De nr. 1 fout die freelance copywriters maken

De nr. 1 fout die freelance copywriters maken

Bijgewerkt op

Er is één grote fout die de meeste freelance copywriters maken. Beginnende copywriters, maar ook ervaren copywriters en tekstschrijvers. En die fout heeft weinig met copyskills zelf te maken. Maar veel meer met de marketing van hun copy- of tekstschrijverspraktijk. Deze fout zou ook nog weleens voor veel andere freelanceberoepen op kunnen gaan. Lees snel verder om te zien wat ik bedoel.

Wat is de grootste fout die freelance copywriters maken?

Simpel. Het is halfslachtige marketing van hun eigen zaak. De meeste freelance copywriters en freelance tekstschrijvers hebben sterk cyclische inkomensstromen. In een grafiek zien die eruit als een golvende lijn met indrukwekkende hoogtepunten, maar ook met deprimerende dieptepunten.

Veel copywriters stoppen met hun marketing als ze met een klus (of meerdere klussen) bezig zijn. Wanneer het werk opdroogt, beginnen ze weer met het promoten van zichzelf. Om vervolgens weer te stoppen wanneer zich weer een klus aandient. Herkenbaar? Zo deed ik het vroeger ook. Veel freelancers leveren nét genoeg marketinginspanningen om van klus tot klus te leven.

Ja, maar dat hoort toch bij het vak van freelance copywriter?

Op zich kun je zo prima leven. Maar veel freelancers lopen dan wel tegen het volgende aan. Er dient zich van tijd tot tijd een klant aan die een lager tarief biedt dan je gebruikelijke tarief. En het werk is nog veel saaier ook. Maar je neemt het toch maar aan, omdat je anders zonder werk zit. Door je sporadische marketinginspanningen werk je van klant tot klant en heb je niet veel keuze dan het aanbod van de klant te accepteren. Het aanbod van de enige klant die op dat moment op de radar is.

Dit is wat ik heb gedaan om de bovenstaande situatie te voorkomen. En het is zo simpel, dat je het zelf zou kunnen bedenken. Ik heb gekeken hoeveel marketinginspanningen ik nodig had om in mijn benodigde inkomsten te voorzien. En daarna heb ik die marketinginspanningen verdubbeld.

Twee keer zoveel werk?

Nu vraag je jezelf misschien af: als ik twee keer zoveel zelfmarketing doen, krijg ik dan niet zo veel werk dat ik het niet meer aankan? Nee, dat gebeurt niet. Wat wel gebeurt is dat je twee keer zo veel kansen op werk krijgt. Zodat jij veel selectiever kunt zijn over het werk dat je aanneemt.

Als je ervaring hebt in freelance copywriting, weet je vaak vooraf of een klus je ligt of niet. De klussen waarover je twijfelt of die te weinig betalen, laat je dan met een gerust hart aan iemand anders over.

Je hebt een grotere groep klanten om uit te kiezen en je voorkomt de deprimerende dalen in je inkomstengrafiek. Een gemeenschappelijk kenmerk van de meeste goedbetaalde copywriters is dat zij veel vaker nee zeggen. Als een klant zo’n schrijver echt wil, zal hij moeten wachten op z’n beurt.

Klanten willen drukke copywriters

En weet je wat? Klanten geven de voorkeur aan drukke copywriters. Hoe drukker ik het heb, hoe meer ze staan te dringen om geholpen te worden met hun copy en concepten. Drukte vertelt je klanten dat je een veelgevraagde freelancer bent, in plaats van een wanhopige.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben er geen voorstander van om meer werk aan te nemen dan je aankunt. Dat levert alleen maar stress op en het is niet eerlijk naar je klanten toe. Die betalen je tenslotte om goed werk af te leveren en geen haastwerk.

Wat ik bedoel is dat je ook in drukke tijden bezig moet blijven met jezelf te vermarkten. Dat doe ik onder andere met dit copyblog, dat een groter succes is dan ik voor mogelijk had gehouden. Binnenkort komt ik hier nog even apart op terug.

De meeste freelancers vergeten simpelweg zichzelf te promoten in drukke tijden. En dat is de nummer één fout die freelance copywriters maken.

Vrijheid, zelfvertrouwen, gemoedsrust

Het gaat om méér dan aan het werk bijven. Het gaat ook om vrijheid, zelfvertrouwen en gemoedsrust. Door steeds bezig te blijven met zelfpromotie heb je een soort verzekering die je dekt tegen het onverwachte. Als een groot project plotseling wordt geannuleerd, wanneer een cliënt beslist om zijn copywriting zelf ter hand te nemen of wanneer een andere onaangename verrassing zich aandient… het maakt allemaal niet veel uit.

Je hebt altijd een back-up en je hebt de controle over jouw eigen freelance lot.

Bonustip: zorg als freelance copywriter naast je actieve inkomen voor een passief inkomen.

Geïnspireerd door een artikel op thejetsettingcopywriter.com, foto: Pexels.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *