17 tips voor webteksten die werken

Gepubliceerd op: 23 november 2018 om 10:28 am

Tips om goede teksten te schrijven en een betere copywriter te worden, heb ik hier al veelvuldig geschreven. Veel van die tips gelden ook voor webteksten. Maar heb je ook nog specifieke tips om betere webteksten te schrijven? U vraagt, Doyoucopy draait. Hieronder vind je de belangrijkste tips waarmee je jouw webteksten laat werken.

Betere webteksten schrijven: 17 tips die werken

Betere webteksten schrijven: 17 tips die werken

1. Schrijf in spreektaal

Maak niet de fout om in schrijftaal te gaan schrijven. Schrijf zoals je spreekt. Een goede tip: spreek je webtekst uit als je ‘m geschreven hebt. Klinkt het als een verhaal dat je tegen een goede vriend zou vertellen? Dan zit je goed. Klinkt het stijf en onnatuurlijk? Dan is er nog werk aan de winkel!

2. Schrijf actief

Bij schrijven in spreektaal hoort ook een actieve schrijfstijl. Ofwel: de bedrijvende vorm in plaats van de lijdende vorm. Niet dat de lijdende vorm per se slecht is, maar veelvuldig gebruik van een passieve vorm maakt je tekst wel lastiger leesbaar en afstandelijker.

3. Weet voor wie je schrijft

Verdiep je vooraf in je doelgroep. Welke woorden gebruiken zij (en welke niet)? Wat drijft hen? Waarvoor lopen ze warm? Doe je research en kom goed beslagen ten ijs. Vergeet ook je zoekwoordenonderzoek niet. Tip: investeer een klein bedrag in slimme zoekwoordensoftware als KWFinder. Dat verdien je dubbel en dwars terug.

4. Schrijf over de voordelen

Als je veel over je product of dienst weet kun je makkelijk in deze valkuil trappen: je schrijft over de unieke eigenschappen van jouw product of dienst. Maar daar gaat het uiteindelijk niet om. Het gaat erom wat je potentiële klant ermee kan. Maakt jouw product of dienst hem knapper, sneller, minder gestrest? Verwerk de voordelen voor je lezer (en potentiële klant) in je webteksten. Zo doe ik het: meer resultaat met betere webteksten.

Apple is er goed in - producteigenschappen als voordelen omschrijven

Apple is er goed in: producteigenschappen als voordelen omschrijven (bron: apple.com/nl)

5. Gebruik een informele stijl

Je schrijft webteksten! Geen roman. Geen jaarverslag. Geen diepgravend journalistiek artikel. En al helemaal geen literatuur. Mensen lezen teksten die boeien en die ze gemakkelijk tot zich kunnen nemen. Daarbij hoort een informele, ongedwongen stijl. Overigens hoeft dat niet per se te betekenen dat je de lezer met ‘jij’ en ‘jou’ moet aanspreken.

LEES OOK:  Hoe één woord voor een bizarre conversietoename kan zorgen

6. Maak het persoonlijk

Naast informeel is je webtekst het beste ook persoonlijk. Schrijf vanuit de ik-vorm in plaats van in de wij-vorm. Schrijf over persoonlijk ervaringen. En spreek de lezer persoonlijk aan met ‘jij’ of ‘u’. Magische woorden, weet je wel? Daarmee maak je jouw webteksten veel krachtiger.

5. Gebruik humor

Humor mág! Behalve als je begrafenisondernemer bent. Dan kun je waarschijnlijk beter wat voorzichtiger zijn. Maar over het algemeen hoeft het echt niet zo serieus. Het is 2018 en je gebruikt het internet! Smileys en emoji in webteksten zijn geen probleem, net als een grapje op z’n tijd. Het geeft je verhaal extra emotie mee. En je weet het: alles wat je wilt verkopen, verkoop je met emotie.

6. Maak korte zinnen en varieer

Korte zinnen lezen makkelijker dan lange zinnen. Zet dus wat vaker een punt in plaats van een komma. Maar blijf wel variëren: alleen maar korte zinnen maken je webtekst heel staccato.

7. Maak gebruik van witruimte

Om dezelfde reden als waarom je korte zinnen gebruikt, varieert in zinslengte en tussenkoppen toevoegt, gebruik je ook witruimte. Maak alinea’s niet te lang en voeg regelmatig een witregel toe. Zorg ook voor witruimte rondom koppen en afbeeldingen. En voor voldoende regelafstand. Mensen die je webteksten moet lezen, lezen van een scherm en hebben meer rustpunten nodig dan ‘papierlezers’.

8. Voeg tussenkoppen toe

Met regelmatige tussenkoppen creëer je niet alleen de noodzakelijke rust op de pagina, maar laat je ook duidelijk zien waar de verschillende alinea’s over gaan. Zo kan iemand direct naar datgene wat het interesseert gaan, zonder dat hij afhaakt door het grote blok tekst dat daaraan voorafgaat.

LEES OOK:  Z.S.M. Copywriting, hoe ga je ermee om?

9. Maak gebruik van opsommingen

Opsommingen brengen orde aan. En daar houden mensen van. Niet voor niets zijn lijstjes zoals deze zo populair. Ook valt een opsomming op in een blok ‘gewone’ tekst. Kun je een aantal voordelen van jouw product of dienst in een opsomming weergeven? Maak daar dan slim gebruik van.

10. Trek meteen de aandacht

Je krijgt maar één kans om je bezoeker jouw webtekst te laten lezen. Grijp ‘m bij de lurven. Zorg dat je direct triggert met een pijnpunt, een nieuwtje, een anekdote of met je opvallende conclusie. In webteksten kun je de ‘clou’ eigenlijk niet te vroeg weggeven. De opbouw is die van de omgekeerde piramide.

11. Eindig met een conclusie

Wat is nou eigenlijk het punt dat je wilde maken? Vermeld het nog eens expliciet in een conclusie of de les onder aan je artikel. Herhaling is niet erg. Je wilt tenslotte dat de boodschap overkomt.

12. Maak links naar gerelateerde content

Wanneer je het hebt over eerdere artikelen die je geschreven hebt of wanneer je verwijst naar externe bronnen, zou je een link aan moeten maken. Een link naar een andere pagina op je eigen website of naar een externe website helpt lezers die meer willen weten. Vermijd ‘klik hier’. Maak in plaats daarvan een link onder de woorden die iets zeggen over wat je op de gelinkte pagina kunt vinden.

13. Geef voorbeelden en gebruik details

Je webteksten verbeteren doordat je voorbeelden geeft en details gebruikt. Ze maken je teksten geloofwaardiger (en als bijkomend voordeel: langer). Wees niet vaag als je je lezers probeert te verleiden.

Wees specifiek:

  • ‘Al 172 bedrijven naar tevredenheid geholpen met betere webteksten.’
  • ‘Val 7,2 kilo af in 14 weken.’
  • ‘Een kwaliteitsproduct van 22 cm dikte met 7 comfortzones aan thermisch geharde pocketveren.’

14. Besteed veel aandacht aan de titels

Deze webteksttip gaf ik je onlangs ook al in mijn artikel met de belangrijkste SEO-tips voor 2019. De titel van je webtekst is een kunst op zich.

  • Omdat de titel direct zichtbaar is als je jouw pagina of artikel deelt op sociale media.
  • Omdat je titel als eerste wordt getoond in de resultaten van de zoekmachine.
  • Omdat een bezoeker op basis van je titel beoordeelt of hij je pagina gaat bezoeken of niet.
LEES OOK:  10 gouden tips om een succesvolle copywriter te worden

Oefen op aantrekkelijke titels met een belofte, en kom die belofte na in je webtekst.

15. Let op de typografie en opmaak

Behalve verstand van webcopywriting, moet je ook de basics van opmaak van vormgeving kennen. Een prettig lettertype (typografie is in feite de kleding van je tekst) en een fijne grootte (alsjeblieft niet te klein!). Grote koppen lezen lekker weg. En ook de bodytekst moet groot genoeg zijn om makkelijk te kunnen lezen. Let op voldoende witruimte tussen de regels. En niet te veel afleiding rondom de tekst. Over het algemeen geldt: eenvoudiger is beter. Dat leest makkelijk en laat je beeldmateriaal er goed uitspringen.

16. Vermijd clichés

De grote copywriter Jaap Toorenaar zei het al: ‘Reclame is een strijd tegen de clichés.’ En voor het gemak rekenen we webteksten dan ook maar even tot de reclame. Je wilt in de meeste gevallen wat verkopen, nietwaar? Als je op wilt vallen, moet je clichés zien te voorkomen. Want over clichés lezen mensen heen. Ze zijn zó vaak gebruikt, dat ze geen haakje in het brein meer slaan. Probeer ze om te buigen tot iets geks. Of bedenkt nieuwe dingen. Ik weet het: dat is niet altijd makkelijk, zelfs tekstschrijvers ontkomen niet aan clichés.

17. Vergeet de call-to-action niet

TenslotteDe oproep tot actie. Want waarom schreef je die webtekst eigenlijk? Wat moeten mensen doen nadat ze jouw geweldige tekst hebben gelezen? Iets bestellen? Iets downloaden? Contact opnemen? Ga er niet vanuit dat het logisch is. Vraag je lezer om actie te ondernemen en wees daar niet dubbelzinnig in.

Niet te missen - de call-to-action van Netflix

Niet te missen – de call-to-action van Netflix (bron: netflix.com)

Conclusie: het is zo makkelijk nog niet

Je ziet het. Dat is nogal wat om rekening mee te houden. Betere webteksten schrijven kun je beslist leren, maar ik zal niet beweren dat het makkelijk is. Het vergt oefening, zoals alles waar je goed in wilt worden. Als je je er snel en makkelijk vanaf probeert te maken, loop je een groot risico op slechte webteksten. En daarmee loop je gegarandeerd resultaat mis.

Heb je geen tijd? Heb je geen zin om zelf te schrijven? Wil je snel resultaat met je webteksten? Laat je webteksten dan door mij schrijven.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *