4 copywriting-geheimen die je teksten drastisch verbeteren

4 copywriting-geheimen die je teksten drastisch verbeteren

Bijgewerkt op

Dus jij wilt je schrijfwerk naar een hoger plan tillen? Goede copywriters passen persuasieve technieken toe die hun teksten laten doen waarvoor ze bedoeld zijn: verkopen. Als je effectieve teksten wilt schrijven – zowel offline als online – kun je deze vier copywriting-geheimen maar beter hebben ontrafeld.

1. Voordelen in plaats van eigenschappen

Dit is les één op de copywriting-school (als die zou bestaan). Benadruk de voordelen in plaats van de eigenschappen van een product of dienst. Toch blijkt het in de praktijk voor veel bedrijven en ook voor schrijvers bijzonder moeilijk om toe te passen. Als we ergens enthousiast over zijn, willen we het maar al te graag hebben over al die geinige en nuttige features.

Maar zelf ben je niet degene die overtuigd moet worden. Dat is jouw klant en die laat zich alleen overtuigen als je de voordelen weet te schetsen. Veel internetproviders passen dit concept nog altijd niet goed toe. Welke consument weet het verschil tussen een abonnement van 20 Mb of een abonnement van 50 Mb? Een regel die je vertelt dat je ‘online tv kunt kijken zonder haperingen’ overtuigt veel beter.

2. Wees zo specifiek mogelijk

Het is gemakkelijk om in algemene bewoordingen over iets te schrijven: kwaliteit, voordelig, snel geleverd, blabla. Kom eens met concrete informatie, specifieke cijfers. Dat is veel effectiever. Vermijd als het even kan uitdrukkingen als ‘dubbel’ of ‘driedubbel’ of ‘méér dan honderd procent’. Die begrippen worden te vaak gebruikt en liggen te veel voor de hand. Onze batterijen gaan 63% langer mee is specifieker en daarom geloofwaardiger dan ‘twee keer zo lang.’

Ga van je eigen producten of diensten na: kun je ergens precieze cijfers bij noemen? Hoeveel kunnen mensen met jouw product besparen? Hoeveel procent verkopen ze er meer mee? Gebruik de informatie die je uit onderzoeken ter beschikking staat!

3. Richt je op emoties

We willen graag geloven dat we beslissingen rationeel maken, maar niets is minder waar. We zijn mensen en mensen laten zich leiden door hun emoties. Dat is ook goed. Uit onderzoeken blijkt dat mensen met een beschadigde prefrontale cortex (het deel van het brein dat dient voor impulsen en emoties) veel moeilijker simpele beslissingen nemen. Met hun intelligentie was niets mis, maar toch was het kiezen van boodschappen of de juiste kleren een bijna onmogelijke taak geworden.

Een keuze is veel meer dan een rijtje logische afwegingen. Vraag dat maar aan Apple. Logica bij aankoop van hun producten is ver te zoeken. Ze zijn duurder dan de concurrenten en de technische specificaties van hun producten liggen vaak lager. Waarom betalen mensen dan toch zo graag veel geld voor een MacBook Pro? Ze willen het gewoon. De nieuwste iPhone? Die moeten ze gewoon hebben vóór hun vrienden ‘m hebben. Apple (geïnspireerd door de voormalige grote baas Steve Jobs) weet precies hoe het op de juiste knoppen moet drukken.

Hetzelfde moet jij doen met jouw teksten. Spreek de emotie aan en wek het verlangen op. Zorgen jouw producten ervoor dat mensen er aantrekkelijk uitzien? Maken ze mensen blij? Zijn ze statusverhogend?

4. Laat anderen jouw verhaal vertellen

Alles wat je zegt nemen mensen met een korreltje zout. ‘Ons product is beter dan dat van de concurrent!’ Natuurlijk. Waarom zouden mensen dat van jou aannemen? Logisch dat jij dat vindt. Om geloofwaardiger te zijn moet je anderen over jouw producten of diensten laten vertellen. Als jouw klant vertelt over wat het product voor hem of haar betekende, dan is dat geweldig. Ze kunnen dingen vertellen die je niet over jezelf kunt beweren. ‘Ze zijn zó goed, dat ik alleen maar wilde dat ik dit bedrijf eerder had leren kennen.’

Daar kun je niet tegenop schrijven. Niet voor niets gebruiken zo veel websites ‘testimonials’. Zelf doe ik het ook. Kijk maar op de pagina met referenties. Deze getuigenissen van klanten doen het goed op verkooppagina’s, maar ook op de homepage als referentie (zeker als het een testimonial van een bekende merknaam is), of op de contactpagina als conversieverhoger.

De 4 copywriting-geheimen samengevat:

1. Benadruk voordelen in plaats van eigenschappen
2. Wees zo specifiek mogelijk
3. Gebruik emoties om je producten te verkopen
4. Maak gebruik van testimonials om je geloofwaardigheid een boost te geven

Geïnspireerd op een artikel op quicksprout.com. Foto: Raïssa (Flickr).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *