Bijgewerkt op 3 januari 2023
Ik merk het aan het grote aantal aanvragen via mijn website en de telefoon. De behoefte aan online content stijgt sterk en daarmee de vraag naar copywriters. Je had al besloten dat je daarom copywriter wilt worden, maar hoe word je nu een succesvolle copywriter? Hieronder geef ik je 10 gouden tips.
1. Weet hoe de markt in elkaar zit
De sterke stijging naar copy heeft voornamelijk te maken met Google. Door goed geschreven teksten op een website worden consumenten overtuigd om producten en diensten af te nemen. Maar goede teksten sturen ook extra bezoekers door, omdat de website prominenter naar voren komt in de zoekresultaten.
De internetwereld is een snelle sector en als je mee kunt komen met de nieuwste trends in SEO, sociale media en andere vormen van digitale marketing, heb je een duidelijke voorsprong. Lees regelmatig wat gezaghebbende sites als Moz.com, Copyblogger.com en natuurlijk ook Doyoucopy.nl 😉 erover te zeggen hebben.
2. Weet welke copywriter je wilt zijn
Er zijn veel verschillende soorten copywriters. Voordat Google z’n intrede deed waren copywriters professionals die tv-commercials, radioreclame en printadvertenties maakten. Ja, die banen bestaan nog steeds, maar nu op veel kleinere schaal. Als je copywriter wilt worden, vind je veel meer werk als SEO-copywriter, contentmanager of webredacteur. Als je weet wat voor copywriter je wilt worden, kun je solliciteren op de meest geschikte functie en kun je je verder bekwamen in de rol die je aan wilt nemen.
3. Zorg dat je de juiste verwachtingen hebt
Nee, met de romantiek van Mad Men heeft het vak van copywriter anno 2017 weinig te maken. Zeker aan het begin van je carrière moet je erop rekenen dat je meters – wat zeg ik? kilometers! – zult moeten maken voor weinig geld. Het is een continu gevecht tegen deadlines en tegen een lege bankrekening.
Als je nog weinig ervaring hebt kan het best interessant zijn om een tijdje voor een contentbroker als Textbroker of Greatcontent te werken. En ja, ook je eigen blog kan een goed opstapje zijn naar interessanter en beter betaald werk.
4. Zorg dat je op de goede manier solliciteert
Wil je als copywriter aan de slag voor een bureau of een andere bedrijf? Dat zijn vaak gewilde banen. Daarom wil je ervoor zorgen dat je goed voor de dag komt. Zorg ervoor dat je weet tot wie je je moet richten. Een mail sturen met daarboven alleen ‘Beste’ of ‘Geachte heer/mevrouw’ kan natuurlijk niet.
De website van het bedrijf biedt meestal genoeg aanknopingspunten om te zien wie je moet benaderen. En anders kun je natuurlijk ook bellen. Veel sollicitanten nemen deze moeite niet. Verwacht je dan wel dat de werkgever de moeite neemt om jou persoonlijk uit te nodigen voor een gesprek?
5. Maak goed gebruik van sociale media
Als je ergens graag wilt werken, volg je het bedrijf natuurlijk ook op sociale media. Misschien ken je via je LinkedIn-netwerk wel iemand die er al werkt. Sociale media lenen zich ook goed om klussen en banen te vinden die nooit op een vacaturesite worden gepubliceerd. In de tussentijd zorg je er natuurlijk ook zelf voor dat je aan de slag gaat met sociale media. Al was het maar omdat je die kennis in je baan als succesvolle copywriter hoogstwaarschijnlijk nodig zult hebben.
6. Weet waar je sterke punten liggen
In het begin van je copywriting-carrière wil je vaak te veel. Je verkoopt jezelf als copywriter, marketeer, webdesigner, socialmediagoeroe, SEO-expert. Ben je daar echt allemaal goed in? Focus je op de dingen waar je echt in uitblinkt en zorg ervoor dat je er nóg beter in wordt. Alleen dan kun je een succesvolle copywriter op jouw deelgebied worden.
7. Zorg ervoor dat je de taal beheerst
Het lijkt misschien een open deur, maar je wilt ze de kost niet geven. Copywriters die amper genoeg kennis van de Nederlandse taal hebben. Die aan de lopende band spel- en grammaticafouten maken. En da’s niet handig. In geen enkele baan, maar zeker niet als copywriter. Niet als freelancer en ook niet in loondienst.
Dus wil je graag copywriter worden, maar is je taalkennis niet op orde? Zorg er dan voor dat je jezelf eerst bijspijkert. Schrijf je een sollicitatiebrief? Laat die dan nog even liggen voor je ‘m verstuurt. Laat ‘m lezen door iemand die de taalfouten eruit kan halen. Het schrijven van een goede brief heeft tijd nodig.
8. Leer omgaan met kritiek
Er zullen mensen zijn die het geweldig vinden wat je doet. Er zullen ook mensen zijn die jouw werk helemaal niks vinden. Het hoort er allemaal bij. Kritiek op jouw werk is nooit leuk, en zeker niet als je jouw ziel en zaligheid erin hebt gestopt.
Na zo’n 17 jaar copywriting-ervaring (lees ook: de 5 grootste copywriting-problemen die ik in die jaren tegenkwam) moet ik bekennen dat dat nog altijd moeilijk is. Toch zul je moeten leren ermee om te gaan. Rustig blijven, vragen naar concrete punten die beter kunnen en erop voorbereid zijn dat je een nieuwe versie van je copy op zult moeten leveren.
9. Specialiseer jezelf
Over dit onderwerp heb ik al eens eerder een blogartikel met de titel ‘Moet de copywriter zich specialiseren?’ geschreven. Om kort te gaan: ja, ik denk dat het inderdaad goed is als je een specialisme kiest. De ene copywriter schrijft graag, goed en gemakkelijk over reizen. De andere copywriter weet alles van mobiele telefoons en andere gadgets. En weer een andere houdt ervan om moeilijke dingen makkelijk op te schrijven.
Als klanten weten voor wat voor werk ze bij jou aan moeten kloppen, krijg je vanzelf meer van dat soort werk. Het lijkt er in eerste instantie misschien op of je met jouw specialisme kansen laat liggen, maar eigenlijk nemen die alleen maar toe. Bovendien: een specialist kan meer voor zijn werk vragen dan een generalist.
10. Geef nooit op
Net zoals met veel anderen banen geldt: als je een doel voor ogen hebt, bereik je meer. Lukt het je niet om als copywriter bij een bureau aan de slag te gaan? Breidt dan eerst je portfolio uit door voor een contentbroker teksten te gaan schrijven. Of stort je helemaal op het bloggen. Je kunt ook eerst voor een andere baan kiezen die een mooi opstapje kan zijn naar het vak van copywriter.
Niemand wordt van de ene op de andere dag een succesvolle copywriter. Daar is veel tijd en doorzettingsvermogen voor nodig. Maar als je het écht wilt, dan gaat het je zeker lukken.
Geïnspireerd door een artikel op theguardian.com.
Toffe tekst Doyoucopy!
Dank je wel!