Wat is SEO-copywriting?

Laatste update: 29 januari 2018 Gepubliceerd op: 8 december 2017

Copywriting is het schrijven van wervende teksten die een lezer overhalen om iets te doen. Maar wat is nu precies SEO-copywriting of SEO-tekstschrijven? In dit artikel voor SEO-beginners geef ik daar een helder antwoord op.

seo-copywriting

Het begint met SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie (schrijf je het woord even op voor Scrabble?). Hieruit kun je concluderen dat SEO-copywriting het volgende is:

SEO-copywriting: het schrijven van voor zoekmachines geoptimaliseerde wervende teksten (die een lezer overhalen om iets te doen).

Vooral het eerste deel van de definitie is belangrijk. De teksten die de SEO-copywriter schrijft, moeten geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Maar wat betekent dat precies?

Het komt erop naar dat je ervoor moet zorgen dat een zoekmachine (zoals bijvoorbeeld Google, Bing en Yahoo) weet waar jouw tekst over gaat. Daarna kan de zoekmachine verkeer in de vorm van echte bezoekers naar je website doorsturen.

Zo help je de lezer én de zoekmachine

Hoe zorg je ervoor dat een zoekmachine weet waar jouw tekst over gaat? Eigenlijk op dezelfde manier als dat je ervoor zorgt dat een menselijke lezer weet waar jouw tekst over gaat:

  • Je zorgt ervoor dat je in heldere taal en in korte en begrijpelijke alinea’s schrijft.
  • Je structureert je tekst aan de hand van een kop, subkoppen, opsommingen, een conclusie.
  • En je vermeldt natuurlijk het trefwoord (het zoekwoord of de zoekwoorden) in de verschillende elementen van de tekststructuur.
LEES OOK:  De top 3 trends in online marketing voor 2016

Een goede SEO-copywriter overdrijft dit niet, maar gebruikt ook synoniemen van de zoekwoorden en andere vormen zoals meervouden of verbuigingen. Hij weet dat hij in de eerste plaats een aantrekkelijke en prettig leesbare tekst moet schrijven.

Maar voor het zover is komt het belangrijkste aspect van SEO-copywriting en dat is zoekwoordonderzoek.

Zoekwoordonderzoek

Een SEO-copywriter begint zijn werk niet zonder gedegen zoekwoordonderzoek. Uit zo’n onderzoek leidt hij namelijk af of mensen zoeken op ‘afwasmachines’ of ‘vaatwassers’, op ‘tekstschrijvers’ of op ‘copywriters’. Hij kiest voor de zoekwoorden waar een leuk zoekvolume op zit, maar waar nog wel op te concurreren valt.

Bij SEO-copywriting kan het dus zo zijn dat je juist niet kiest voor het woord of de woorden waar het vaakst op gezocht wordt, maar voor de term waarmee je de concurrentie kunt verslaan en zelf hoog in Google kunt komen. Dat is een must als je website (nog) niet de autoriteit heeft om concurrenten te verslaan. Je moet dan van onderaf beginnen en met goede content een goede naam opbouwen. Inderdaad, dat is vaak een langdurig proces.

Zo heb ik er in de loop van de tijd voor gezorgd dat deze website (en dan vooral dit blog) is geoptimaliseerd voor de zoekterm ‘copywriter’. Als je googelt op ‘copywriter’ verschijnt mijn website hoog in de resultaten van Google (je vindt mij op plek 1, 2 of 3!). Je begrijpt dat ik daardoor veel mensen die op zoek zijn naar een copywriter op mijn website mag verwelkomen. En dat is gunstig: meer bezoekers betekent tenslotte meer kans op leuke opdrachten!

LEES OOK:  10 tijdloze persuasieve technieken die elke copywriter moet kennen

Als jij een website of webshop hebt, wil je ook graag meer geïnteresseerde klanten die jouw producten en diensten afnemen. Dat is de reden dat je steeds nieuwe content aan je website toevoegt, die door zoekmachines in de zoekresultaten wordt getoond. En waar vervolgens bezoekers op klikken, zodat ze op jouw website terechtkomen. En dat is tegelijkertijd een heel goede reden om te bloggen.

Short en long tail

Nu is het zoekwoord ‘copywriter’ een echt short tail-zoekwoord. Een enkel zoekwoord waar behoorlijk veel concurrentie op bestaat. Dat is vaak zo als je je maar op één trefwoord richt. Als je bijvoorbeeld een autoverhuurbedrijf hebt en je besluit je met SEO-copywriting te richten op de zoekterm ‘huurauto’, dan heb je veel concurrentie. Waarschijnlijk zelfs té veel om nog op een acceptabele plek in de zoekresultaten te kunnen verschijnen. Tenzij je inmiddels veel autoriteit hebt opgebouwd.

Short en long tail: zo werkt het met zoekwoorden (bron: KWFinder)

Daarom is het in het algemeen handiger om je met SEO-copywriting op de long tail (‘de lange staart’) te richten. Ik heb hier eerder een specifiek blogartikel over geschreven. Door aan die long tail te bouwen, scoor je na verloop van tijd ook hoger op meer algemene zoekwoorden.

Dus een SEO-copywriter schrijft voor zoekmachines?

Nee, een copywriter – en dus ook een SEO-copywriter – schrijft nooit voor zoekmachines. Een goede SEO-copywriter tenminste niet. Zoekmachines kunnen dan misschien wel lezen, ze begrijpen de ballen van je tekst.

Bovendien: zoekmachines zijn niet jouw klanten. Ze zullen niks kopen in je webshop en ze betalen ook je factuur niet. Het is goed om te beseffen dat alles wat je schrijft is bedoeld voor mensen. Mensen die enthousiast of kritisch kunnen zijn, teleurgesteld of achterdochtig, vrolijk of zenuwachtig… Schijf in de eerste plaats het beste artikel dat je kunt schrijven voor je doelgroep en optimaliseer dat met SEO in het achterhoofd.