Bijgewerkt op 28 augustus 2019
Al enige tijd propageer ik hier het belang van bloggen voor vrijwel elke onderneming die zich online manifesteert. Klanten via blogartikelen binnenhalen, dat wil iedereen wel. De vraag die mijn klanten mij stellen: ‘maar wat moet ik dan bloggen zodat ik meer klanten krijg?’ Daarvoor is helaas geen magische formule. Het krijgen van extra klanten is natuurlijk wel een mooie doelstelling voor een blog, maar het begint net als in de liefde bij geven.
Sommige klanten zijn er huiverig voor om ‘iets weg te geven’ op hun blog. Dat begrijp ik wel, want het zijn vaak de zaken waarmee ze hun geld verdienen. Toch begint daar het antwoord op de vraag hoe je meer klanten via blogartikelen krijgt. Ik geef je in dit artikel vier tips die je meteen in jouw praktijk toe kunt passen.
1. Leer ze de eerste stap, zodat ze de tweede willen
Waarom denk je dat ik copytips en communicatieadvies op mijn copyblog geef? Gooi ik daarmee niet mijn eigen ruiten in? Nee. Ik breng mijn bezoekers via nuttige en vaak direct toepasbare tips dichter bij wat ik doe. Zo leren ze zelf de waarde van copy in te zien en willen ze er beter in worden. Alles wat ik in mijn blog vertel is gericht op bewustwording van het belang van copy, content en concept. Je geeft iets en daarna komen ze terug omdat ze er beter in willen worden of meer over willen weten. Of omdat ze erachter zijn dat het allemaal te veel tijd kost en ze het uit willen besteden aan een copyprofessional.
2. Bouw vertrouwen op
Iets weggeven is ook de beste manier om vertrouwen op te bouwen bij je publiek. Je laat zien wat je kunt en wat jouw kennisgebied is. Als je constante kwaliteit via jouw blog weet te bieden, komen je lezers na verloop van tijd vanzelf terug voor meer. En hoe meer mensen terugkomen om jouw blogartikelen te lezen, hoe meer kansen jij hebt om ze iets te leren over jouw aanbod.
3. Laat de voordelen van jouw werk zien
Wat vaak vergeten wordt is dat een blogartikelen de ideale mogelijkheid bieden om je klanten de voordelen van jouw producten of diensten te laten zien. Op je statische pagina’s praat je alleen over die voordelen, maar in je blog kun je ze uitdiepen en echt laten zien.
Als copywriter kan ik in mijn blog klussen laten zien waar ik trots op ben. Een fotograaf kan in een blogartikel een ‘behind-the-scenes’ brengen. Een webdesigner vertelt over de achtergrond van een nieuwe website in zijn portfolio. Een blog is ook geweldig om een klantencase te brengen. Wat heb je voor een klant kunnen betekenen? Wat waren de concrete resultaten die hij met jouw product of dienst heeft behaald?
Je ziet het, er zijn veel verschillende manieren waarop je het over de voordelen van jouw werk kunt hebben. Terwijl je voorkomt dat je alleen maar over jezelf praat. Het begint bij wat brainstormwerk over wat voor jouw business zou kunnen werken.
4. Laat je persoonlijkheid zien
Ik schreef al eerder in dit blog dat mensen het liefst zakendoen met… mensen, inderdaad. We willen maar al te graag een stukje van het échte leven van de personen met wie we samenwerken meekrijgen. Daarom heb ik verschillende blogartikelen geschreven waarin ik iets over mijzelf of over mijn leven als freelance copywriter vertel. Foto’s of video’s waarop jezelf te zien bent, kunnen een grote bijdrage leveren aan het persoonlijke aspect. Jezelf presenteren op een YouTube-kanaal moet je natuurlijk wel een beetje liggen.
Als je over de eerste cameravrees heen bent en je je prettig voelt bij video’s, maak je met filmpjes een geweldige impact. Je hoeft maar naar de populaire vloggers op YouTube te kijken en je weet hoe goed het persoonlijke aspect kan werken. Zo sterk zelfs, dat het inhoudelijke aspect ondersneeuwt. Maar goed, da’s weer een ander verhaal. Wat ik wil zeggen is dat je in je blog de persoonlijkheid van jezelf of je merk zou moeten verwerken. Dat begint al bij het schrijven in spreektaal in plaats van in schrijftaal en het kiezen van de juiste afbeeldingen.
Tip: lees je blogs een keer hardop voor voordat je ze publiceert. Klinkt het als een verhaal dat je ook tegen iemand zou kunnen vertellen? Bravo, dan heb je het goed gedaan.
Wat kun je nu zelf doen om meer klanten via blogartikelen te krijgen?
Kijk nog eens door de bovenstaande tips. Denk goed na wat je zou kunnen veranderen aan de content op je blog. Of hoe je jouw nog op te starten blog zou kunnen inrichten.
- Kun je jouw potentiële klanten iets leren, zodat ze daarna ‘klaar’ zijn voor jouw producten of diensten?
- Geeft jouw blog waarde aan je klanten of bewaar je alles van waarde voor je betaalde producten of diensten?
- Hoe kun je de voordelen van je product of dienst aan jouw potentiële klanten laten zien?
- Hoeveel persoonlijkheid zit er in je blogartikelen? Krijgen jouw potentiële klanten het idee dat ze met mensen zakendoen?
Krijg jij ook nieuwe klanten via blogartikelen? Deel dan hieronder jouw tips, zodat anderen ervan kunnen leren!
Geïnspireerd op een artikel op kristarae.co, foto: Jeff Djevdet (Flickr).
Bloggen als conversiemiddel is inderdaad een topic waar weinig bedrijven echt druk mee bezig zijn. Over de voordelen van bloggen hebben we zelf ook een keer een stukje over geschreven (http://bit.ly/2euK9Ii). Ik denk dat dit artikel hier goed op aansluit. Belangrijkste van een blog is naar mijn idee een goede afwisseling tussen visueel en tekstueel, opdat je de aandacht van de bezoeker zo vasthoudt. Hoe denk jij hierover?
Dank voor je reactie, Joep. En de aanvullende in jullie blogartikel. Dat je website meer zichtbaarheid krijgt door social shares en backlinks die naar goede blogartikelen worden geplaatst, heb ik nog niet eens benoemd. Dat vergroot inderdaad ook de kans op nieuwe klanten!
En wat je zegt, de aandacht van de bezoeker vasthouden is natuurlijk essentieel. Als veel mensen doorklikken op jouw koppen in sociale media, maar vervolgens binnen 10 seconden weg zijn, doe je iets niet goed. Afbeeldingen, infographics, korte alinea’s, tussenkoppen, streamers e.d. zorgen allemaal voor een aantrekkelijke lay-out. Daar is voor veel bedrijven nog wel wat in te verbeteren.