Online ondernemer worden? Maak niet deze fouten!

Online ondernemer worden? Maak niet deze fouten!

Een aantal jaren terug ben ik begonnen als online ondernemer. Best wel een logische stap voor een copywriter. Want wat doet een copywriter? Verkopen via een toetsenbord. En als je dat voor klanten kunt, kun je dat ook voor jezelf.

In dit blogartikel geef ik je een aantal tips in de vorm van fouten die je als beginnende online ondernemer liever vermijdt. Veel van deze fouten heb ik namelijk wel gemaakt, omdat ik de tips zoals in deze post niet had.

Mijn advies? Neem de lijst door, zorg ervoor dat jij deze veelgemaakte fouten in ieder geval niet maakt en je bereikt sneller succes met je online onderneming.

Laat ik even beginnen met een korte introductie op het onderwerp.

Wat doet een online ondernemer?

Tja, wat doet een online ondernemer eigenlijk? Dat verschilt natuurlijk flink. Sommigen noemen zich ook wel internetondernemer. Het heeft dus vaak met webshops, apps, online geld verdienen, thuiswerk, domeinnamen en verdienmodellen via internet te maken.

Laat ik even voor mezelf spreken: ik hou me bijvoorbeeld bezig met het kopen van websites. En ik probeer deze websites vervolgens tot een succes te maken.

Online handelen in websites (bron: Google)

Dat gaat bijvoorbeeld als volgt:

  • Je koopt een oude, krakkemikkige website (of juist een hagelnieuwe, nog niet afgebouwde website met potentie).
  • Die knap je op door ‘m responsief, sneller en aantrekkelijker te maken.
  • Je voegt eventueel extra of verbeterde content (artikelen, foto’s, video) toe.
  • Je past een verdienmodel toe of je verkoopt ‘m weer door.

Ja, dat lijkt een beetje op handelen in vastgoed. Je koopt een oud huis voor weinig geld, knapt het op en verkoopt het weer door (of je verhuurt het). Daarom wordt van een online ondernemer ook weleens gezegd dat hij handelt in virtueel vastgoed.

Lang niet iedereen zit in de business van de websitehandel. Zo besteed ik zelf eigenlijk meer aandacht aan het verder uitbouwen van de websites die ik heb aangekocht of zelf heb opgezet.

Ik heb hier eerder al weleens genoemd dat ik een Amerika-website, een Italië-website, een website over airco’s, een website over kleurplaten en nog wat andere online projecten heb. Projecten die ik vervolgens exploiteer om er geld mee te verdienen.

Het is ook goed mogelijk dat je je als ondernemer slechts met één online project bezighoudt, dat je bijvoorbeeld helemaal vanaf de grond hebt opgebouwd. Je hoeft dus zeker geen startkapitaal te hebben om met online ondernemen te beginnen. Maar een website voor jouw idee aankopen kan je wel een voorsprong geven, doordat iemand anders het voorwerk al heeft gedaan.

Het kan ook zijn dat je je zonder website bezighoudt met online ondernemen. Ook als je producten via bijvoorbeeld bol.com verkoopt of digitale cursussen via een cursusplatform, kun je jezelf online ondernemer noemen!

Online ondernemen kenmerkt zich dus vaak door websites of apps, door het runnen van een mediabedrijf, door het opbouwen van een maillijst, door aanwezigheid op sociale media en door de verkoop van (digitale) producten of diensten via internet.

Je maakt simpelweg gebruik van de kansen die internet biedt om te ondernemen.

Volg je droom en word online ondernemer!

Waarom zou je online ondernemen?

Ja, waarom zou je er eigenlijk aan beginnen? Simpelweg omdat online ondernemen zoveel mogelijkheden biedt.

Je laat het internet voor je werken en dat kan een uitkomst zijn als je kampt met weinig opdrachten, stress en onzekerheid in de ‘offline’ wereld. Of omdat je jouw 9-to-5-baan wel een beetje beu bent en eigenlijk best wel eigen baas zou willen zijn. Of omdat je simpelweg een extraatje voor de vakantietijd wilt verdienen.

Laten we niet vergeten: ‘offline’ werken of ondernemen is niet altijd even makkelijk en als je minder gaat werken of zelfs wilt stoppen, vallen je inkomsten onherroepelijk terug.

Met online ondernemen kun je een leuk inkomen verdienen dat door kan lopen als je op vakantie bent of zelfs met pensioen gaat. Dat kun je doen doordat je de mogelijkheid hebt je inkomen los te koppelen van de tijd die je eraan besteedt (je hoeft je uren niet meer te ‘verkopen’ zoals bij een baan in loondienst).

Wat is écht veel waard?

Online ondernemen is een luxe in een tijd waarin bijna iedereen in Nederland of Vlaanderen al genoeg verdient om een huis, een tv en een auto te kunnen betalen. Met online ondernemen kun je kopen wat écht van waarde en schaars is: tijd.

Tijd om te doen wat je leuk vindt, tijd om met je gezin door te brengen, tijd om helemaal niets te doen. Dit in tegenstelling tot een baan waarin je weliswaar goed verdient maar geen tijd hebt om het uit te geven.

Een aantal ideeën voor online ondernemen heb ik je eerder al gegeven in mijn monsterartikel over passief inkomen (leestip!).

Daarin noemde ik bijvoorbeeld al investeren in digitaal vastgoed, een blog beginnen, een webshop opzetten of een online cursus opzetten als manieren om inkomen te genereren.

Dat klinkt allemaal goed. Maar voor je een leuk inkomen verdient heb je veel geduld nodig en risicoloos is het zeker niet.

Hoe dan ook, na zo’n 12 jaar ervaring met online ondernemen, kan ik je er wel wat over vertellen. Ben je van plan zelf online te gaan ondernemen? Maak dan niet deze fouten.

Online ondernemen is niet rijk worden terwijl je in je hangmat ligt…

1. Denken dat online ondernemen een makkie is

Ja, je kunt heel makkelijk beginnen met online ondernemen. Je hebt weinig meer nodig dan een laptop en een internetverbinding.

Maar om succes te behalen als online ondernemer, moet je van goede huize komen. Je moet door kunnen zetten en veel tijd in iets kunnen investeren dat niet direct iets oplevert.

Iedereen kent de succesverhalen van ondernemers met een 4-urige werkweek, die ‘werken’ vanuit hun hangmat op een wit zandstrand. En die ondernemers zijn er ook. Maar hoelang hebben ze in tijd en energie geïnvesteerd voordat ze daar waren?

Je moet alles opzij kunnen zetten om te bouwen aan je online onderneming en dat is zo eenvoudig nog niet.

Het is (in eerste instantie in ieder geval) makkelijker om in loondienst te gaan en direct aan het einde van de eerste maand een fatsoenlijk salaris te ontvangen.

2. Denken dat online ondernemen heel moeilijk is

En toch: online ondernemen is de laatste jaren veel makkelijker geworden doordat technische hobbels zijn geslecht. Iedereen kan zijn video’s op YouTube zetten en een website opzetten is niet moeilijk via WordPress.

Om succes te hebben hoef je geen it-expert te zijn of gestudeerd te hebben aan de universiteit. Wat jouw kennis te boven gaat kun je vrij eenvoudig uitbesteden. En beginnen kun je op kleine schaal en met een product of dienst die nog niet helemaal geperfectioneerd is.

Laat je dus vooral niet tegenhouden en begin vandaag nog met ondernemen binnen de mogelijkheden die je hebt.

3. Beginnen zonder plan

Online onderneming beginnen? Zorg voor een plan!

Stop, wacht even! Begin natuurlijk niet zonder een plan. Nee, je hoeft zeker geen ondernemingsplan van 100 pagina’s op te stellen alvorens je kunt beginnen, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Je hebt je verdiept in de website die je wilt kopen en je weet dat je in de juiste niche zit. Of je hebt marktonderzoek gedaan naar de online tool die je op wilt gaan zetten.

Kortom, je weet wie je klanten zijn, hoe je hen kunt benaderen en je weet ook dat ze bereid zijn om te betalen voor de oplossing die jij in petto hebt.

Daarnaast heb je een idee wat je allemaal moet doen om je online onderneming op te zetten. En wat je daarvan gaat uitbesteden aan anderen.

4. Doen wat je concurrenten ook doen

Dit moet je dus juist niet doen als online ondernemer. Er is nog genoeg ruimte op de markt, maar je zorgt er maar beter voor dat je jouw eigen ding doet. Dat je onderscheidend bezig bent. Dat je juist iets biedt wat al die andere online ondernemers niet doen.

Laat je dus niet te veel leiden door wat er al is, maar pak het vooral anders aan.

Doe het anders

5. Niet zorgen voor focus

Je kunt niet alles aanpakken. Daarom moet je niet de fout maken geen focus aan te brengen. Kun je je specialiseren op een specifiek vlak? Een website voor een niche opzetten? Een product leveren dat een heel concreet probleem voor jouw doelgroep oplost. Des te beter!

Als je jouw online onderneming heel gefocust opzet, is het makkelijker om er de aandacht van je potentiële klanten op te vestigen en kun je sneller groeien.

6. Te perfectionistisch zijn

Veel ondernemers zijn perfectionistisch ingesteld. En dat is tot op zekere hoogte goed. Maar niet als het je belemmert om stappen te zetten met je online business. Je kunt eindeloos lang bezig blijven met een e-book of een online cursus.

Pas op met perfectionisme (bron: Quotefancy)

Natuurlijk is het nooit perfect. Maar als je dingen gewoon probeert en gaandeweg aanpast, dan leer je sneller wat je moet verbeteren en heb je binnen kortere tijd meer succes als online ondernemer.

Amerikanen hebben hier een mooi woord voor: the Minimum Viable Product of MVP (het ‘minimaal werkbare product’). Het MVP is een eerste versie van een product of dienst die je zo vroeg mogelijk lanceert. Het doel is om daarmee zo snel mogelijk reacties te krijgen en te leren, waarmee je jouw product of dienst verder kunt verbeteren.

7. Te veel zelf willen doen

Ondernemers doen in het begin van hun (online) onderneming vaak veel zelf. Dat is ook goed, want zo ontdek je waar je goed in bent en krijg je een goed overzicht van wat er voor jouw zaak allemaal moet gebeuren.

Alleen: als je alles zelf blijft doen, blijf je ook de dingen doen die je belemmeren in de groei van jouw bedrijf. Omdat je er zelf niet zo goed in bent of omdat het je simpelweg veel tijd kost.

Overweg dus gerust om die websiteontwikkeling uit te besteden of de boekhouding bij een specialist neer te leggen. Zo hou je meer tijd over om je te richten op de groei van je online onderneming.

8. Te lang wachten op het juiste moment

Het juiste moment?

Dan is het weer vakantieperiode. Dan heb je nog niet genoeg content op je website. En dan is de klant er nog niet klaar voor. Er is altijd wel iets wat je tegen kan houden om te beginnen met het vermarkten van jouw online product of dienst.

Soms is het onderzekerheid: willen mensen mijn oplossing wel? Is deze website wel goed genoeg? Moet ik niet eerst meer onderzoek doen? Moet ik misschien toch wachten tot na de zomer?

Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je er klaar voor bent, maar je moet ook niet eindeloos gaan zitten wachten op het juiste moment (zie ook punt 5). Het zou zomaar kunnen dat hét moment nooit komt!

9. Te solitair bezig zijn

Online ondernemen kan een eenzame onderneming zijn. Iedereen heeft andere mensen nodig om zich aan te spiegelen, om mee te brainstormen en om steun van te krijgen.

Maak daarom regelmatig afspraken met andere online ondernemers. Of ga werken in een creatieve hub, waardoor je elkaar inspireert met nieuwe ideeën.

10. Je marketing vergeten

Vergeet je marketing niet!

Ik heb dit in een eerder artikel al de nr. 1 fout genoemd die freelance copywriters maken. Onvoldoende investeren in de marketing van jouw product of dienst. En niet alleen freelance copywriters maken deze fout.

Ook als online ondernemer zul je jouw producten of diensten moeten marketen. Juist als online ondernemer zul je de kunst van marketing moeten beheersen.

Kom met een opvallend en onderscheidend plan, ga bloggen, bouw een e-maillijst op, schrijf een e-book, luister goed naar je klanten en stel je marketing voortdurend bij.

Je ideeën kunnen nog zo goed zijn, als niemand ze kent zul je nooit succes behalen.

11. Niet genoeg vanuit de klant denken

Elke ondernemer, dus zeker ook een online ondernemer, moet het zich eigen maken vanuit de klant te denken. Toch gebeurt het nog te vaak dat mensen vanuit hun ondernemerschap denken en dan te weinig oog hebben voor de klant.

Hoe kun je hem helpen zijn probleem op te lossen? Wat zou je zelf willen zien als je op Google zocht naar een oplossing voor jouw probleem? Als jij een geweldige oplossing kunt bieden, ben je een heel eind op weg naar succesvol ondernemerschap.

12. Te laat een verdienmodel opzetten

Wacht ook niet te lang met het opzetten van een verdienmodel voor jouw online onderneming.

Wacht niet te lang met een verdienmodel voor je online onderneming!

Het is heel mooi dat je als doel hebt dat je eerst die 1.000 bezoekers per dag wilt binnenhalen, maar je zou jouw verdienmodel al veel eerder moeten inzetten. Zo zie je snel waar je nog aan moet werken en krijg je nuttige feedback van de eerste klanten.

Bovendien is het eerste geld dat je met online ondernemer verdient een geweldige motivatie om door te gaan met waar je mee bezig bent.

13. Al je kennis gratis weggeven

Ja, ik heb het altijd zelf gezegd en het is precies wat ik doe op mijn Doyoucopy-blog. Deel je kennis, tips en trucs totdat het pijn doet.

Maar voor één ding moet je oppassen en dat is dat je over die pijngrens heen gaat. Want het allerbeste dat je te bieden hebt, moet je nooit gratis weggeven.

Daarmee trek je alleen maar freeloaders aan die helemaal nergens meer voor willen betalen en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

14. Denken dat copywriting niet belangrijk is

Iedereen die wil slagen als online ondernemer, neemt copywriting maar beter serieus. Copywriting is een van de belangrijkste factoren als je wilt slagen als online ondernemer.

Of je nu producten verkoopt via Marktplaats, of je nu cursussen verkoopt via e-mail of dat je een blog runt waarop je geld verdient met affiliatemarketing.

Succes behalen als online ondernemers? Leer de fijne kneepjes van copywriting!

Heb je ooit een auto gekocht van een verkoper die al na een zin koffie ging drinken? Nou dan. Maak nooit de fout om niet in copywriting te investeren. Leer jezelf de fijne kneepjes aan of besteed het uit aan een goede tekstschrijver.

Pro-tip: maak gebruik van mijn aanbod voor een gratis cursus copywriting.

15. Online tools niet voor je laten werken

Je wilt internetondernemer worden? Laat het internet dan ook voor je werken! Zorg dat je op de hoogte bent van de mogelijkheden die de diverse online tools je bieden om het proces van ondernemerschap zoveel mogelijk te automatiseren.

Bijvoorbeeld:

  • Mogelijkheden in de vorm van online cursussen.
  • Tools om goed zoekwoordonderzoek te doen.
  • Om klanten te binden.
  • Om betere webteksten te schrijven.
  • Of om rechtenvrije foto’s te vinden.

Een goede startpunt voor alle mogelijkheden die je ter beschikking staan is mijn lijst met online tools voor copywriters en contentspecialisten.

16. Doen wat je niet ligt

Sommige online ondernemers in spe horen dat ze ‘moeten’ vloggen, elke dag moeten bloggen en heel actief moeten zoen op sociale media. Het klopt dat je zichtbaar moet zijn als online ondernemer (dat hoort bij je marketing), maar je moet vooral niet gaan doen wat je tegenstaat.

Zie je er als een berg tegenop om voor de camera te moeten staan? Zoek het dan in bloggen. Vind je het niks om veel content te moeten schrijven? Misschien is een podcast dan meer iets voor jou.

Kijk naar de dingen waarmee jij je kunt onderscheiden en die goed voelen om te doen en breid het vanuit daar uit. Zie ook het volgende punt.

16. Niet genieten van de reis

Juist omdat het lange tijd kan duren voordat je een succesvol online bedrijf hebt opgezet, moet je wel proberen te genieten van de weg ernaartoe.

Vier mijlpalen, ook al heb je je einddoel nog lang niet bereikt. En zorg ervoor dat je wat je doet leuk blijft vinden, dan voelt het niet als werken. Dat begint al met de dienst, het product of de niche die je kiest waarin je wilt opereren.

Geniet ook van de reis naar online ondernemerschap!

Richt je ook niet louter en alleen op het verdienen van keiharde euro’s. Online ondernemer ben je vooral ook om vrij en onafhankelijk te zijn. En mogelijk kun je wat terugdoen voor de maatschappij in de vorm van vrijwilligerswerk of het helpen van andere ondernemers als je eenmaal succesvol bent.

Voorkom deze fouten en word vooral online ondernemer

Het bovenstaande gezegd hebbende, wil ik nog even toevoegen dat je je vooral niet van je ideeën moet laten afhouden. Luister naar anderen, naar hun kritiek en goedbedoelde adviezen, maar geloof in je eigen pad. Begin gewoon met je idee en leer onderweg van je fouten.

Maak veel fouten en leer ervan (bron: Quotefancy)

De meest succesvolle online ondernemers hebben hun uiteindelijke succes bereikt door gewoon te beginnen, veel fouten te maken en stug vol te houden.

Vanzelfsprekend is dit makkelijker als je comfortabel kunt beginnen vanuit een baan in loondienst. Als je meteen je hoofdinkomen met jouw online onderneming moet verdienen, dan ligt er wel erg veel druk op om in korte tijd iets op te bouwen.

Wil je ook online ondernemen en heb je op dit moment prangende vragen? Stel ze dan in een reactie onder dit artikel. Je krijgt altijd antwoord.

Foto online ondernemer boven: PxHere, overige foto’s: Pexels, Pixabay, Unsplash.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *