Web Analytics

SEO-tips: de 20 belangrijkste voor 2023

Bijgewerkt op 6 januari 2023

Inhoud

Op zoek naar de beste SEO-tips in 2023? Er is de afgelopen jaren veel veranderd op SEO-gebied (zoekmachineoptimalisatie). Van keyword stuffing om maar te scoren op één enkel zoekwoord per pagina zijn we naar daadwerkelijk behulpzame, goed geschreven en interessante teksten gegaan.

Een prima ontwikkeling, wat mij betreft. En daar zal elke serieuze copywriter het mee eens zijn.

Toch is SEO (de verzameling van technieken die zich richt op het vindbaar maken van je website in de zoekmachines) nog altijd springlevend. Er zijn steeds nieuwe SEO-trends om op in te spelen en nieuwe SEO-technieken om te ontdekken.

Wil je dit jaar de SEO van je website flink verbeteren? Dan is deze complete gids met de 20 belangrijkste tips het enige wat je nodig hebt.

En natuurlijk wat tijd om de tips in jouw website te implementeren.

Laten we meteen beginnen!

SEO in 2023

De belangrijkste SEO-fundamenten beschrijf ik in dit artikel, dat een bewerking is van een artikel dat ik oorspronkelijk in 2019 plaatste en dat ik volledig herzien en bijgewerkt heb voor dit jaar.

Als je ook in 2023 hoog wilt scoren in de zoekmachines, zijn dit de ultieme SEO-tips om rekening mee te houden.

1. Creëer content die iets nieuws laat zien of die de diepte in gaat

Niet voor niets staat deze (nog steeds) op één. De allerbelangrijkste SEO-tip die ik je kan geven is dat je content simpelweg van buitengewone kwaliteit moet zijn. Steek dus meer tijd in research en zoek er meer voorbeelden en actualiteiten bij.

Waar moet je beginnen? Gebruik de pagina’s die op dit moment het hoogst in Google scoren (lees: op pagina één staan) op jouw voorgenomen zoekterm om je webteksten en blogartikelen op basis daarvan nóg beter en uitgebreider te maken.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Met mijn eigen website scoor ik al enige tijd hoog op de zoekterm ‘passief inkomen’. Dat komt doordat ik een uitgebreid artikel heb geschreven waarin ik 21 concrete ideeën geef waarmee je zelf aan de slag kunt met het opbouwen van passief inkomen. Op die pagina wil ik niets verkopen, zoals veel concurrenten op deze zoekterm wel doen.

Passief inkomen als ‘samenvatting’ (voorheen: ‘aanbevolen fragment’) op Google (bron: Google)

Ik geef hier gewoon heldere en eerlijke informatie over het onderwerp (deels uit eigen ervaring) en ik heb ervoor gezorgd dat mijn lijst uitgebreid en duidelijk is.

Ik heb geen links van buitenaf naar deze pagina aangemaakt (wel interne links). Ik laat iets nieuws zien én ik ga de diepte in.

Als ik nieuwe informatie krijg of iets nieuws heb ontdekt, vul ik deze pagina aan met nieuwe inzichten. Zo breidt hij zich steeds verder uit en blijft hij actueel.

Vrijwel puur op inhoud beloont Google me met een toppositie in de zoekmachine. Natuurlijk speelt de autoriteit van mijn domeinnaam wel een rol.

besteed tijd aan goede content
Besteed tijd aan goede content

2. Bouw een merk van je website

Als je je al een tijdje in SEO verdiept, heb je het acroniem E-A-T uit de Quality Rater Guidelines van Google vast voorbij zien komen.

Weer zo’n buzzword waar vervolgens alle SEO-specialisten achteraan jagen? Ja, maar hier zit iets veel groters achter, wat in de offline wereld allang bekend is: je moet investeren in het opbouwen van een sterk merk.

Geen zorgen: als je je merk serieus neemt (en dat doe je natuurlijk), dan hield je altijd al rekening met E-A-T: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Of in gewoon Nederlands: deskundigheid, gezaghebbendheid, betrouwbaarheid.

Maar het is vers 2 om het ook aan Google te laten weten…

Fragment uit de Quality Rater Guidelines van Google (bron: googleusercontent.com)

Deze begrippen uit het E-A-T-principe zijn elk om hun eigen reden belangrijk. Laten we er even een nadere blik op werpen.

Expertise

Ofwel: deskundigheid. Natuurlijk moet jij (met je website) een specialist zijn in je vakgebied. Als deskundige heb je kennis van zaken. Dat moet je laten zien, bijvoorbeeld door middel van blogs, een podcast of video’s.

Je deskundigheid laten zien begint met gedegen zoekwoorden-onderzoek. In je content moet je tegemoetkomen aan de vraag van de bezoeker. Die beantwoord je op de best mogelijke manier.

Je moet op je website laten zien dat je verstand hebt van het onderwerp van je vakgebied. Dat kun je doen door op een leesbare en begrijpelijke manier te beschrijven wat het probleem van je klanten is en hoe ze het met behulp van jouw producten of diensten op kunnen lossen.

Als maker van de content op je website moet je aantoonbaar een deskundige zijn op jouw gebied.

Authoritativeness

Jouw website moet gezaghebbend zijn, autoriteit bezitten. Dat gaat verder dan alleen deskundigheid. Iedere specialist is een deskundige, maar niet alle deskundigen bezitten autoriteit.

De gezaghebbendste merken hebben bijvoorbeeld veel links vanuit betrouwbare bronnen (zoals universiteiten, overheidswebsites, websites van nieuwsorganisaties). Het is niet makkelijk om links te verkrijgen vanuit deze bronnen en dat weet Google ook.

Je kunt beter één link uit een zeer gezaghebbende bron hebben dan 1.000 links vanaf domeinen met weinig autoriteit.

Behalve een aantal van deze autoriteitslinks zou je ook gewone ‘vemeldingen’ of mentions moeten hebben. Zoals de ANWB (of Google, voor mijn part) ook regelmatig zonder link op websites wordt genoemd. Net zoals ik hier doe.

Google leest al deze vermeldingen en weet bij tientallen, honderden of duizenden vermeldingen, ook zonder link, dat er naar een gezaghebbende partij wordt verwezen.

Een sterk signaal is het wanneer mensen op jouw bedrijfsnaam of website gaan googelen. Dat betekent dat je merkwaarde hebt opgebouwd! Jouw merk is al zo sterk dan mensen in plaats van op ‘goede tekstschrijver’ zoeken naar ‘doyoucopy’.

Op ‘doyoucopy’ wordt zo’n 40 keer per maand gezocht, op mijn naam zo’n 150 keer! (bron: kwfinder.com)

Trustworthiness

Je moet dus deskundigheid bieden, gezag hebben én je moet thrustworty zijn. Betrouwbaar. Bij te veel negativiteit rondom jouw merk op sociale media of internet, heeft dat z’n weerslag op je betrouwbaarheidsscore in de ogen van Google.

Wat kun je doen om betrouwbaarheid te tonen? Hier een aantal punten op een rij:

  • Allereerst open en transparant communiceren: vermeld duidelijk de contactgegevens op de website, inclusief een fysiek adres.
  • Eenvoudig toegankelijke algemene voorwaarden en een privacybeleid.
  • Een veilige domeinnaam (met https ofwel het slotje in de adresbalk).
  • Voor webshops: een duidelijk retourbeleid.
  • Alle relevante (veiligheids)informatie vermelden bij producten.
  • Links naar betrouwbare externe bronnen (bijvoorbeeld in je blogartikelen).
  • Vermelding van auteurs en hun vakgebied op je blog (dit is extra belangrijk bij YMYL-onderwerpen, zie hieronder).
  • De mogelijkheid om recensies achter te laten en het vermelden van recensies of aanbevelingen op je website.
  • Werk maken van (slechte) recensies door erop te reageren.

👉Hier vind je meer informatie over hoe je jouw website omvormt tot een betrouwbaar merk.

In het bijzonder moet je met bovenstaande punten rekening houden als je website en merk is gerelateerd aan geluk, gezondheid, financiën en juridische zaken.

Google noemt dit soort website Your Money or Your Life (YMYL)-websites. En aangezien de zoekgigant niet graag naar slechte informatie of fake news doorverwijst, doe je er maar beter alles aan om je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid aan te tonen.

Wat de rest betreft: je moet beseffen dat een groot deel van de E-A-T-evaluatie van je website BUITEN je website gebeurt. En dat je dus van anderen afhankelijk bent hoe jouw merk wordt gezien.

💡Pro-tip: bestudeer ook de Google Quality Rater Guidelines (een pdf van 168 pagina’s!) aan de hand waarvan speciaal aangestelde mensen in opdracht van Google de deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid van jouw website handmatig beoordelen.

Nieuwe toevoeging aan E-A-T: Experience

Voor het nieuwe jaar heeft Google het E-A-T-principe uitgebreid met een extra E. Het is nu E-E-A-T, waarbij de eerste E voor Experience (ervaring) staat.

Deze toevoeging geeft aan dat Google het belangrijk vindt dat degene die de content produceert uit de eerste hand ervaring heeft met het onderwerp. Kortom, vertrouwen in de bron van de informatie komt in 2023 nog meer centraal te staan.

Bijvoorbeeld: als je informatie over SEO en copywriting geeft, is het belangrijk dat die informatie van iemand komt die goed bekend staat als SEO-copywriter.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Heb je een website met – om maar eens wat te noemen – tips over copywriting en SEO? Dan zou je hier een echt merk van moeten maken om hem boven al die andere sites uit te laten steken.

Het begint ermee dat je natuurlijk zelf copywriter moet zijn (deskundigheid) en dat hiervoor op verschillende plekken op het internet ‘bewijzen’ te vinden moeten zijn.

Daarnaast zou je als merk op het gebied van copywriting verschillende verwijzingen uit andere bronnen moeten hebben (autoriteit). Niet alleen links, maar ook vermelding van je naam kunnen bijdragen aan het verkrijgen van meer waarde als merk.

Dat is de reden dat spreken op congressen of seminars of het uitbrengen van een boek zo’n boost aan je autoriteit en expertise kan geven.

Ook is het zinnig om testimonials en recensies op je website op te nemen en ervoor te zorgen dat mensen makkelijk recensies via Google of een recensieplatform achter kunnen laten (betrouwbaarheid).

💡Pro-tip: valt jouw merk (en website) in de YMYL-categorie? Dan is het nog een stuk belangrijker om een expert te zijn. Onjuiste informatie of slechte adviezen kunnen je hier de spreekwoordelijke kop kosten! Ben je zelf geen expert, laat je teksten dan schrijven of controleren door een gecertificeerd deskundige.

3. Profiteer van de kracht van sociale media

Heb je een geweldig stuk content gemaakt? Iets waar je echt trots op bent? Gefeliciteerd, zorg er nu voor dat je het op de juiste manier via sociale media promoot.

Hoewel shares en links geen directe rankingfactor in Google zijn, zijn er veel signalen dat ze de ranking wel degelijk beïnvloeden.

En zelfs al zou dit niet waar zijn, dan levert een goede omgang met sociale media tóch extra bezoekers (en daarmee potentieel meer omzet) op.

Hier een paar tips zodat je sociale media op een slimme manier inzet:

  • Creëer waardevolle content die het verdient om gedeeld te worden.
  • Voeg duidelijke deelknoppen aan je artikelen toe.
  • Deel je content zelf via het juiste kanaal en vraag om reacties.
  • Vraag mensen om je artikelen te delen als ze ze nuttig vinden.
  • Tag of vermeld mensen die je in je artikelen aanhaalt zodat ook zij het kunnen delen onder hun volgers.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Enige tijd terug plaatste ik een artikel dat ik eerder op dit blog had geplaatst als artikel op LinkedIn. Door het in zijn geheel te plaatsen, profiteerde ik van het algoritme van LinkedIn (dat liever complete artikelen dan links naar externe websites promoot).

Veel mensen zagen het, en begonnen te liken en te reageren, waardoor nog meer mensen het zagen. Uiteraard moet je ook een interessant en herkenbaar artikel hebben geschreven, maar zonder de actieve inzet van sociale media zien maar weinig mensen het.

Sociale media kunnen je artikelen veel tractie geven
Sociale media kunnen je artikelen veel tractie geven (bron: LinkedIn)

4. Gebruik de kracht van afbeeldingen

‘Afbeeldingen’ staat prominent vermeld in de zoekmachine. Afbeeldingen maken al sinds mensenheugenis een belangrijk onderdeel uit van de zoekresultaten. In sommige gevallen zoeken mensen zelfs louter op afbeeldingen als ze iets nodig hebben.

En daarom is het zo belangrijk om je foto’s en overige beeldmaterialen te optimaliseren.

Afbeeldingen zijn van een niet te onderschatten belang bij SEO
Afbeeldingen zijn van een niet te onderschatten belang bij SEO (bron: Google)

Hoewel Google er steeds beter in wordt om te herkennen wat op foto’s staat afgebeeld, kun je best een handje helpen. Zorg voor de juiste zoekwoorden in de naam waarmee je je beelden opslaat en in de alt-teksten.

‘Alt’ staat hierbij voor alternatief. Vooral in de beginperiode van internet waren deze teksten essentieel, omdat ze lieten zien wat er op de afbeeldingen stond voordat die was geladen.

Maar alt-teksten worden nog steeds gebruikt door bijvoorbeeld visueel gehandicapten of wanneer afbeeldingen geblokkeerd worden. En ze worden dus ook door Google gelezen om uit af te leiden wat er op de afbeelding te zien is.

Naast deze SEO-tips voor afbeeldingen die je waarschijnlijk al kende, is volgens Google zelf ook het volgende belangrijk:

  • De autoriteit van de website is een factor in het tonen van relevante afbeeldingen.
  • Google geeft prioriteit aan pagina’s en artikelen die kort geleden zijn geüpdatet.
  • Afbeeldingen die centraal en in het bovenste deel van de content zijn opgenomen hebben een hogere prioriteit.
  • Afbeeldingen van een hoge kwaliteit en van minimaal 1.200 pixels breed krijgen een hogere prioriteit.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Maak het Google makkelijk en voeg altijd een duidelijke bestandsnaam, een omschrijving en een alternatieve tekst (alt-tekst) aan je afbeeldingen toe.

Maar zorg er ook voor dat je een originele afbeelding van goede kwaliteit als visuele content aan je pagina toevoegt, waar die ook over gaat.

Hou er rekening mee dat Google teksten in je afbeeldingen kan lezen en onderwerpen in het beeld herkent.

SEO-tip: optimaliseer afbeeldingen met de juiste omschrijving en alt-tekst
SEO-tip: optimaliseer afbeeldingen met de juiste omschrijving en alt-tekst

Google wil heel graag een kort en duidelijk antwoord geven op een vraag van een gebruiker. Daarom zien we steeds vaker zogenoemde ‘samenvattingen’, voorheen bekend als ‘aanbevolen fragmenten‘ (featured snippets).

Mik op een ‘positie 0’ in Google, zonder dat je meteen alles in deze samenvatting weggeeft, anders klikken ze niet meer door naar je site (bron: Google)

Nu gebruikers langzaamaan het gemak van voice search ontdekken, is het belangrijker dan ooit om kort en goed antwoorden te geven op vragen die bij potentiële klanten kunnen leven.

Vaak put Google namelijk uit dezelfde bronnen die de uitgelichte fragmenten mochten leveren.

Voice search: gooi wat lokaas voor Google uit

Ook hier weer geldt: Google geeft de voorkeur aan informatie vanaf websites die deskundigheid, autoriteit en vertrouwen uitstralen.

Maak het Google makkelijk door een alinea met een heldere definitie op te nemen in zo’n 40 tot 60 woorden (uit onderzoek van SEMrush bleek dat het merendeel van de snippets deze lengte heeft). Precies, een stukje lokaas voor de zoekmachine.

De FAQ-structuur (een korte vraag en een kort antwoord) biedt ook slimme aanknopingspunten om je artikel, pagina of website hoog in de zoekresultaten te laten verschijnen en het resultaat extra op te laten vallen.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Je helpt Google met het kiezen van de juiste fragmenten door een goede structuur met tussenkoppen (H2, H3) aan te houden en door leesbare tabellen in je content toe te voegen.

Presenteer je content in ‘hapklare brokken’ om de kans op een snippet te vegroten (bron: Google)

6. ‘Passage Ranking’

Weer iets nieuws dat een belangrijke rol gaat spelen dit jaar en verder. Passage Ranking. Ofwel: een rangschikking op een stuk tekst in een pagina.

Je heb het al voorbij zien komen: je klikt op een snippet die Google op een website heeft gevonden en je wordt direct naar de juiste passage op de website geleid, die geel gearceerd is.

Volgens Google gaat het rangschikken van fragmenten op website een betere gebruikerservaring opleveren, doordat websites die op paginaniveau minder goed scoorden nu eerder meegenomen worden in de zoekresultaten. En alleen al daarom is het belangrijk om erop te letten hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Het nieuwe algoritme zorgt ervoor dat stukken tekst op een pagina beter onderscheiden kunnen worden. En daarmee onafhankelijk van de complete pagina kunnen ranken. Dit is goed nieuws voor uitgevers van langere artikelen, die nu op nog meer zoektermen zullen ranken.

Voorbeeld van deze SEO-tip

De werking van Passage Indexing of Passage Ranking, zoals het door SEO-specialisten is gedoopt, is hetzelfde als die van featured snippets. Je zoekt op een bepaalde terme en dan verschijnt er een ‘uitgelicht fragment’ bovenaan de zoekresultatenpagina.

Dit fragment heeft Google geselecteerd voor Passage ranking (bron: Google)

Het resultaat naar een doorklik op het fragment ziet er dan als volgt uit:

Je ziet het: de meest relevante tekst voor de zoekopdracht heeft Google geel gearceerd voor de gebruiker (bron: doyoucopy.nl)

Moet je iets speciaals doen om je website te optimaliseren voor Passage Ranking? Nee, je moet er gewoon voor zorgen dat je de beste informatie voor jouw gebruikers biedt. Het is simpelweg een extra mogelijkheid om voor bepaalde zoektermen te ranken.

Wél doe je er goed aan de pagina goed te structureren voor de gebruiker én voor Google, door tussenkoppen, opsommingen en – zoals hierboven – citaten in je opmaak te gebruiken (zie ook punt 18 van deze lijst).

7. Zorg voor mooie url’s

Nog steeds kom je website tegen die lelijke url’s of internetadressen bevatten. Url’s met codes, vraagtekens en andere moeilijk te doorgronden informatie erin verwerkt. Ik doel dan vooral op de zogenoemde slug: het deel van de url die achter de domeinnaam komt.

Moeilijk te lezen url’s zijn niet altijd te vermijden, maar vaak wel. Zorg als het even kan voor korte en simpele url’s die mensen bij wijze van spreken zo over kunnen typen. Strip de url van alle overbodige woorden en vermeld alleen het zoekwoord inclusief 1 of 2 andere woorden.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Mooie, prettig leesbare en deelbare url’s. Ik gebruik ze ook op doyoucopy.nl (hoewel ze vaak nog wel iets korter kunnen, wat volgens SEO-specialist Brian Dean beter is). Een voorbeeld:

Mooie url’s: dat ziet er een stuk beter uit (bron: Google)

8. Besteed bijzondere aandacht aan de titel

Naast url’s zorg je maar beter ook voor prettige titels, ook wel SEO-titels, paginatitels of ‘meta titles‘ genoemd. De titel is het grootste en opvallendste gedeelte van je websitevermelding op de zoekresultatenpagina. (Dit is dus wat anders dan de kopregel van je artikel of pagina.)

De SEO-titel op de zoekresultatenpagina (bron: Google)

Sterker nog, een goede titel is een van de belangrijkste SEO-tips die ik je mee wil geven. Een titel met de juiste zoekwoorden zorgt namelijk niet alleen voor aantrekkingskracht op zoekmachines. Een goed geschreven titel verleidt ook mensen.

En dat is hard nodig in een tijd waarin Google steeds vaker het antwoord direct in de zoekmachine geeft (zie de aanbevolen fragmenten hierboven).

Jouw websitepagina moet zo verlokkelijk zijn dat mensen er wel op door moeten klikken.

Een titel moet dus opvallen tussen al die andere titels op de zoekresultatenpagina van Google.

Dit zijn de beste tips om betere SEO-titels te schrijven:

  • Vermeld je primaire zoekwoord in de url, bij voorkeur ergens vooraan, voor 45% meer klikken (onderzoek van Backlinko).
  • Gebruik jaartallen (‘de belangrijkste SEO-tips van 2023’) om je titels er actueel uit te laten zien.
  • Je kunt ook cijfers gebruiken om ze meer op te laten vallen (‘de 13 beste tips’).
  • En je kunt Magische Woorden gebruiken die een achterdeur naar het menselijk brein vormen. Bekende magische woorden zijn: Gratis, Nieuw en Ontdek.
  • Ook Stappenplan, Handleiding of Gids zijn aantrekkelijk voor mensen die een eenvoudige te volgen oplossing voor een concreet probleem zoeken.
  • Zorg ervoor dat je titel intrigeert, nieuwsgierig maakt.
  • Wees niet bang om emotie in je titels te verwerken.
  • Tot slot een laatste tip voor een betere SEO-titel: maak er een soepel lopende zin van in plaats van een aaneenschakeling van zoekwoorden.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Cijfers, een jaartal, magische woorden, symbolen of andere trucs kun je goed gebruiken om je titel er echt uit te laten springen. Ik gebruik ze voor zowel mijn klanten als voor mijn eigen websites. Kijk maar eens naar dit voorbeeld waarbij ik de titel extra opvallend heb gemaakt:

Aantrekkelijke copywriting, jaartallen en rich snippets (bron: Google)
Getallen, bijzonder teksten, kleuren, sterren: zet alles in om je zoekresultaat eruit te laten springen (bron: Google)

9. Verleid je bezoekers met de meta description

Behalve de titel heb je ook de omschrijving van je pagina (de zogenoemde ‘meta description‘) tot je beschikking om te verleiden. 

De meta description is het eerste stuk ‘content’ van je website dat mensen zien wanneer ze de pagina met zoekresultaten krijgen voorgeschoteld. Hier geen gebruik van maken is een gemiste kans.

In je meta description heb je iets meer ruimte om bezoekers naar je pagina te trekken. Ook hierin kun je gebruikmaken van Magische Woorden. Vergeet niet de zoekwoorden nog eens in de meta description te vermelden en een call-to-action of belofte erin te verwerken.

Samen zijn de titel en de omschrijving van je pagina de beste SEO-schrijftips. Als er iets is wat veel impact heeft op je SEO, dan zijn het deze twee.

Om de simpele reden dat ze ervoor zorgen dat je potentiële klanten op jouw resultaat in de zoekmachine klikken. Uiteraard moet je er daarna voor zorgen dat de belofte die je doet op de pagina ook wordt waargemaakt.

Anders klikken die bezoekers meteen weer terug in hun browser en dat is een slecht signaal.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Kijk maar eens wat ik bij een andere website die ik beheer heb gedaan. Zeg nu zelf, deze meta description is bijna niet te weerstaan, toch? De opvallende groene vinkjes (en massa’s andere emoji) kun je trouwens kopiëren van Emojipedia.

De meta description moet opvallen en aanzetten tot actie (bron: Google)

💡Pro-tip: kleine moeite, groot plezier. Schrijf aantrekkelijke meta descriptions voor elke pagina en je krijgt zeker een hogere doorklikratio.

10. Verwijder alles wat je pagina trager maakt en je niet per se nodig hebt

Weet je nog? Hoe we in de tijd van inbellen op je internetverbinding soms langer dan een minuut moesten wachten tot een website volledig was ingeladen? Gelukkig ligt die tijd ver achter ons!

inbelverbinding
Dialing… (bron: tenor.com)

Nu draait het allemaal om snelheid. Is jouw website niet snel genoeg, dan is een concurrent snel gevonden. Logisch dat Google de snelheid van je website heeft opgenomen in de lijst met rankingfactoren.

Veel toeters en bellen kunnen je website flink vertragen. Bedenk daarom goed wat je nodig hebt en wat niet. Verder kun je je website sneller maken door je afbeeldingen te optimaliseren en door een CDN te gebruiken.

Een eerste stap naar een snellere website kan ook zijn dat je overstapt van budgethosting naar een goede hostingprovider.

Nuttige tools om te controleren of je website wel snel genoeg is zijn bijvoorbeeld Google PageSpeed Insights, WebPageTest.org en Pingdom Tools.

Voorbeeld van deze SEO-tip

De lay-out van dit blog heb ik zo eenvoudig mogelijk gehouden om ervoor te zorgen dat deze niet te veel vertraagt. Om die reden heb ik enige tijd terug ook Disqus als reactieplatform verwijderd. Nu staat het reguliere WordPress-reactieveld weer onder de artikelen.

Mijn website zou trouwens nog wat wat sneller kunnen met een nog meer op snelheid ingericht WordPress-thema. Voor nu heb ik de snelheid via mobiele apparaten verhoogd door ook een AMP-versie aan te bieden.

Ik heb zelf veel geïnvesteerd om doyoucopy.nl snel te maken
De score van WebPageTest.org voor Doyoucopy.nl (bron: webpagetest.org)

11. Besteed aandacht aan je site-vitaliteit

Behalve ‘gewoon’ een supersnelle site moet je sinds 2021 aandacht hebben voor je Core Web Vitals, in het Nederlands door Google je ‘site-vitaliteit” genoemd.

In mei 2021 werden deze statistieken over de Page Experience van je website een ranking-signaal, zo meldt Google in zijn Search Central-blog.

De Core Web Vitals zijn een belangrijke set signalen voor de Page Experience (bron: Google Search Blog)

De site-vitaliteit is opgebouwd uit 3 afzonderlijke statistieken, die Google als extreem belangrijk voor de gebruikerservaring van een website beschouwt.

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FDI)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

Hoe je website op deze statistieken scoort, lees je af in je Search Console-dahsboard. Zie hieronder een voorbeeld van mijn eigen website.

Site-vitaliteit werd in 2021 écht belangrijk als ranking-signaal (bron: Search Console)

Je website wordt nog steeds gerangschikt op basis van de goede informatie die erop staat, maar de bovenstaande elementen kunnen wel de doorslag geven als Google de uiteindelijke rangschikking bepaalt.

Eerst even over de betekenis van de 3 afzonderlijke Core Web Vitals:

  1. Largest Contentful Paint (LCP) is een Core Web Vitals-statistiek en meet wanneer het grootste contentelement in het voor gebruikers zichtbare deel op de website zichtbaar wordt. Het kan worden gebruikt om te bepalen wanneer de hoofdinhoud van de pagina is weergegeven op het scherm.
  2. First Input Delay (FID) meet de tijd vanaf het moment waarop een gebruiker voor het eerst interactie heeft met je site (dat wil zeggen wanneer ze op een link of een knop klikken of een aangepast, JavaScript-besturingselement gebruiken) tot het moment waarop de browser daadwerkelijk in staat is om op die interactie te reageren.
  3. Wat is Cumulative Layout Shift (CLS)? CLS is de onverwachte verschuiving van webpagina-elementen terwijl de pagina nog aan het downloaden is. Elementen die de neiging hebben om verschuivingen te veroorzaken, zijn lettertypen, afbeeldingen, video’s, contactformulieren, knoppen en andere soorten inhoud.

Hoe je deze elementen moet verbeteren verschilt van site tot site, maar in het kort kom ook dit neer op snelheid en lichte, foutloze code. Kortom, de techniek van je website moet optimaal op gebruikers ingericht zijn.

Kijk daarbij vooral naar de score voor Mobiel in plaats van naar Desktop, omdat we weten dat mobiele scores de scores zijn die ertoe doen (Mobile First, weet je wel).

Je zou je energie vooral moeten steken in de url’s die nu ‘slecht’ scoren op basis van één of meer van deze elementen (LCP, FID en CLS).

12. Zorg dat je website er perfect uitziet op een mobiele telefoon

Waar tot voor kort het uitgangspunt van een website nog de desktopversie was waar de mobiele versie van werd afgeleid, is het tegenwoordig andersom. ‘Mobile First’ heet de strategie die helemaal uitgaat van de mobiele gebruiker.

Er zijn nog wel flinke verschillen van site tot site in het mobiele gebruik. B2B-sites (waartoe ook doyoucopy.nl behoort) hebben meer desktop-verkeer dan B2C-websites.

Heel in het algemeen kun je zeggen dat zo’n 60 tot 70% van alle bezoekers via een mobiel apparaat komt. Dat betekent dat je website gewoon lekker moet werken op een smartphone of tablet.

De knoppen moeten groot genoeg zijn en alle tekst moet je duidelijk kunnen lezen. Daarnaast is het belangrijk dat afbeeldingen en filmpjes goed worden vertoond. Wees eerlijk tegenover jezelf: is de mobiele versie een uitgeklede versie van de desktopwebsite? Of is het een variant die stevig op zichzelf staat?

Voorbeeld van deze SEO-tip

Vroeger hadden de Nederlandse Spoorwegen een mobiele website: m.ns.nl. Weet je nog? Dit was een gestripte versie van de desktopwebsite. Maar verreweg de meeste mensen gebruiken de NS-site op hun mobiel. Omdat ze (onderweg) op willen zoeken wanneer hun trein vertrekt.

De NS-website ziet er anno nu perfect uit voor mobiel. De knoppen zijn duidelijk en alles werkt zoals het zou moeten werken (nu die treinen nog eens op tijd laten rijden 😉 ).

Volledig functionele mobiele website van de Nederlandse Spoorwegen
Volledig functionele mobiele website van de Nederlandse Spoorwegen (bron: ns.nl)

Deze SEO-tip wordt helaas maar al te vaak over het hoofd gezien. Maar hij wordt door alle gezaghebbende SEO-specialisten aangeraden. Door regelmatig links naar gerelateerde content met autoriteit aan te brengen, maak je jouw eigen content óók waardevoller.

Ook geef je zo een signaal aan Google in welke categorie de zoekmachine jouw content moet plaatsen. Ten slotte kun je door te linken naar anderen op een laagdrempelige manier links terug naar jouw content verkrijgen. Want reken maar dat ze in hun statistieken zien dat je verkeer naar hen doorstuurt.

Natuurlijk moet je wel opletten wat je doet. Een link vanaf een salespagina naar je rechtstreekse concurrent is misschien niet handig. Maar een link in een blogartikel naar een consumententest of een interview in een krant is vaak een krachtige link die jou gaat helpen beter te scoren in de zoekmachines.

💡Pro-tip: omgekeerd geldt het ook: een link naar een zwakke of zelfs spammy website kan ook jouw website schaden.

Voorbeeld van deze SEO-tip

In dit artikel link ik zelf naar gezaghebbende bronnen op het gebied van SEO: Neil Patel, Brian Dean, Yoast. Door naar deze bronnen te linken, die in de ogen van Google goed bekend staan met belangrijke zoektermen, geef ik meer waarde aan dit artikel.

Daardoor zal Google dit artikel uiteindelijk ook beter op waarde schatten. Wat zijn de mogelijke bronnen in jouw eigen vakgebied?

Maak links aan naar gezaghebbende online bronnen
Maak links aan naar gezaghebbende online bronnen (bron: backlinko.com)

Naast externe links zijn ook interne links van groot belang. Zorg voor een goede sitestructuur waarbij je weet wat je belangrijkste pagina’s zijn (de zogenoemde cornerstone content). Waar mogelijk en relevant link je dan naar deze belangrijkste content op je website. Zo wijs je je bezoekers en Google erop wat niet te missen content op jouw website is.

Behalve links naar andere relevante artikelen op je pagina, kun je ook linken naar content verderop in het artikel op dezelfde pagina. Dat is vooral handig als je een lang artikel schrijft, zoals dit artikel (zie verderop bij ankers in je tekst).

Voorbeeld van deze SEO-tip

Behalve handmatige links naar andere pagina’s kun je ook een plugin installeren die links naar gerelateerde content aanmaakt. Zo laat je bezoekers meer pagina’s van je website bekijken en blijven ze langer. Dat is gunstig voor zowel je waardering door Google als de opbouw van je merk.

Een voorbeeld van een alinea met links naar gerelateerde content
Een voorbeeld van een alinea met links naar gerelateerde content

15. Nodig andere websites uit om naar jou te linken

Het is waar. Backlinks vanaf betrouwbare websites naar jouw website zijn nog steeds een van de belangrijkste manieren om een toppositie in Google veilig te stellen.

Maar je wist het al: makkelijk is het niet om goede links te verzamelen. Dat kost bloed, zweet en tranen. Toch is juist dat waar je aandacht naar uit zou moeten gaan.

Een overzicht met een aantal slimme manieren om backlinks van hoge kwaliteit naar je eigen site te verkrijgen vind je in deze blogpost van SEO-specialist Brian Dean.

Enkele van de succesvolle linkbuilding-methoden die Brian voorstelt (dit is dus niet zoals de meeste linkbuilders het doen!):

  • De Skyscraper-tactiek, waarbij je de huidige zoekresultaten voor jouw term véél beter en uitgebreider maakt.
  • Meld je aan als bron voor journalisten (in de Engelssprekende wereld hebben ze HARO – Help A Reporter Out, maar ik heb helaas nog geen goed Nederlands alternatief gezien).
  • Ga achter dode links aan en meld die bij de websitebeheerder: het idee is dat je vervolgens jouw eigen website als alternatief pitcht.
  • Vraag beheerders die ongevraagd tekst of afbeeldingen van je website hebben overgenomen (dat gebeurt doorlopend, geloof me) om een link naar jou als bron aan te maken.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Met mijn artikelen op doyoucopy.nl heb ik enkele interessante links weten te verkrijgen. Een reden te meer voor jou om komend jaar eindelijk aan de slag te gaan met bloggen!

Wees creatief bij het verkrijgen van links van andere websites
Wees creatief bij het verkrijgen van links van andere websites (bron: linkminer.com)

Checklist: stuur regelmatig een interessant en nieuwswaardig persbericht naar vakmedia uit om op ‘natuurlijke wijze’ links naar relevante content op je website te krijgen.

Andere manieren om links te krijgen is door onderzoek uit te voeren of door foto’s en infographics over jouw onderwerp te maken en die te publiceren.

Onderschat ten slotte ook de kracht van reacties op artikelen van anderen niet. Zo kun je op een eenvoudige manier de aandacht op jouw blog of website richten.

16. Gebruik tekst, afbeeldingen, infographics, video’s…

Goede content is natuurlijk meer dan alleen tekst. Veel meer. Eerder had ik het al over afbeeldingen die je zou moeten optimaliseren. Maar je moet je artikelen eigenlijk nog verder verrijken met andere vormen van content.

Zo gebruik je het beste citaten, infographics, video’s, sociale media en allerlei soorten bronnen in je artikel om er een echt waardevolle bron van te maken.

Zo lijkt je blogpost niet alleen langer en indrukwekkender en maak je ‘m visueel interessanter, maar zo voeg je ook echt waarde toe. Vooral met video’s kun je de tijd die bezoekers op je pagina blijven flink verhogen.

Het mooiste is het als je zelf infographics en andere materialen kunt maken die anderen dan weer over kunnen nemen (waarbij ze naar jouw website zouden moeten linken), maar je kunt ook media gebruiken die je elders op internet vindt.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Voor een voorbeeld van deze SEO-tip hoef je alleen maar door dit blogartikel te scrollen! En kijk ook eens naar deze infographic van Backlinko (hierop vind je een aantal van de tips uit dit artikel ook terug):

Infographic met SEO-tips
Infographic met SEO-tips (bron: backlinko.com)

17. Zorg dat je inzicht hebt (en houdt) in de statistieken van je website

Als je geen inzicht hebt in de statistieken van de website, kun je eigenlijk ook geen gefundeerde keuzes voor verbeteringen maken.

Alle belangrijke SEO-verbeteringen die je aan je website door wilt voeren beginnen bij een uitstekend inzicht in welke pagina’s het goed doen in termen van bezoekers, tijd op de pagina en bounce rate. En juist dit is bij elke website weer anders.

Heb je nog geen betrouwbare data om je conclusies op te baseren? Dan raad ik je aan om zo snel mogelijk de code van Google Analytics toe te voegen.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Dankzij de statistieken van Google Analytics weet ik bijvoorbeeld dat mijn website het het beste doet tijdens kantoortijden. Maar ik weet ook welke blogartikelen populair zijn en welke content weg ligt te kwijnen.

Heb je inzicht in de statistieken van je website?
Heb je inzicht in de statistieken van je website?

18. Voeg lijstjes en tussenkoppen toe

Zie je dat dit artikel één grote lijst is? Gelukkig heb ik ook verschillende opsommingen en tussenkoppen toegevoegd, anders was het geheel behoorlijk onleesbaar geworden.

Door lijstjes in het artikel op te nemen en koppen met daaraan de belangrijkste zoekwoorden aan het artikel toe te voegen, maak ik het een stuk aantrekkelijker voor zowel mensen als zoekmachines.

💡Pro-tip: zorg voor voldoende witruimte en probeer doorlopend de aandacht vast te houden via een aantrekkelijke opmaak en slim geplaatste afbeeldingen.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Hieronder zie je een voorbeeld van mijn Italië-blog. Ik gebruik volop witruimte, tussenkoppen, vetgedrukte tekst en lijstjes. Dat breekt de tekst een beetje op en maakt het artikel lekker leesbaar. Daar houden mensen én zoekmachines van.

Lekker leesbare tekst met tussenkoppen en lijstjes
Lekker leesbare tekst met tussenkoppen en lijstjes (bron: ditisitalie.nl)

19. Zorg voor ankers in je tekst

Een anker of – in het Engels – anchor is een link naar een plek op dezelfde pagina of in hetzelfde document. Deze ankerlinks zijn handig voor de gebruiker, omdat je ze als een inhoudsopgave kunt gebruiken.

Een voorbeeld van zo’n inhoudsopgave zie je bovenaan dit artikel. Een bezoeker kan de inhoudsopgave zo bekijken en scannen of er een interessant onderwerp bij zit, dat hij of zij direct wil lezen.

Zonder zo’n inhoudsopgave ziet een bezoeker het artikel en kan hij besluiten om weer weg te gaan omdat het te veel tekst is. In het gunstigste geval slaat hij het artikel op via Pocket om het later te lezen. In het slechtste geval komt hij nooit meer terug en verandert de bezoeker in een bounce, wat niet gunstig is voor je ranking in de zoekresultaten.

Maar er is nóg een voordeel om anchors te gebruiken. En dat hangt uiteraard samen met het eerste voordeel. Want wat goed is voor de gebruiker, is goed voor de zoekmachines. Deze links op dezelfde pagina laat Google in de zoekresultaten regelmatig zien als zogenoemde sitelinks. 

Hierbij verschijnt onder het standaardzoekresultaat nog een rijtje met links waar de gebruiker op kan klikken om direct naar dat onderdeel op de pagina te gaan. Het behoeft geen betoog dat deze sitelinks het zoekresultaat extra laten opvallen met een hogere CTR tot gevolg.

Een dikke, vette SEO-tip dus!

💡Pro-tip: een inhoudsopgave kun je handmatig opstellen, maar het werkt wel zo snel als je de de plugin Table of Contents Plus (TOC+) voor WordPress gebruikt. Alle koppen van je paragrafen verschijnen dan automatisch in een net lijstje met links boven de eerste tussenkop van je artikel.

Voorbeeld van deze SEO-tip

De sitelinks in actie zie je bijvoorbeeld in dit fragment uit de zoekresultatenpagina van Google. Google heeft de ankerteksten uit mijn artikel over het schrijven van een monsterblog overgenomen en laat deze in het zoekresultaat zien.

SEO-tip: val extra op met sitelinks via ankerteksten
SEO-tip: val extra op met sitelinks via ankerteksten (bron: Google)

20. Zoekintentie: schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines

Naast dat je in 2023 en verder voor écht waardevolle content en voor Expertise, Authoritativeness en Thrustworthiness moet zorgen is deze SEO-tip waarschijnlijk de belangrijkste.

Uiteindelijk schrijf je namelijk niet voor een machine, maar voor een mens van vlees en bloed. Je wilt dat je teksten iets oplossen, iets oproepen, dat ze aanzetten tot actie. Dat ze écht een waardevolle toevoeging aan je website zijn.

Teksten die alleen maar geschreven zijn om zo veel mogelijk bezoekers binnen te halen, daar heb je op de lange termijn helemaal niets aan. Tenzij het om een eerste stap gaat op weg naar een aankoop.

Het draait meer dan ooit om de zoekintentie. Wat wil de gebruiker precies met zijn zoekvraag?

Soms is dat direct duidelijk. Als iemand zoekt op ’tarieven copywriter’ wil hij een indruk krijgen van wat het kost om een copywriter in te huren.

De meest voor de hand liggende en behulpzame content is in dit geval een heldere tabel met tarieven voor verschillende copywriting-diensten.

Deze tabel sluit naadloos aan bij de zoekintentie van de gebruiker (bron: Google)

Maar wat wil hij precies als hij zoekt op ‘copywriter’? Wil hij weten wat de term betekent? Wil hij zelf misschien informatie over het beroep copywriter? Of wil hij toch een copywriter inhuren?

Het is meteen duidelijk als iemand zoekt op ‘horloge kopen’. En nog duidelijker als iemand zoekt op ‘gouden horloge Cartier kopen’. Maar wat als de zoekterm alleen ‘horloge’ is?

En als iemand googelt op ‘huizen’, wat bedoelt hij dan? Wil hij een huis kopen? Is hij op zoek naar informatie over de gemeente Huizen?

Met gedegen onderzoek naar concurrentie en zoekwoorden kun je erachter komen wat je potentiële klanten écht willen.

Google ziet niet alleen een zoekterm, maar het weet steeds vaker wat de zoekintentie (kopen, navigeren, informatie) van de gebruiker is. Op basis van eerdere zoekopdrachten, bijvoorbeeld. Maar ook op basis van wat anderen gezocht hebben en waar ze op klikten.

En daarbij wil Google alleen de allerbeste resultaten.

Je schrijft niet voor hem
Je schrijft niet voor hem

Dat is namelijk nog altijd het businessmodel van Google: het beste resultaat voor de gebruiker (anders zouden we allemaal binnen no time Bing gebruiken!).

Kijk dus vooral als mens naar wat je schrijft en geschreven hebt. Wees eerlijk:

  • Beantwoordt het aan de zoekintentie van de gebruiker?
  • Is jouw content de beste content die er op dit gebied te vinden is?
  • Zou je zelf blij zijn als je jouw content zou vinden?

Je kunt het de bezoekers van je website en jezelf makkelijk maken door een korte vraag via een tool als Hotjar te stellen (‘was je hiernaar op zoek?’).

Jouw doel is om een de zoekintentie van je potentiële klanten volledig te laten matchen met de content die je creëert.

💡Pro-tip: kijk wat er op de eerste pagina in Google te vinden is op de voor jou belangrijke zoekterm. Analyseer de resultaten: zijn het vooral handleidingen, zijn het lijstjes, zijn het persoonlijke blogs, zijn het voorbeelden? De kans is groot dat je aan de zoekintentie beantwoordt als je jouw artikel in dezelfde vorm giet.

Voorbeeld van deze SEO-tip

Terwijl ik zoekwoordonderzoek deed ontdekte ik dat er relatief veel zoekverkeer zit op de combinatie van ‘visie’ en ‘missie’. Er waren weliswaar veel sites te vinden die een definitie van deze begrippen gaven, maar weinig sites die concrete voorbeelden gaven. Of alleen de voorbeelden die iedereen kent.

Toen ik meer onderzoek deed ontdekte ik dat gebruikers vooral voorbeelden willen krijgen van goede missies en visies.

Ik maakt een artikel waaraan ik een groot aantal voorbeelden van missies en visies toevoegde. Dat artikel wist in korte tijd op te klimmen tot de bovenste regionen van de zoekmachine.

Voorbeeld van beantwoorden aan de zoekintentie van de gebruiker: missie en visie (bron: Google)

💡Pro-tip: kijk kritisch naar oudere artikelen op je website die in het verleden goed scoorden, maar die nu zijn weggezakt in de rankings. Zou het kunnen zijn dat het artikel minder goed aan de intentie van de gebruiker beantwoordt? Met een paar kleine ingrepen kun je het artikel weer op de eerste pagina in Google krijgen!

Conclusie: SEO in 2023

Als je bovenstaande lijst helemaal hebt doorgenomen, dan zul je het met me eens zijn dat de hele SEO-wereld de afgelopen jaren is verschoven van kwantiteit naar kwaliteit.

Ga maar na: wat is de laatste keer dat je doorklikte naar pagina 2 in Google? Volgens recente studies klikt minder dan 1% door naar pagina 2. Essentieel dus om een positie op de eerste pagina te bemachtigen.

Vooral omdat de trend lijkt dat er de laatste maanden nóg meer op de eerste paar zoekresultaten geklikt wordt, zoals blijkt uit recente CTR-data van Advanced Web Ranking.

Trend: hogere CTR’s bij een positie op nummer 1 (bron: advancedwebranking.com)
doyoucopy02/14/2020 09:35:46

Het draait anno nu allemaal om – in de woorden van Google zelf – Expertise, Authority and Trustworthiness (E-A-T).

Het zal duidelijk zijn: een deskundig, gezaghebbend en betrouwbaar merk opbouwen kost tijd en geld. Er zijn geen echte short cuts meer.

Onthoud: Google wil niet dat je probeert zijn algoritme te verslaan. Google wil dat je jouw expertise deelt om betrouwbare, gezaghebbende, nuttige inhoud te maken – inhoud die levert wat bezoekers zoeken.

Hier is hoe Andy Crestodina van Orbit Media het uitlegt:

Om de beste pagina voor SEO te schrijven, schrijf je de beste pagina voor jouw onderwerp. Als je de beste pagina op internet voor jouw onderwerp hebt maakt, zijn er 2.000 Google-medewerkers met een graad in wiskunde die je helpen aan een hogere ranking en meer bezoekers. Als je dat niet doet, maar de short cuts probeert te gebruiken, zijn er 2.000 wiskundepromovendi bij Google die je proberen te stoppen.

Misschien slecht nieuws voor degenen die gauw willen scoren met wat SEO-trucs. Een merk opbouwen is ook op internet precies wat het in de offline wereld altijd al is geweest: een traag en moeizaam proces.

Maar het goede nieuws is natuurlijk dat wanneer je de harten en hoofden van je doelpubliek eenmaal hebt veroverd, je nauwelijks nog uit de topposities van Google te verslaan bent.

Dus:

  • Liever enkele blogartikelen op je website die veel informatie bevatten en nuttig geschreven zijn (monsterblogs) dan honderden blogs waarvan er al zo veel op internet te vinden zijn.
  • Beter kun je ook investeren (in tijd, moeite en/of geld) in één enkele backlink van hoge kwaliteit dan 1.000 backlinks van dubieuze startpagina’s of zieltogende blogs.
  • Zorg ervoor dat je – via je blogartikelen en de overige content op je website – dé autoriteit wordt in jouw vakgebied (of een niche daarvan).
  • Doe voorafgaand aan het schrijven van nieuwe content altijd zoekwoorden-onderzoek, maar staar je niet blind op één enkel zoekwoord voor een pagina.
  • Gebruik een slimme SEO-tool als KWFinder om op de beste ideeën voor nieuwe content te komen, die je website op zullen stuwen in de resultaten.
  • Verbeter of verwijder content die niet aan de hoogste kwaliteitsrichtlijnen voldoet (wees extra kritisch op je eigen content!).
  • Je site zelf moet gewoon lekker werken, er overzichtelijk uitzien, prettig navigeerbaar zijn en supersnel zijn (denk: mobile first!).
  • Maak content met deskundigheid, autoriteit en vertrouwen. Huur kennis en expertise die je niet bezit desnoods in.

Als je de bovenstaande SEO-tips allemaal doorvoert, dan garandeer ik je dat je betere content maakt die meer bezoekers aantrekt, voor meer conversie zorgt en die uiteindelijk ook je resultaten spectaculair verbetert.

Bronnen: neilpatel.com, backlinko.com, yoast.com, moz.com, semrush.com, foto’s: Pixabay en Unsplash.

Categorieën SEO

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

5 2 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Beautilina.nl

Interessant artikel. Heb gelijk wat dingetjes geïmplementeerd. Vooral de kleine details zoals een emoji in de beschrijving had ik nog nooit aan gedacht, laat staan toegepast. Bedankt!

Irene

Hoi Edward, bedankt voor je duidelijke, inhoudelijke en prettig leesbare site! Ik ben er lekker op aan het surfen.
Wat ik wilde zeggen: dit artikel heeft twee nummers 6 dus eigenlijk geef je 18 tips 😉
Met groet! Irene

Stramark

Zeer handig en compleet overzicht! Fijn voor mensen die nog niet zo thuis zijn in de wereld van SEO, maar tegelijkertijd ook nuttig voor degenen die zich er al langer mee bezig houden.

Gr,
Felix

Florin

Tolle Tipps! Danke für das Teilen!

Lucas Milan

Heel goede tips! Mijn complimenten. Deze SEO tips zijn ook ideaal voor beginners zodat ze op een sterke vlak kunnen beginnen, want velen halen hun info dan anders uit oudere blogs. Zo weten ze precies waar ze op moeten letten in 2022. Content is vooral heel belangrijk, want zoekt daarnaar en niet naar fluff pieces die ze andere plekken ook kunnen vinden.