Hoe word je copywriter?

Laatste update: 31 augustus 2017 Gepubliceerd op: 17 juni 2016

In een eerder blogje beloofde ik het al: een post met als onderwerp ‘hoe word je copywriter?’ Dit omdat ik in mijn statistieken heb gezien dat een behoorlijk aantal bezoekers via deze vraag op mijn website belandt… en vervolgens geen antwoord krijgt. Welnu, tijd om daar verandering in aan te brengen. Als je een vak uitoefent, behoort het tot je verantwoordelijkheden om andere geïnteresseerden daarmee te helpen.

hoe word je copywriter

Hoe word je copywriter? (bron: rt7digital.com)

School voor Copywriters?

Er is natuurlijk niet één manier om copywriter te worden. Er zijn duizenden manieren. Vooral omdat er niet echt een Hogeschool voor Copywriters is, waar je het vak eventjes leert. Er zijn wel talloze cursussen en opleidingen die je kunt volgen. Maar ik kan je nu al verklappen: daarmee leer je niet copywriten. Copywriter word je omdat je het wilt. En omdat het in je zit. Je hebt er namelijk een aantal aangeboren eigenschappen voor nodig, die je in je verdere loopbaan zult ontwikkelen.

Welke eigenschappen moet je hebben om copywriter te worden?

Wil je mijn persoonlijke mening weten? Als je copywriter wilt worden, moet je slim zijn, moet je empathisch vermogen hebben, moet je buiten de gebaande paden kunnen denken, moet je gevoel hebben voor taal en communicatie en moet je vooral van het naadje en de kous willen weten.

Hoe word je copywriter: mijn eigen ervaringen

Copywriter worden zit dus al in je en leer je verder vooral in de praktijk, omdat het graag wilt (of omdat je niet weet wat je in godsnaam anders zou moeten doen). In dit stuk zal ik me beperken tot hoe ik copywriter ben geworden.
hoe word je copywriter 1

Het begon natuurlijk allemaal met interesse. Al op de basisschool schreef ik fanatiek verhaaltjes en maakte ik strips. Op de middelbare school vond ik het nooit erg om opstellen te schrijven. Ik wilde op een gegeven moment zelfs schrijver worden. Maar toen ik mijn vwo-diploma kreeg, wist ik het niet zo zeker meer. Wat is het kiezen van een vervolgopleiding lastig, als je interesse zo breed is! Bovendien had helemaal geen zin om me zo vast te leggen met een specifieke beroepsopleiding.

De eerste baan

Na een pauzejaar dat ik heb gevuld met mijn militaire dienst en een halfjaar een ‘brede propedeuse’ ben ik begonnen aan een opleiding hbo Communicatie. Vooral vanwege diezelfde brede interesse en belangstelling voor alle wat met media te maken heeft. Na het volgen van een stage bij een pr-bureau en het doen van een marktonderzoek bij een bezoekerscentrum ben ik in mijn eerste echte baan beland: als webmarketeer op een marketingafdeling van een verzekeraar. In deze functie hield ik me bezig met marketingacties, maar ook veel met schrijven voor internet, brochures en mailings. Hier heb ik mijn commerciële schrijfvaardigheden verder ontwikkeld.

Overstap naar de reclame

Na een tijdje heb ik de overstap gemaakt van ‘klantzijde’ naar ‘bureauzijde’. Ik ging bij een reclamebureau werken. Het leek me een uitdaging steeds voor andere klanten mooi werk te maken. De verzekeringswereld was in die tijd nog erg conservatief (ja, nog conservatiever dan nu). Mooi om te zien hoe dit inmiddels doorbroken is met partijen als Inshared en Ditzo. Bovendien wilde ik mijn copy graag verbeteren en bij mijn eerste reclamebureau kreeg ik de kans om onder supervisie van een ervaren copywriter aan de slag te gaan met copy en concept. In korte tijd leerde ik niet alleen beter schrijven, maar ook emotie in mijn teksten te gebruiken. Om zo de potentiële klanten van mijn klanten te verleiden. Ik werd copywriter!

LEES OOK:  Het Leven Van De Freelance Copywriter

hoe word je copywriter

Een eigen copywritingbureau

Hierna heb ik bij twee andere reclamebureaus gewerkt, voordat ik de stap naar zelfstandigheid zette. Inmiddels werk ik alweer bijna zeven jaar als copywriter/tekstschrijver voor mijn eigen bureau. Ik hou me via blogs, video’s en (web)seminars op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied, zoals rond SEO-tekstschrijven. Ja, inmiddels draait veel van het copywerk om webteksten.

Ik werk rechtstreeks voor klanten, die mij via een zoekopdracht in Google of via LinkedIn vinden. (Joepie! Ik sta op de eerste pagina in Google op de zoekterm ‘copywriter’!) Ook werk ik nog steeds regelmatig – bijna wekelijks – voor een van mijn oud-werkgevers. Hiernaast hou ik me als redacteur en uitgever bezig met een aantal websiteprojecten, waarvoor ik ook veel blogs en artikelen schrijf. En ten slotte schrijf ik ook puur creatief: fictie. Inmiddels zijn twee thrillers van mij gepubliceerd – naast een aantal korte verhalen – en in 2017 verschijnt de derde. Ben ik toch ook nog schrijver geworden, wat op de middelbare school een droom van mij was!

Schrijven, schrijven, schrijven

Zo heb ik het gedaan. Een opleiding heb je dus niet echt nodig, werkervaring wel. Zonder ervaring als copywriter vind je moeilijk een baan of klanten. Om een betere copywriter of tekstschrijver te worden en beter werk te vinden, moet je drie dingen veel doen: teksten schrijven, teksten schrijven, teksten schrijven. Natuurlijk is het ook handig als je feedback krijgt op wat je doet. Ik heb zelf veel gehad aan de supervisie van de senior copywriter van wie ik het vak leerde. Gaandeweg zul je zelf zien dat je werk beter wordt en bouw je een portfolio op. Dat hoeven niet meteen allemaal betaalde klussen te zijn. Zeker in het begin kun je je portfolio ook uitbreiden met tekstwerk dat je voor vrienden of kennissen (al dan niet gratis) doet. Je ontdekt zo ook vanzelf wat voor soort werk jou het beste ligt.

Ik kan iedere tekstschrijver of copywriter in spe aanraden om een blog te beginnen. Al was het maar over je hobby’s. Iets waarover je makkelijk kunt vertellen. Je leert zo schrijfervaring en discipline (iedere vrijdag moet er een nieuwe blogpost op mijn weblog verschijnen!) op te doen. En als het even meezit, krijg je nog reacties op je schrijfsels ook.

Wat doet een copywriter?

Het klinkt interessant, ‘copywriter’. Maar veel mensen weten niet precies wat je doet als copywriter. Misschien is dit meer iets om in een later blogartikel uitgebreid op terug te komen (dit verhaal wordt sowieso al wel vrij lang), maar ik zal er toch even wat over zeggen. Omdat ‘hoe word je copywriter’ nou eenmaal onlosmakelijk verbonden is met ‘wat doet een copywriter’. Ook hier geldt weer dat de ene copywriter de andere niet is, maar in het algemeen werkt een copywriter bij a) een reclamebureau, b) op een afdeling marketing of communicatie bij een organisatie of c) zelfstandig. Hij of zij houdt zich bezig met het bedenken van creatieve concepten en teksten die mensen moeten overhalen om ‘iets te doen’. Vaak gaat het om reclame voor een product of dienst en is het doel van de copywriter dat mensen het gaan bestellen.

LEES OOK:  10 vragen die elke copywriter aan een nieuwe klant zou moeten stellen

Creatief concept

Een creatief concept is de kapstok waaraan de communicatie wordt opgehangen. Het geheel van beelden en teksten waarin de boodschap is opgehangen. Een bekend concept is bijvoorbeeld de hamsters van Albert Heijn. Of ‘Gewoon Hema’ van de bekendste winkel van Nederland. Of ‘de winkel van ons allemaal’ van bol.com. Bij een goed uitgevoerd concept zie je meteen de beelden, de kleuren en de slogans voor je. Een concept voorkomt dus dat je maar wat in het wilde weg gaat roepen en dat je dus geen consistent merk opbouwt.

Conceptontwikkeling wordt vaak gedaan door een copywriter en een artdirector. De artdirector is de vormgever, de man of vrouw van de ‘plaatjes’. Nadat er een overkoepelend concept is bedacht, moet je dat aan de klant presenteren. Is de klant enthousiast, dan is het zaak om alles uit te werken in beelden, foto’s en teksten. Daarvoor zul je ook moeten samenwerken met fotografen en webdesigners.

Een copywriter houdt zich dus niet alleen bezig met het schrijven van teksten, zoals een tekstschrijver dat meestal wel doet. Soms moet er natuurlijk wel geschreven worden. Je kunt tenslotte ook de opdracht voor honderd pagina’s SEO-teksten of een jaarverslag krijgen. Tenzij je voor jezelf beslist dat je dat werk liever aan anderen overlaat. Het is wel slim als je naast creatief ook handig met het toetsenbord bent. Na verloop van tijd ontdek je vanzelf welke aspecten van het vak jou het meest aanspreken. En daarin zou je je dan goed kunnen specialiseren.


Het gaat wat snel en de muziek is irritant, maar verder is dit een aardig filmpje over wat een copywriter doet

Opleidingen die je kunnen helpen copywriter te worden

Hoewel je dus geen opleiding nodig hebt, kan een opleiding of cursus wel helpen om een solide basis te leggen. Ook handig als je later besloot tóch iets anders te gaan doen. Bij mij was die basis dus de hbo-opleiding Communicatie. Copywriters hebben soms ook een vooropleiding in Media, Informatie en Communicatie of in Journalistiek of in Communicatiemanagement. Natuurlijk komen ook totaal andere vooropleidingen voor. Zelfs technische opleiding, die je weer kunnen helpen om je in een bepaalde richting te specialiseren. En anders kun je ook altijd een post-hbo-opleiding Copywriting volgen, zoals die van de Hogeschool Utrecht.

Tips om copywriter te worden

Dus jij wilt weten hoe je copywriter wordt? Of hoe je tekstschrijver wordt? Tijd voor een paar concrete tips. De meeste heb je tussen de regels al kunnen lezen, maar voor de duidelijkheid zal ik ze hier herhalen.

1. Werk aan je portfolio

Bouw een portfolio op. Als je echt copywriter wilt worden, heb je niet veel aan je persoonlijke blog over tropische vissen of aan redactionele artikelen die je voor een lokale krant schreef. Plaats in plaats daarvan opdrachten die je voor bekenden deed. Of bedenk zelf advertenties voor merken die je leuk vindt. Eventueel kun je je aansluiten bij een copynetwerk zoals Textbroker of Greatcontent, waarbij je je in kunt schrijven op tekstopdrachten. Neem hier ook weer afscheid van als je eenmaal genoeg eigen klanten hebt, want het betaalt vreselijk slecht.

LEES OOK:  De verschillende soorten copywriters

2. Werk aan je ‘web presence’

Het is van het grootste belang dat je als copywriter online vindbaar bent. Heel veel van je toekomstige klanten zoeken een copywriter via Google. Geloof me, sinds ik op de eerste pagina in Google sta op het trefwoord ‘copywriter’, krijg ik wekelijks offerteaanvragen. Da’s nog eens makkelijk acquisitie doen! Zet daarom zo snel mogelijk een eigen website op en plaats daarop je portfolio. Je kunt hierop ook alvast gaan bloggen, ook al werk je nog niet als copywriter. Tegen de tijd dat je echt gaat beginnen, heb je er profijt van dat je website al in beeld is bij Google en potentiële klanten.

3. Doe ervaring op bij een bureau

Het is het makkelijkst als je in loondienst begint. Je kunt dan in korte tijd veel leren, het ‘kunstje afkijken’ en contacten leggen die je in je eventuele latere freelancebestaan goed kunt gebruiken. Terwijl je maandelijks geld op je rekening bijgeschreven krijgt, kun je je rustig verder bekwamen in het vak. Het kan ook zo zijn dat je helemaal geen freelancer wilt worden. Da’s natuurlijk ook prima: er zijn veel goede copywriters die in loondienst werken. Zoek de bureaus uit die aansluiten bij jouw ambitie als copywriter. Met weinig werkervaring kun je de lat in het begin niet te hoog leggen, maar als je veel aanleg en enthousiasme hebt, kun je snel verder komen in het vak.

4. Werk aan je netwerk

Naast contacten met collega’s, doe je er ook slim aan contacten met andere copywriters op te bouwen. Bijvoorbeeld via sociale media, via cursussen, via LinkedIn of via netwerkbijeenkomsten bij jou in de buurt. Zowel voor copywriters in loondienst als voor freelancers zijn deze contacten onmisbaar! Vraag gerust aan andere copywriters hoe zij in het vak zijn gerold en of ze nog handige tips voor je hebben.

5. Hou vol

Beginnen als copywriter is niet makkelijk. Je komt misschien in de verleiding het bijltje erbij neer te gooien. Succes heeft zo z’n tijd nodig en na een paar tegenslagen zie je het misschien niet meer zitten om copywriter te worden. Iedere tekstschrijver en copywriter heeft hiermee te maken gehad. Laat je niet afschrikken en hou vol, als je tenminste écht copywriter wilt worden. Wanneer het balletje eenmaal begint te rollen, zul je zien dat je steeds gemakkelijker wordt!

Hoe werd jij copywriter?

Ben jij zelf copywriter? Dan ben ik benieuwd hoe jij copywriter bent geworden. Welke opleiding of cursus heb je gevolgd? Welke werkervaring heb je opgedaan? Heb je ook goede tips voor copywriters in de dop? Laat je reactie hieronder achter! Wel doen hè? Denk aan je verantwoordelijkheid voor de volgende generatie copywriters!

Beeld: YouTube.