Iedereen die zich met internet bezighoudt weet – of zou moeten weten – dat ze het belangrijkste element op je website zijn: je webteksten. Daarom besteed je hier maar beter veel aandacht aan.
Heb je geen tijd of denk je dat je onvoldoende kennis van zaken hebt om je webteksten zelf te schrijven? Dan kun je ze natuurlijk ook laten schrijven door een ervaren webcopywriter. Geen toeval: dat ben ik, Edward Hendriks van Doyoucopy.
Veelgestelde vragen over webteksten
Een webtekst is een tekst die speciaal geschreven is voor gebruik op internet. Een website bestaat over het algemeen uit meerdere pagina’s. Die pagina’s zijn gevuld met de zogenoemde ‘content’, ofwel inhoud. Webteksten maken een belangrijk deel uit van die content, simpelweg omdat teksten vragen beantwoorden.
Als je een website hebt, heb je dus ook webteksten nodig. Die teksten worden soms door een copywriter rechtstreeks op de website geplaatst (en soms ook direct online geschreven). Maar vaker komt het voor dat de webteksten eerst in een Word-doc of een Google Doc worden geschreven, waarna ze door de eigenaar of beheerder van de website worden toegevoegd.
Een websitebezoeker is meestal gehaast: hij of zij zoekt een oplossing voor een probleem. Webteksten worden meestal niet voor het plezier gelezen (het zijn dan ook geen blogartikelen of anderszins vermakelijke teksten). Ze worden ook niet van het begin tot het eind gelezen, maar vaak gescand.
Webteksten kunnen functioneel of informerend zijn. Ze beschrijven bijvoorbeeld het aankoopproces op de website. Of ze geven informatie over een product of dienst. De tekst die je nu leest is uiteraard ook een webtekst. Ik beschrijf in deze tekst een van de belangrijkste diensten die ik met mijn bureau Doyoucopy lever.
Ik heb het op mijn website en in mijn blogartikelen al veel vaker gezegd. Als je wat wilt van je bezoekers (en welke website wil dat nu niet), zijn goede webteksten van het grootste belang. De vormgeving en de beelden trekken en sturen de aandacht, maar het is het verhaal dat overtuigt.
Nee. Het is duur om je webteksten te laten liggen. Goede webteksten overtuigen. Een investering in betere webteksten verdient zichzelf daarom vrijwel zeker terug. Het zal in veel gevallen de meest waardevolle investering in je website zijn. Zelfs oudere websites kun je met betere webteksten voor een flinke upgrade geven, zonder dat de hele site op de schop hoeft.
Schrijftips voor webteksten?
Je zou ook kunnen beslissen om zelf goede webcopy te leren schrijven. Sommige copywriters en contentspecialisten beweren zelfs dat dit een kernactiviteit van elke online onderneming is. Of zou moeten zijn.
Wil je zelf je webteksten verbeteren? Dan heb ik goed nieuws voor je. In mijn wekelijkse copyblogs geef ik je regelmatig tips om betere webteksten te schrijven. Slechte webteksten zijn een echte conversiekiller, dus de fouten die anderen maken wil je zeker voorkomen. In mijn blogartikelen geef ik je ook tips voor handige tools die je kunt gebruiken om zoekwoordenonderzoek te doen en je webteksten nog beter te onderbouwen.
Wil je nóg beter worden in het schrijven van (web)teksten en het bedenken van slimme concepten waardoor je meer verkoopt? Dan is mijn korte cursus copywriting misschien ook wat voor jou. Aan een uitgebreidere cursus en aan een boek over copywriting werk ik nog!
Maar ik weet ook wel hoe het in de praktijk werkt. Zelf webteksten leren schrijven kost tijd en moeite. Want goede teksten schrijven is zo makkelijk nog niet. Gelukkig maar, anders zou ik geen werk hebben 😉 Nu zijn er veel bedrijven die me benaderen om mij hun websiteteksten te laten schrijven. Dat doe ik natuurlijk graag en goed.
Goede webteksten voldoen aan deze eisen
Hoe zien goede webteksten eruit? Aan welke eisen moeten ze voldoen? Dat verschilt van website tot website en van branche tot branche, maar in het algemeen kun je er het volgende over zeggen:
- Webteksten zijn beknopt en zo kort mogelijk
- Ze zijn zo veel mogelijk op B1-niveau geschreven
- Vergeet de witregels en de tussenkopjes niet
- Geef de pagina met webteksten een heldere structuur (met een inleiding en een conclusie)
- Vergeet niet om interne links naar andere relevante pagina’s aan te maken
- Voeg ook citaten, opsommingen, vetgedrukte tekst en andere soorten opmaak toe
- Let erop dat de teksten zijn toegesneden op de doelgroep (welk probleem los je voor hen op?)
- Verwerk ook belangrijke zoektermen in je webteksten (hier komt het begrip SEO-teksten om de hoek kijken)
SEO-teksten laten schrijven
Jouw website of webshop heeft naast lekker leesbare en uitstekend converterende webteksten ook goed vindbare SEO-teksten nodig. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine-optimalisatie.
Dat betekent niet dat deze teksten voor zoekmachines geschreven zijn (niemand leest teksten die voor zoekmachines geschreven zijn). Maar wel dat ze zo zijn geschreven en gestructureerd dat zoekmachines gemakkelijk kunnen achterhalen waar het over gaat. Het zijn dus eigenlijk gewoon goed geschreven, heldere teksten voor internetgebruik.
Een goede SEO-tekstschrijver zorgt ervoor dat jouw SEO-teksten de beste teksten zijn die er over dit onderwerp te vinden zijn, zodat je jouw concurrentie online kunt verslaan.
Het mooie is: je hoeft het allemaal niet zelf te doen. Ik ben een specialist op het gebied van SEO-copywriting. Dat ik op die zoekterm bovenaan in Google sta, wil toch wel wat zeggen. Laat mij jouw SEO-webteksten schrijven (inclusief title tag, meta description en heading tags) en ik zorg ervoor dat je de best mogelijk content krijgt om hoge rankings in Google te behalen. Je klanten zullen er als vliegen op de stroop op afkomen!
Bloggen
Behalve die eerste web- en SEO-teksten voor je website, heb je meestal ook regelmatig nieuwe teksten nodig. Met een blog waarin je problemen voor je klanten oplost bouw je aan je contentmarketing. Heb je hier zelf geen tijd voor of geen kaas van gegeten, dan kun je mij interessante blogartikelen laten schrijven waarin jouw belangrijke zoekwoorden zijn opgenomen. Blogartikelen en nieuwsberichten hoeven niet altijd aan alle eisen voor websiteteksten te voldoen, omdat het gebruik van deze teksten anders is.
Portfoliowerk
In het portfolio op deze site vind je veel voorbeelden van webteksten die ik voor mijn klanten geschreven heb. Je kunt ook bij de referenties van Doyoucopy kijken. Dan zie je dat ik me niet gespecialiseerd heb in een bepaalde branche. De kans is dus groot dat ik ook jou kan helpen met je teksten.
Webteksten en SEO-teksten laten schrijven door Doyoucopy
Voor de volgende klussen kun je mij inschakelen (hier heb ik veel ervaring mee):
- Blogs laten schrijven voor je website
- Productteksten voor je webshop schrijven (inclusief SEO)
- Schrijven van converterende webteksten
- Storytelling voor op je website
- SEO-teksten laten schrijven voor je huidige of je nieuwe site
- Verbeteren van je bestaande content voor betere vindbaarheid en/of conversie
Wat voor webteksten heb jij nodig? Laat het me weten en je krijgt een vrijblijvende prijsopgave. Voor een aantal veelvoorkomende webteksten, losse blogs en losse pagina’s heb ik trouwens standaardtarieven.
Wil je toch liever zelf je SEO-teksten of andere webteksten schrijven? Lees dan vooral de tips in mijn copyblog. En meld je meteen aan voor de Doyoucopy Academy waar je diverse handleidingen en whitepapers over copywriting kunt downloaden. Zo word je vanzelf ook een kei in webcopy!