Wat is een copywriter?

Laatste update: 13 september 2018 om 4:02 pm

Wat is een copywriter? Een copywriter is een tekstschrijver van commerciële teksten. Dat zijn teksten die bedoeld zijn om mensen iets te laten doen. Bijvoorbeeld:

  • Iets te kopen
  • Iets te downloaden
  • Zich ergens voor in te schrijven

Of juist iets niet te doen, dat kan ook. Dit noemen we persuasieve communicatie of marketingcommunicatie, waar reclame een onderdeel van is. Copywriters werken soms zelfstandig en rechtstreeks voor bedrijven, maar ook vaak in opdracht (of in loondienst) van reclamebureaus.

Maar een nog mooiere definitie van het woord ‘copywriter’ vind ik deze:

Een copywriter is een verkoper achter een toetsenbord.

Wat is een copywriter?

Wat is een copywriter?

De copywriter schrijft commerciële boodschappen

De teksten die een copywriter schrijft, hoeven niet altijd teksten te zijn om te lezen. Het kunnen ook teksten voor radio- of televisiecommercials zijn. Of voor games en online video’s. Eigenlijk voor elke uiting die een (commerciële) boodschap over wil dragen.

Bij reclamebureaus werken copywriters vaak samen met artdirectors of vormgevers. Die laatsten zijn verantwoordelijk voor het ‘plaatje’ bij de commerciële uiting.

Het verschil met een tekstschrijver

Het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver zit ‘m er dus in dat een copywriter altijd probeert om iets te verkopen of te vermarkten. In de praktijk worden de begrippen tekstschrijver en copywriter wel door elkaar gebruikt. Ik doe dat zelf ook weleens, bijvoorbeeld op deze website.

Deels doen ze ook wel hetzelfde werk en zijn de begrippen uitwisselbaar. Deels zijn het ook rollen die je aan kunt nemen. Toch worden ‘klassieke tekstschrijvers’ meer dan copywriters ingeschakeld om ‘websites te vullen’, een brochure of een persbericht te schrijven of een jaarverslag in begrijpelijke vorm te gieten.

LEES OOK:  Moet de copywriter zich specialiseren?

Tekstschrijvers worden vooral beoordeeld op de kwaliteit van hun teksten, in plaats van op de verkoopkracht van hun werk.

Bureauwereld

In de wereld van de reclame spreekt men dus meestal over copywriters, als het gaat om de ‘tekstueel’ verantwoordelijke voor een poster, een advertentie, een folder of een andere reclame-uiting. In de bureauwereld bedenkt de copywriter samen met de artdirector het concept (de communicatieve ‘paraplu’) van de uiting of van de campagne, waarna dat concept verder wordt uitgewerkt.

Op die reclamebureaus is het in de praktijk ook meestal de artdirector die de uiteindelijke kopregel bedenkt. Of erger: de accountmanager. Tot frustratie van de copywriter. Dat illustreert weer dat je niet per se een taalkundige of een schrijver hoeft te zijn om goed te kunnen verkopen.

Aan de andere kant is het ook belangrijk dat de copywriter – en dit waarschijnlijk in tegenstelling tot de klassieke tekstschrijver – sterk visueel ingesteld is. Niet alleen moet hij gevoel hebben voor vormgeving, ook moet hij de artdirector of vormgever kunnen corrigeren als die bijvoorbeeld een verkeerd lettertype kiest.

Na de interne presentatie presenteert de copywriter het concept samen met de artdirector (en vaak ook een accountmanager) aan de klant. Als die akkoord is, werken de copywriter en de artdirector de campagne samen verder uit. Dan komt ook de hulp van andere specialisten om de hoek kijken. Zoals filmmakers, geluidsspecialisten en dtp’ers. En als er veel moet worden geschreven, misschien wel van tekstschrijvers.

Wat is een goede copywriter?

Een goede copywriter kent het merk door en door en weet precies wat voor campagne en tekst bij het merk past. Een samenwerking met een copywriter ga je dan ook het beste voor langere tijd aan. Eerder schreef ik al een blogartikel over hoe je een goede tekstschrijver voor jouw bedrijf vindt. Bedenk wel: er zijn verschillende soorten copywriters. En je doet er goed aan je vooraf te oriënteren op wat voor soort copywriter jij eigenlijk zoekt.

LEES OOK:  Wat is een ghostblogger?

De meeste copywriters hebben trouwens geen speciale opleiding tot copywriter gevolgd. In tegenstelling tot tekstschrijvers hoeven ze ook niet echt taalkundig onderlegd te zijn. Al is het natuurlijk wel noodzakelijk dat een copywriter handig en creatief is met taal.

Copywriters hebben vaak verschillende banen gehad, voordat ze uitkomen bij het vak van copywriter. Dat is ook goed, omdat ze zo brede ervaring hebben opgedaan. In hun werk moeten ze tenslotte veel verschillende producten en diensten voor hun opdrachtgevers zien te verkopen.

Een copywriter verkoopt

Een goede copywriter is dan ook vooral een verkoper. Een vertegenwoordiger van het merk, die schrijft – of liever nog: praat – uit naam van het merk. Een verkoper die de grammatica of de logica negeert, als hij daarmee zijn doelen behaalt. Gewoon een verkoper achter een toetsenbord, dus.

Wat zijn de eigenschappen die een goede copywriter in huis heeft? Hij moet:

  • Creatief zijn
  • Nieuwsgierig zijn
  • En goed onder tijdsdruk kunnen werken

Eerder schreef ik al een artikel over hoe je een copywriter kunt worden en welke eigenschappen je daarvoor moet hebben.

Zo. Hopelijk is het je nu duidelijk wat een copywriter is. Heb je nog vragen of opmerkingen, laat ze dan in een reactie hieronder achter. Je krijgt altijd een eerlijk antwoord. Van een echte copywriter.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *