Wat zijn zoekwoorden?

Laatste update: 13 oktober 2017 Gepubliceerd op: 29 september 2017

Als iemand zoekt op internet gaat hij naar een zoekmachine als Google, Bing of Yahoo. Daar voert hij één of meer woorden in. Op basis van deze woorden presenteert de zoekmachine een lijst met de meest relevante resultaten. Zoekwoorden (in het Engels keywords genoemd) zijn dus de woorden waarmee jouw site op internet gevonden kan worden!

Wat zijn zoekwoorden?

Hallo zoekwoorden, waar zijn jullie?

Als je dus meer bezoek op je website wilt (omdat meer bezoekers meer kans geven om je producten of diensten te verkopen), moet je ervoor zorgen dat jouw website scoort op belangrijke zoekwoorden. Dat doe je door die zoekwoorden en varianten daarop in de teksten op je website te verwerken. De belangrijkste zoekwoorden zijn short tail-zoekwoorden, maar hierop is het ook het moeilijkst om te scoren omdat de concurrentie groot is.

Wat zijn short tail-zoekwoorden?

Short tail-zoekwoorden (letterlijk: zoekwoorden met een korte staart) zijn generieke termen van één woord waar veel op wordt gezocht. Het is een populair zoekwoord, maar het is ook heel breed. Laat ik het uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Stel je voor: je hebt een webshop in horloges. Dan wil je waarschijnlijk graag dat je website op het zoekwoord ‘horloges’ gevonden wordt. Tegelijkertijd is deze term zo breed dat het moeilijk zal zijn om op de eerste pagina in Google te komen. En je weet het, hè? Op de tweede pagina in Google kun je een lijk verstoppen zonder dat iemand het ooit nog terugvindt.

Je zou kunnen proberen om je website zo in te richten dat je in een van de andere zoekmachines (Yahoo of Bing) naar voren komt. Maar ook daar zal het niet makkelijk zijn. En bovendien: 90% van alle mensen gebruikt Google als zoekmachine. Dus je wilt eigenlijk sowieso hoog in Google komen.