Waarom het moeilijk is zelf teksten te schrijven

Laatste update: 24 april 2015 om 12:43 pm

Veel mensen beginnen zelf met het schrijven van teksten voor hun bedrijf. Logisch, want iedereen kan tenslotte schrijven. Toch komen velen op enig moment uit bij een copywriter of tekstschrijver. Met de vraag om te helpen het verhaal op papier (of meestal op het scherm) te krijgen. Waarom is het nou zou moeilijk om zelf je teksten te schrijven?

Waarom het moeilijk is zelf teksten te schrijven

Je weet zelf te veel van jouw business

Hè? Dat is toch juist een voordeel? Inderdaad, veel over een onderwerp weten is belangrijk om er enthousiast over te kunnen vertellen. Maar het kan ook tegen je gaan werken als je er té veel van weet. Wanneer je bijvoorbeeld moet kiezen wat nou écht de belangrijkste voordelen van jouw product of dienst zijn. Iets met bomen en een bos. Een copywriter staat er fris en onbevooroordeeld in, stelt de juiste vragen en denkt erover na zoals jouw klanten erover nadenken.

Je bent geen marketingspecialist

De woorden die je gebruikt zijn jouw merk. Kies je de verkeerde woorden, dan beschadig je jouw merk. Een goede verkoper weet hoe hij een verhaal opbouwt, de beste argumenten kiest en de deal sluit. En de koper tegelijkertijd met een goed gevoel de winkel uit laat lopen. Hetzelfde geldt voor een copywriter. Niets meer dan een salesmanager met een goed verhaal. Een verhaal dat gebruik maakt van de juiste woorden en kiest voor voordelen in plaats van eigenschappen.

LEES OOK:  Een waanzinnig snelle weg naar online succes

Je bent geen copywriter

Dat je kunt schrijven maakt je nog geen copywriter. Gelukkig niet, want anders was er voor ons copywriters geen droog brood te verdienen. Het duurt soms even, maar bijna altijd komen klanten tot de conclusie dat copywriting een vak apart is. Ja, beste mede-freelancers, er is hoop!

Je hebt haast

Je bent bezig met het opbouwen van je bedrijf. Je hebt besprekingen, je moet dingen regelen. Belangrijk, druk. In je hoofd heb je geen rust. Zeker niet om eens uitgebreid voor teksten te gaan zitten. Die dan ook nog lekker moeten lezen. Je blijft maar staren naar de blanco pagina in Word terwijl de uren verstrijken en je alleen maar aan je uurtarief kunt denken. En in wat je in die tijd allemaal niet had kunnen doen. Kwel jezelf niet langer. Bel die copywriter, haal opgelucht adem en doe waar jij goed in bent.

Wanneer kwam jij tot de conclusie dat soms beter een copywriter in kunt schakelen? Of doe je het lekker toch zelf? (Vergeet dan in ieder geval niet de copytips in mijn blog te bestuderen!)

Foto: Nate (Flickr).

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *