik help je verder.

Foto’s: Pexels, Pixabay, Unsplash.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *