Web Analytics

19 redenen waarom je slechte webteksten hebt

Bijgewerkt op 14 november 2022

Uitstekende copywriting is een van de grootste voorwaarden voor een succesvolle website. Slechte copywriting is daarentegen een van de grootse conversiekillers. Er zijn honderden redenen waarom je webteksten slecht kunnen zijn. Maar hier zijn er negentien die ik in mijn praktijk als copywriter steeds weer voorbij zie komen. Lees ze als je niet bang bent voor wat kritiek en je jouw webteksten graag zou willen verbeteren voor meer resultaat.

1. Je geeft je eigen teksten geen hoog cijfer

Wees eens eerlijk. Je bent een bezoeker die vanuit Google op jouw website komt. Je leest de tekst. Word je enthousiast? Word je geraakt? Wil je jouw product of dienst meteen aanschaffen? Die weggever direct downloaden? Als je je webteksten minder dan een 9 of een 10 zou geven zijn ze simpelweg niet goed genoeg.

2. Je loopt tegen een muur van tekst aan

Goede webteksten zijn niet alleen de woorden. Het is ook de manier waarop ze op de pagina staan. Met een heldere structuur, voldoende witruimte, korte alinea’s en duidelijke koppen. Plus foto’s, video’s, grafieken en andere elementen die je tekst ondersteunen. Zorg ervoor dat je teksten er aantrekkelijk uitzien, zodat ze daadwerkelijk gelezen worden.

3. Je raakt je lezers niet

Ik wil hier geen geweld propageren. Maar het is wél belangrijk dat je je lezers keihard tussen de ogen raakt. Ga voor emotie en shoot your biggest gun first. Je hebt slechts een paar seconden om hun aandacht te krijgen. Verspil ze niet.

4. Je vertelt over jezelf en je bedrijf

Draai het om. Vertel over de lezer en zijn probleem. Het probleem dat jouw bedrijf, product, dienst oplost. Zorg ervoor dat je laat zien de pijn van je potentiële klant te begrijpen. Schrijf voor je klanten, niet voor jezelf.

5. Je houdt hun interesse niet vast

Kijk naar je websitestatistieken. Hoelang blijft een gemiddelde bezoeker op jouw website? Is hij binnen dertig seconden weer weg, dan is je content niet interessant genoeg. Zorg voor teksten die niet saai zijn en de aandacht vasthouden. Schrijf blogartikelen die dieper ingaan op de wensen die je klanten kunnen hebben. Zorg ook voor interne links naar andere interessante content op je website, zodat ze meer pagina’s bekijken.

6. Je hebt alleen maar nieuwsberichten in je blog

Het is niet zo interessant voor klanten dat je een nieuwe machine hebt of dat je een belangrijke nieuwe klant hebt binnengehaald. Schrijf in plaats hiervan uitgebreide artikelen van hoge kwaliteit die vragen beantwoorden of het resultaat van jouw producten of diensten laten zien.

7. Je besteedt te weinig tijd aan de content

Ik weet het, je website kost je nu al te veel tijd. Maar als je een artikel in een halfuurtje schrijft en het als blogartikel op je website plempt, kan het nooit een stuk van hoge kwaliteit zijn. Je website is een van je belangrijkste marketinginstrumenten. Om dit instrument goed toe te passen, moet je er tijd voor vrijmaken (of je contentmarketing uitbesteden).

8. Je krijgt nooit reacties

Niemand vertelt je ooit hoe interessant je website is en je hebt nog nooit een reactie op een blogartikel gehad. Tenzij je net bent begonnen weet je dan dat je webteksten niet goed genoeg zijn.

9. Er zit een overdaad aan zoektermen in je webteksten

Want op die zoektermen scoorde je een jaar of acht geleden zo lekker. Anno nu ziet die overduidelijke SEO-spam er niet alleen triest uit, Google straft je er ook nog eens voor af. Richt je aandacht allereerst op content van de hoogste kwaliteit. En zorg er daarna voor dat je die optimaliseert om goed gevonden te worden.

Pro-tip: wees de beste, dan komt die hoge ranking in Google vanzelf.

10. Je teksten zijn te technisch

Bezoekers van je website hebben altijd haast. Bovendien weet je nooit precies wie het zijn en welke voorkennis ze hebben. Te technische teksten of teksten doorspekt van jargon schrikken dan af. En als ze niet afschrikken, dan lezen ze in ieder geval moeilijk. Je wilt je webteksten juist zo eenvoudig mogelijk houden.

11. Sommige stukken content dienen puur als vulling

Gebruik je webteksten nooit als vulling. Ook niet op categoriepagina’s of pagina’s die ’toch nooit iemand leest’. Wees er zeker van dat elk stuk content dat je op je website plaatst van de allerhoogste kwaliteit is.

12. Er is geen focus

Je bezoeker wil weten: wat kan ik hier, wat hebben ze me te bieden? Dat betekent dat je je moet focussen op je belangrijkste aanbod. Zet je belangrijkste diensten of producten direct op de homepage, hoog op de pagina. Zorg daarnaast voor een duidelijke structuur. Als je direct alles wilt vermelden wat je voor je klanten kunt betekenen, dan geeft dat alleen maar ruis.

13. Je richt je op de eigenschappen van je product of dienst

We zeiden al dat je je moet richten op je lezer, niet op jezelf. Dat geldt ook voor de producten of diensten die je aanbiedt. Te veel bedrijven vertellen in hun enthousiasme hoe goed hun product of dienst wel niet is. Over de bijzondere features of eigenschappen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom wat de voordelen ervan zijn voor jouw klanten.

14. Je hebt je niet verdiept in de beginselen van copywriting

Iedereen kan schrijven, maar niet iedereen kan copywriten. Om goede webteksten te schrijven, zou je je op z’n minst in de basis van copywriting moeten verdiepen. Daarvoor kun je een cursus copywriting volgen of kun je je via blogartikelen bekwamen in het schrijven van betere teksten.

Een goede start zijn alvast de volgende blogartikelen:

15. Je hebt je teksten niet nagelezen

Missers in spelling en grammatica zijn makkelijk te voorkomen als je je tekst nog even laat liggen en ‘m dan naleest. Ben je zelf niet zo’n held met taal, laat je teksten dan door iemand anders nalezen. Een goede tip is ook om je tekst hardop voor te lezen voordat je ‘m plaatst. Zo hoor je meteen waar je nog even aan moet sleutelen.

16. Je webteksten zijn saai

Ja, Google én je bezoekers houden van lange teksten. Maar dat betekent niet dat ze saai moeten zijn. Integendeel, als je langere teksten schrijft moet je meer moeite doen om de aandacht van je lezer vast te houden. Gebruik lijstjes, metaforen, afbeeldingen, voorbeelden, citaten, storytelling en alles wat je kunt verzinnen om je verhaal zo interessant mogelijk te maken.

17. Je bent vergeten dat je voor mensen schrijft

Business-to-business of business-to-consumer, dat maakt niet uit. Je schrijft voor mensen! En mensen zijn emotionele wezens. Niemand wil zich door een ‘zakelijke tekst voor professionals’ heen worstelen. Vergeet daarom nooit dat je schrijft voor mensen van vlees en bloed. Goede ideeën doe je op bij blogs en online magazines die precies weten hoe ze de aandacht moeten grijpen en vast moeten houden.

18. Je praat niet, je schrijft

Te vaak verzanden webteksten in teksten… Maar goede copywriting is dat nu juist niet. Goede copywriting is als een gesprek met een vriend. Het is losjes en gemakkelijk. Het blijft ver weg van schrijftaal. Laat daarom die interne criticus los en probeer te schrijven zoals je praat.

19. Je schrijft te weinig

Als laatste een punt dat ik terugzie bij veel ondernemers: ze hebben een website en een mooi product of een mooie dienst, maar er staan bijna geen teksten op de site, die ook nog eens slechts vijf pagina’s telt. Om iets te verkopen, moet je wél iets vertellen.

Jouw klanten verwachten een antwoord op hun probleem. Ze hebben vragen en wensen die jij kunt beantwoorden, als je maar wel wat content van uitstekende kwaliteit produceert. Een blog dat je op regelmatige basis bijwerkt kan een goede stok achter de deur zijn om steeds nieuwe content aan je site toe te voegen.

Dat waren ze, 19 veelvoorkomende redenen voor slechte webteksten. Als je ze wilt verbeteren, weet je nu wat je te doen staat. Als je juist op zoek bent naar slechte webteksten, dan kun je ook deze tips gebruiken.

Toch meer ondersteuning in copywriting nodig?

Wat je leert in de cursus copywriting van Doyoucopy

Heb je na deze tips tóch behoefte aan wat meer ondersteuning? Volg dan een cursus die je niet voorziet van (alleen) wat sjablonen en formules, maar die je écht iets leert.

Schrijf je nu in voor mijn wel héél voordelige Cursus Copywriting in 30 Dagen. Die je overigens ook in 3 dagen of in 300 dagen kunt doorlopen (al raad ik dat niet aan).

Ben je een echte cheapskate? Meld je dan aan voor mijn Gratis Copytips. Dan hoef je geen cent aan je nieuwe vaardigheden uit wilt geven.

Beeld: giphy.com.

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties