De top 3 trends in online marketing voor 2016

Laatste update: 21 april 2017 om 1:19 pm

Je hebt het de afgelopen dagen al gemerkt aan het weer: de herfst is echt begonnen. Tijd om eens vooruit te kijken naar de trends in online marketing voor het jaar 2016. Ik heb wat research gedaan, en hieronder presenteer ik je mijn belangrijkste bevindingen.

De top 3 trends in online marketing voor 2016

1. Content blijft king in 2016

Als er iets duidelijk is geworden in de afgelopen tijd, is dat geen enkel bedrijf meer zonder content kan. De branche doet niet ter zake, ieder bedrijf moet via content vertrouwen, expertise en zijn merk opbouwen. Zorg ervoor dat jij degene bent die als autoriteit in je markt wordt gezien.

Een trend is het dus niet echt te noemen. Maar besef wel dat inmiddels zo’n 86% van de b-to-b bedrijven in Amerika inmiddels een contentstrategie heeft. Jouw bedrijf niet? Dan loop je achter!

Door het produceren van kwaliteitscontent krijgt je website natuurlijk een boost in de zoekresultaten, maar het belangrijkste is het effect dat goede content op je bezoekers heeft.

Uit onderzoek van Roper Public Affairs blijkt het volgende:

  • 80% van de beslissers geeft de voorkeur aan informatie via een serie artikelen in plaats van via een advertentie.
  • 90% van de consumenten vindt content op maat nuttig en 78% is van mening dat bedrijven met eigen content geïnteresseerd zijn in het opbouwen van goede relaties met consumenten.
  • 58% vindt bedrijven die zelf video’s publiceren betrouwbaarder.
  • 71% van de consumenten zegt dat video’s een positieve indruk van het bedrijf achterlaten.
  • Statistieken tonen aan dat contentmarketing minder kost dan traditionele marketing. Contentmarketing is maar liefst 62% per lead goedkoper.
LEES OOK:  5 redenen om in 2016 met contentmarketing te beginnen

2. Veranderingen in zoekmachineoptimalisatie in 2016

Traditionele SEO is nu echt dood en begraven. En die zelfbenoemde SEO-goeroes die anders beweren, liegen dat ze barsten. Aan alles kun je merken dat anno 2016 maar één ding telt. Om op de eerste plek in Google te komen, moet je simpelweg het beste zoekresultaat zijn. Vergeet dus optimalisatie voor bepaalde zoekwoorden en focus je uitsluitend op het produceren van content van de hoogste kwaliteit. Dit is natuurlijk enigszins gechargeerd, maar dat moet soms om iets helder te maken.

Belangrijk is: hoelang blijven gebruikers op je pagina, hoeveel pagina’s van je website klikken ze aan (one-page websites hebben hun langste tijd alweer gehad), hoe vaak komen ze terug.

Behalve in goede teksten, moet je investeren in goed beeldmateriaal. Eén foto heeft ongeveer de waarde van 1.000 woorden. En nog belangrijker: video. Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat een goede video net zo veel waarde kan hebben als 1,8 miljoen woorden.

Logisch ook: een goede video houdt de aandacht vast. Bezoekers zitten zomaar een minuut of langer te kijken, terwijl ze binnen enkele seconden door je tekstpagina’s klikken.

3. Mobiele bezoekers in 2016

Een goede website-ervaring voor mobiele bezoekers (via smartphones en tablet) was nog niet zo lang geleden ‘nice to have’. Nu is het een must. Zonder een responsive of een mobiele website loop je in 2016 veel bezoekers en omzet mis. De generatie Y of de millennials gebruiken vrijwel alleen nog smartphones en andere kleine schermen om websites te bezoeken.

Toch beoordelen ze volgens USA Today 86% van de websites nog als ongeschikt voor het kleine scherm. Hier is voor bedrijven dus nog veel werk te doen. Een goede mobiele ervaring zorgt voor een conversiestijging van maar liefst 160%, zo zegt Internetretailer.

LEES OOK:  Jaaroverzicht 2016 van Doyoucopy

Bovenstaande trends zijn alle al begonnen en zullen zich in 2016 sterker doorzetten. Ben je nog steeds aan het ‘optimaliseren’ en niet begonnen met het maken van écht goede content voor jouw online platform? Begin daar dan meteen mee. Doyoucopy adviseert je natuurlijk graag.

Eens met dit verhaal? Wat wordt volgens jouw dé digitale trend in 2016? Ik hoor graag van je.

Beeld: Pixabay.com.

1 Comment. Leave new

[…] Doyoucopy (2015). De top 3 trends in online marketing voor 2016. Verkregen op 4 november 2015 van https://www.doyoucopy.nl/de-top-3-trends-in-online-marketing-voor-2016/ […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *