Wat is een copywriter?

Bijgewerkt op 24 oktober 2020

Als leerkracht, brandweerman of verpleegster hoef je je vak nooit uit te leggen. Als copywriter wel. Vaak is de gedachte (niet zo vreemd, eigenlijk) dat het ‘iets met copyrights’ van doen heeft. Dat blijkt ook wel uit de vele zoekopdrachten in Google op het zoekwoord ‘copyrighter‘.

Maar wat is een copywriter nou echt?

Een copywriter is een tekstschrijver van commerciële teksten. Dat zijn teksten die bedoeld zijn om mensen iets te laten doen.

Je kunt dit artikel ook als video bekijken:

Bijvoorbeeld:

  • Iets te kopen
  • Iets te downloaden
  • Zich ergens voor in te schrijven

Of juist iets niet te doen, dat kan ook. Dit noemen we persuasieve communicatie of marketingcommunicatie, waar reclame een onderdeel van is.

Copywriters werken soms zelfstandig en rechtstreeks voor bedrijven (de zogenoemde freelance copywriters), maar ook vaak in opdracht (of in loondienst) van reclamebureaus.

Maar een nog mooiere definitie van het woord ‘copywriter’ vind ik deze:

Een copywriter is een verkoper achter een toetsenbord.

De copywriter schrijft commerciële boodschappen

De teksten die een copywriter schrijft, hoeven niet altijd teksten te zijn om te lezen. Het kunnen ook teksten voor radio- of televisiecommercials zijn. Of voor games en online video’s. Eigenlijk voor elke uiting die een (commerciële) boodschap over wil dragen.

Bij reclamebureaus werken copywriters vaak samen met artdirectors of vormgevers. Die laatsten zijn verantwoordelijk voor het ‘plaatje’ bij de commerciële uiting.

Freelance copywriters werken vaak samen met de klant, nadat ze een concrete opdracht krijgen voor een project:

  • Een landingspagina voor een website schrijven
  • Een serie blogartikelen maken
  • Een serie e-mails opzetten
  • Een brochuretekst schrijven
  • SEO-teksten voor een webshop schrijven
  • Interviews met klanten doen en die uitwerken
  • Een campagne bedenken voor de verkoop van een nieuw product

Omdat veel bureaus de afgelopen jaren kleiner zijn geworden, krijgt de freelance copywriter zijn opdracht ook wel van bureaus. Dan werkt hij of zij dus niet direct voor de opdrachtgever.

Wat doet een copywriter?

Een copywriter die in loondienst werkt, kan zich meestal volledige focussen op het writen van copy. Direct aan het werk, dus.

Een freelance copywriter heeft heel globaal genomen dagelijks de volgende activiteiten te doen:

  • Schrijven voor klanten
  • Nieuwe klanten binnenhalen
  • Bestaande klanten beheren
  • Jezelf vermarkten

Je ziet het: als freelance copywriter run je een eigen zaak, waarmee er heel wat meer bij komt kijken. Daarom raad ik beginnende copywriters eigenlijk ook altijd aan eerst een tijdje een loondienst te gaan.

Als je voor een baas wordt dan kun je je focussen op de ontwikkeling van je copycapaciteiten en je krijgt er netjes elke maand voor betaald. Zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het pitchen voor nieuwe klanten en het beheren van relaties met bestaande (en laten we eerlijk zijn, soms lastige).

Het verschil met een tekstschrijver

Het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver zit ‘m er dus in dat een copywriter altijd probeert om iets te verkopen of te vermarkten.

In de praktijk worden de begrippen tekstschrijver en copywriter wel door elkaar gebruikt. Ik doe dat zelf ook weleens, bijvoorbeeld op deze website.

Deels doen ze ook wel hetzelfde werk en zijn de begrippen uitwisselbaar. Deels zijn het ook rollen die je aan kunt nemen. Toch worden ‘klassieke tekstschrijvers’ meer dan copywriters ingeschakeld om ‘websites te vullen’, een brochure of een persbericht te schrijven of een jaarverslag in begrijpelijke vorm te gieten.

