Zo kies je in 7 stappen de beste tekstschrijver

Laatste update: 22 december 2017 om 10:23 am

Als je een tekstschrijver nodig hebt, dan zoek je die anno nu vaak via internet. Even kijken welke persoon er achter de website zit, of die website er een beetje goed uitziet, hoe de teksten op die website geschreven zijn en of er goede referenties of recensies zijn. En wat het kost, natuurlijk. Je twijfelt. Hoe weet je nu of de door jou gevonden tekstschrijver de beste tekstschrijver voor de klus is? Laat me je helpen met een checklist in zeven stappen.

Keep calm en kies de beste tekstschrijver

1. Wat voor tekstsoort heb je nodig?

De eerste stap is heel belangrijk. Je moet bij jezelf nagaan wat je eigenlijk nodig hebt. Een blog, een webtekst, een jaarverslag, een journalistiek artikel, een mailing, een complete reclamecampagne…? Als je een journalistiek artikel wilt laten schrijven, kies je het beste een journalist. Of in ieder geval een tekstschrijver die journalistieke artikelen kan schrijven. Wil je een blogartikel laten schrijven? Dan kies je een blogger of een tekstschrijver die is gespecialiseerd in contentmarketing. Wil je een mailing? Een specialist in direct marketing. Een campagne of andere commerciële copy? Een copywriter. Het verhaal van jouw bedrijf laten vertellen? Een storyteller. Een gegarandeerd foutloze tekst? Een neerlandicus.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Bij elke tekstvraag kun je een gespecialiseerde tekstschrijver zoeken. Natuurlijk zijn er tekstschrijvers die veel van bovenstaande diensten aan kunnen bieden. Maar dat moet je dan van tevoren wel even checken. Je houdt het bovenstaande het beste in het achterhoofd als je gaat googelen. Scoort de tekstschrijver ook op de specifieke dienst waarnaar jij op zoek bent? Of komen er ineens andere tekstschrijvers naar boven?

2. Wat voor stijl heb je in gedachten?

Stap twee bij het kiezen van de beste tekstschrijver voor jouw tekstklus is de stijl. Sommige tekstschrijvers beweren dat ze elke benodigde schrijfstijl aan kunnen nemen. Dat is onzin. Elke tekstschrijver heeft zo z’n eigen stijl. Of in ieder geval een stijl waarin hij of zij excelleert. Net zoals elke vormgever een eigen signatuur heeft. Natuurlijk kan een goede tekstschrijver zijn teksten aanpassen aan de doelgroep en bijvoorbeeld formeler of minder formeel schrijven. Maar dat kan alleen binnen zekere marges. De marges van zijn of haar kunnen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor soort tekstschrijver of copywriter je voor je hebt (zie punt 1).

LEES OOK:  10 vragen die je niet aan een copywriter moet stellen

Het is belangrijk dat de stijl van de tekstschrijver aansluit op de stijl die jij voor ogen hebt. Kijk daarom goed naar werk dat de tekstschrijver eerder heeft gemaakt. Als er niets aan portfoliowerk op zijn of haar website staat, kun je vragen om wat voorbeelden toe te sturen (meteen in de juiste tekstsoort!) of linkjes te geven, als het om al gepubliceerde webteksten gaat.

3. Expertise van de tekstschrijver

Een derde belangrijk punt is de expertise van de tekstschrijver. Heb je een technisch product? Dan is het belangrijk dat de tekstschrijver hier feeling mee heeft. Wil je een tekst over ouderschap, dan is het aan te bevelen dat de tekstschrijver zelf kinderen heeft. Sowieso is het aan te raden om te kiezen voor een tekstschrijver met specialistische ervaring als hij of zij zelf onderzoek moet doen om jouw teksten te schrijven.

Vraag daarom ook gerust naar de ervaring van de tekstschrijver in jouw branche. Dit wil overigens niet zeggen dat een tekstschrijver zonder ervaring met soortgelijke projecten je teksten niet zou kunnen schrijven. Maar er zijn voor veel branches wel tekstschrijvers mét relevante ervaring te vinden en dat kan dan net de doorslag geven als je een keuze voor de beste tekstschrijver voor jouw klus wilt maken.

4. Referenties van jouw tekstschrijver

Goed, je hebt dus een tekstschrijver nodig die jouw tekstsoort kan schrijven (bijvoorbeeld een mailing), die een stijl hanteert die jou aanspreekt (bijvoorbeeld grappig, losjes, fris) en die bovendien ervaring heeft in jouw branche (bijvoorbeeld elektronica). Zijn we op punt vier in deze checklist aanbeland. De referenties. Niet altijd zegt de expertise van de tekstschrijver genoeg. Soms wil je ook gewoon keiharde referenties. Voor welke bedrijven heeft de schrijver gewerkt? En hoeveel elektronicabedrijven zitten daarbij (in het geval dat je een tekstschrijver met ervaring in de elektronica wilt)?

Veel tekstschrijvers en copywriters hebben wel een lijst met referenties op hun website staan. Gaat het om websiteteksten, dan kun je meteen even kijken hoe het werk in de praktijk heeft uitgepakt. Vind je een tekstschrijver die én ervaring heeft in jouw branche én voor een aantal aan jouw business gerelateerde bedrijven heeft gewerkt, dan zit je goed!

LEES OOK:  Taalkwesties die mij als tekstschrijver opvallen - deel 4

5. Tekstschrijvers en recensies

Ho ho, niet te snel. Want we zijn er nog niet. De tekstschrijver van jouw keuze mag dan de benodigde ervaring en referentieprojecten op zijn site hebben staan, dat wil nog niet zeggen dat de klanten ook tevreden waren. Soms staan er alleen logo’s op een referentiepagina. Of een rijtje met bedrijven waarvoor de tekstschrijver in kwestie heeft gewerkt.

In andere gevallen staan er zogenoemde ‘testimonials’ of getuigenissen op de referentiepagina, met uitspraken van klanten. Die dan natuurlijk vaak in lovende bewoordingen over de tekstschrijver spreken. Toch geeft dat al een indruk van de kwaliteit van de schrijver, zeker als de klanten met naam en toenaam worden genoemd. Maar nog beter is het als je recensies via een onafhankelijk recensiesysteem kunt lezen.

Er zijn verschillende partijen die dergelijke recensies leveren. Zelf heb ik klantenvertellen.nl getest, maar ik ben hier weer mee gestopt, omdat ik te veel voor terugkerende klanten werk die maar één keer een recensie schrijven, waardoor ik na een jaar nog maar een stuk of elf recensies had verzameld (natuurlijk schrijft ook niet iedereen die je het vraagt een recensie). Zo’n recensiesysteem werkt pas goed bij veel recensies. Bovendien vond ik het abonnementstarief nogal aan de prijs voor een zzp’er. Dat neemt niet weg dat ik van het nut van recensies ben overtuigd. Ik ben van plan om mijn klanten nu te vragen een Google Review voor mij te schrijven. En in de tussentijd heb ik een aantal eerder verzamelde quotes van klanten op mijn referentiepagina geplaatst.

6. Communicatie

De juiste teksten, een fijne stijl, ervaring in de branche, mooie referentiebedrijven en goede recensies. We komen in de buurt van de ideale tekstschrijver! Maar we zijn er nog niet. Stap zes is een heel belangrijke, omdat uiteindelijk alles draait om communicatie. Hoe reageert de schrijver van je keuze op mail (misschien is de e-mailtest een goede tip?), op telefoontjes? Zit hij in de buurt zodat je gemakkelijk persoonlijk met hem of haar kunt overleggen? Of kun je via Skype of op een andere moderne manier eenvoudig het contact onderhouden?

LEES OOK:  Tekstschrijvers en clichés

Naast deze bereikbaarheidsvraagstukken speelt ook jouw gevoel bij de communicatie met de tekstschrijver mee. Het moet goed voelen, als je samen gaat werken aan een belangrijke klus. De beste tekstschrijver is ook een tekstschrijver met wie je prettig kunt samenwerken. Als bedrijven eenmaal een tekstschrijver hebben gevonden met wie het klikt, dan blijven ze ook vaak voor langere tijd met hem of haar samenwerken.

7. De beste tekstschrijver en z’n tarieven

Met opzet heb ik deze stap als laatste in de checklist opgenomen. Want als alle bovenstaande punten kloppen, dan zou het tarief er niet meer zo veel meer toe moeten doen. Maar laten we ook niet doen of het onbelangrijk is. De keuze voor de beste tekstschrijver maak je uiteindelijk op alle punten in deze checklist én op basis van een aantrekkelijke offerte. Je moet het idee krijgen dat je een goed product krijgt voor een passende prijs.

Jij wilt niet te veel betalen en de tekstschrijver moet met plezier aan de opdracht werken, omdat hij of zij niet uitgeknepen wordt. Een beetje research doen naar gangbare tarieven voor tekstschrijvers kan geen kwaad. Zo weet je ongeveer waar je rekening mee moet houden. Dat is precies te reden dat ik van een aantal veelvoorkomende klussen de tarieven op mijn website heb gezet. Let er natuurlijk wel op dat je geen appels met peren gaat vergelijken. Er zijn tenslotte ook copycowboys and copycowgirls die werken voor tarieven waarvan je onmogelijk in leven kunt blijven. Maar het kan niet anders of die tekstschrijvers zijn dan ook al bij een van de vorige stappen in de checklist voor de beste tekstschrijver afgevallen.

Dat was ‘m. Mijn checklist om de beste tekstschrijver voor jouw klus te kiezen. Hanteer jij (in je hoofd) ook zo’n lijst? Of selecteer je op een andere manier? En als je zelf tekstschrijver bent, hoe zorg je er dan voor dat jouw website opvalt tussen al die andere? Laat het me weten in een reactie.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *