Het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter

Laatste update: 2 november 2018 om 9:34 am

Als leerkracht, brandweerman of verpleegster hoef je je vak nooit uit te leggen. Als copywriter wel. Vaak is de gedachte (niet zo vreemd, eigenlijk) dat het ‘iets met copyrights’ van doen heeft. Dat blijkt ook wel uit de vele zoekopdrachten in Google op het zoekwoord ‘copyrighter‘. Na de vragende blik na mijn antwoord op de vraag ‘wat doe jij eigenlijk’, komt dan ook altijd het vervolgriedeltje. Ik help bedrijven met hun communicatie, ik geef adviezen, ik bedenk concepten en ik schrijf teksten.

 Ik zou het mezelf natuurlijk gemakkelijker kunnen maken door gewoon te zeggen dat ik tekstschrijver ben. Maar tussen het begrip ‘tekstschrijver’ en ‘copywriter’ zit een verschil.

verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter

Wat is een tekstschrijver?

Een tekstschrijver huur je in om – jawel – teksten te laten schrijven. Je mag er op rekenen dat de tekstschrijver keurige en foutloze brieven, brochureteksten, persberichten en mailingsteksten voor je kan schrijven. Een tekstschrijver is dus vooral iemand die weet hoe je goede teksten kunt schrijven. In tegenstelling tot een copywriter. Pardon? Is ‘copywriter’ dan niet gewoon de Angelsaksische term voor ‘tekstschrijver’? Nee, dat is het niet. Een copywriter die schrijft namelijk niet. Een copywriter praat. Hij communiceert los van een medium, waar de tekstschrijver zich heeft toegelegd op schriftelijke communicatie.

LEES OOK:  Wat is een ghostblogger?

Wat is een copywriter?

Een copywriter is een specifieke reclametekstschrijver, die in concepten en in beelden denkt. De oplossing is niet altijd een keurige, foutloze tekst waarin iedereen zich kan vinden. Een goede copywriter gebruikt beelden, spreektaal en haalt streken uit die sommige mensen niet waarderen. Een zin beginnen met ‘want’, ‘maar’ of ‘en’ is heel gewoon voor een copywriter. Net als dat niet iedere zin de gebruikelijke grammaticale constructies hoeft te bevatten. Dat doe je ook niet als je met je vrienden praat, toch? En dat is uiteindelijk wat merken die midden in de maatschappij staan willen! Geen afstandelijk bedrijf dat ergens ver weg in een glazen kantoorpand zit, maar een sympathieke kennis die in gewone, heldere taal spreekt.

Wat is een copywriter?

Wat is een copywriter?

Wat is copywriting?

Copywriting is de kunst om met slim gekozen woorden iets te verkopen of iets van iemand gedaan te krijgen. Alles draait om het bewerkstelligen van een actie bij de lezer van tekst, de advertentie, de brief of de poster. Daarom is een copywriter eigenlijk gewoon een verkoper voor zijn klanten.

Soms verkoopt een copywriter een abonnement, soms een nieuw soort koekje. Een andere keer probeert hij donaties los te krijgen of mensen te overtuigen om op een bepaalde politieke partij te stemmen.

Soms is een copywriter gewoon een tekstschrijver

Natuurlijk kan een copywriter meestal best goede teksten schrijven. Daarom is hij soms ook gewoon een tekstschrijver. Sommige copywriters zijn ook zeer bedreven in de Nederlandse taal. Maar een copywriter schakel je niet in als je een neerlandicus zoekt. Een copywriter huur je in omdat je wilt praten met je doelgroepen, niet omdat je hun een brief wilt schrijven.

LEES OOK:  Wat je van Geert Wilders kunt leren over tekstschrijven

Specialisme: SEO-copywriter of SEO-tekstschrijver

En dan heb je nog de gespecialiseerde copywriters en tekstschrijvers. Zoals de copywriters die ‘schrijven voor internet’. De laatste jaren is de vraag naar zogenoemde SEO-copywriters en -tekstschrijvers geëxplodeerd. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Copywriters die weten hoe ze moeten scoren in zoekmachines, waardoor de websites van hun klanten in de hoogste regionen van de zoekresultaten belanden. Gelukkig gaat hier bij SEO steeds minder om trucjes om de zoekmachine te beïnvloeden en steeds meer om het leveren van kwalitatieve content. Een goede SEO-copywriter weet wat jouw klanten zoeken en hoe hij daarop het beste antwoord kan leveren.

seo-copywriting

SEO-copywriting: de gespecialiseerde copywriter

Voor een groot aantal klanten heb ik al mooie resultaten met SEO-copywriting behaald. Niet in de laatste plaats voor mijzelf. Want had je eigenlijk al gemerkt dat ik de hoogst genoteerde copywriter in Google ben? Kwestie van uitstekende webteksten schrijven.

Natuurlijk zijn er ook nog anderen specialismen in copywriting. Dat heeft dan vaak met de branche te maken. Bijvoorbeeld een ict-tekstschrijver, een technische copywriter of een copywriter die precies weet hoe je offertes moet schrijven. En in zekere zin is een copywriter een specialisme van een tekstschrijver, zoals ik hierboven al heb proberen uit te leggen.

Direct contact met een ervaren copywriter

Ben jij zelf een tekstschrijver of een copywriter? Laat het me weten in een reactie onder dit artikel!
Kun je niet wachten en heb je NU een copywriter nodig? Neem dan contact op met Edward Hendriks van Doyoucopy.

Contactpagina

 

Je kunt natuurlijk ook eerst even neuzen in mijn portfolio (maar ik heb natuurlijk veel meer gedaan dan ik op deze website kan laten zien).

Dit doet een copywriter

Wat doet een copywriter? (bron: rt7digital.com)

Update 2018: wat is een copywriter?

En dan is dit blogartikel zomaar weer acht jaar oud! En toch is het nog steeds een van de best bezochte artikelen op doyoucopy.nl. Ik schreef een nieuw (en genuanceerder) blogartikel over het beroep van copywriter met als titel: wat is een copywriter? Mogelijk is dat interessant voor je als je zelf een carrière als copywriter of tekstschrijver ambieert.

LEES OOK:  10 tips voor 'killercontent' op je website

Grappig: het gevecht om de klant via Google

Andere copywriters en tekstschrijvers hebben in de loop der jaren eveneens geprobeerd om met een soortgelijk artikel als dit te scoren in de zoekmachines. Maar mijn artikel uit 2010 staat nog steeds fier boven aan in de lijst. Kijk maar eens naar dit lijstje met zoekresultaten dat Google je presenteert als je ‘copywriter’ invoert in het zoekvak. De meeste van de artikelen van concullega’s zijn trouwens pas een jaar of zo geleden geschreven.

Verder gun ik natuurlijk iedereen zijn of haar klanten en omzet. Er is zo veel werk voor copywriters en tekstschrijvers, dat ik het nooit alleen af zou kunnen. Misschien is dit dan ook wel het juiste moment om zelf de stap te maken?

Foto’s: Pixabay.

10 Comments. Leave new

[…] dienst hebben. Een kraakheldere boodschap is belangrijk, juist vanwege het feit dat er 101 soorten ‘tekstschrijvers’ bestaan. Wat is jouw verhaal? Hoe help jij klanten? Deze belangrijke vragen verdienen antwoorden. […]

Beantwoorden

Leuk stuk. Maar helemaal eens ben ik niet.

Een tekstschrijver is ook niet zo bezig met schoolse taalregeltjes. Die begint zinnen ook graag met ‘En’, ‘Maar’ en ‘Want’. En gooit een grammaticale constructie met liefde om.

Dat is echt niet voorbehouden aan de copywriter!

Sowieso overlappen beide vakken enorm.

Tekstschrijvers die een beetje van deze tijd zijn, zullen hun opdrachtgevers ook zeker adviseren om niet over te komen als ‘afstandelijk bedrijf dat ergens ver weg in een glazen kantoorpand zit’.

Beantwoorden
Kim Nelissen
6 mei 2017 09:29

Helemaal eens! Ik noem mezelf een tekstschrijver, maar begin mijn webteksten, nieuwsbrieven, blogs etc regelmatig met ‘en’ ‘want’ en ‘maar’. En afstandelijke teksten daar doe ik al helemaal niet aan. Misschien moet ik mezelf dan maar copywriter noemen;-)

Beantwoorden
Niek 't Hart
9 november 2015 11:51

Is de copywriter die je hier beschrijft niet communicator? Een communicator is de persoon die verbanden legt tussen massa en boodschap. Zoals Joop Romer ooit schreef, een copywriter is iemand die met zo min mogelijk woorden de massa beïnvloedt. Of ook wel gelezen: sorry dat ik zo’n lange brief schrijf; ik had geen tijd voor een korte. Dat doen copywriters.

Beantwoorden

Het minste aantal woorden dat nodig is, dat kenmerkt een copywriter inderdaad. Maar om de grote Jaap Toorenaar aan te halen: ‘Soms moet je lullen om iemand om te lullen.’

Beantwoorden

Interessante beschouwing. Er zou dus een wezenlijk verschil bestaan tussen een tekstschrijver en een copywriter. Maar wat is volgens jou dan het Engelse woord voor tekstschrijver?

Beantwoorden

Hoi Maarten, dank voor je reactie.

Het bovenstaande artikel is wel wat verouderd, vandaar dat ik onlangs een nieuw artikel hierover heb geschreven.

Er is m.i. inderdaad een verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter, al worden die begrippen ook door elkaar gebruikt.

In het Engels zijn er ook meerdere termen en is er óók verwarring. Zo worden in het Engels ook de begrippen ‘writer’, ‘author’, ‘content writer’ of zelfs ‘journalist’ vaak gebruikt.

Een goede ‘vertaling’ van het woord copywriter zoals dat hier wordt gebruikt is ‘advertising copywriter’ of ‘marketing copywriter’.

Beantwoorden

Each of these terms has a slight difference in connotation, but they are all used interchangeably by the uninformed, so I don’t think it’s a problem that will be solved any time soon.

Here’s how I’d define/translate the various types of writers:

Writer: Typically a catch-all term – but within the context of this discussion, it should be reserved for artistic, creative writing.

Content writer: The most common form of “professional writer” these days, and my vote for the best translation for “tekstschrijver”. Content writers are between “writers” and “copywriters” in my book – a bit of creativity (but with a clear goal) mixed with a bit of sales (but less direct).

Technical writer: Someone who employs a lot of knowledge, but almost 0 creativity or critical thinking in their work. Think product manuals, descriptions, white papers… anything wherein the writer’s identity is not discernible from the text.

Journalist: Similar to content writer, but without the sales aspect – though the story is often sold. The focus is on news, and the goal is always to inform on an issue, person or event rather than sell a product or idea.

Copywriter: Salesperson in print.

Beantwoorden

Hi Ben,

Thank you for your valuable contribution!

Regards,
Edward

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *