Bijgewerkt op 21 november 2022
Naast copywriter en communicatieadviseur noem ik me ook wel contentspecialist (soms gespeld met twee woorden, analoog aan het Engels: ‘content specialist’. Dat klinkt natuurlijk lekker hip, maar wat is een contentspecialist eigenlijk?
Simpel gezegd is het een professional die zich heeft gespecialiseerd in ‘content’, waarmee de inhoud van vooral websites wordt bedoeld. Voor het lange antwoord moet je ever verder lezen.
Alles draait om content
Elke organisatie die zich online manifesteert – zijn er eigenlijk nog organisaties die dat niet doen? – heeft content nodig. Zonder content wordt je simpelweg niet gevonden en er is weinig wat dodelijker is dan online onzichtbaar zijn.
Content is – zoals je waarschijnlijk wel weet – het geheel van inhoud op een website of in een webshop: teksten, beelden, video’s, infographics. Op dit moment verdiep je je in content, net als miljoenen anderen op ditzelfde moment doen. En als je straks thuis met je iPad op de bank zit, doe je het weer.
De contentspecialist doet het allemaal
Al die content moet ook gemaakt worden, natuurlijk. Daarvoor kun je een vormgever, webdesigner, copywriter of tekstschrijver inschakelen. Deze kunnen allemaal een deel van de content op jouw site voor hun rekening nemen.
Maar in plaats van verschillende mensen opdracht te geven tot het maken van bijvoorbeeld een blogartikel, is er steeds meer vraag naar één contentspecialist die het allemaal doet. Zo heb jij maar met één persoon te maken en heb je verder geen omkijken naar de content van je website.
Dé uitdaging voor elke contentspecialist is: het creëren van onweerstaanbare content die jouw publiek écht verder helpt.
Een contentspecialist leest zich in, doet zoekwoordonderzoek, zoekt of maakt beeldmateriaal, schrijft teksten en plaatst de content in het contentmanagementsysteem.
Een contentspecialist heeft kennis van techniek, vormgeving, teksten en natuurlijk van SEO. Creatieve vaardigheden zoals het vermogen om verhalen te vertellen en kennis van WordPress, fotobewerking en online video zijn dan ook onmisbaar.

Manusje-van-alles
Kort gezegd is een contentspecialist dus een manusje-van-alles voor je website. Aan de hand van je contentstrategie gaat hij of zij aan de slag met het ontwikkelen van inhoud van hoge kwaliteit.
Geen fletse SEO-tekstjes die niet voor mensen maar voor zoekmachines zijn bedoeld, maar écht interessante blogs, beelden en video’s. Daarmee haal je meer bezoekers en uiteindelijk ook meer betalende klanten binnen. Een goede contentspecialist betaalt zich dus vrijwel meteen uit.
Wat voor opleiding heeft een contentspecialist?
Dat varieert. Sommigen hebben een achtergrond in copywriting of communicatie, maar je vaardigheden zijn uiteindelijk veel belangrijker. Iemand die zelf een blog of een website runt of heeft gerund, beschikt vaak over de brede set aan skills die je nodig hebt.
Contentspecialisten volgen ook vaak online cursussen om hun kennis voortdurend bij te spijkeren. In mijn cursus copywriting bied ik ook goede tips voor beginnende contentspecialisten om meer emotie in je teksten te verwerken.
Het vak van contentspecialist verandert voortdurend met het ontwikkelen van de technologie. Als je contentspecialist wilt worden, moet je dus zeker geen hekel hebben aan verandering.
Een contentspecialist is een kenniswerker. Hij weet de weg op internet, snapt hoe Google werkt en kan omgaan met WordPress, beeldbewerkingsprogramma’s en zoekwoordentools.
Het gereedschap dat de contentspecialist gebruikt is voornamelijk zijn hoofd. Daarnaast is hij onafscheidelijk met zijn smartphone en laptop. Meer heeft hij eigenlijk niet nodig.

Zijn er ook andere benamingen voor contentspecialist?
Behalve de term contentspecialist kom je ook de termen socialmediamanager, online marketeer, SEO-copywriter, corporate blogger en contentmarketeer tegen. Deze betekenen niet helemaal hetzelfde, maar de vakgebieden overlappen elkaar wel grotendeels.
Een glanzende toekomst
Googel op de term ‘contentspecialist’ en je komt honderden vacaturesites tegen. Als je jezelf eenmaal hebt ontwikkeld tot contentspecialist, ga je een glanzende carrière tegemoet! Content maakt hét verschil tussen een populaire website en een website die iedereen links laat liggen.
Heb je nog vragen over het beroep van contentspecialist? Stel ze dan hieronder. Je krijgt altijd antwoord!
Hoi collega-copywriter, ik zou maar snel van die d een t maken in de laatste alinea, dat staat toch beter. 馃槈
Bedankt voor het doorgeven, collega-copywriter 馃槈 Tja, op foutjes in mijn artikelen krijg ik toch nog altijd de meeste reacties, op de een of andere manier.
Dit artikel schreef ik er onlangs nog over:
https://www.doyoucopy.nl/de-10-ergste-fouten-die-zelfs-ervaren-copywriters-nog-maken/
Doen content specialists ook iets aan influencer marketing? Zo ja, wat dan?
groetjes
Ja, een contentspecialist kan 贸贸k een influencer zijn, doordat hij of zij een website, Instagram-pagina of een YouTube-kanaal runt. Aan de kant van bedrijven die influencers in willen zetten om hun producten of diensten te promoten werken meestal geen contentspecialisten, maar marketing- en pr-specialisten. Hopelijk beantwoordt dit je vraag?
Ja wel wat duidelijker.
Maar als je het zo bekijkt zijn influencers ook soort content specialisten, want wat je zegt doordat zij een website hebben en schrijven etc.
Wat is het verschil tussen een influencer en content specialist
Correct, ik denk zelfs dat je een contentspecialist m贸茅t zijn om een goede influencer te kunnen zijn.
Het begrip influencer wordt gebruikt om mensen aan te geven die een grote schare volgers hebben, vooral op YouTube en Instagram (ook andere socials) actief zijn en die sterke en persoonlijke band met die volgers hebben. Ze worden ingehuurd door bedrijven om hun producten te promoten.
Ik ben zelf contentspecialist met deze website, maar ik ben geen influencer.
Ja ik snap het helemaal! Bedankt Edward
Voor de moeite om mijn vragen te beantwoorden 馃檪
Hi,
Eerst en vooral; super interessant artikel! Ik heb een achtergrond in grafische vormgeving, en kan best wel goed teksten maken die passen bij beelden etc. Allemaal vanuit taalgevoel. Ik denk dat ik de all-round ervaring heb om als content specialist te gaan werken. Alleen heb ik nog niet vaak teksten ‘from scratch’ moeten maken. Meestal krijg ik een basis aangeleverd van de klant, die ik dan optimaliseer voor gebruik op het web, of voor print, samen met de rest van de vormgeving. Hoe kan ik nu gaan ‘bewijzen’ tijdens sollicitatieprocedures dat ik het stukje schrijven wel onder de knie heb? Ik kan niet echt zelf geschreven stukken voorleggen. Cursus volgen? Alvast bedankt!
Een mooi ‘bewijs’ zou zijn een eigen blog waarop je stukken hebt gepubliceerd. Of jouw artikelen op een blog waarvan het onderwerp je aanspreekt. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan een cursus.
Tenzij je het gevoel hebt dat je nog niet goed genoeg bent. Dan zou een cursus je wat meer vertrouwen kunnen geven. Maar daarna moet je alsnog aan de bak om wat te laten zien. Ik denk dat dit voor veel functies namelijk wel een vereiste is.