Web Analytics

Creatieve technieken voor betere copywriting (deel 1: freewriting)

Een dwingend knipperende cursor. Je staart naar een leeg scherm. Ook je kop koffie is leeg, net als je hoofd. Alweer. Je weet dat je met iets aantrekkelijks moet openen, iets origineels, iets wat perfect aansluit bij het product of de dienst die je met jouw woorden moet verkopen. Maar het komt maar niet.

In deze serie van 5 artikelen haal ik een paar creatieve technieken aan die je je als schrijver (in de breedste zin) eigen zou moeten maken. In dit eerste deel heb ik het over freewriting.

Wat is freewriting?

Freewriting is een creatieve techniek waarbij je schrijft zonder te stoppen, zonder te verbeteren, zonder te oordelen over je eigen werk.

Vergeet even de spellingsregels en de grammatica. Laat die backspacetoets met rust. Het enige waar je je nu op concentreert is het laten stromen van die woorden.

Freewriting komt uit de wereld van creatief schrijven. Je zou kunnen beweren dat schrijven altijd creatief is, maar ik bedoel hier specifiek schrijven om de lezer te vermaken.

Een wereld waarin ik mezelf ook regelmatig begeef, wat ik je niet meer hoef te vertellen als je regelmatig mijn blog of mijn nieuwsbrief leest.

Freewriting werkt uitstekend om in de schrijfflow te komen. Ik pas het toe als ik snel een tekst wil hebben om die daarna te gaan verbeteren. Door deze techniek toe te passen, schakel je je innerlijke redacteur uit die jou al na 3 woorden wil gaan verbeteren.

Natuurlijk is zo’n tekst die je in een kwartiertje zonder nadenken op papier of je scherm uitbraakt, niet perfect. Maar dat is ook helemaal niet het doel. Dat komt later. Nu gaat het er even om die woorden uit je vingers te laten vloeien.

Hoe pas je freewriting toe?

Het is heel simpel:

  • Zet een timer (bijvoorbeeld op 10 minuten)
  • Begin met het schrijven over een onderwerp
  • Negeer spelling, grammatica, dubbele woorden, clichés, structuur, stijl
  • Blijf schrijven

Dat is alles.

Freewriting als techniek om de creativiteit te laten stromen (beeld: ChatGPT)

Waarom werkt het ook voor commercieel tekstschrijven?

Vaak beperk je jezelf door wat je allemaal al weet en denkt. Dat is ook de reden dat teksten schrijven voor bedrijven zelf zo lastig is en ze dat liever aan copywriters/tekstschrijvers (of aan AI) overlaten.

Je remt jezelf al meteen in je creativiteit bij de eerste zin die je eruit weet te persen:

  • Is dit wel dé manier om te beginnen?
  • Zou mijn doelgroep dit wel begrijpen?
  • Wie ís mijn doelgroep überhaupt?
  • Klinkt dit nu niet te formeel? Of juist te amicaal?
  • Is dit niet te saai?

Herkenbaar? Met freewriting rationaliseer je je teksten niet meteen. Die woorden die uit je toetsenbord komen, hoeven nu nog even niet in het gelid van de juiste tone-of-voice, de grammatica, de eisen aan SEO of de verkoopstrategie.

Ter illustratie: ik ben nu bezig met een manuscript van 125.000 woorden, dat grotendeels door deze creatieve techniek tot stand is gekomen. Zeker, ik heb nu veel werk te doen om allerlei ‘fluff’ en onzin te schrappen en er een beetje structuur in aan te brengen. Maar ik héb nu tenminste een ruwe eerste versie waarmee ik dat kan doen.

Tot slot

Laat perfectie los. Het gaat erom dat je begint, niet hoe je begint. Het was Ernest Hemingway die zei:

The first draft of anything is shit.

Laat dat even op je inwerken. Letterlijk vertaald: de eerste versie van alles is kak.

Mooi hè? Je kunt dus eerst gewoon iets ‘slechts’ schrijven om het daarna te gaan verbeteren. Omarm dat idee en start vandaag nog met een freewrite over jouw aanbod, je product, je merk of een case. Laat me weten hoe het ging in een reactie.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties