Bijgewerkt op 30 oktober 2020
Naast dat ik voor veel klanten bezig ben met (SEO)-teksten en blogs, schrijf ik ook wekelijks voor mijn eigen site een blogartikel. Als je mijn blog volgt, dan weet je dat natuurlijk al lang. Ik doe dit om mijn pen scherp te houden, om mijn gedachten te ordenen en vooral om waardevolle content aan mijn blog toe te voegen, waarmee ik nieuwe geïnteresseerden in copywriting, contentmarketing en communicatie weet te bereiken (die mogelijk ook belangstelling hebben voor mijn diensten). Eerder schreef ik al een artikel over de resultaten die ik behaalde na een jaar structureel wekelijks bloggen. Vandaag is het tijd voor een nieuwe update: de resultaten van twee jaar bloggen.
Meer pageviews
Eind 2015 berichtte ik dat de bezoekersaantallen van mijn website doyoucopy.nl flink waren gestegen. Van de jaren 2010 tot 2014 was het jaargemiddelde een miezerigere 4.000 unieke bezoekers. In 2015 – het jaar dat ik begon met wekelijks bloggen – was voor het eerst een toename tot wel 7.000 te zien. Maar nog mooier vond ik het dat het aantal pageviews van rond de 6.000 tot rond de 13.000 was gestegen. De mensen die op mijn site kwamen bekeken méér pagina’s.
Als met al waren het voor het eerste jaar bloggen mooie cijfers. Maar van de cijfers voor het tweede jaar verwachtte ik natuurlijk nog veel meer. Zijn deze verwachtingen ook uitgekomen? Kijk maar eens mee naar de bezoekersstatistieken hieronder.

Verdubbeling in bezoekers
Waar ik in 2015 al blij was met 7.000 unieke bezoekers en 13.000 pageviews, had ik in 2016 16.000 unieke bezoekers en bijna 24.000 pageviews. Ruim een verdubbeling van het aantal bezoekers en een stijging van 85% in het aantal bekeken pagina’s.
Als je de statistieken per kwartaal erbij pakt, kun je goed zien hoe de stijging van bezoekers kwartaal na kwartaal doorzet. Het laatste kwartaal van 2016 lijken de cijfers zelfs te exploderen. En kennelijk zit er nog altijd rek in het aantal bezoekers dat een freelance copywriter op z’n website kan ontvangen.
Topmaand
Tot slot hieronder nog een grafiekje over de bezoekers van maand tot maand in de afgelopen twee jaar. Ik heb januari 2017 eraan toegevoegd, omdat het begin van dit jaar goed laat zien dat de trend doorzet. Januari 2017 was met meer dan 3.600 unieke bezoekers een topmaand. Dat zijn cijfers die ik twee jaar geleden nog over een heel jaar had verwacht!
Deze toename aan bezoekers is vrijwel geheel toe te schrijven aan het bloggen. Ja, ik heb er ook nieuwe links bij gekregen, waardoor mijn website in de ranking van Google is gestegen. Maar die links waren er zonder al die nieuwe content niet gekomen en zijn dus eigenlijk een rechtstreeks gevolg van mijn blogdiscipline.
Conclusie? Volhouden loont!
De conclusie? Dat is dezelfde als die ik eind 2015 al trok. Bloggen werkt (nog altijd) goed als je meer bezoekers wilt. Maar ook: je moet het volhouden als je echt spectaculaire resultaten wilt zien.
Ondertussen ben ik ook de eerste weken van dit jaar weer volop aan het bloggen. Ik ben benieuwd hoeveel rek er nog in de website zit. En ik vermoed dat ik nog een heel eind kan komen. Het enige nadeel: ik kan al die offerte-aanvragen voor een copywriter niet alleen aan. Misschien is het een idee om ze door te gaan spelen naar collega-copywriters en -tekstschrijvers?
Heb je zelf ook een blog? Ik ben benieuwd naar hoe jullie ervaringen zijn met bloggen. Laat het weten in een reactie of stuur mij een berichtje.
Foto: Edward Hendriks.
Interessant artikel waar ik me helemaal in kan vinden. Bloggen is nog steeds een goede strategie om meer bezoekers naar je website te trekken.
Dat wou ik maar zeggen! Dank voor je reactie, Vildan!