Wat doet een contentspecialist?

Laatste update: 2 februari 2018 Gepubliceerd op: 2 februari 2018

Naast copywriter en communicatieadviseur noem ik me ook wel contentspecialist (soms gespeld met twee woorden, analoog aan het Engels: ‘content specialist’. Dat klinkt natuurlijk lekker hip, maar wat is een contentspecialist eigenlijk? Simpel gezegd is het een professional die zich heeft gespecialiseerd in ‘content’, waarmee de inhoud van vooral websites wordt bedoeld. Voor het lange antwoord moet je ever verder lezen.

wat doet een contentspecialist

Alles draait om content

Elke organisatie die zich online manifesteert – zijn er eigenlijk nog organisatie die dat niet doen? – heeft content nodig. Zonder content wordt je simpelweg niet gevonden en er is weinig wat dodelijker is dan online onzichtbaar zijn.

Content is – zoals je waarschijnlijk wel weet – het geheel van inhoud op een website of in een webshop: teksten, beelden, video’s, infographics. Op dit moment verdiep je je in content, net als miljoenen anderen op ditzelfde moment doen. En als je straks thuis met je iPad op de bank zit, doe je het weer.

De contentspecialist doet het allemaal

Al die content moet ook gemaakt worden, natuurlijk. Daarvoor kun je een vormgever, webdesigner, copywriter of tekstschrijver inschakelen. Deze kunnen allemaal een deel van de content op jouw site voor hun rekening nemen. Maar in plaats van verschillende mensen opdracht te geven tot het maken van bijvoorbeeld een blogartikel, is er steeds meer vraag naar een contentspecialist die het allemaal doet. Zo heb jij maar met één persoon te maken en heb je verder geen omkijken naar de content van je website.

Dé uitdaging voor elke contentspecialist is: het creëren van onweerstaanbare content die jouw publiek écht wil zien.

Een contentspecialist leest zich in, doet zoekwoordonderzoek, zoekt of maakt beeldmateriaal, schrijft teksten en plaatst de content in het contentmanagementsysteem. Een contentspecialist heeft kennis van techniek, vormgeving, teksten en natuurlijk van zoekmachineoptimalisatie. Creatieve vaardigheden zoals het vermogen om verhalen te vertellen en kennis van WordPress, fotobewerking en online video zijn dan ook onmisbaar.

De contentspecialist laat je online onderneming groeien

De contentspecialist laat je online onderneming groeien (beeld: Pixabay)

Manusje-van-alles

Kort gezegd is een contentspecialist dus een manusje-van-alles voor je website. Aan de hand van je contentstrategie gaat hij of zij aan de slag met het ontwikkelen van inhoud van hoge kwaliteit. Geen fletse SEO-tekstjes die niet voor mensen maar voor zoekmachines zijn bedoeld, maar écht interessante blogs, beelden en video’s. Daarmee haal je meer bezoekers en uiteindelijk ook meer betalende klanten binnen. Een goede contentspecialist betaalt zich dus vrijwel meteen uit.

LEES OOK:  Waarom ook jij een contentmarketingstrategie nodig hebt

Wat voor opleiding heeft een contentspecialist?

Dat varieert. Sommigen hebben een achtergrond in copywriting of communicatie, maar je vaardigheden zijn uiteindelijk veel belangrijker. Iemand die zelf een blog of een website runt of heeft gerund, beschikt vaak over de brede set aan skills die je nodig hebt. Het vak van contentspecialist verandert voortdurend met het ontwikkelen van de technologie. Als je contentspecialist wilt worden, moet je dus geen hekel hebben aan verandering.

Een contentspecialist is een kenniswerker. Hij weet de weg op internet, snapt hoe Google werkt en kan omgaan met WordPress, beeldbewerkingsprogramma’s en zoekwoordentools. Het gereedschap dat de contentspecialist gebruikt is voornamelijk zijn hoofd. Daarnaast is hij onafscheidelijk met zijn smartphone en laptop. Meer heeft hij eigenlijk niet nodig.

het gereedschap van de contentspecialist

Het gereedschap van de contentspecialist (foto: Pexels)

Zijn er ook andere benamingen voor contentspecialist?

Behalve de term contentspecialist kom je ook de termen socialmediamanager, online marketeer, SEO-copywriter, corporate blogger en contentmarketeer tegen. Deze betekenen niet helemaal hetzelfde, maar de vakgebieden overlappen elkaar wel.

Een glanzende toekomst

Googel op de term ‘contentspecialist’ en je komt honderden vacaturesites tegen. Als je jezelf ontwikkeld tot contentspecialist ga je een glanzende carrière tegemoet. Content maakt hét verschil tussen een populaire website en een website die iedereen links laat liggen.

Heb je nog vragen over het beroep van contentspecialist? Stel ze dan hieronder. Je krijgt altijd antwoord!

LEES OOK:  6 blogfouten die je moet vermijden als de pest