Eerder schreef ik een blogartikel over de 13 punten waarop je als consument de betrouwbaarheid van een website kunt beoordelen. Maar wat nu als je zelf een website runt? Dan wil je natuurlijk ook betrouwbaar overkomen. Zeker als je online producten of diensten verkoopt of als je geloofwaardigheid in jouw vakgebied van groot belang is (omdat je bijvoorbeeld in de verzekeringen, boekhouding of makelaardij zit). Hier is een checklist met 45 punten van betrouwbaarheid voor websites.
Controleer je website aan de hand van deze checklist betrouwbaarheid. Of implementeer de volgende punten in je bestaande of nieuwe website om ‘m direct een geloofwaardigheids- en betrouwbaarheidsboost te geven.
1. Zichtbaar adres en telefoonnummer
Betrouwbare websites tonen hun contactgegevens op een opvallende plek, zoals in de footer, op een speciale contactpagina en misschien ook wel in de zijbalk. Ben je als bedrijf afhankelijk van telefoontjes van klanten? Vermeld je nummer dan lekker opvallend in de header en zorg dat het daar altijd prominent aanwezig is.
2. Maak het makkelijk om je te bereiken
Een van die internetwetten waar je niet omheen kunt. ‘Contact’ moet altijd het meest rechter menu-item zijn, zodat klanten die op zoek zijn naar contact met jouw bedrijf je altijd direct kunnen vinden.
3. Zorg voor relevante, aansprekende copy op je website
Vermeld op je website precies wat je doelgroep wil horen. Ga in op hun pijnpunten en bied een oplossing aan. Weet je niet wat je moet schrijven? Schakel dan zo snel mogelijk een goede copywriter in die je hiermee helpt.
4. Maak het simpel
Gebruik eenvoudige taal. Maak het simpel. Mensen vertrouwen datgene wat ze niet begrijpen niet. En als je boven B1-taalniveau komt neemt de kans dat ze je niet begrijpen flink toe. Spreek de taal die je potentiële klanten ook spreken en vermijd alle jargon dat niet strikt noodzakelijk is.
5. Maak het persoonlijk
Een betrouwbaar bedrijf heeft een persoonlijke toon en stijl, waarmee het laat merken jou te begrijpen. Komt je website onpersoonlijk en afstandelijk over? Dan ben je automatisch minder betrouwbaar. De keuze tussen ‘u’ of ‘jij’ gebruiken staat hier trouwens los van.
6. Verzorgde spelling en grammatica
Een enkel foutje in een blogpost is niet zo’n punt, maar op je homepage, je bestelpagina en andere belangrijke pagina’s moet je dit absoluut zien te vermijden. Slechte grammatica en spelfouten maken je merk minder geloofwaardig.
7. Webdesign doet ertoe
Zorg voor een website die er netjes en aantrekkelijk uitziet. Heb je zelf geen kaas gegeten van design, schakel dan een fatsoenlijke ontwerper in. Alle mensen hebben een ingebakken gevoel voor esthetiek en we vertrouwen datgene wat mooi is. (Vraag even aan je partner hoe je zijn/haar vertrouwen hebt gewonnen 😉 )
8. Gebruik géén slider
Een slider of caroussel op een homepage is een dingetje dat eigengereide webdesigners maar moeilijk los kunnen laten, maar het helpt niet om de geloofwaardigheid van je website te vergroten. Uit zo’n beetje alle usability-onderzoeken blijkt keer op keer dat een slider geen enkele meerwaarde heeft. Integendeel. Caroussels zijn de knipperende teksten van de 21ste eeuw.
9. Maak links aan naar media die over jou schrijven
Heeft een bekend tijdschrift, een krant of een website over jouw bedrijf geschreven? Gefeliciteerd! Vermeld een goede quote op je website en maak een link aan naar het artikel. Als anderen (positief) over jouw bedrijf berichten, dan win je aan geloofwaardigheid en betrouwbaarheid bij je klanten en bij de zoekmachine.
10. Maak geen links aan naar onbetrouwbare websites
Koppelingen van jouw website naar de krochten van het internet komen je reputatie niet ten goede. Link dus alleen naar websites die je zelf in hoge mate waardeert om hun uitstekende content en ga niet mee in schimmige linkruilafspraken die je website alleen maar schaden.
11. Gebruik foto’s
Of je nu zzp’er bent of met een heel team werkt: gebruik foto’s van jezelf en/of je medewerkers op je website. Mensen vertrouwen anonieme websites niet. Mensen vertrouwen wél andere mensen, die ze in de ogen kunnen kijken. Zorg voor enkele recente foto’s waar jij en je eventuele ploeg medewerkers goed op staan.
12. Gebruik de expertise in je organisatie
Heb je medewerkers die speciale kennis bezitten? Heb je zelf expertise die je duidelijk kunt maken? Dit kan je geloofwaardigheid flink vergroten. Vermeld de kennis van jezelf en je collega’s op de teampagina.
13. Vermijd stockfoto’s
Niets schreeuwt harder ‘dit is fake!’ dan foto’s uit beeldbanken met handenschuddende driedelige pakken en tandpastaglimlachende klantenservicemedewerkers met een headset op. Just don’t do it.
Levend cliché: klantenservicemeisje met headset (foto: publiek domein)
14. Gebruik foto’s van je kantoor
Heb je een écht kantoor met échte spullen en échte medewerkers? Laat er foto’s van zien op je website. Dan ben je op slag geloofwaardiger.
Mijn kantoor in ‘s-Heerenberg (bron: 360-gradenfoto op Google)
15. Zichtbare voorwaarden
Wat is je retourbeleid? Wat zijn je algemene voorwaarden? Zorg ervoor dat de links naar de pagina’s duidelijk vindbaar zijn en wijs mensen er actief op.
16. Privacy en e-mail
Wat gebeurt er met de gegevens die mensen achterlaten? Ben je zuinig op hun e-mailadres of verkoop je het schaamteloos door aan derden? Zorg ervoor dat je hier helder en eerlijk over bent. Dat ben je volgens de nieuwe privacywetten zelfs verplicht.
17. Geef bewijs
Doe je stevige claims in je webcopy? Mooi zo, doe dat vooral. Maar zorg er wel voor dat je alle claims onderbouwt met onafhankelijk bewijs. Voer onderzoeken van derden op, laat experts aan het woord of gebruik testimonials van tevreden klanten.
18. Vermijd superlatieven
Zeg niet dat je de beste bent, maar wees zo specifiek mogelijk. Vergelijk: ‘de beste SEO-tekstschrijver van Nederland’ vs. ‘de eerste SEO-tekstschrijver die je in Google tegenkomt’.
19. Geef ruim voldoende productinformatie
50% van de bestellingen online wordt niet afgerond omdat er onvoldoende productinformatie wordt gegeven. Zonde! Zorg ervoor dat je zo gedetailleerd en uitgebreid mogelijk bent in je productomschrijvingen en laat ook veel beeldmateriaal zien.
20. Toon prijzen
Veel bedrijven zijn terughoudend in het tonen van prijzen en tarieven. Maar mensen willen altijd weten hoeveel iets (ongeveer) kost. Daarom vermeld ik zelf ook enkele veelvoorkomende tarieven op mijn tarieven-pagina. Als je concurrent wel zijn prijzen vermeld, gaat de klant naar de concurrent. Zo simpel is het.
21. Toon een lijst met referenties
Potentiële klanten willen weten wie eerder met jou in zee zijn gegaan. Niemand wil de enige idioot zijn die jouw producten of diensten afneemt. Toon je referenties met trots. Vergis je niet: dit is belangrijke sociale bewijslast.
22. Laat het aantal tevreden klanten zien
Heb je een indrukwekkend aantal klanten dat je op kunt voeren? ‘Al 297.593 klanten vertrouwden op BandenConcurrent.’ Ook dit is social proof.
Social proof op je website
23. Link jezelf aan een betrouwbare bron
Kun je jezelf verbinden met een universiteit, een ziekenhuis, een onderzoekscentrum, een overheidsinstelling? Heb je een betrouwbare klant, sponsor of partnerschap? Vermeld het op je website voor een dikke credibility boost.
24. Laat jezelf onderschrijven door een autoriteit
Als uitbreiding op nummer 17 in deze lijst kun je jezelf ook laten onderschrijven door een Bekende Nederlander of Vlaming of een andere persoon die je doelgroep kent. Wel iemand kiezen die enigszins bij jouw merk past.
Past de BN’er bij je merk? (foto: Wikimedia)
25. Gebruik testimonials
Getuigenissen van échte klanten (met naam, functie, bedrijf en het liefst ook een foto) werken het beste. Laat je klanten over hun ervaringen met jouw bedrijf vertellen.
26. Geef voorbeelden van je werk
Maak een whitepaper of een casestudy waarin je jouw expertise in een specifiek geval laat zien. Toon een portfolio met je beste werk op je website. Laat de voordelen van jouw product of dienst duidelijk naar voren komen.
27. Gebruik recensies
Mensen (en zoekgiganten als Meneer Google!) gaan nog steeds bijna blind af op recensies. Laat je recensies terugkomen op je website en vraag actief naar recensies op Google, Trustpilot of Klantenvertellen.nl.
28. Zorg voor een beveiligde website
Werk je met betaalgegevens of andere gevoelige informatie? Zorg er dan alsjeblieft voor dat je website goed is beveiligd. Met een SSL-certificaat en encryptie voor bijvoorbeeld creditcards. Eigenlijk zou elke website anno 2018 een beveiligde verbinding moeten hebben.
Beveilig je website met SSL!
29. Gebruik keurmerken die vertrouwen uitstralen
Gebruik het Webwinkel Keurmerk, de Thuiswinkel Waarborg, een logo van een brancheorganisatie of een ander keurmerk of vignet waarmee je vertrouwen oproept.
30. Hou een blog bij
Een actief blog op je website vertelt potentiële klanten 2 dingen: je website is actueel én je toont je expertise. Het behoeft hopelijk dan weer geen vermelding dat een laatste blogartikel van 3 jaar geleden geen beste indruk maakt… Vind je het lastig om bij te blijven? Besteed het dan uit aan een goede copywriter.
31. Artikelen in offline en online media
De betrouwbaarheid van je website wordt niet alleen aan je website zelf afgemeten, maar ook aan wat mensen lezen en zien in andere media en websites. Benader media die voor jou interessant kunnen zijn en probeer een interview of een artikel in die media te regelen. Zie daarna weer punt 9 uit deze lijst: maak een link aan naar de bron die over jou heeft geschreven.
32. Gastbloggen
Ga bloggen op websites die nieuws of informatie over jouw vakgebied bevatten. Als je websitebezoekers jouw blogs op websites hebben gelezen die ze vertrouwen, word jij er ook betrouwbaarder door. Plus: je krijgt er meestal een waardevolle link naar je eigen site voor terug.
33. Vermeld vacatures
Als je een vacaturepagina hebt, ben je een echt bedrijf! Heb je geen actuele vacatures, dan kun gewoon dat op je vacaturepagina vermelden. Zet er wel bij dat altijd wilt kennismaken met bijzondere talenten.
34. Zorg dat je site technisch in orde is
Dode links, formulieren die niet werken, onvindbare afbeeldingen: het draagt allemaal niet bij aan de betrouwbaarheid van je website. Loop ‘m regelmatig na op zaken die onderhoud behoeven. Dat geldt ook voor onderhoud aan je blog.
35. Verbind sociale media aan je website
Een LinkedIn-bedrijfsprofiel, een Facebook-pagina, een Twitter-account. Je hoeft echt niet op alle sociale media actief te zijn, maar als er een kanaal is waarop je je laat gelden, vermeld dat dan op je website. Zorg er uiteraard wel voor dat het enigszins actueel is.
36. Hoe sta je in Google?
Mensen die zaken willen doen met jou of jouw bedrijf, gaan je googelen. Dat is onvermijdelijk. Je zorgt er maar beter voor dat de resultaten die ze dan vinden jou bevallen. Dus misschien kies je toch beter even een schuilnaam voor dat vergeten datingprofiel op de schimmige fetishwebsite. Natuurlijk komt jouw website sowieso niet naar voren via de check op de website van de politie!
37. Pop-ups en versieringen
Mensen haten opzichtige versieringen en pop-ups. Verlies geen vertrouwen door je website eruit te laten zien als een kerstboom. Ga voor de opgeruimde look.
38. Beperk advertenties
Wat voor pop-ups en tierelantijnen geldt, geldt ook voor advertenties. Je hebt ze nodig als je website van reclame afhankelijk is, maar beperk ze tot het minimum dat je je kunt veroorloven om je bezoekers niet af te stoten. Verdien je niet je belangrijkste inkomen met banners? Overweeg dan om je website er helemaal van te ontdoen.
39. Snelheid
Een snelle website is een betrouwbare website. Doet je website er meer dan 5 seconden (of zelfs maar zo weinig als 3 seconden) over om een pagina te laden? Dan is het tijd om in te grijpen. Dit is namelijk te traag! Met een razendsnelle website krijg je direct meer vertrouwen én klandizie. Wist je dat de Amerikaanse webshop Amazon al in 2006 meldde dat elke 100 milliseconden snelheidswinst een extra omzet van 1% betekende?
40. Betaalmogelijkheden
In Nederland wekt een betalingsmogelijkheid met iDeal meer vertrouwen dan PayPal of een creditcard. Mr Cash is de Belgische variant van iDeal. Het is goed om hier rekening mee te houden als je producten of diensten op je website af laat rekenen.
41. Vestigingsland en domeinnaamextensie
Een kwart van de consumenten blijkt het belangrijk te vinden waar het bedrijf is gevestigd. Naast een adres, dat duidelijk op de website moet staan, kijkt de consument ook met een schuin oog naar de domeinnaamextensie. Een .nl-website doet het beter in Nederland, een .be-website doet het beter in België. Wil je de grens over, dan loont het de moeite om een extra domeinnaam te registreren.
42. Is er een community?
Krijg je veel reacties op je blogartikelen? Is er een actief forum op je website? Een Facebook-pagina die aan je website is verbonden? Zijn er andere tekenen van een actieve community? Al die mensen kunnen zich niet vergissen! Je website moet dan in de ogen van je potentiële klanten wel te vertrouwen zijn.
43. Je positie in Google
Sta je hoog in Google? Gefeliciteerd, dat is een belangrijk signaal van vertrouwen en geloofwaardigheid. Tenslotte kom je niet zomaar hoog in Google. Sta je niet hoog in Google? Dan is het tijd om hieraan te gaan werken.
De hoogst genoteerde copywriter in Google (bron: Google)
44. Lokale aanwezigheid
Ben je een lokaal werkend bedrijf? Een adres dicht bij je doelgroep helpt, net als het spreken ban een ‘lokale taal’ en jezelf presenteren als een lokaal of regionaal bedrijf. Maak gebruik van jouw lokale imago om je vertrouwen en geloofwaardigheid te boosten.
Lokale aanwezigheid: goed voor het vertrouwen
45. Wees eerlijk en aardig
Doe op een aardige en eerlijke manier zaken. Dat is uiteindelijk de beste manier om het vertrouwen van mensen te willen en ze terug te laten komen bij jouw website en jouw bedrijf.
Tot slot
Dat waren 45 punten waarom jouw website geloofwaardigheid en betrouwbaarheid kan opbouwen. Ik wil er nog wel even aan toevoegen dat je weliswaar meerdere punten zou moeten implementeren om geloofwaardig over te komen, maar dat je ervoor moet waken te overdrijven.
Overdrijf het niet!
Als je té veel nadruk legt op ‘vertrouw me maar’, dan zou dat weleens averechts kunnen werken.
Heb je nog vragen over de betrouwbaarheid van websites? Stel ze dan hieronder. Je krijgt altijd antwoord.
💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.
💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.
Punt 2: moet dat niet rechts zijn? 🙂
Dank voor de tips!
Ja, je hebt gelijk 😉