Tekstschrijvers worden vooral beoordeeld op de kwaliteit van hun teksten, in plaats van op de verkoopkracht van hun werk.

Bureauwereld

In de wereld van de reclame spreekt men dus meestal over copywriters, als het gaat om de ‘tekstueel’ verantwoordelijke voor een poster, een advertentie, een folder of een andere reclame-uiting.

In de bureauwereld bedenkt de copywriter samen met de artdirector het concept (de communicatieve ‘paraplu’) van de uiting of van de campagne, op basis van een uitgebreide briefing van de klant.

Op die reclamebureaus is het in de praktijk ook meestal de artdirector die de uiteindelijke kopregel bedenkt. Of erger: de accountmanager. Tot frustratie van de copywriter.

Dat illustreert weer dat je niet per se een taalkundige of een schrijver hoeft te zijn om goed te kunnen verkopen.

Merk ook de overeenkomst op: copywriter – tekstschrijver en artdirector – ontwerper.

De copywriter schept een beeld

Aan de andere kant is het ook belangrijk dat de copywriter – en dit waarschijnlijk in tegenstelling tot de klassieke tekstschrijver – sterk visueel ingesteld is.

Niet alleen moet hij gevoel hebben voor vormgeving, ook moet hij de artdirector of vormgever kunnen corrigeren als die bijvoorbeeld een verkeerd lettertype kiest.

Na de interne presentatie presenteert de copywriter het concept samen met de artdirector (en vaak ook een accountmanager) aan de klant. Als die akkoord is, werken de copywriter en de artdirector de campagne samen verder uit.

Dan komt ook de hulp van andere specialisten om de hoek kijken. Zoals filmmakers, geluidsspecialisten en dtp’ers. En als er veel moet worden geschreven, misschien wel van tekstschrijvers.

Wat is een goede copywriter?

Een goede copywriter kent het merk door en door en weet precies wat voor campagne en tekst bij het merk past. Een samenwerking met een copywriter ga je dan ook het beste voor langere tijd aan.

💡Pro-tip: zo vind je een goede tekstschrijver voor jouw bedrijf.

Bedenk wel: er zijn verschillende soorten copywriters. En je doet er goed aan je vooraf te oriënteren op wat voor soort copywriter jij eigenlijk zoekt (misschien zoek je namelijk wel meer een tekstschrijver!).

De meeste copywriters hebben trouwens geen speciale opleiding tot copywriter gevolgd. In tegenstelling tot tekstschrijvers hoeven ze ook niet echt taalkundig onderlegd te zijn. Al is het natuurlijk wel noodzakelijk dat een copywriter handig en creatief is met taal.

Copywriters hebben vaak verschillende banen gehad, voordat ze uitkomen bij het vak van copywriter. Dat is ook goed, omdat ze zo brede ervaring hebben opgedaan. In hun werk moeten ze tenslotte veel verschillende producten en diensten voor hun opdrachtgevers zien te verkopen.

Een copywriter verkoopt

Een goede copywriter is dan ook vooral een verkoper. Een vertegenwoordiger van het merk, die schrijft – of liever nog: praat – uit naam van het merk. Een verkoper die de grammatica of de logica negeert, als hij daarmee zijn doelen behaalt.

Gewoon een verkoper achter een toetsenbord, dus.

Wat zijn de eigenschappen die een goede copywriter in huis heeft? Hij moet onder andere:

  • Creatief zijn
  • Nieuwsgierig zijn
  • Mensen kunnen overtuigen
  • Over brede kennis beschikken (waaronder kennis van marketing)
  • En goed onder tijdsdruk kunnen werken

💡Pro-tip: eerder schreef ik al een artikel over hoe je een copywriter kunt worden en welke eigenschappen je daarvoor moet hebben.

Een goede copywriter slaagt er ook in zijn eigen merk goed te verkopen, zodat hij minder achter nieuwe klanten aan hoeft te jagen, maar de klanten naar hem toekomen.

Op de lange termijn is er namelijk een betere manier om jezelf te vermarkten en dat is met inbound marketing.

Met inbound marketing bouw je aan content op je website en sociale media die klanten aantrekt die graag met je willen werken. Precies zoals ik met de artikelen in mijn copyblog doe, dus.

Dat werkt als volgt:

  • Een klant zoekt naar een copywriter op Google en je bent een van de eerste zoekresultaten.
  • Een relatie van je nieuwe klant deelt een artikel met copytips dat je op LinkedIn publiceerde en de klant ziet dat.
  • Een klant ontvangt je nieuwsbrief met copytips, maar besluit later dat hij niet de moeite wil doen om de teksten op de site zelf aan te passen.

Als je genoeg interessante content hebt gepubliceerd (die écht iets toe te voegen heeft aan al die artikelen die al online staan), zul je merken dat klanten vanzelf naar je toe beginnen te komen.

In eerste instantie slechts enkele per maand, later meerder per week of zelfs elke dag. Plotseling krijg je elke dag aanvragen van klanten die graag met je willen werken.

Dit is beter dan zelf pitchen voor nieuwe opdrachten, want:

  • Klanten die zelf contact met je opnemen heb je al half overtuigd van je meerwaarde.
  • Klanten die jou vinden zijn bereid om meer te betalen.
  • Klanten die jou benaderen zien jou als als de expert in je vak, wat leidt dat minder strubbelingen in het klantrelatieproces.

Zo bezien is dit de beste manier om klanten te werven, maar – en er is natuurlijk een grote maar – het duurt lang om de vruchten te plukken van inbound marketing.

Je bent er niet met een paar goed geschreven artikelen die je in de loop van enkele maanden publiceert.

Zo heb ik zelf 5 jaar op wekelijkse basis waardevolle blogartikelen gepubliceerd en je gepromoot om te komen waar ik nu ben.

Het is een langzaam proces, maar als het eenmaal voor je werkt, kun je kiezen uit de leukste en best betaalde opdrachten.

Enkele veelgestelde vragen over het beroep van copywriter en tektschrijver

Wat is een copywriter?
Tekstschrijver vs copywriter: wat is het verschil?

Na de vragende blik na mijn antwoord op de vraag ‘wat doe jij eigenlijk’, komt dan ook altijd het vervolgriedeltje. Ik help bedrijven met hun communicatie, ik geef adviezen, ik bedenk concepten en ik schrijf teksten. Ik zou het mezelf natuurlijk gemakkelijker kunnen maken door gewoon te zeggen dat ik tekstschrijver ben. Maar tussen het begrip ‘tekstschrijver’ en ‘copywriter’ zit wél een verschil.

Wat is een tekstschrijver?

Een tekstschrijver huur je in om – jawel – teksten te laten schrijven. Je mag er op rekenen dat de tekstschrijver keurige en foutloze brieven, brochureteksten, persberichten en mailingsteksten voor je kan schrijven. Een tekstschrijver is dus vooral iemand die weet hoe je goede teksten kunt schrijven.

In tegenstelling tot een copywriter. Pardon? Is ‘copywriter’ dan niet gewoon de Angelsaksische term voor ‘tekstschrijver’? Nee, dat is het niet. Een copywriter die schrijft namelijk niet. Een copywriter praat. Hij communiceert los van een medium, waar de tekstschrijver zich heeft toegelegd op schriftelijke communicatie.

Wat is een copywriter?

Een copywriter is een specifieke reclametekstschrijver, die in concepten en in beelden denkt. De oplossing is niet altijd een keurige, foutloze tekst waarin iedereen zich kan vinden. Een goede copywriter gebruikt beelden, spreektaal en haalt streken uit die sommige mensen niet waarderen.

Een zin beginnen met ‘want’, ‘maar’ of ‘en’ is heel gewoon voor een copywriter. Net als dat niet iedere zin de gebruikelijke grammaticale constructies hoeft te bevatten. Dat doe je ook niet als je met je vrienden praat, toch? En dat is uiteindelijk wat merken die midden in de maatschappij staan willen! Geen afstandelijk bedrijf dat ergens ver weg in een glazen kantoorpand zit, maar een sympathieke kennis die in gewone, heldere taal spreekt.

Wat is copywriting?

Copywriting is de kunst om met slim gekozen woorden iets te verkopen of iets van iemand gedaan te krijgen. Alles draait om het bewerkstelligen van een actie bij de lezer van tekst, de advertentie, de brief of de poster. Daarom is een copywriter eigenlijk gewoon een verkoper voor zijn klanten.

Soms verkoopt een copywriter een abonnement, soms een nieuw soort koekje. Een andere keer probeert hij donaties los te krijgen of mensen te overtuigen om op een bepaalde politieke partij te stemmen.

Soms is een copywriter gewoon een tekstschrijver

Natuurlijk kan een copywriter meestal best goede teksten schrijven. Daarom is hij soms ook gewoon een tekstschrijver. Sommige copywriters zijn ook zeer bedreven in de Nederlandse taal. Maar een copywriter schakel je niet in als je een neerlandicus zoekt. Een copywriter huur je in omdat je wilt praten met je doelgroepen, niet omdat je hun een brief wilt schrijven.

En een SEO-copywriter of SEO-tekstschrijver dan?

Je hebt ook nog de gespecialiseerde copywriters en tekstschrijvers. Zoals de copywriters die ‘schrijven voor internet’. De laatste jaren is de vraag naar zogenoemde SEO-copywriters en -tekstschrijvers geëxplodeerd. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Copywriters die weten hoe ze moeten scoren in zoekmachines, waardoor de websites van hun klanten in de hoogste regionen van de zoekresultaten belanden.

Gelukkig gaat hier bij SEO steeds minder om trucjes om de zoekmachine te beïnvloeden en steeds meer om het leveren van kwalitatieve content. Een goede SEO-copywriter weet wat jouw klanten zoeken en hoe hij daarop het beste antwoord kan leveren.

Waarom zou je copywriter worden?

Het beroep van (freelance) copywriter is sterk in opkomst. Dat hangt samen met de voordelen van het vak: je kunt het waar dan ook ter wereld uitvoeren. Je hebt alleen een laptop met internet en een mobiele telefoon nodig. Kortom, het ideale beroep voor vrijheidszoekers en digital nomads.

Daarnaast willen steeds meer bedrijven en organisaties continu boodschappen versturen. Dat betekent een doorlopende stroom werk voor vele copywriters!

Hoe word je copywriter?

Het korte antwoord: veel schrijven en zorgen dat je je eerste klanten krijgt. Ook belangrijk is je ‘presence’ op internet, aangezien veel klanten gaan googelen als ze op zoek zijn naar een copywriter. Een uitgebreid antwoord over mijn eigen weg naar het copywriterschap vind je hier.

Welke opleiding moet je volgen?

Veel copywriters rollen na een aantal heel andere banen in het vak. Anderen hebben iets met communicatie of marketing gestudeerd. Maar wat je achtergrond ook is, je kunt altijd nog copywriter worden. Een goed startpunt is mijn Cursus Copywriting in 30 Dagen.

Wat doe je dan de hele dag als copywriter?

Schrijven maakt een aanzienlijk deel uit van je werkdag. Maar research naar klanten, concurrenten, doelgroep en zoekwoorden net zo goed. Je moet het leuk vinden om precies uit te vinden waarop mensen aanslaan en hoe je dat in je teksten kunt verwerken.

Je werkt ook vaak samen met anderen aan een project: websitebouwers, ontwerpen, SEO-specialisten en natuurlijk de klant. Als freelance copywriter hoort daar ook je eigen toko bij: bloggen, administratie, klantenwerving.

Als je jouw zaken eenmaal goed op de rit hebt staan, wordt het bouwen aan je eigen merk als copywriter steeds belangrijker. Dan krijg je namelijk interessantere klanten en kun je hogere prijzen vragen.

Zo. Hopelijk is het je nu duidelijk wat een copywriter én een tekstschrijver is. Heb je nog vragen of opmerkingen, laat ze dan in een reactie hieronder achter. Je krijgt altijd een eerlijk antwoord. Van een echte copywriter.

Dit vind je ook interessant

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

[…] Onderaan het artikel zie ik dat de tekst deels afkomstig is van een blogartikel wat is copywriting? van de website van Doyoucopy.nl, één van de websites die je mo… […]