De resultaten van een jaar bloggen

De resultaten van een jaar bloggen

Bijgewerkt op

Aan het begin van 2015 nam ik mezelf voor om regelmatiger te gaan bloggen. Iedere vrijdag een nieuw blogartikel online. Ik ben blij dat ik aan het einde van 2015 kan zeggen dat dit goede voornemen van een jaar bloggen gelukt is. Afgezien van een pauze van twee weken in de zomervakantie, heb ik iedere vrijdagochtend trouw een nieuw artikel online gezet. Nu het jaar bijna ten einde is, blik ik terug op het resultaat van deze blogmarathon.

Een jaar bloggen - de resultaten

Een dikkere website

Er waren natuurlijk verschillende redenen om frequenter te gaan bloggen. Een van de belangrijkste redenen voor mij was om kwalitatieve content aan www.doyoucopy.nl toe te voegen. Om mijn site zo ‘dikker’ te maken en meer gerichte bezoekers te trekken.

Bijkomende voordelen waren dat ik mijn pen (of nou ja: mijn toetsenbord) kon scherpen, mijn gedachten over relevante onderwerpen kon ordenen en dat ik in de ‘schrijfmodus’ bleef. Als het eens even rustig was, dan had ik altijd nog mijn blog om aan te werken. En minstens net zo belangrijk is dat ik via een blog mijn autoriteit als tekstschrijver en copywriter kan laten zien. Niet al het werk dat ik voor mijn klanten doe is tenslotte even eenvoudig op een website te presenteren.

Tussentijds rapport

Aan het eind van juli kwam ik al met een tussentijds rapport: de resultaten van een halfjaar bloggen. In dit artikel kon ik al laten zien dat mijn bezoekersaantallen sinds het tweede kwartaal flink in de lift zaten. Het leek erop dat het bloggen effect had, vooral nadat ik het eenmaal drie maanden had volgehouden.

In het artikel schreef ik ook dat ik aan het eind van 2015 nog een vervolgartikel zou schrijven met de resultaten na een jaar. Bloggen is vaak een kwestie van de lange adem en de meeste bloggers haken helaas na een paar blogs alweer teleurgesteld af. Bezoekers komen nou eenmaal niet van de ene op de andere dag.

Een jaar bloggen: de resultaten

In 2015 schreef ik (tot nu toe) 46 blogs. En daarmee verdubbelde ik het aantal artikelen op mijn website bijna. In totaal heb ik nu 98 gepubliceerde berichten op mijn blog. Toch scoorden niet alleen de nieuwste blogs goed. Sommige van de oudere artikelen heb ik bijgewerkt naar de situatie in 2015. Mijn populairste blogs van het afgelopen jaar waren: ‘de top 3 trends in online marketing voor 2016‘, ‘7 tips om jouw video te laten scoren op YouTube‘ en ‘het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter‘. Mijn best bekeken blogs kregen meer dan 600 views.

En wat heeft een jaar bloggen gedaan voor mijn bezoekersaantallen? Tijd om de overzichten erbij te pakken. Hieronder vind je de statistieken van de aantallen bezoekers in de afgelopen jaren. Van 2010 tot en met 2014 schommelden de unieke bezoekers steeds rond de 4.000. In 2015 wordt een flinke sprong naar bijna 7.000 gemaakt. Maar ook opvallend is dat het aantal pageviews stevig is toegenomen. De bezoekers van 2015 bekeken méér pagina’s van mijn website.

De resultaten van een jaar bloggen op Doyoucopy (bron: StatCounter)
De resultaten van een jaar bloggen op Doyoucopy (bron: StatCounter)

Als we naar de cijfers per kwartaal kijken, wordt het beeld nog duidelijker. Het tweede kwartaal van 2015 was al het beste ooit. Het derde kwartaal laat een klein dipje zien door de invloed van de vakanties (maar de cijfers zijn nog steeds mooi). En in het vierde kwartaal schieten de cijfers verder omhoog. Tot meer dan een verdubbeling van de cijfers uit kwartalen van voorgaande jaren.

Vooral tijdens het laatste kwartaal schieten de bezoekersaantallen de hoogte in (bron: StatCounter)
Vooral tijdens het laatste kwartaal schieten de bezoekersaantallen de hoogte in (bron: StatCounter)

Voor de volledigheid moet ik erbij vermelden dat ik begin november ook op snellere hosting ben overgestapt, wat uiteindelijk ook meer bezoekers op kan leveren. Al met al is het mooi om te zien en erg bemoedigend als je veel tijd en energie steekt in een blog. En natuurlijk ben ik heel benieuwd hoe deze trend zich in 2016 verder gaat ontwikkelen. Ik heb mijn punt bewezen: bloggen werkt nog altijd goed, als je meer bezoekers op je website wilt. Maar het gaat – zoals met alles – niet vanzelf. Voordat je écht resultaat boekt, ben je zomaar een jaar bloggen verder.

Hoe nu verder?

Ook in 2016 neem ik mezelf voor om wekelijks te gaan bloggen. Er zijn rond communicatie, copywriting en marketing meer dan genoeg onderwerpen te verzinnen. Bovendien denk ik dat er aan de groei van mijn website nog lang geen einde zit. En dan is er nog genoeg om te wensen over. Zoals meer reacties op mijn blogs! Daar ga ik me in 2016 sterk voor maken. Maar als je nu al een reactie achter wilt laten, dan ben je natuurlijk van harte uitgenodigd.

Vertel dus maar eens: hoe zit het met jou en bloggen? Hoe heeft (regelmatiger) bloggen jouw bezoekersaantallen beïnvloed?

Beeld: GotCredit (Flickr).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *