Wat is het allerbelangrijkste element van contentmarketing?

9 juni 2017

Die vraag is eenvoudig te beantwoorden. Dat is copywriting. Hoewel contentmarketing uit veel meer elementen bestaat – podcasts, foto’s, video’s, sociale media – is datgene wat de spil vorm de copy.

Wat is het allerbelangrijkste element van contentmarketing?

Wat is ‘copy’ eigenlijk?

Copy dus. Waarom zeggen we niet gewoon tekst? Copy klinkt nogal pretentieus. Ik zal het even uitleggen. Dat komt doordat copy geen gewone tekst, maar een speciaal type tekst is. Copywriting is de kunst om iemand een specifieke actie te laten ondernemen via tekst. Een goede copywriter kan dit.

Maar ook al ben je geen copywriter, dan nog zou je meer moeten weten over copywriting, als belangrijkste element van contentmarketing.

Een paar voorbeelden:

  • In een e-mail heeft copy het doel om je op een link te laten klikken.
  • Op een website heeft copy het doel om je een offerte te laten aanvragen.
  • En in een advertentie heeft copy het doel om je een reis te laten boeken.

De andere elementen, zoals de foto, de vormgeving en de typografie, zijn natuurlijk ook belangrijk. Daar heb ik in het verleden ook over geschreven. Dit soort elementen dienen om de aandacht van de lezer te trekken. De copy moet je vervolgens overtuigen. Copywriting is de kunst die de verkoop realiseert. Als het tenminste om goede copy gaat. Maar daarvoor zoek je natuurlijk ook naar de beste copywriter die je kunt vinden.

Copywriting is een kernactiviteit

Omdat je klanten actie laten ondernemen zo’n beetje de kernactiviteit van ieder bedrijf is (of zou moeten zijn), zou eigenlijk iedereen de basisbeginselen van copywriting moeten beheersen. Dat is een van de redenen dat ik dit copyblog schrijf. Om mijn kennis over copywriting verder te verspreiden en ondernemers te helpen betere copy te schrijven.

LEES OOK:  Hoe word je copywriter?

Ik krijg trouwens ook steeds vaker de vraag of ik ook een cursus copywriting aanbied. Ik doe dat nu nog niet, maar ik ga hier zeker over nadenken. Blijf in de tussentijd gewoon mijn blogs lezen, daar leer je – hoop ik – ook het een en ander van.

Copy is de kern van contentmarketing. En een kernactiviteit van jouw onderneming.

Copy is de kern van contentmarketing. En een kernactiviteit van jouw onderneming.

De basis van goede copywriting – inlevingsvermogen, helderheid, woordkeuze, focus op voordelen – is van toepassing in elke situatie waarin je iemand actie wilt laten nemen. En dat is bijna overal. In een:

  • E-mail
  • E-book
  • Video
  • Poster
  • Flyer
  • Advertentie
  • Folder
  • Brochure

De voorbeelden zijn legio en ze beperken zich zeker niet tot online content.

Te veel copy, te weinig copywriters

Contentmarketing is overal. En alle goede contentmarketing begint en eindigt bij goede copy. Gezien het aantal aanvragen dat ik krijg, is bijna iedereen daar wel van doordrongen. Maar ik kan al het werk niet aan. Zelfs alle copywriters van Nederland en België samen kunnen het werk niet aan.

Je hebt nu eenmaal voor vrijwel alles goede copy nodig. Als je vandaag nog begint met het verbeteren van jouw copykennis, pluk je daar in welke baan dan ook altijd de vruchten van.

Direct meer leren over copywriting?

Deze artikelen op mijn copyblog zijn goede startpunten om direct en concreet meer kennis op te doen:

1. 7 tips om nu je kopregels te verbeteren

2. 15 copytips die jouw teksten in 2016 beter maken

3. 6 essentiële copywritingtips voor beginners

4. 4 copywriting-geheimen die je teksten drastisch verbeteren

LEES OOK:  9 tips om als tekstschrijver goed samen te werken met een vormgever

5. Goede teksten schrijven doe je zo: 29 tips

Geïnspireerd op een artikel op copyblogger.com, foto’s: Pixabay.