Tekstschrijvers en clichés

Laatste update: 16 april 2016 om 5:13 pm

Clichés. Ook tekstschrijvers ontkomen er niet aan. Of misschien gebruiken juist tekstschrijvers ze wel, omdat ze zo lekker herkenbaar zijn? Wie zal het zeggen! (Sorry voor dit cliché.) Ik noem mezelf meestal geen tekstschrijver, maar copywriter. Over het verschil tussen die twee heb ik het in het verleden al eens gehad, al vervaagt dat steeds meer. Toch zie je deze clichés waarover ik het wil hebben vooral bij tekstschrijvers – degenen die zich zo noemen – opduiken.

Clichés waaraan tekstschrijvers zich bezondigen

Het zijn gemeenplaatsen waar je eigenlijk – naar mijn mening – niet meer mee aan kunt komen zetten. Ik heb het over clichés die al meteen op de website van de tekstschrijver naar voren komen. En nog niet eens in tekst, maar in beeld.

Je zult ze wel herkennen. Ik geef je in dit blogartikel de clichés die ik het vaakst voorbij zie komen en die mij het meest storen.

De typemachine

Het beeld van de typemachine op de website van een tekstschrijver is natuurlijk een cliché van olifantformaat. Je bent tekstschrijver, dus je plaatst een typemachine op je website. En dan bij voorkeur ook nog een heel oude. Wat wil dat zeggen? Dat je in de zestiger en zeventiger jaren bent blijven hangen, de hoogtijdagen van de typemachine? Of dat je houdt van nostalgische producten? Het komt hoe dan ook niet erg actueel op mij over. En het getuigt daarnaast van creatieve armoede. Was er écht geen beter plaatje te vinden?

tekstschrijver-cliche-4

Clichébeelden als je zoekt op ‘tekstschrijver’…

Het toetsenbord

Sommige tekstschrijvers hebben wel door dat een typemachine niet meer helemaal van nu is. Dan gebruiken ze het beeld van een toetsenbord. Zo’n kek Bluetooth-toetsenbord van Apple, bij voorkeur. Of natuurlijk een stijlvolle MacBook met metallic behuizing. Dat komt op hetzelfde neer. Met een toetsenbord of een laptop type je en typen is wat een tekstschrijver doet, nietwaar? De ene letter na de andere, het ene woord na het andere en bladzijde na bladzijde. Je hebt het wel door.

LEES OOK:  4 copywriting-geheimen die je teksten drastisch verbeteren

Ik vind een toetsenbord als ‘anchor image’ niet veel sterker dan een typemachine. Het gaat uit van wat je veel doet als tekstschrijver (namelijk achter een toetsenbord zitten), niet vanuit het probleem dat je voor je klanten oplost. Het zet je eerder neer als een tikgeit, zoals die op sommige freelancemarktplaatsen gevraagd worden (‘tien teksten van minimaal vierhonderd woorden als vulling voor mijn website’).

Tekstschrijvers en clichés

De kroontjespen

Nog erger dan het cliché van de typemachine en het toetsenbord is het cliché van de kroontjespen. Echt waar, dit zie ik zelfs in 2016 nog regelmatig voorbijkomen. Een kroontjespen en een potje inkt. Oké, ik snap een heel klein beetje wat je er als tekstschrijver mee wilt zeggen. Schrijven is een ambacht. Een vak. En zoals elk vak moet dat gepaard gaan met bloed, zweet en tranen. In het geval van de tekstschrijver met een weerbarstige en vlekkerige pen en een pot inkt waar je die pen van tijd tot tijd in moet dopen en die je om kunt stoten als je niet oppast. Maar dan nog. Dat doe je toch allemaal niet echt?

De pen en het notitieblokje

De balpen of de vulpen. Het notitieblokje. Al dan niet in samenhang met elkaar. Sommige tekstschrijvers laten zich zelfs fotograferen met een pen of een notitieblokje in de hand. De gereedschappen van een goede tekstschrijver, lijken ze ermee te willen zeggen. Of: kijk mij, ik ben op de foto gezet als tekstschrijver.

Ik probeer zelf mijn pen en mijn notitieblokje zo min mogelijk te gebruiken. Zeker tegenover klanten. Veel belangrijker vind ik het om goed te luisteren dan om hele boekjes vol te schrijven met aantekeningen. Bovendien: dit cliché is wel zo cliché dat het bijna bespottelijk wordt.

LEES OOK:  De verschillende soorten copywriters

Klik op de screendumps hieronder om de clichébeelden te bekijken die tekstschrijvers gebruiken.

Bovenstaande zijn enkele van de meestvoorkomende clichés, maar er zijn er meer. Het beeld van het kopje koffie, bijvoorbeeld. De ‘handgeschreven’ tekst op de pagina. Of de achtergrond met lijntjespapier, al dan niet in combinatie met koffiekringen.

Zoekterm: tekstschrijver

De voorbeelden bij dit artikel komen allemaal van de eerste pagina’s in Google op de zoekterm ‘tekstschrijver’. De clichés buitelen zo veel over elkaar heen, dat de websites van de verschillende tekstschrijvers nauwelijks uit elkaar te houden zijn. Wat opvalt zijn dan ook de tekstschrijvers die het anders doen. Die voor een opvallende en afwijkende insteek kiezen. En die ver weg blijven van de zo platgetreden paden.

Ik geef het onmiddellijk toe: ook ik bezondig me weleens aan een cliché. Een cliché heeft soms ook nut. Als plaatje bij een blogartikel, bijvoorbeeld. Je hoeft maar door mijn blog te scrollen om er een paar te zien. Met een clichébeeld is iets waarvoor je anders veel woorden nodig hebt, soms ineens duidelijk. Een bewust gebruikt is cliché kan een adequaat stijlmiddel zijn.

Maar een cliché als hoofdbeeld voor je business nemen, vind ik niet sterk. Het werkt eerder tegen je. Want wat onderscheidt jouw typemachine, kroontjespen of toetsenbord dan van al die andere?

Jouw ervaringen met tekstschrijvers en clichés

Vanzelfsprekend zijn er, als je goed gaat kijken, nog veel meer clichés te vinden. Ook in tekst. Hoe ga jij om met clichés in tekst of beeld? Ben jij zelf een tekstschrijver die zich aan deze clichés (bewust of onbewust) schuldig maakt? En wat vind je ervan als tekstschrijvers zich eraan bezondigen? Ik hoor graag van je.

LEES OOK:  Wat is het allerbelangrijkste element van contentmarketing?

Foto’s: Wikimedia.

2 Comments. Leave new

Op je homepage zie ik een meisje typend op een laptop. Sterk.

Beantwoorden

Je hebt gelijk. Ook ik maak me eraan schuldig!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *