Contentmarketing: de top 5 trends voor 2016

Contentmarketing: de top 5 trends voor 2016

Bijgewerkt op

In de Verenigde Staten houden zo veel bedrijven zich bezig met contentmarketing, dat wordt gesproken over een ‘contenttsunami’. Het aanbod aan content overschrijdt de vraag in hoge mate. Het Angelsaksische taalgebied is ook zo groot, dat er vrijwel geen onbesproken niches meer zijn. Zover zijn we in Nederland en Vlaanderen nog lang niet. Sterker nog, heel veel bedrijven doen nog steeds bitter weinig aan contentmarketing. Toch gaat contentmarketing in 2016 een nog hogere vlucht nemen. In dit blogartikel geef ik je de volgens mij vijf belangrijkste trends voor contentmarketing in 2016.

De top 5 trends in contentmarketing voor 2016

Grenzen aan het nuttigen van content

Waar in Amerika al ruim een jaar over een ‘content shock‘ wordt gesproken, hebben bedrijven in de Lage Landen nog veel te winnen. Consumenten zijn – mede door de smartphone in de broekzak – steeds meer content gaan consumeren. Blogs, video’s, foto’s, e-books. Het nuttigen van content loopt op tot wel tien uur per dag. Logisch dat we steeds kritischer worden op content. Die moet informatief, amusant en nuttig zijn. Er zitten zelfs grenzen aan het aantal keren dat we per dag op ons mobieltje kunnen kijken.

Wat zijn nu de trends in 2016 voor contentmarketing? Ik zet de volgens mij vijf belangrijkste punten hieronder op een rij.

1. De onderscheidende propositie is belangrijker dan ooit

Ga niet zomaar aan de slag met het lukraak produceren van content. Kies je propositie zorgvuldig. Bouw alles op volgens een plan. Het is als beginner nog altijd goed mogelijk om resultaten te boeken, maar het is in 2016 des te belangrijker dat je focus aanbrengt. Hiervoor moet je natuurlijk exact weten wat de USP’s zijn van jouw onderneming. Ook als zzp’er of mkb’er. Zonder onderscheidend vermogen blijf je nergens in de vloedgolf van content van je concurrenten.

2. Het inzetten van contentmarketing gaat veel meer tijd kosten

Als we kijken naar de effectiviteit van contentmarketing, dan zien we dat lange artikelen van goede kwaliteit het meeste gedeeld worden. Ook krijgen deze stukken de meeste links. Een logisch gevolg van de overload aan content. Als we tijd investeren, dan doen we dat liever in één kwalitatief artikel van 1.500 woorden, dan in vijf flutartikelen van 300 woorden. En ja, het produceren van die langere teksten, aangevuld met goede foto’s, infographics en video’s kost veel tijd. Als gevolg van de extra tijd die bedrijven in het maken van content moeten investeren, zullen ze dit vanaf 2016 dan ook steeds vaker gaan uitbesteden aan zzp’ers en speciale contentbureaus.

3. Contentmarketing gaat in 2016 meer kosten

Als direct gevolg van het vorige punt zal contentmarketing meer gaan kosten in 2016. Er zijn bedrijven die komend jaar voorzichtig beginnen met contentmarketing en er hun eerste euro’s aan besteden. Er zijn ook bedrijven die al een paar stappen verder zijn. Budgetten worden beter verdeeld tussen traditionele marketing en contentmarketing. Minder budget naar de eerste en meer naar de tweede. Het besef dat contentmarketing er niet even door de stagiair communicatie bij gedaan kan worden, is er bij veel ondernemingen al wel. Laat je hierdoor echter niet afschrikken. Het goede nieuws is dat contentmarketing nog altijd 62% per lead minder kost dan reclame (al zal daar door de toename van kwalitatieve content binnen niet al te lange tijd verandering in komen). Voor dezelfde euro kun je dus veel meer doen.

4. Consumptie gaat steeds meer via mobiele apparaten

De consumptie van jouw content verloopt in 2016 voor verreweg het grootste deel via mobiele apparaten. Tablets, phablets en mobiele telefoons. Eerder dit jaar heeft Google de rangschikking voor niet-mobielvriendelijke websites al aangepast, juist vanwege deze trend. Als jouw content niet geschikt is voor kleinere schermen (die de laatste tijd overigens de neiging hebben steeds groter te worden), zul je consumenten van jouw content verliezen. Er is tenslotte nog zoveel meer om te ontdekken!

5. Video wordt nóg belangrijker

Nu al bestaat het grootste deel van al het online verkeer uit de consumptie van video’s. Tegen het einde van 2016 zitten we tegen de 70%. En in 2019 is de verwachting dat 80% van al het internetverkeer om video’s draait. Toch zijn er nog maar weinig bedrijven die video inzetten als contentmarketing-instrument. Zeker in Nederland en Vlaanderen. Het belang van video’s om producten en diensten te laten zien wordt wel snel duidelijk, nu de beste zoekresultaten vaak filmpjes blijken te zijn. In 2016 kun je ook scoren met video door oudere artikelen in videovorm te gieten. Zo bereik je weer nieuwe consumenten van jouw content.

Wat zijn volgens jouw de belangrijkste trends in contentmarketing voor 2016? Ik hoor graag van je.

Foto: Wikimedia.

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer je op mijn copytips