Wat Google Trends je over jouw vakgebied kan leren

Wat Google Trends je over jouw vakgebied kan leren

Hoe gaat het met het vak van de copywriter, tegelzetter, de reisadviseur, de politicus, de vrachtwagenchauffeur, de zzp-coach of de leraar? Een aantal aan jouw vakgebied gerelateerde zoektermen door Google Trends halen geeft soms heel verfrissende inzichten. Ik heb het toegepast voor mijn eigen vakgebied. Kijk je even mee?

Hoe werkt Google Trends?

Dus jij wilt content maken met de juiste, actuele zoekwoorden? Het liefst óp de trend zitten of die voor blijven? Dan kun je niet om Google Trends heen.

Google Trends is een gratis te gebruiken tool die aan de hand van heldere grafieken inzicht geeft in hoe vaak en in welke periode op specifieke zoektermen wordt gezocht. Je kunt vergelijkingen maken tussen geografische gebieden en talen.

Google Trends is makkelijk in het gebruik. Ga naar de site, voer je zoekwoord in en de regio waarin je de trends wilt onderzoeken (bijvoorbeeld: Nederland, België, Vlaanderen, Gelderland) en kies de periode.

Sommige trends duren maar een enkele dag (actueel nieuws), andere bestrijken decennia. Sommige trends komen één keer op en zijn dan weer weg, andere keren terug.

Een voorbeeld van een trend

Zie hier een voorbeeld van de interesse voor ‘bitcoin’, met een piek aan het einde van 2017 en een nieuwe piek in 2021.

Je kunt de periode waarin je de trends wilt bekijken instellen op:

  • Het afgelopen uur
  • De afgelopen 4 uur
  • Afgelopen dag
  • De afgelopen week
  • De afgelopen maand
  • Het afgelopen kwartaal
  • De afgelopen 5 jaar
  • Of van 2004 – heden

Daarnaast kun je ook nog zelf een aangepaste periode instellen.

Google Trends heeft inmiddels enorm veel data verzameld en houdt die per regio bij. De site toont ook de actuele trends die op dat moment spelen (en waar je mogelijk op in kunt haken met eigen content).

Let op: de tool heeft wel een minimale hoeveelheid aan data nodig om trends te laten zien. Als je geen BN’er bent, is de kans groot dat er geen data is voor jouw naam of jouw praktijk als zzp’er.

Zoek je op heel Nederland, dan zie je daaronder direct de interesse per provincie. Dat kan voor lokale merken belangrijk zijn. Uiteraard zijn ook de seizoensgebonden trends voor sommige bedrijven relevant.

Analyseren met Google Trends

Een voorbeeld van de interesse voor ‘Mark Rutte’ in de loop van de jaren heb ik hieronder voor je uitgewerkt. Je ziet duidelijk de opkomst van Rutte in 2007-2010 en daarna steeds een piek in de interesse ten tijde van verkiezingen: 2012, 2017, 2021. Als we op de trends af mogen gaan, zijn we nog lang niet van Rutte af.

Trends kunnen in verschillende subregio’s (lees: provincies, in sommige gebieden ook grote steden) anders uitpakken. In het voorbeeld van Rutte is dit de belangstelling in de top 5 van provincies:

Interessant zijn ook de gerelateerde onderwerpen en de gerelateerde zoektermen die Google Trends onderaan de pagina vermeldt. Dit zijn de zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan ‘Mark Rutte’:

Voor de online aanwezigheid van je bedrijf kan het belangrijk zijn om te weten welke zoekopdrachten gerelateerd zijn aan de hoofdzoekopdracht voor jouw business.

Hoe gebruik je Google Trends?

Wat kun je nu precies met Google Trends? Nou ja, trends in zoekgedrag analyseren om meer potentiële klanten naar je website te halen. Google Trends leent zich uitstekend voor research op het gebied van online marketing.

Gebruik Google Trends bijvoorbeeld om:

  • Ideeën op te doen voor je webteksten of als bloginspiratie.
  • Uit te zoeken of door jou gekozen Google Trends-zoekwoorden stijgend of juist dalend zijn.
  • Een contentkalender maken aan de hand van seizoenstrends.
  • Input te verzamelen voor zoekwoorden-onderzoek.
  • Leuke inhakers voor actuele trends op sociale media te bedenken.

Goed, laten we als voorbeeld eens kijken naar de trends voor een aantal relevante termen in mijn eigen branche: copywriting.

Copywriter

Ik ben copywriter. Zo noem ik mij op deze site en op mijn visitekaartje. Logisch dat ik mijn onderzoek in Google Trends begin met deze term.

Wat zien we? Een steeds stabieler wordende trend over de laatste 17 jaar. Niet echt iets verontrustends. Even een andere zoekterm proberen.

Tekstschrijver

Het zoekwoord ‘tekstschrijver’ concurreert met het zoekwoord ‘copywriter’. Hoe zit dat met belangrijke begrippen in jouw branche? Weet je welk woord je voor welke regio moet gebruiken?

Ook een stabiele trend op het zoekwoord ‘tekstschrijver’. De term wordt niet echt populairder door de tijd heen, maar is het laatste decennium wel behoorlijk stabiel.

Interessant is het om zoektermen te vergelijken. Je ziet dat er in Nederland gemiddeld wat meer interesse was voor de term ‘tekstschrijver’, maar de laatste jaren ontloopt het elkaar nauwelijks. En in het mondaine Noord-Holland is de term ‘copywriter’ juist meer in zwang.

Eens even verder kijken. Ik ben tenslotte opgeleid als ‘communicatiedeskundige’. Maar hebben mensen die in deze communicatieve tijden eigenlijk nog wel nodig?

Communicatiedeskundige

Blijkbaar niet. Het hoogtepunt voor deze zoekterm ligt al lange tijd achter ons. Dat hbo-diploma hoef ik dus ook niet pontificaal aan de wand van mijn kantoor op te hangen.

Maar hoe zit het met ‘conceptontwikkeling’ dan? Dat is natuurlijk ook een deel van het werkgebied van communicatiespecialisten en copywriters. Lekker concepten voor nieuwe merken en nieuwe producten bedenken.

Hm. Oké. Het zijn misschien allemaal ook wel wat verouderde termen. Termen uit de tijd van het klassieke reclamebureau. Dat heeft zijn langste tijd ook wel gehad, nietwaar?

Precies wat ik al dacht. De toptijd lag rond mei 2005 voor reclamebureaus, als we op de trends in Google af moeten gaan. Het draait al lang niet meer om het ouderwetse ‘zenden en ontvangen’, maar om thought leadership. Vandaag de dag laat je met contentmarketing zien wat je in huis hebt.

Pas vanaf januari 2014 kwam die term echt op in de gegevens van Google. Je ziet dat er nog regelmatig pieken zijn.

En bloggen maakt daar natuurlijk deel van uit. Nog steeds. Toch?

Bloggen

Oei! Toch niet? Een duidelijk neergaande lijn na de piek in de zomer van 2010. Bloggen lijkt uit, in de beleving van Google-gebruikers dan. Of iedereen blogt inmiddels, zodat niemand er nog op hoeft te zoeken.

Maar waar komt die hippe content volgens de laatste trends dan vandaan? Uit video’s?

Vloggen

Het tijdperk van vloggen licht dus ook alweer achter ons.

Podcast

Veel hipper is het anno nu als je een podcast hebt. Kijk maar:

Zoals je ziet heeft het podcasten een lange aanlooptijd gehad, maar nu is de belangstelling er volop!

En hoe zit dat eigen met SEO dan?

SEO

Wauw, SEO heeft inderdaad een hoge vlucht genomen sinds 2004. Pas onlangs werd de ‘piek’ in de belangstelling ervoor bereikt.

Wat meteen verklaart waarom is de laatste paar jaren zo veel aanvragen voor geoptimaliseerde webteksten krijg (al kan dat ook te maken hebben met de positie van mijn website in Google).

Clubhouse

Nog eentje om te laten zien hoe plotseling een trend kan opkomen. De nieuwste telg in het landschap van sociale media luistert naar de naam ‘Clubhouse’.

Het is voor Clubhouse te hopen dat de lijn niet net zo hard weer naar beneden gaat als de trend voorbij is.

Wat zijn jouw trends?

Hoe staat het met de trends in jouw vakgebied? Haal jij de voor jou belangrijke termen weleens door Google Trends? Laat me weten wat je ervan hebt geleerd!

Bron en beeldmateriaal: Google Trends.

Lees ook nog even dit:

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties