Waarom ook jij een contentmarketingstrategie nodig hebt

Gepubliceerd op: 7 juli 2017 om 10:26 am

Bloggen bestaat al zeker zo’n tien jaar. Langer, maar toen noemden we het nog niet zo. En toen kenden we het woord contentmarketing al helemaal niet. Het schrijven van blogartikelen lijkt bijna een ouderwetse techniek tussen al het geweld van video’s, whitepapers, webinars en infographics. Maar blogs vormen nog steeds de basis van elke contentmarketingstrategie, zo blijkt keer op keer uit onderzoeken.

Bloggen en waarom een contentmarketingstrategie zo belangrijk is

Bloggen wordt nóg belangrijker

89 procent van de bedrijven (in Amerika, maar je weet: wat daar gebeurt komt ook naar hier) verwacht zelfs dat bloggen in de komende vijf jaar nóg belangrijk wordt. Als je mijn copyblog al een tijdje volgt, weet je dat ik er vaker op hamer: iedereen zou moeten bloggen.

Bloggen is een geweldig effectieve marketingtactiek voor zowel kleine bedrijven (zzp’ers zoals ik) als beursgenoteerde multinationals. Bloggen is vaak een game changer in de online markt gebleken. Waar je offline missschien niet tegen de concurrentie op kunt boksen, kun je online een voorsprong creëren, mits je een goede contentmarketingstrategie opzet.

Waarom ook jij een contentmarketingstrategie nodig hebt

Contentmarketing op nummer 1 van de digitale marketingtechnieken (bron: Smart Insights)

Het bovenstaande staatje bewijst dat contentmarketing volgens marketingexperts zelf levendiger dan ooit is. En als we het hebben over contentmarketing, hebben we het vooral over bloggen (met alle middelen zoals foto’s, video’s en infographics die daarbij horen).

Waarom een contentmarketingstrategie belangrijk is

Voor Amerikaanse bedrijven gold in 2016 al dat 40% een contentmarketingstrategie heeft. Voor 2017 komt dit cijfer waarschijnlijk boven de 50% uit. Dat is ook logisch, want zowel consumenten als bedrijven zoeken op internet naar relevante informatie en oplossingen. Zowat elke zoektocht naar informatie begint bij Google.

Kleine bedrijven die bloggen ontvangen maar liefst 126% meer leads dan kleine bedrijven die niet bloggen. En bedrijven die bloggen krijgen gemiddeld 55% meer verkeer op hun website (bron).

Dit is dan ook precies de reden dat het juist voor kleinere bedrijven interessant is om een strategie te ontwikkelen waarin contentmarketing is opgenomen.

LEES OOK:  Vakantie en bloggen

Waarom zijn dan nog zo weinig organisaties in Nederland hier echt actief mee? Ik denk dat ik het weet.

  1. Het kost ze veel tijd
  2. Ze denken dat het heel moeilijk is
  3. Ze vinden dat het niet bij hun kernactiviteiten hoort.

Dat het tijd kost is absoluut waar. Moeilijk? Dat valt heel erg mee. Als bedrijf weet je zelf het meeste van je producten of diensten en welke problemen ze voor consumenten of bedrijven oplossen. Daar móet je wat over kunnen vertellen.

Maar ik geef toe: alle begin is moeilijk en de tijd die je erin moet steken kun je je misschien niet veroorloven omdat je te druk bent met andere zaken. Een andere optie is natuurlijk om je contentmarketing uit te besteden in de vorm van bijvoorbeeld een blogabonnement.

Contentmarketing is een kernactiviteit

Dat contentmarketing niet bij je kernactiviteiten zou horen is pertinente onzin. Voor elk bedrijf zou dit in het tijdperk van digitale media topprioriteit moeten zijn, net als reguliere marketing (en ik durf wel te beweren dat ook copywriting een kernactiviteit zou moeten zijn).

Zonder contentmarketing bouw je geen autoriteit op en loop je heel veel potentiële groei mis. Toegegeven, het duurt bij contentmarketing langer voordat je resultaat ziet dan bij een ‘gewone’ marketingcampagne. Maar daar staat tegenover dat contentmarketing zijn werk langer doet (zolang de blogs online blijven) én dat de resultaten door de digitale toepassingen eenvoudig meetbaar zijn.

Nog niet actief bezig met bloggen of met een effectieve contentmarketingstrategie? Denk hier dan eens goed over na voor de tweede helft van 2017.

LEES OOK:  Geld verdienen met bloggen: zo doe je dat

Bron: smartinsights.com, foto: Pixabay.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *