Bijgewerkt op 5 september 2019
Waarover moet ik bloggen? Die vraag krijg ik vaak gesteld. Voor veel klanten – zowel klein als groot – blijkt het een uitdaging om onderwerpen voor hun blog te vinden. Zelf heb ik hier eigenlijk nooit problemen mee. ‘Ja, voor jou is het makkelijk,’ zeggen ze dan. ‘Over copywriting en communicatie is heel veel te melden. Maar over mijn vakgebied…’ Onzin! Ook in jouw vakgebied kun je laten zien dat je kennis van zaken hebt. Lees snel verder voor een voorbeeld uit eigen ervaring: de nietjesfabriek.
Je gelooft me natuurlijk niet als ik zeg dat je overal over kunt bloggen. En nog interessant ook. Daarom geef ik je graag een voorbeeld.
In een ver verleden was ik nog geen copywriter, maar had ik tal van bizarre bijbaantjes. Zoals zoveel copywriters wist ook ik niet wist ik wilde worden toen ik van de middelbare school af kwam. Zo heb ik – voordat ik opgeroepen werd voor militaire dienst – ook een aantal maanden in een nietjesfabriek gewerkt. Een wattes-fabriek? Ja, een nietjesfabriek. Dat heb je goed gelezen. Van die dingen die je met een nietapparaat in papier of karton jaagt om iets aan elkaar vast te maken.
De nietjesfabriek
In die nietjesfabriek stond ik achter de nietjesmachine (niet dat ding op je bureau, maar een fabrieksmachine), waaruit een verse stroom nietjes kwam. Die stroom werd daarna in keurige strookjes gehakt, waarna ik die strookjes nietjes (nog warm!) in de bestemde doosjes moest doen.
En die doosjes weer in grotere doosjes, om die vervolgens op de pallet achter mij te plaatsen. Ik begon om vijf uur ’s ochtends. Om tien uur en om twee uur hadden we een kwartier pauze (de sirene ging als de pauze begon en als de pauze weer eindigde en we weer klaar moesten staan bij de machine). En tussen de middag een halfuur om je boterham op te eten. Zo werkte ik negen uur per dag in de nietjesfabriek, een maand of drie lang.
Wat heeft deze anekdote met bloggen te maken? Ik wil er alleen maar mee aangeven dat je voor een ogenschijnlijk saai (om niet te zeggen geestdodend) product of bedrijf ook interessante blogartikelen kunt maken.
Een paar ideeën waarover je zou kunnen bloggen:
- Een blogartikel over de cijfers van de nietjesfabriek: hoeveel nietjes per uur, per doos, per pallet, per vrachtwagen?
- Een blogartikel waarom kwaliteit bij nietjes cruciaal is.
- Een blogartikel over de oorsprong van nietjes.
- Een blogartikel over waarom in deze digitale tijd nietjes nog altijd onmisbaar zijn (ja, ik heb het gecheckt: het bedrijf bestaat nog altijd).
- Een blogartikel over de ontwikkeling die het nietje ogenschijnlijk niet heeft doorgemaakt (maar stiekem toch).
- Een blogartikel over de alternatieven voor nietjes (maar nietjes zijn uiteindelijk toch het beste).
- Een blogartikel over de verschillende toepassingen van nietjes (niet alleen handig bij papier en karton).
- Een blogartikel over het productieproces van nietjes (van de herkomst van het metaal tot de distributie over Europa).
- Een blogartikel over de verschillende soorten metaal die je voor nietjes kunt gebruiken (en waarom je dat doet).
- Een blogartikel over de voordelen en nadelen van nietjes.
- Een blogartikel over de apparaten die je het beste met jouw nietjes gebruikt.
- En misschien zelfs – als je het aandurft – een blogartikel over hoe het is om in een nietjesfabriek te werken.
Hoppa, zomaar even uit de losse pols elf artikelideeën over nietjes. Als het lukt om te bloggen over nietjes, dan lukt bloggen over alles. Zeg nou zelf.
Moraal van dit verhaal? Overal zit een verhaal in. Alles biedt inspiratie. En voor jouw de kans om je te positioneren als autoriteit op je vakgebied. Bedenk: een blog iets een heel ander ding dan de zakelijke teksten op je website. Het mag met een knipoog en wat minder serieus. Een blogartikel hoeft ook geen ‘rond’ verhaal te zijn. Liever niet, zelfs. Laat lekker wat ruimte open voor andere meningen en aanvullingen van klanten, fans en concurrenten. Hoe meer er gebeurt op jouw blog, hoe beter!
Overigens kan ik het niemand aanraden om langer dan drie maanden op de productieafdeling van zo’n nietjesfabriek te werken. Maar da’s weer een heel ander verhaal.
Waarover ga jij bloggen?
En, krijg je al zin om te gaan bloggen over jouw producten en diensten? Of heb je nog steeds geen bloginspiratie? Misschien liggen video’s jou (of je business) beter? In dat geval kun je mogelijk putten uit de 69 ideeën voor YouTube-video’s die ik vorige week presenteerde. En bedenk steeds: creativiteit is nog altijd 1% inspiratie en 99% transpiratie.
Volgende hobbel: tijd
Dan loop je mogelijk tegen de volgende hobbel aan: tijd. Dat is lastiger, geef ik onmiddellijk toe. Zelf heb ik bijvoorbeeld meer ideeën dan dat ik binnen de gegeven tijd kan realiseren. Hopelijk geldt voor jou hetzelfde. Dan heb je in ieder geval genoeg inspiratie. En het schrijven van die blogartikelen dan? Dat kun je natuurlijk ook aan een goede copywriter overlaten.
Foto: Pixabay.