Bijgewerkt op 30 oktober 2020
Het is niet altijd makkelijk om met nieuwe content op de proppen te komen. Je bent er inmiddels van overtuigd (hoop ik) dat het wel enorm belangrijk is voor je contentstrategie. Gelukkig is er goed nieuws: je content hoeft niet altijd nagelnieuw te zijn. Er zijn veel mogelijkheden om oude content uit verschillende bronnen in een nieuwe vorm opnieuw te gebruiken.
Een tijdje terug schreef ik al eens een blog met een paar tips ten aanzien van oude content. Maar je kunt meer dan je oude content van je website alleen tekstueel te hergebruiken. Probeer ‘m eens in een nieuwe vorm te gieten of je content uit andere bronnen te halen.
Content recyclen
Hier zijn 7 tips om content opnieuw te gebruiken:
1. Heb je in jouw organisatie nog een papieren nieuwsbrief? Dit is vaak een waardevolle bron van informatie. Informatie je ook heel goed op je website kunt gebruiken en die je zelfs een SEO-boost kan geven. Zelfs interne nieuwsbrieven kunnen hiervoor geschrikt zijn. Natuurlijk moet je de teksten herschrijven voor een ander publiek en moet je oppassen dat je geen ‘bedrijfsgeheimen’ deelt.
2. Verzamel tussendoor interessante Facebook-posts, Twitter-berichten en blogs. Bundel deze en maak er lijstjes van. Gegarandeerd een succes.
3. Kijk naar concurrenten in het buitenland. Lees hun blogs en vertaal ze naar het Nederlands en de lokale situatie. Zo kun je met weinig moeite een goede blogpost opzetten.
4. Is er een interessant onderzoek voor jouw branche uitgevoerd? Maak een infographic met de belangrijkste conclusies en plaats die op jouw website.
5. Giet een bestaande blogpost in de vorm van een podcast met behulp van SoundCloud, maak er een whitepaper of een video van. Zo bereik je een nieuw publiek.
6. Maak een document aan met ideeën. Idealiter deel je een document ‘in de cloud’ met collega’s, zodat iedereen zijn of haar ideeën achter kan laten. Zit je zonder inspiratie, dan kun je na een tijdje ongetwijfeld putten uit de eerder genoteerde krabbels.
7. Doe je onderzoek voor een project binnen jouw organisatie? Bewaar de linkjes, de opgeslagen documenten en e-mails. Pik de interessante stukken eruit, herschrijf die in je eigen bewoordingen en maak er e-book of whitepaper van. Deze gerecyclede content kun je vervolgens als waardevol document op je website aanbieden.
Jouw content-recycle-tips?
Heb je zelf nog aanvullende tips om meer uit je bestaande content te halen of om content te recyclen? Laat ze achter in een reactie!
Geïnspireerd door een artikel op Schrijf.be. Foto: Kevin Dooley (Flickr).