Web Analytics

De resultaten van een halfjaar bloggen

Bijgewerkt op 2 november 2020

Eerder dit jaar liet ik je weten dat ik – om het goede voorbeeld te geven – regelmatiger zou gaan bloggen. Ik beloofde je iedere vrijdag een blog online te zetten. Dat doe ik nu sinds januari van dit jaar en nu is het moment om het resultaat hiervan met je te delen.

Als je mijn blog een beetje volgt, dan weet je dat ik een groot voorstander ben van bloggen. Misschien lijkt het een beetje ouderwets in deze tijd van sociale media (‘wie blogt er nog?’), maar je kunt niet ontkennen dat je met een goed blog waardevolle content aan je website of webshop toevoegt. En als je dat consequent volhoudt, zoals ik het afgelopen halfjaar heb gedaan, dan pluk je daar uiteindelijk de vruchten van.

Stijgende bezoekersaantallen

Dat zeg ik tegen al mijn klanten. En ik kan ook verschillende cases aandragen waarbij het uitstekend heeft gewerkt. Zo schrijf ik voor mijn klant Conrad Electronic inmiddels al zo’n 5 jaar wekelijkse blogs die inmiddels voor veel verkeer naar de webshop van deze grootgrutter in elektronica zorgen.

En nadat ik de blogfrequentie op mijn online Italië Magazine eind vorig jaar opvoerde van enkele keren per maand naar meerdere keren per week, stegen de bezoekcijfers binnen twee maanden meer dan 50%.

Toch is het goed om het ook eens op kleine schaal te laten zien. Mijn website www.doyoucopy.nl trekt niet bijzonder veel bezoekers. Eind 2009 heb ik mijn bedrijf en deze website gestart en schommelt het aantal jaarlijkse unieke bezoekers per jaar steevast rond de 4.000.

Het geeft niet dat het er zo weinig zijn, want de bezoekers die ik krijg zijn vaak wel heel gericht op zoek naar een ‘freelance copywriter’ of een ‘freelance tekstschrijver’ en ik ben natuurlijk geen webshop die zo veel klanten kan bedienen als hij maar wil.

De bovenstaande zoektermen zijn dan ook woorden waarop mijn site goed scoort en die ik regelmatig gebruik in mijn blogs om hierop gevonden te blijven worden. Ook nu weer, haha!

Veel concurrentie van tekstschrijvers

Ik haal dus regelmatig werk uit bezoekers die mijn bedrijfswebsite spontaan vinden en contact met me opnemen. Daarom is mijn website ook een belangrijk kanaal. Maar er is ook veel concurrentie. Overal kun je tekstschrijvers en copywriters vandaan googelen. Toch voegen ze lang niet allemaal waarde aan hun online aanwezigheid toe in de vorm van een kwalitatief en actueel blog. Logisch, ze zullen het vaak te druk hebben met schrijfactiviteiten die direct omzet opleveren en dan schiet zo’n bedrijfsblog erbij in. Dat snap ik heel goed, want zo deed ik het eerst ook.

Een halfjaar bloggen: de resultaten

Maar dan wil ik je toch wijzen op wat bloggen binnen enkele maanden voor je kan doen. Want zoals gezegd schommelden mijn bezoekersaantallen de afgelopen jaren steeds rond de 4.000 unieke bezoekers per jaar. Iets erboven, iets eronder, maar er was geen stijgende lijn te bekennen. En nu, halverwege het jaar, zit ik al op 3.250 unieke bezoekers. Je ziet het in de onderstaande cijfers uit mijn websitestatistieken. Het laatste staatje is van 2015 en dat zou niet eens misstaan als het jaar al bijna voorbij zou zijn. Toch zijn we pas net voorbij de helft van het jaar.

De resultaten van een halfjaar bloggen - copywriter Doyoucopy
De resultaten van een halfjaar bloggen op Doyoucopy (bron: StatCounter)

2015 wordt een topjaar

Het heeft er dus alle schijn van dit 2015 een topjaar wordt qua bezoekers. En die stijgende lijn laat zich gezien de resultaten van de voorgaande jaren niet anders verklaren dan door mijn blogdiscipline. Het aantal pageviews (de pagina’s die bekeken zijn, de groene kolom) is namelijk al bijna hoger dan in het topjaar tot nu toe, 2012.

Interessante content op je website zorgt er bijna altijd voor dat bezoekers méér pagina’s gaan bekijken. Ook het aantal terugkerende bezoekers (de gele kolom) toont een flinke stijging. Daarnaast kan ik uit de statistieken halen dat van de tien meestbekeken pagina’s er vijf blogartikelen zijn.

Tijdens het eerste kwartaal laat het bloggen nog geen effect zien, tijdens het tweede kwartaal des te meer (bron: StatCounter)
Tijdens het eerste kwartaal laat het bloggen nog geen effect zien, tijdens het tweede kwartaal des te meer (bron: StatCounter)

Eén keer bloggen per week

Dit zijn dan nog maar de resultaten van één blogupdate per week. Je kunt je voorstellen dat de cijfers nog veel sneller stijgen als je meerdere keren per week kunt bloggen. Maar voorlopig ben ik hier bijzonder tevreden mee en eens per week bloggen is ook goed vol te houden.

Het is natuurlijk nog even afwachten of deze trend écht aanhoudt. Daarom kom ik aan het einde van het jaar nog eens terug op wat bloggen voor je website kan doen: de resultaten van een jaar bloggen.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met bloggen en wat dat deed voor de statistieken van je website. Heeft (regelmatiger) bloggen jou ook geholpen met het aantrekken van extra bezoek?

Beeld: Christian Schnettelker (Flickr).

💡Pro-tip: wil je op een snelle & makkelijke manier meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van deze aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.

💡Pro-tip: over SEO en SEO-copywriting wordt heel erg moeilijk gedaan. Tijd om het makkelijk te maken. Want in de basis komt het neer op hoe je zo goed mogelijk antwoorden kunt formuleren op de vragen en problemen die potentiële klanten hebben. Ik presenteer je mijn eigen Cursus SEO-copywriting voor beginners.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties