Gebruik jij deze 3 magische woorden in je webcopy?

Laatste update: 2 november 2018 om 9:22 am

Ik ben de laatste die wil beweren dat het schrijven van goede webteksten eenvoudig is. Maar er zijn wel wat simpele ‘trucs’ die je kunt toepassen om je online teksten meteen krachtiger te maken. Een van die tips is het gebruik van magische woorden. Dat geldt trouwens niet alleen voor webteksten, maar voor copy via welk medium dan ook. Ik heb drie woorden voor je die iedere copywriter én tekstschrijver stevig in zijn oren zou moeten knopen.

magische woorden in webcopy

Mensen laten zich vrij makkelijk beïnvloeden, als je maar wat psychologische regels in acht neemt.

Goede webcopy is bij uitstek geschikt om jouw bezoekers te laten converteren naar betalende klanten, om maar eens iets te noemen. Met zorgvuldig gekozen woorden dring je diep binnen in het onderbewuste. Precies daar waar de aankoopbeslissingen plaatsvinden.

Gebruik daarom de volgende drie magische woorden in jouw webteksten:

Jij / jou

Het woord ‘jij’ of ‘jou’ maakt je teksten persoonlijk. Het is minder indringend dan het gebruik van je naam, maar het heeft hetzelfde effect. Je wordt aangesproken omdat ‘jij of jou’ een plaatsvervanger is voor jouw naam. Je ontvangt ongetwijfeld weleens e-mails waarin jouw naam wordt gebruikt, soms wel meerdere keren. Een naam is krachtig, eigenlijk iets té. Daarom voelt het bij herhaling van iemand bij zijn naam aanspreken al gauw geforceerd aan. Het gebruik van ‘jij’ of ‘jou’ heeft dat negatieve bijeffect niet, maar bezit wél dezelfde kracht. We gebruiken het tenslotte vaak in de dagelijkse omgang met anderen.

LEES OOK:  De strijd tegen de clichés

Waarom is het een magisch woord? Iedereen is geïnteresseerd in zichzelf en je schakelt automatisch je innerlijke criticus uit wanneer het over jou gaat. Zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar, ook jij. Daarom vind jij het altijd aantrekkelijk als iemand over jou praat in plaats van over zichzelf. Ziezo, de eerste hobbel is genomen.

Omdat

Ook hiermee omzeilen copywriters het kritische brein van consumenten. Mensen verlangen altijd naar orde in de chaos. Daarom willen we weten waarom iets is zoals het is. Oorzaak en gevolg. We worden getriggerd door het woord ‘omdat’. Het woord bevredigt het natuurlijk verlangen van onze hersenen naar redenen, naar logica. Dat is al zo sinds onze vroege jeugd. Misschien heb je zelf kinderen en dan weet je dat kinderen altijd ‘het waarom’ van iets willen weten.

Gebruik ‘omdat’ in je communicatie gevolgd door een goede reden en je conversie zal met sprongen vooruitgaan. Waarom? Omdat onze hersenen nou eenmaal zo voorgeprogrammeerd zijn. Mooi, hè?

Stel je voor

Stel je voor dat…

Oké. Dit is niet echt een woord, maar meer een zinsnede. Desalniettemin een geweldig sterke constructie. Waarom? Omdat mensen van nature de neiging hebben iets in twijfel te trekken. Zeker als het een opdracht is om iets te doen of te kopen. De kritische consument klikt weg en daar gaat je kans om iets te verkopen.

Je kunt deze basisreactie omzeilen door mensen zich iets voor te laten stellen of in te laten beelden. Het resultaat van de aankoop. Daartegen heeft niemand bezwaar, het kost niets en het is leuk. Een spelletje, een ontsnapping uit de sleur van alledag. Stel je voor dat je nooit meer hoeft te stofzuigen. Wat doe je met al die tijd die je overhoudt? Dat kunnen we lezen op de website van een fabrikant van robotstofzuigers.

LEES OOK:  Wat is een copywriter?

Achterdeur naar het brein

Het is duidelijk. Door te vragen of mensen zich iets voor willen stellen, komen we binnen via de achterdeur van het brein. Maar er speelt nog een andere factor een rol. En dat is dat onze hersenen eigenlijk geen onderscheid maken tussen iets werkelijk ervaren en iets inbeelden. Denk maar aan hoe echt dromen kunnen lijken. Dat is de tweede reden dat deze constructie zo sterk is. Als iemand zich het resultaat van jouw product of dienst inbeeldt, is hij al bijna overstag. Door een beeld van eigenaarschap op te roepen, is het alsof ze jouw product of dienst al hebben. En wat we hebben willen we het niet meer laten gaan… Precies de reden waarom autoverkopers altijd zo snel aansturen op het maken van een proefrit. De auto is dan al bijna van jou.

Meer magische woorden

Dat waren ze. Drie magische woorden, zinsnedes. Er zijn er natuurlijk meer (bijvoorbeeld ‘gratis’, ‘nieuw’ en ‘ontdek’), maar de drie die ik in dit artikel heb behandeld zijn bijzonder krachtig en makkelijk te onthouden en toe te passen. Jij, omdat, stel je eens voor… In je teksten, in je presentatie, in je online video’s, in alles waarmee je jouw prospects wilt converteren naar betalende klanten.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met magische woorden in webcopy.

Beeld: Mark H. Evans. Geïnspireerd door een artikel op KISSmetrics.com.

LEES OOK:  5 redenen waarom bloggen nog steeds werkt

4 Comments. Leave new

En het gebruik van het woordje U / uw? Dat is wat ik nogal veel gebruik. Ben nogal van de oude stempel.

Beantwoorden

Ja, ‘u’ en ‘uw’ hebben in principe hetzelfde effect als magische woorden, hoewel ze wat minder direct zijn. Dat kan ook een voordeel zijn, want ‘jij’, ‘jou’ en ‘jouw’ gaan juist door die directheid vrij snel irriteren.

Overigens ben ik bezig met een nieuw blogartikel over de keuze tussen ‘u’ en ‘jij’. Dat komt waarschijnlijk morgen online te staan!

Beantwoorden

Dank je wel voor je reactie. Ik zet deze site gauw tussen mijn favorieten. 🙂

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *