Web Analytics

Hoe word je copywriter?

Bijgewerkt op 14 november 2022

In een eerder blogje beloofde ik het al: een post met als onderwerp ‘hoe word je copywriter?’ Dit omdat ik in mijn statistieken heb gezien dat een behoorlijk aantal bezoekers via deze vraag op mijn website belandt… en vervolgens geen antwoord krijgt. Welnu, tijd om daar verandering in aan te brengen. Als je een vak uitoefent, behoort het tot je verantwoordelijkheden om andere geïnteresseerden daarmee te helpen.

School voor Copywriters?

Er is natuurlijk niet één manier om copywriter te worden. Er zijn duizenden manieren om te leren copywriten. Vooral omdat er niet echt een Hogeschool voor Copywriters is, waar je het vak eventjes leert. Er zijn wel talloze cursussen en opleidingen die je kunt volgen.

Maar ik kan je nu al verklappen: in de schoolbankjes leer je niet copywriten. Copywriter word je omdat je het wilt. En omdat het in je zit. Je hebt er namelijk een aantal aangeboren eigenschappen voor nodig, die je in je verdere loopbaan zult ontwikkelen.

Welke eigenschappen moet je hebben om copywriter te worden?

Wil je mijn persoonlijke mening weten? Als je copywriter wilt worden, moet je slim zijn, moet je empathisch vermogen hebben, moet je buiten de gebaande paden kunnen denken, moet je gevoel hebben voor taal en communicatie en moet je vooral van het naadje en de kous willen weten.

Hoe word je copywriter: mijn eigen ervaringen

hoe word je copywriter 1

Copywriter worden zit dus al in je en leer je verder vooral in de praktijk, omdat je het graag wilt (of omdat je niet weet wat je in godsnaam anders zou moeten doen). In dit stuk zal ik me beperken tot hoe ik copywriter ben geworden.

Het begon natuurlijk allemaal met interesse. Al op de basisschool schreef ik fanatiek verhaaltjes en maakte ik strips. Op de middelbare school vond ik het nooit erg om opstellen te schrijven. Ik wilde op een gegeven moment zelfs schrijver worden.

Maar toen ik mijn vwo-diploma kreeg, wist ik het niet zo zeker meer. Wat is het kiezen van een vervolgopleiding lastig, als je interesse zo breed is! Bovendien had ik helemaal geen zin om me zo vast te leggen met een specifieke beroepsopleiding.

De eerste baan

Na een pauzejaar dat ik heb gevuld met mijn militaire dienst en een halfjaar een ‘brede propedeuse’ ben ik begonnen aan een opleiding hbo Communicatie. Vooral vanwege diezelfde brede interesse en belangstelling voor alle wat met media te maken heeft.

Na het volgen van een stage bij een pr-bureau en het doen van een marktonderzoek bij een bezoekerscentrum ben ik in mijn eerste echte baan beland: als webmarketeer op een marketingafdeling van een verzekeraar. In deze functie hield ik me bezig met marketingacties, maar ook veel met schrijven voor internet, brochures en mailings. Hier heb ik mijn commerciële schrijfvaardigheden verder ontwikkeld.

Overstap naar de reclame

Na een tijdje heb ik de overstap gemaakt van ‘klantzijde’ naar ‘bureauzijde’. Ik ging bij een reclamebureau werken. Het leek me een uitdaging steeds voor andere klanten mooi werk te maken. De verzekeringswereld was in die tijd nog erg conservatief (ja, nog conservatiever dan nu). Mooi om te zien hoe dit inmiddels doorbroken is met partijen als Inshared en Ditzo.

Bovendien wilde ik mijn copy graag verbeteren en bij mijn eerste reclamebureau kreeg ik de kans om onder supervisie van een ervaren copywriter aan de slag te gaan met copy en concept. In korte tijd leerde ik niet alleen beter schrijven, maar ook emotie in mijn teksten te gebruiken. Om zo de potentiële klanten van mijn klanten te verleiden. Ik werd copywriter!

hoe word je copywriter

Een eigen copywritingbureau

Hierna heb ik bij twee andere reclamebureaus gewerkt, voordat ik de stap naar zelfstandigheid zette. Inmiddels werk ik sinds eind 2009 als copywriter/tekstschrijver voor mijn eigen bureau. Ik hou me via blogs, video’s en (web)seminars op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied, zoals rond SEO-tekstschrijven. Ja, inmiddels draait veel van het copywerk om webteksten.

Ik werk rechtstreeks voor klanten, die mij via een zoekopdracht in Google of via LinkedIn vinden. (Joepie! Ik sta op de eerste pagina in Google op de zoekterm ‘copywriter’!) Ook werk ik nog steeds regelmatig – bijna wekelijks – voor een van mijn oud-werkgevers.

Hiernaast hou ik me als redacteur en uitgever bezig met een aantal websiteprojecten, waarvoor ik ook veel blogs en artikelen schrijf. En ten slotte schrijf ik ook puur creatief: fictie. Inmiddels zijn twee thrillers van mij gepubliceerd – naast een aantal korte verhalen – en in 2017 verschijnt de derde. Ben ik toch ook nog schrijver geworden, wat op de middelbare school een droom van mij was!

Schrijven, schrijven, schrijven

Zo heb ik het gedaan. Een opleiding heb je dus niet echt nodig (om een copywriting-diploma heeft nog nooit iemand gevraagd), werkervaring wel. Zonder ervaring als copywriter vind je moeilijk een baan of klanten.

Om een betere copywriter of tekstschrijver te worden en beter werk te vinden, moet je 3 dingen veel doen: teksten schrijven, teksten schrijven, teksten schrijven. Natuurlijk is het ook handig als je feedback krijgt op wat je doet. Ik heb zelf veel gehad aan de supervisie van de senior copywriter van wie ik het vak leerde.

Gaandeweg zul je zelf zien dat je werk beter wordt en bouw je een portfolio op. Dat hoeven niet meteen allemaal betaalde klussen te zijn. Zeker in het begin kun je je portfolio ook uitbreiden met tekstwerk dat je voor vrienden of kennissen (al dan niet gratis) doet. Je ontdekt zo ook vanzelf wat voor soort werk jou het beste ligt.

Ik kan iedere tekstschrijver of copywriter in spe aanraden om een blog te beginnen. Al was het maar over je hobby’s. Iets waarover je makkelijk kunt vertellen. Je leert zo schrijfervaring en discipline (iedere vrijdag moet er een nieuwe blogpost op mijn weblog verschijnen!) op te doen. En als het even meezit, krijg je nog reacties op je schrijfsels ook.

Wat doet een copywriter?

Het klinkt interessant, ‘copywriter’. Maar veel mensen weten niet precies wat je doet als copywriter. Misschien is dit meer iets om in een later blogartikel uitgebreid op terug te komen (dit verhaal wordt sowieso al wel vrij lang), maar ik zal er toch even wat over zeggen. Omdat ‘hoe word je copywriter’ nou eenmaal onlosmakelijk verbonden is met ‘wat doet een copywriter’.

Ook hier geldt weer dat de ene copywriter de andere niet is, maar in het algemeen werkt een copywriter bij:

  • een reclamebureau
  • op een afdeling marketing of communicatie bij een organisatie of
  • zelfstandig (de freelance copywriter)

Hij of zij houdt zich bezig met het bedenken van creatieve concepten en teksten die mensen moeten overhalen om ‘iets te doen’. Vaak gaat het om reclame voor een product of dienst en is het doel van de copywriter dat mensen het gaan bestellen.

Creatief concept

Een creatief concept is de kapstok waaraan de communicatie wordt opgehangen. Het geheel van beelden en teksten waarin de boodschap is opgehangen. Een bekend concept is bijvoorbeeld de hamsters van Albert Heijn. Of ‘Gewoon Hema’ van de bekendste winkel van Nederland. Of ‘de winkel van ons allemaal’ van bol.com.

Bij een goed uitgevoerd concept zie je meteen de beelden, de kleuren en de slogans voor je. Een concept voorkomt dus dat je maar wat in het wilde weg gaat roepen en dat je dus geen consistent merk opbouwt.

Conceptontwikkeling wordt vaak gedaan door een copywriter en een artdirector. De artdirector is de vormgever, de man of vrouw van de ‘plaatjes’. Nadat er een overkoepelend concept is bedacht, moet je dat aan de klant presenteren. Is de klant enthousiast, dan is het zaak om alles uit te werken in beelden, foto’s en teksten. Daarvoor zul je ook moeten samenwerken met fotografen en webdesigners.

Een copywriter houdt zich dus niet alleen bezig met het schrijven van teksten, zoals een tekstschrijver dat meestal wel doet. Soms moet er natuurlijk wel geschreven worden. Je kunt tenslotte ook de opdracht voor honderd pagina’s SEO-teksten of een jaarverslag krijgen. Tenzij je voor jezelf beslist dat je dat werk liever aan anderen overlaat.

Het is wel slim als je naast creatief ook handig met het toetsenbord bent. Na verloop van tijd ontdek je vanzelf welke aspecten van het vak jou het meest aanspreken. En daarin zou je je dan goed kunnen specialiseren.


Het gaat wat snel en de muziek is irritant, maar verder is dit een aardig filmpje over wat een copywriter doet

Opleidingen die je kunnen helpen copywriter te worden

Hoewel je dus geen opleiding nodig hebt, kan een opleiding of cursus copywriting leren wel helpen om een solide basis te leggen. Ook handig als je later besloot tóch iets anders te gaan doen. Bij mij was die basis dus de hbo-opleiding Communicatie.

Copywriters hebben soms ook een vooropleiding in Media, Informatie en Communicatie of in Journalistiek of in Communicatiemanagement. Natuurlijk komen ook totaal andere vooropleidingen voor. Zelfs technische opleidingen, die je weer kunnen helpen om je in een bepaalde richting te specialiseren.

Cursus copywriting

En anders kun je ook altijd een post-hbo-opleiding Copywriting volgen, zoals die van de Hogeschool Utrecht. Een veel gevolgde cursus copywriting is ook die van de NHA. Met deze thuisstudie leid je jezelf in 9 maanden op tot gediplomeerd copywriter. Bij de LOI kun je ook een cursus ‘commerciële teksten schrijven’ of ‘schrijven voor het web’ volgen. Hiernaast zijn er ook nog verschillende copywriters die zich als coach voor beginnende tekstschrijvers en copywriters hebben opgeworpen en een cursusaanbod verzorgen.

💡Tip: als je vlot en eenvoudig van start wilt met een aantal slimme handvatten, heb ik een voordelige snelcursus voor je: mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen. Daarin geef ik je in 30 dagelijkse oefeningen een aantal slimme tips waar je meteen mee van start kunt.

Je kunt ook kiezen voor mijn uitgebreide Masterclass Copywriting, waarbij je de fijne kneepjes van het vak leert.

Hoe kom je aan klanten?

Je wilt dus copywriter of tekstschrijver worden. Dan wil je uiteraard ook klanten bedienen. Tijd voor een paar concrete tips om aan klanten te komen. De meeste heb je tussen de regels al kunnen lezen, maar voor de duidelijkheid zal ik ze hier herhalen.

1. Werk aan je portfolio

Bouw een portfolio op. Als je echt copywriter wilt worden, heb je niet veel aan je persoonlijke blog over tropische vissen of aan redactionele artikelen die je voor een lokale krant schreef. Plaats in plaats daarvan opdrachten die je voor bekenden deed. Of bedenk zelf advertenties voor merken die je leuk vindt. Eventueel kun je je aansluiten bij een copynetwerk zoals Textbroker of Greatcontent, waarbij je je in kunt schrijven op tekstopdrachten. Neem hier ook weer afscheid van als je eenmaal genoeg eigen klanten hebt, want het betaalt vreselijk slecht.

2. Werk aan je ‘web presence’

Het is van het grootste belang dat je als copywriter online vindbaar bent. Heel veel van je toekomstige klanten zoeken een copywriter via Google. Geloof me, sinds ik op de eerste pagina in Google sta op het trefwoord ‘copywriter’, krijg ik dagelijks offerteaanvragen. Da’s nog eens makkelijk acquisitie doen! Zet daarom zo snel mogelijk een eigen website op en plaats daarop je portfolio. Je kunt hierop ook alvast gaan bloggen, ook al werk je nog niet als copywriter. Tegen de tijd dat je echt gaat beginnen, heb je er profijt van dat je website al in beeld is bij Google en potentiële klanten.

3. Doe ervaring op bij een bureau

Het is het makkelijkst als je in loondienst begint. Je kunt dan in korte tijd veel leren, het ‘kunstje afkijken’ en contacten leggen die je in je eventuele latere freelancebestaan goed kunt gebruiken. Terwijl je maandelijks geld op je rekening bijgeschreven krijgt, kun je je rustig verder bekwamen in het vak. Het kan ook zo zijn dat je helemaal geen freelancer wilt worden. Da’s natuurlijk ook prima: er zijn veel goede copywriters die in loondienst werken. Zoek de bureaus uit die aansluiten bij jouw ambitie als copywriter. Met weinig werkervaring kun je de lat in het begin niet te hoog leggen, maar als je veel aanleg en enthousiasme hebt, kun je snel verder komen in het vak.

4. Werk aan je netwerk

Naast contacten met collega’s, doe je er ook slim aan contacten met andere copywriters op te bouwen. Bijvoorbeeld via sociale media, via cursussen, via LinkedIn of via netwerkbijeenkomsten bij jou in de buurt. Zowel voor copywriters in loondienst als voor freelancers zijn deze contacten onmisbaar! Vraag gerust aan andere copywriters hoe zij in het vak zijn gerold en of ze nog handige tips voor je hebben. Er zijn copywriters die werk zat hebben (zoals ik) en die mogelijk werk naar jou door kunnen spelen.

5. Hou vol

Beginnen als copywriter is niet makkelijk. Je komt misschien in de verleiding het bijltje erbij neer te gooien. Succes heeft zo z’n tijd nodig en na een paar tegenslagen zie je het misschien niet meer zitten om copywriter te worden. Iedere tekstschrijver en copywriter heeft hiermee te maken gehad. Laat je niet afschrikken en hou vol, als je tenminste écht copywriter wilt worden. Wanneer het balletje eenmaal begint te rollen, zul je zien dat je steeds gemakkelijker wordt!

Wat verdien je als copywriter?

Zoals met alle beroepen hangt wat je verdient helemaal af van je kennis en ervaring. Werk je als copywriter bij een groot bureau dat internationale campagnes bedenkt? Dan verdien je heel goed. Maar dat is slechts voor een enkeling weggelegd.

In de meeste gevallen zul je als copywriter/tekstschrijver met hbo of een universitaire opleiding bij een willekeurig bureau in Nederland zo tussen de 2.000 en 4.000 euro bruto verdienen bij een voltijds dienstverband. Soms kun je rekenen op een prestatiebonus. Hou er wel rekening mee dat in je salaris vrijwel altijd overuren inbegrepen zijn en dat je nog weleens overuren draait, vooral als je tegen een deadline aan zit te werken.

Als freelancer heb je nog veel meer mogelijkheden om te verdienen, maar het is als beginnende copywriter wel lastig om direct voldoende inkomsten te genereren. In het begin van je carrière zul je misschien voor slecht betalende copynetwerken als Textbroker of Greatcontent werken. Of voor een prijs per woord via platforms als Freelancer.nl of SiteDeals.nl. Ook kun je dan meestal nog geen hoge uurtarieven vragen.

Uurtarieven voor professionele tekstschrijvers en copywriters variëren van ongeveer € 40 per uur voor beginnende copywriters tot rond de € 125 voor door de wol geverfde copywriters. Een uurtarief van rond de € 70 tot € 90 is normaal voor ervaren professionals.

Let erop dat je als freelancer ongeveer het dubbele uurtarief moet verdienen als iemand in loondienst om hetzelfde netto bedrag over te houden!

Om te bepalen hoeveel je voor je diensten moet vragen, moet je weten welke persoonlijke en zakelijke uitgaven je per maand hebt en hoeveel uur je aan klanten kunt besteden. Ook moet je weten wat je nog kwijt bent aan belastingen.

Zo kun je een Minimaal Aanvaardbaar Tarief voor jezelf bepalen, waar je in ieder geval nooit onder moet gaan zitten, want dan kost het je meer dan het je oplevert! (Overigens is een uurtarief lang niet altijd de beste vorm van beloning, zoals ik eerder al eens in een blogartikel schreef.)

Als je al een paar jaar ervaring hebt opgedaan, hoef je niet meer te concurreren met de goedkoopste freelancers op de markt. Je kunt je tarieven verhogen en zo meer tijd spenderen aan de klanten die je lief zijn. Een mogelijkheid om maandelijks een vast inkomen te verdienen is door met abonnementen te gaan werken. Al moet je er wel voor oppassen dat je het niet té druk krijgt met die abonnementen.

En je doet er goed aan je als freelancer te verdiepen in de mogelijkheden van ‘passief inkomen‘ op de momenten dat je niet wilt werken (bijvoorbeeld in je vakantie) of niet kunt werken (als je ziek bent).

📚Leestip: lees voor meer informatie over het bepalen van je tarief als freelancer dit artikel.

Meer tips voor copywriters in spe

Hoe werd jij copywriter?

Ben jij zelf copywriter? Dan ben ik benieuwd hoe jij copywriter bent geworden. Welke opleiding of cursus heb je gevolgd om te leren copywriten? Welke werkervaring heb je opgedaan? Heb je ook goede tips voor copywriters in de dop? Laat hieronder een reactie achter!

Of zit je juist nog met prangende vragen? Laat dan ook je reactie hieronder achter! Wel doen, hè? Je krijgt altijd antwoord.

Beeld: YouTube, Hoe word je copywriter? (bron: rt7digital.com)

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Sheshe

Hi,
Ik heb in 2016 een copywriting cursus gevolgd via de NHA en ook succesvol afgerond. Daarin kwamen onderwerpen aan bod zoals: persberichten schrijven, slogans, uitnodigingen, nieuwsbrieven, blogartikelen en webteksten. Daarna heb ik geprobeerd om aan klanten te komen via Freelancer, maar dat bleek erg moeilijk te zijn. Ik heb maar 2 eenmalige klanten gevonden helaas. Ik wil echt graag meer ervaring opdoen als copywriter en zelfstandig werken. Heb je nog meer tips dan hierboven? Ik hou erg veel van schrijven, dat doe ik haast al mijn hele leven, en ik wil hier mijn geld mee verdienen. Maar ik wil ook een hele goede copywriter worden.
Dank je.

Andrea de Groot

Hi Edward,

Dank voor de duidelijke tips. Ik schrijf sinds een goed half jaar mijn eigen blogs en maak content voor bedrijven op instagram. Mijn niche is interieur en lifestyle. Nu heb ik geen verdere werkervaring maar zou graag van mijn schrijven een baan maken. Omdat ik een echte autodidact ben (alleen lagere school) vind ik het lastig om bedrijven te benaderen. Ik wil graag mijn LinkedIn account aantrekkelijk maken voor eventuele klanten. Heb je daar ook toevallig ergens nog een blog over rondslingeren? 🙂 Hoor het graag!

Hartelijke groet,
Andrea de Groot

trackback

[…] schreef ik al een artikel over hoe je een copywriter kunt worden en welke eigenschappen je daarvoor moet […]

job

Kan je die n even in een p veranderen? en überhaubt die zin misschien even redigeren ? 🙂

“En je doet er goed aan je als freelancer te verdienen in de mogelijkheden van ‘passief inkomen‘”

Marijk

Ik moet even reageren op een opmerking die je maakt over vormgevers: dat zijn degenen die, in jouw woorden, gaan over ‘de plaatjes’. Stel je voor dat over een copywriter gesproken wordt als degene die het ‘leuke verhaaltje’ levert. Een specialisme in lekentaal uitleggen is zo eenvoudig nog niet, dat blijkt maar weer.

De harde waterscheiding die je aanbrengt tussen tekst en beeld is niet naar de praktijk. Ook vormgevers denken conceptmatig/inhoudelijk mee en zijn getraind in het in overeenstemming brengen van tekst en beeld. Kortom: een goede vormgever is ook taalvaardig.