Waarom de call-to-action onmisbaar is
|

Call-to-action voorbeelden: verleid je bezoekers tot actie

Een goede brochure, advertentie of webtekst maken is één. Goed afsluiten is twee. En daar gaat het vaak mis, ook bij professionele copywriters en tekstschrijvers. Ik kom nog regelmatig webpagina’s, folders en brochures tegen die zomaar ophouden. Geen hints, geen links, geen oproep (of een onduidelijke). De klant blijft achter in verwarring. In dit artikel geef ik je een paar goede call-to-action-voorbeelden en laat ik je zien hoe je zelf aan de slag kunt met een call-to-action die daadwerkelijk verleidt.

Wat is een call-to-action?

Een call-to-action (vaak afgekort tot CTA) is precies wat het woord al zegt. Een oproep tot actie. De call-to-action is de hele reden dat je de voorliggende advertentie/folder/verkooppagina hebt gemaakt. Een geïnteresseerde heeft je uiting gelezen en bekeken en vraagt zich dan af: wat nu?

Dat is precies wat je hem in de call-to-action moet vertellen. Het kan zo eenvoudig zijn als een zin die vertelt: bel ons nu voor een persoonlijke offerte.

Wat de call-to-action precies moet zijn hangt af van je bedrijfsmodel. Hij kan verschillende vormen aannemen:

  • Download het e-book
  • Schrijf je in voor gratis tips
  • Vraag een prospectus aan
  • Vraag jouw persoonlijke offerte aan
  • Plan nu een videocall in
  • Maak direct een afspraak voor een gesprek
  • Koop nu
  • Enzovoorts

In dit blogartikel focus ik me vooral op de online call-to-action. Simpelweg omdat dat de vorm is die we in het digitale tijdperk het vaakst zien.

Een online call-to-action kan dus een simpele regel met een link eronder zijn. Maar als je het iets commerciëler aan wilt pakken, is het vaak een knop. Een opvallende knop op een niet te missen plek op je verkooppagina op in het menu.

via GIPHY

Je doel is de lezer te verleiden op die knop te klikken en de ‘marketingfunnel’ in te gaan. Eén stap dichter bij conversie naar een betalende klant.

Waarom je een sterke call-to-action nodig hebt

Veel bedrijven maken hier nog altijd een fout. Ze steken veel tijd in de advertentie, het blogartikel of de e-mailcampagne, maar ze verprutsen het met de call-to-action. Ik help je te voorkomen dat jij ook die fout maakt.

Als je maar één ding onthoudt over copywriting, laat het dan dit zijn: maak duidelijk wat je van je klant verwacht. Een menu met daarin een contactpagina of een bestelpagina is niet genoeg. Je moet de klant sturen en het hem daarbij zo gemakkelijk mogelijk maken.

Zonder die overduidelijke vraag om de conversie gaat je klant verder waar hij gebleven was (lees: hij klikt door naar een concurrent) en loop jij de koop of de aanvraag mis. Iedere goede verkoper kan je dat vertellen.

Vráág dus of hij je product wil kopen, een offerte aan wil vragen of een vrijblijvende afspraak wil maken. Spoor hem aan actie te ondernemen.

Een knop met daarop ‘inschrijven’ is zelden genoeg om conversies op te leveren. Je hebt méér dan alleen een knop en een korte actiegerichte tekst nodig.

Doelen van de call-to-action

Het is belangrijk om te onthouden dat de call-to-action 2 belangrijke doelen heeft:

  1. Zeggen wat de potentiële klant moet doen.
  2. De potentiële klant een goede reden geven om dat te doen.

Het tweede punt vergeten veel bedrijfseigenaren (en ook copywriters) in hun call-to-action te verwerken. Dat is jammer, want dan zie je niet de conversie die je vanuit je met bloed, zweet en tranen geschreven copy zou moeten zien.

In sommige gevallen beantwoordt de tekst op de pagina misschien het ‘waarom’, maar dat is voor de klant niet altijd duidelijk. Daarom wil je dit bij de call-to-action even extra benadrukken.

Voorbeeld van een goede CTA op de website van Mangools: het voordeel voor de klant, een duidelijke CTA en het magische woord GRATIS (bron: mangools.com)

Hoelang is een call-to-action?

Een call-to-action kan zo kort zijn als één woord (en dan staat hij meestal op een knop), maar ook zo lang als een hele zin (of langer).

Het is belangrijk om te beseffen dat een langere call-to-action soms beter werkt, omdat je er meer informatie in kwijt kunt. Maar maak je CTA zeker niet langer dan strikt noodzakelijk.

Je CTA moet vooral precies en beknopt zijn. De woorden die je kiest zijn belangrijker dan de lengte.

Meer tips heb ik hieronder voor je!

Tips voor een goede call-to-action

In het algemeen kan ik je de volgende tips voor de call-to-action meegeven:

  • Wees specifiek: zorg ervoor dat je klant precies weet wat er gaat gebeuren als hij op de knop of link klikt.
  • Gebruik actieve taal: de gebiedende wijs in combinatie met actief klinkende werkwoorden werkt vaak het beste: ontdek, koop, bestel, schrijf je in. Sommigen zweren er ook bij om de tekst op de knop in de eerste persoon te schrijven: ik ga bestellen, ik schrijf me in.
  • Verleid de klant: gebruik magische woorden, creëer urgentie en plaats het voordeel voor de klant voorop.
  • Houd het beknopt: een korte, heldere aansporing werkt vaak het best.
  • Laat ‘m opvallen: niet onbelangrijk, geef je CTA een kleur mee die opvalt. Over het algemeen is dat een contrasterende kleur ten opzicht van de andere kleuren van je website.
  • Test je CTA: uiteindelijk weet je alleen door te testen welke CTA het beste voor jouw doelgroep werkt.

Voorbeelden van goede call-to-actions

Maar wat is nu een goede call-to-action? Een goede call-to-action is een call-to-action die niets aan duidelijkheid overlaat.

Mensen zijn als het ware voorgeprogrammeerd om een vraag te beantwoorden of een opdracht uit te voeren. Als er tenminste geen belemmeringen zijn, en ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat jij een geweldig en drempelvrij aanbod voor je klanten hebt!

Je moet dus vragen, vragen, vragen. Maar let op: vraag ze ook weer niet het hemd van het lijf. Vraag slechts om één ding. Zorg voor één niet mis te verstane call-to-action die perfect aansluit bij jouw product of dienst en bij het probleem van je klanten.

Je begrijpt het al: er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag hoe je call-to-action eruit moet zien. Dat is te veel afhankelijk van de doelgroep, het product of de dienst en het medium waarop je adverteert.

Toch wil ik hieronder ter inspiratie een aantal goede call-to-action-voorbeelden laten zien. Uit de dagelijkse praktijk gegrepen.

1. Sonos

Een simpele maar krachtige CTA op de website van Sonos: ‘krijg toegang’, dat geeft het iets exclusiefs.

Call-to-action op de website van Sonos

2. Booking.com

Op de website van dé specialist in converterende copywriting Booking.com vind je deze CTA, die Vakantiedeals knap als voordeel voor de klant weet te omschrijven in heel weinig woorden.

Call-to-action op de website van Booking.com

3. KPN

Een eenvoudige CTA op de website van KPN, waaruit het voordeel duidelijk spreekt. Benadrukt wordt om de Sim Only-aanbiedingen te bekijken.

Call-to-action op de website van KPN

4. HelloFresh

HelloFresh weet precies op welke knoppen het moet drukken. Op de homepage zien we voorbijkomen: bespaar tijd, bespaar geld, bespaar stress. En dan een aanbieding plus een duidelijke oproep om je maaltijdbox te bestellen. Het hele concept in slecht enkele woorden. Zo moet het!

CTA op de website van HelloFresh

Als je de website wilt verlaten krijg je nog deze popup te zien met een verleidelijk aanbod en een slimme CTA: ‘krijg korting’. Wie wil dat nu niet?

Popup met CTA op de site van HelloFresh

5. Coolblue

Coolblue kennen we allemaal van de tekstuele spitsvondigheden. Op hun homepage verwijzen ze prominent naar het actuele aanbod, mét klinkslag. Past perfect bij de toon en stijl van het merk. Goed gedaan, al had de daadwerkelijke CTA (‘Bekijk alle lenteproducten’) wel iets opvallender gekund.

CTA op de website van Coolblue

6. Plantsome

Plantenwebshop Plantsome doet het ook goed. Niet alleen hebben ze een geheel eigen tone-of-voice, maar ze komen met het CTA’s ook perfect tegemoet aan ‘het probleem’ dat de klant heeft.

Call-to-action op de website van Plantsome

7. Netflix

Om de call-to-action van Netflix kun je nauwelijks heen. Qua copywriting niet en qua design niet. Het genieten, het gemak, de flexibiliteit, Het Grote Voordeel. Alles zit erin.

Niet te missen - de call-to-action van Netflix
Niet te missen – de call-to-action van Netflix

8. Adobe

Adobe ken je als de ontwikkelaar van allerlei software, zoals Illustrator, InDesign en PhotoShop. Hieronder zie je een voorbeeld van een krachtige call-to-action uit een e-mail.

CTA in een e-mail van Adobe

9. Volvo Car Nederland

Deze advertentie kwam ik tegen op Facebook. Een abonnement op een nieuwe Volvo met als CTA ‘Abonneren’. Een CTA die perfect bij de advertentie aansluit en het grote voordeel (gemak) benadrukt – hoewel de meeste mensen mogelijk eerst nog meer informatie zullen willen.

10. Doyoucopy

En laat ik als laatste voorbeeld mijn eigen website maar even nemen, waarbij ik het voordeel voor de klant benadruk. Practice what you preach, nietwaar? Ik geef mijn klanten direct op mijn homepage de keuze: webteksten laten doen óf webteksten zelf doen.

Een CTA op de homepage van Doyoucopy

Zo schrijf je de perfecte call-to-action

Zo, je hebt nu veel inspiratie opgedaan voor waar een goede CTA aan moet voldoen en verschillende voorbeelden van goede call-to-actions gezien. Maar misschien heb je nog wat hulp nodig om zelf een écht goede call-to-action te schrijven. Dat treft, want ik heb hier een compleet stappenplan voor je.

Alles wat je moet doen is simpelweg de onderstaande 5 stappen volgen.

Stap 1: focus je op één doel

Elke goede CTA focust slechts op één doel. Misschien bereik je met je campagne meerdere doelen. Dat is mooi meegenomen. Maar ga niet geforceerd meerdere doelen in je CTA’s verwerken.

Alle teksten die je schrijft moeten daarom leiden naar dat ene doel, anders krijg je verwarrende boodschappen, zoals in de onderstaande Engelstalige CTA van Apple. Zie je wat er niet klopt aan de call-to-action ten opzichte van de tekst van de advertentie?

Stap 2: gebruik de gebiedende wijs

Misschien heb je er wat moeite mee om je potentiële klanten een gebod te geven, maar dat is wel wat je nodig hebt om ze te laten doen wat jij wilt dat ze doen.

Dus:

  • Koop nu
  • Bestel hier
  • Ontdek meer
  • Bekijk nu
  • Probeer direct
  • Schrijf je in

Dat zijn allemaal goede voorbeelden van werkwoorden in de gebiedende wijs. Het is ook belangrijk om hierbij specifiek te zijn. Zie het voorbeeld hierboven. Soms is ‘koop nu’ beter dan ‘ontdek meer’.

Verwerk ook het verdeel van je klant in de CTA. ‘Probeer het 14 dagen gratis’ is daarom beter dan ‘Maak nu een account aan’.

Als je helemaal in de huid van de klant wilt kruipen, kun je zelfs overwegen om je CTA’s in de eerste persoon te schrijven. ‘Ik wil meer weten’, ‘Ik schrijf me in’, ‘Vertel me meer’. Sommige conversie-specialisten zweren hier zelfs bij en ik gebruik deze vorm zelf ook regelmatig.

Maar er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij de gebiedende wijs beter werkt. Je zou het moeten testen om het in jouw situatie te bepalen.

Stap 3: kies de juiste CTA bij het juiste medium

In een blogartikel kun je makkelijk een hele zin als CTA nemen. In een advertentie op sociale media moet je vaak een ultrakorte boodschap op een knop zien te verwerken.

Er zijn in het algemeen 3 basisformules die je voor je CTA kunt gebruiken:

call-to-action voorbeeld ditisitalie.nl
Voorbeeld van de meest simpele CTA (bron: ditisitalie.nl)

1. Doe dit

Dit is een CTA in de meest simpele vorm. Die zie je vaak terug in online advertenties. ‘Schrijf je in’ en ‘Ontdek meer’ zijn bekende voorbeelden.

2. Doe dit om dat te krijgen

Voorbeelden van deze CTA zijn je een e-book downloaden of je inschrijven voor een mailinglijst in ruil voor tips of advies. Ook winkels gebruiken deze vaak: schrijf je in en ontvang direct 10% korting. Het is belangrijk dat je duidelijk communiceert wat de klant ontvangt.

3. Doe dit om een probleem op te lossen

Dit is in veel gevallen de best werkende oplossing, omdat ze de waarom-vraag beantwoordt. De klant heeft je verhaal gelezen, is ervan overtuigd dat je zijn probleem op kunt lossen en hoeft dan alleen nog maar op je call-to-action in te gaan.

In plaats van instructies, lees je hier in de call-to-action vooral het voordeel voor de klant.

Stap 4: kies voor de pijn of de oplossing

Er zijn communicatiespecialisten en copywriters die vinden dat je geen angst of pijn mag gebruiken in je campagnes. Ik ben niet van die school. Soms is het benadrukken van de angst of de pijn nodig om de klant te laten inzien dat hij voor jouw oplossing moet kiezen. Beide methoden kunnen ook even effectief zijn. Maar je moet wel kiezen.

Voorbeeld:

  • Heb je er genoeg van om elke nacht wakker te liggen? (negatief)
  • Word elke dag uitgerust wakker. (positief)
Schade aan je smartphone: Smartphonepolis steekt het in op angst

Of een positieve of negatieve call-to-action beter werkt hangt af van het product of de dienst, wat er te winnen of te verliezen valt en waar de doelgroep op aanslaat. Verzekeraars gebruiken vaak de gedachte aan verlies om hun producten te verkopen.

Voorbeeld van een positieve boodschap, maar wél met een verwarrende call-to-action: video checken, presentatie downloaden, registreren, wat moet ik doen? (bron: Facebook-advertentie Aartjan van Erkel)

Weet je niet zeker of je voor de pijn of de oplossing bij jouw klanten moet gaan? Test de call-to-action dan in een A/B-test. Je bent er snel achter wat voor jouw klanten het beste werkt.

Stap 5: Geef voorrang aan kort en krachtig en laat ‘m opvallen

Het is niet zo dat je maar een beperkt aantal woorden mag gebruiken, wél dat je altijd voor beknopt en toch zo krachtig mogelijk moet gaan. Schrijven is schrappen, weet je wel?

Als je er te veel bij gaan halen, doet dat afbreuk aan de scherpte van je CTA. Toegegeven: het is soms balanceren. Je moet prospects voldoende informatie geven om te klikken, maar niet zo veel dat ze al afhaken.

Koffiecentrale: geen duidelijke call-to-action op de pagina…

Natuurlijk moet je CTA opvallen. Je plaatst ‘m op een strategische positie. Vaak is dat na de content waarin je hebt verteld waarom jouw oplossing zo geweldig is.

Maar je kunt je CTA ook vaker terug laten komen, bijvoorbeeld:

In de menubalk boven in het scherm
Als je een sticky menubalk hebt, is je call-to-action permanent in beeld.

Voorbeeld van een CTA (‘Doneer nu’) die in een sticky menubalk staat (bron: KWF)

Boven de vouw
Plaats je call-to-action ook ‘boven de vouw’ op je website. Bijvoorbeeld direct in de hero-content op je website. Alles boven de vouw is het deel dat globaal genomen in beeld is als de bezoeker op je website belandt.

Pas op voor overkill met je CTA’s, zoals hier op de website van De Telegraaf

Onderaan de pagina
Dit is de plek waar de CTA zeker niet mag ontbreken. Je prospect heeft alles gelezen en heeft dan nog maar een klein zetje in de goede richting nodig. Je kunt ook nog overwegen om de CTA in de footer van je website op te nemen.

Duidelijke CTA van het Nederlands Openluchtmuseum in de footer: ‘Bestel tickets’

En nu aan de slag met die call-to-action voor jezelf! En heb je nog vragen of opmerkingen, laat dan een reactie achter!

Foto: James Whatley (Flickr).

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties