Wat is jouw tone-of-voice?

Laatste update: 21 april 2017 om 3:44 pm

In de marketing wordt vaak gesproken over ‘tone-of-voice’, soms ook de ‘brandvoice’ genoemd. Het stemgeluid van een merk, in goed Nederlands. Maar wat is nu eigenlijk precies een tone-of-voice? En hoe vind je die van jouw merk?

Wat is jouw tone-of-voice?

Tone-of-voice in vier deelgebieden

De tone-of-voice van een merk (waar ik het over ‘merk’ heb, kun je ook jouw zzp-praktijk lezen) is een containerbegrip. Daarom wordt er soms ook over ‘voice’ (wie je bent) en ‘tone’ (hoe het iets zegt) los gesproken. Om je te helpen, beschrijf ik het begrip tone-of-voice in vier deelgebieden.

1. De persoonlijkheid van een merk

Is het een vriendelijk merk? Is het inspirerend? Is het speels? Is het serieus? Stel je jouw merk voor als een persoon met een karakter.

2. De toon van het merk

Is de toon persoonlijk, eerlijk, direct, wetenschappelijk? Wat de sfeer die je merk uitstraalt?

3. Het taalgebruik van het merk

Gebruikt het merk jargon, is het taalgebruik slim of grappig? Is het ingewikkeld of juist simpel? Welke woorden gebruikt het merk in dialoog met zijn relaties?

LEES OOK:  Jaap Toorenaar: misschien wel de beste copywriter van Nederland

4. Het doel van het merk

Wat wil het merk van je? Wil je merk je betrekken, opvoeden, informeren, vermaken of iets aan je verkopen? Waarom doet je merk wat het doet?

De tone-of-voice van bol.com wordt vertolkt door Billie

De persoonlijkheid van bol.com

Hoe vind je de tone-of-voice van jouw merk?

Ga allereerst op zoek naar bijvoeglijk naamwoorden, zelfstandig naamwoorden of werkwoorden die jouw merk het beste beschrijven. Voor Apple zijn dit bijvoorbeeld: innoveren, inspireren, dromen. Voor Burger King: vriendelijk, ontspannen, grappig. Albert Heijn: gewoon, eerlijk, Hollands. En voor Red Bull zijn het: avontuur, proberen, adrenaline.

  • Stel jezelf vervolgens een aantal vragen. De antwoorden hierop geven je veel inzicht over de tone-of-voice van jouw merk.
  • Als je merk een persoon was, welke persoonlijkheid zou hij dan hebben? Autoritair, vriendelijk, meegaand, kritisch, humoristisch…
  • Als je merk een persoon was, wat was dan de verhouding tot de klant? Is hij een trainer, een vriend, een vaderfiguur?
  • Beschrijf wat de persoonlijkheid van je bedrijf in ieder gevoel NIET is. Denk in bijvoeglijk naamwoorden, zelfstandig naamwoorden en werkwoorden.
  • Zijn er bedrijven die eenzelfde persoonlijkheid hebben als jouw merk? Waarom komen die overeen?
  • Hoe wil je dat klanten over jouw merk denken?

Input van je klanten voor jouw tone-of-voice

Aanwijzingen hiervoor kun je ook goed halen uit de input van collega’s en klanten. Welke woorden gebruiken zij als je over jouw merk, producten of diensten praten? Kijk eens hoe er op Facebook en op Twitter wordt gereageerd en met welke woorden. Welke berichten van jou zijn het populairst? Vraag ze gerust ook in een poll om jouw merk te omschrijven. Dat kan mooie inzichten opleveren.

LEES OOK:  19 redenen waarom je slechte webteksten hebt

Een oefening in tone-of-voice

Een goede oefening om de tone-of-voice van jouw merk te ontdekken is eenzelfde stuk tekst drie of vier keer te omschrijven met een andere persoonlijkheid in je hoofd. Een persoonlijkheid die bij je merk zou kunnen passen, maar die wel de randen opzoekt. Iets ruiger, iets liever, iets stouter dan dat je zelf verwacht. Neem als voorbeeld een tekst die iets zegt over jouw merk. Zo merk je vanzelf waar je merk het dichtst bij in de buurt zit. Werk die tone-of-voice verder uit. Verzin woorden en zinnen die vaak terugkomen. Zet een dikke streep door woorden die jouw merkpersoonlijkheid nooit in de mond zou nemen. Maak er echt een eigen stem van!

tone-of-voice-mailchimpMailChimp, een inspirerend voorbeeld

Veel mensen kennen wel de e-mailboer MailChimp. Die staat bekend om z’n vriendelijke en humoristische tone-of-voice. Een uitgebreid document over het stemgeluid van MailChimp vind je op de website Voice & Tone. Klik er eens doorheen en ontdek hoe de mensen achter de e-maildienst erin geslaagd zijn een unieke tone-of-voice neer te zetten. Die ook nog eens door veel verschillende mensen gehanteerd kan worden.

Leg jouw stem vast

Als je eenmaal jouw stijl hebt gevonden, doe je er goed aan om die ook vast te leggen in een document. Dat hoeft niet zo uitgebreid als bij MailChimp. Het kan ook op een eenvoudig A4’tje. Het is belangrijk om duidelijk te hebben wat de do’s en don’ts zijn. Zeker als anderen dan alleen jij met de tone-of-voice van jouw merk aan de slag gaan.

LEES OOK:  13 redenen om in 2018 een copywriter in te huren

Geïnspireerd door een artikel op fastcompany.com, foto: Pixabay.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *