Press "Enter" to skip to content

Hoe hou je bloggen vol? 7 tips

De eerste horde is genomen. Je bent er niet alleen van overtuigd dat je moet bloggen, maar ook dat je moet blijven bloggen. Niet als reclame op de korte termijn (dat is bloggen namelijk niet), maar als langetermijninvestering in jouw potentiële klanten. Met blogs etaleer je je kennis en bouw je een publiek op. Dat betaalt zich uiteindelijk uit, maar daarvoor heb je wel een lange adem nodig.

hoe hou je bloggen vol

Daarbij gaat het vaak mis en dat is eigenlijk alleen maar menselijk. Wij mensen zijn gericht op succes en als we ons ergens voor inspannen moet het resultaat van die inspanning niet al te lang op zich laten wachten. Ik snap maar al te goed dat het niet meevalt om bloggen op langere termijn vol te houden. Hopelijk heb je dan ook iets aan deze vijf tips om bloggen langere tijd voor te houden.

1. Maak bloggen een prioriteit

Bloggen doe je er vaak nog maar even bij. Omdat bloggen op zich ‘niets’ oplevert. Zo lijkt het in eerste instantie tenminste. Maar je wist al dat bloggen een investering is in je bedrijf en in je eigen toekomst. Daarom moet je er ruimte voor in je agenda plannen. Omdat dit zo belangrijk is, heb ik onlangs (als goed voornemen voor 2015) besloten zelf het goede voorbeeld te geven. Ik moet van mezelf iedere vrijdag een blog op www.doyoucopy.nl plaatsen. Dat betekent ook dat ik iedere week tijd vrij moet maken om een onderwerp te bedenken en om te schrijven. Natuurlijk hoef je zelf niet per se elke week (of elke dag) te bloggen, maar minimaal tweewekelijks of maandelijks is toch wel aan te raden. Zowel om in een bepaald ‘blogritme’ te komen als om een publiek op te bouwen. Over een tijdje zal ik je laten weten wat dit nou concreet heeft opgeleverd.

2. Noteer ideeën tussendoor

Naast dat je tijd vrij moet maken voor je blog, doe je er ook goed aan buiten die tijd je blog in je achterhoofd te houden. Van ideeën is bekend dat ze zich niet laten sturen en dat ze op het moment dat het hún uitkomt tot je komen. Wanneer de ideeën voor je blog je te binnen schieten, noteer je ze om ze op een later moment uit te werken. Zelf gebruik ik hiervoor een notitie-app op mijn telefoon. Er zijn ook handige apps (zoals Dragon) waarbij je je ideeën in kunt spreken waarna ze als geschreven tekst verschijnen.

3. Moeite om op ideeën te komen?

Als je nog niet zo veel ervaring hebt met bloggen, kan het zijn dat de ideeën nog niet helemaal vanzelf komen. In zo’n geval kan het helpen om te gaan kijken wat je concurrenten of collega’s (desnoods die in het buitenland) doen. Waarover bloggen zij? Ben je het daarmee eens of juist niet? Verdiep je ook in het nieuws over het product en de dienst die je levert. Niet alleen krijg je hierdoor vanzelf ideeën, maar je schrijft ook nog eens over actuele zaken, wat je geheid meer bezoekers op gaat leveren.

4. Werk in het voren

Je zult merken dat als je eenmaal bezig bent met een artikel, de ideeën vrijwel vanzelf beginnen te stromen. Het kan in zo’n geval van ‘flow’ handig zijn om nog even door te gaan en een paar opzetjes voor latere artikelen te maken. Heb je tijd over, dan werk je gewoon nog een paar blogs uit. Het is altijd handig om wat op de plank te hebben liggen voor die keren dat je onvermijdelijk zonder inspiratie zit. Of dat je op vakantie bent, om maar eens wat te noemen. Ook handig: de publicatie van je blog kun je inplannen in jouw contentmanagementsysteem, zodat het op de juiste dag om de juiste tijd online gaat.

5. Een blog hoeft niet perfect te zijn

Sterker nog, een verhaal waar geen speld tussen te krijgen is, nodigt helemaal niet uit tot reageren of tot delen. Wees dus niet bang om je eigen mening te verkondigen en ook niet dat er misschien nog wel een foutje in staat. Perfectionisme is mooi, maar het kan ook verlammend werken, zodat die pareltjes van blogs in je hoofd maar niet gepubliceerd worden. Daarbij: hoe vaker je bezig bent met bloggen, hoe beter het je zal vergaan. Als je gewoon begint, zul je merken dat het steeds eenvoudiger wordt om je blog te beginnen, te structureren en af te ronden. Laat dat perfectionistische trekje dus gerust even los.

6. Leer van wat werkt

Als het goed is, draaien er ook op jouw site statistieken. Bijvoorbeeld van Google Analytics. Als je blogt wil je ook weten of het resultaat oplevert. Of mensen daadwerkelijk via jouw blogs op je site komen. Of het verkeer naar je site, blog of webshop toeneemt. En of je potentiële klanten tot actie overgaan. Zorg ervoor dat je iets met deze gegevens doet. Ze kunnen je veel vertellen over wat jouw klanten van jou verwachten. Waar ze op aanslaan. Waar je meer mee moet doen. En dat kan heel motiverend werken.

7. Zorg dat je het leuk vindt!

Dit is misschien wel de belangrijkste. Als jij jouw business leuk vindt, zul je er makkelijker en beter over kunnen schrijven. Met hartstocht, met enthousiasme. Je gebruikt je blogs ook voor jezelf, om je gedachten te ordenen en voor jezelf te bepalen waar je heen wilt met je bedrijf. De motivatie komt vanuit jezelf. Zo wordt bloggen geen straf, maat iets wat je vrolijk maakt. En dat is iets wat de lezers van je blog onmiddellijk zullen merken.

Wat is jouw tip om te blijven bloggen? Ik hoor graag van je. O ja, en mocht ik me zelf niet aan mijn wekelijkse blogafspraak houden, spreek me er dan vooral op aan!

Foto: mkhmarketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *