Specifiek zijn: waarom dit je geloofwaardigheid vergroot

Specifiek zijn: waarom dit je geloofwaardigheid vergroot

Te vaak hebben we de neiging om beloftes vaag te houden. Want dan ‘zitten we er niet aan vast’. Ook zakelijk doen we dat.

Zo hebben mijn klanten soms nog weleens moeite een snelle e-mailopvolging op het contactformulier van hun website te beloven.

Ze laten me dan liever zoiets opschrijven als: ‘We beantwoorden uw e-mail zo snel mogelijk.’

Maar dat is vaag. En vaagheid is niet bepaald een pre in communicatie. Sterker nog, je boet ermee in aan geloofwaardigheid.

Specifieke info op de contactpagina: dit is goed! (bron: superdrukker.nl)

Jouw (potentiële) klanten zijn inmiddels gepokt en gemazeld in het (online) zakendoen. Ze zijn van nature wantrouwig.

Ze zijn allergisch voor zinsneden als ‘de beste’, ‘de meeste’, ‘de snelste’ zonder bewijzen.

Want iedereen is weleens opgelicht op Marktplaats, heeft weleens een flutservice gekregen, of heeft ergens tevergeefs op zitten wachten.

Om over al die slechte producten waarvan je al baalde voordat je ze ging gebruiken nog maar te zwijgen.

Tip: wees specifiek

Wees in plaats van vaag altijd zo specifiek mogelijk als je jouw geloofwaardigheid een boost wilt geven.

Als je ergens specifiek over bent, vertel je de waarheid. Dát, of je bent een uitstekende leugenaar. Elke rechercheur van de politie kan je dit vertellen.

Het is vaak makkelijk om luie woorden of vage beloftes te gebruiken. En je denkt dat je er jezelf mee helpt. En misschien doe je dat ook, op de korte termijn.

Maar het enige wat er uiteindelijk gebeurt is dat je klant naar de concurrent overstapt. Nog vóórdat je de kans hebt gekregen je te bewijzen.

Want misschien zijn je beloftes dan wel vaag, maar lever je eigenlijk een bijzonder goed product of goede dienst.

Kortom, om je geloofwaardigheid te vergroten en meer klanten aan te trekken, moet je specifiek gaan schrijven. In je mails, in je brochures en vooral in je webteksten.

Een paar voorbeelden hoe je vaag schrijven omzet in specifiek schrijven:

Het bespaart je tijd.

Vertel hoeveel tijd het bespaart.

In een blogartikel voor de nieuwste wasmachines met de tijdsbesparende Speed Wash-functie maakte ik het op deze manier concreet:

Speed Wash is een tijdsbesparende functie op de nieuwste wasmachines van Samsung. Hiervoor maakt je wasmachine gebruik van Speed Spray, een extra krachtige spoeling. Ook verhogen we de centrifugeersnelheid. Je was wordt ondertussen perfect schoon, want in slechts 59 minuten draait deze slimme en supersnelle Samsung toch het complete wasprogramma af.

Na deze inleiding inspireerde ik klanten met een blogartikel met 7 dingen die ze (net niet) konden doen in 59 minuten.

We hebben een beter product.

Hoeveel beter? Waarom is het beter?

Deze tekst schreef ik over een matras en ik verwerkte er specifieke details in om het overtuigender te maken:

Ons voordeligste matras kun je eigenlijk geen ‘instapper’ noemen. Speciaal voor jou hebben we geen enkele concessie gedaan aan de kwaliteit van dit matras. Je krijgt een kwaliteitsproduct van 22 cm dikte met 7 comfortzones aan thermisch geharde pocketveren. Verwen jezelf met een uitstekende ondersteuning op precies de juiste plekken. De ventilatieringen zorgen voor een betere luchtcirculatie waardoor je lekker fris opstaat. Met de praktische handgrepen keer je het matras heel makkelijk om. Zo gaat het extra lang mee. Ook opmaken is zo een fluitje van een cent. Je kiest zelf of je een soepel (medium) of een stevig (firm) ligcomfort wilt. Maar één ding is zeker: vanaf nu zul je nóg lekkerder slapen.

We bellen je zo snel mogelijk terug.

Vertel in plaats hiervan hoe snel je de klant terugbelt, -mailt of -appt.

Een goed voorbeeld van specifiek schrijven op de site van een zorgverzekeraar (bron: just.nl)

Al duizenden tevreden klanten geholpen.

Vertel hoeveel klanten je specifiek hebt geholpen. Dat maakt het veel geloofwaardiger.

Mijn klant BandenConcurrent.nl had op zijn website staan dat meer dan 100.000 klanten voor hen hadden gekozen.

Ik vroeg ze of ze dat specifieker konden maken. En dat bleek geen probleem. Nu staat dit prominent op de homepage (en het getal wordt doorlopend aangepast):

BandenConcurrent vermeldt dit nu op de homepage (bron: BandenConcurrent)

Voor een andere klant – uit de personal coaching-branche – schreef ik deze tekst:

Een specifiek aantal overtuigt beter (bron: proacademie.nl)

In de bovenstaande voorbeelden speelt natuurlijk ook het concept van social proof mee. Je vermeldt dat al veel klanten het vertrouwen in jouw bedrijf hebben gesteld, maar ook dat kun je sterker maken door er specifiek in te zijn.

via GIPHY

Meer details = meer geloofwaardigheid = meer conversie

Pas deze tips toe voor jouw bedrijf en op jouw website en word die zaak waar je zelf graag klant zou worden omdat ze zo lekker concreet, specifiek en overtuigend zijn.

Wil je meer tips om de betrouwbaarheid van je website te vergroten? Bekijk dan mijn checklist met 45 punten waar je op moet letten.

Beeld boven: Pixabay.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *