Bijgewerkt op 3 oktober 2023
Dat lijkt misschien een vreemde titel op een blog van een tekstschrijver, maar het is een waarheid – om het maar eens met een cliché te zeggen – als een koe. Ik geef toe: iedereen kan schrijven.
Tegelijkertijd is dat ook het grootste probleem voor ons broodschrijvers. Want hoe moet je je geld verdienen met iets wat iedereen kan? Een stratenmaker kan stoepen leggen, een programmeur kan toveren met zijn computer en een leraar kan goed les geven (daar gaan voor het gemak dan maar even vanuit). Maar wat voegt een tekstschrijver toe?
Goede teksten schrijven?
Nu zul je zeggen: een tekstschrijver kan goede teksten schrijven. Daar heb je een punt. Maar wat zijn goede teksten en zijn er objectieve methoden om te beoordelen hoe die eruit zien? Natuurlijk, een tekst moet geen spelfouten bevatten en hij moet qua grammatica goed in elkaar zitten.
Maar dat is ook een peulenschil (nieuwe spelling) voor iedereen die naar school is geweest, toch? En als je een beetje oefent met schrijven, moet zo’n webtekst of brochuretekst ook wel lukken. Met de hulp van schrijfrobots hoeft er al helemaal geen belemmering meer te zijn.
Je hebt ‘schrijven’ en ‘schrijven’
Je begrijpt vast al waar ik naartoe wil. Je leest deze tekst tenslotte op het blog van een tekstschrijver. Het klopt, iedereen kan schrijven. Maar er is schrijven en er is schrijven.
Te vaak merk ik dat teksten een sluitpost op de begroting vormen. Waar wel geld is om webdesigners, programmeurs en vormgevers in te huren, doet de klant de teksten ‘zelf wel even’ of – erger nog – laat AI er een paar teksten uitrammen.
Het gevolg? Een website, brochure, advertentie, mailing die er weliswaar aardig uitziet, maar die niet (voldoende) communiceert. Want weet je wat? Voor een eerste indruk is het plaatje belangrijk, maar je verkoopt er niks mee.
Wanneer je iets wilt verkopen (en welk bedrijf wil dat niet), moet je de diepte in duiken. Moet je iets onderscheidends bieden. Moet je je klanten weten te raken. Moet je verlangen opwekken. En dat lukt alleen met goed geschreven, menselijke tekst.
Ze komen er weleens op terug, die klanten die ‘zelf kunnen schrijven’. Dan blijkt dat het toch een beetje tegenviel, dat schrijven. Zelf komen ze er niet meer uit of ze hebben klachten gehad over de tekst.
Ze hebben dezelfde nietszeggende teksten als de concurrent. De tekst staat zó bol van de clichés dat het de directeur ook is opgevallen. Of nog erger: de website wordt niet gevonden in de zoekmachines.
Ze komen er vaak niet op terug. Dat zijn dan de teksten waarnaar niemand omkijkt. Niemand interesseert het wat er staat, want het wordt toch niet gelezen. Dat is nog erger. Want die teksten zijn wel geschreven met een reden. Ze moesten iemand overhalen iets te doen (als was het maar de hele tekst lezen).
Goede schrijvers schrijven niet
Een goede tekstschrijver of copywriter kan dat natuurlijk voor je oplossen. Het gaat dan zeker niet alleen om het verbeteren van een paar spel- of taalfouten. Want een tekst is nog geen goede tekst als er geen fouten in zitten.
Wat is dan wel een goede tekst? Een goede tekst is als een gesprek. Je merkt niet dat je iets leest. Je praat met je doelgroepen. Wat dat betreft is er geen verschil met een goed boek. Als je een goed boek leest, merk je ook niet dat je leest. Je zit zó in het verhaal dat je het voor je ziet. En dat is een kunst.
Hoewel iedereen dus kan schrijven, kan niet iedereen het doel van een tekst op de juiste manier overbrengen. En daar komt een goede tekstschrijver of copywriter om de hoek kijken.