Kwantiteit of kwaliteit: hoe vaak moet je bloggen?

Laatste update: 7 augustus 2018 Gepubliceerd op: 5 augustus 2018

Het is een dilemma dat al zo oud is als bloggen zelf: hoe vaak moet je bloggen? Moet je wekelijks of dagelijks bloggen? Misschien wel meerdere keren per dag? Of steek je je energie in lange, diepgravende blogartikelen van hoge kwaliteit en schroef je de frequentie omlaag?

Kwantiteit of kwaliteit: hoe vaak moet je bloggen?

Kwantiteit of kwaliteit: hoe vaak moet je bloggen?

Hoe meer blogs, hoe meer bezoekers

Uit onderzoek blijkt dat het verhogen van je blogfrequentie het aantal bezoekers van je website eveneens flink kan verhogen. Bij HubSpot hebben ze daar uitvoerig onderzoek naar gedaan.

Meer bloggen, meer bezoekers

Meer bloggen, meer bezoekers (bron: HubSpot)

Uit bovenstaande afbeelding blijkt duidelijk dat hoe meer je aan artikelen per maand plaats, hoe groter het effect op het aantal bezoekers.

Het mooie van een bedrijfsblog is natuurlijk dat ook oudere artikelen bezoekers en daarmee potentiële klanten op blijven leveren. Volgens het onderzoek van HubSpot waren de oude blogartikelen zelfs goed voor zo’n 75% van de views en maar liefst 90% van de leads.

De meeste klanten krijg je dus via je oude blogartikelen.

Dat klopt ook voor mijn eigen artikelen op mijn Doyoucopy-blog. Als ik naar de statistieken vanaf 1 januari 2018 kijk, dan zie ik dat er in de top 20 van best bezochte artikelen geen enkel artikel uit 2018 staat. 68% van mijn verkeer gaat naar artikelen die in 2017 of eerder zijn geschreven.

Maar niet alleen het maandelijkse aantal blogartikelen is van belang bij het aantal bezoekers. Ook het totaal aantal aan gepubliceerde artikelen blijkt een grote invloed te hebben.

Meer gepubliceerde blogartikelen betekent meer bezoek

Meer gepubliceerde blogartikelen betekent meer bezoek (bron: HubSpot)

Voor het eigen klantenbestand van HubSpot blijkt dat hoe meer blogartikelen online staan, hoe meer traffic er te verwachten is. Op zich is dat logisch, want elk blogartikel is op zichzelf in staat om bezoekers te genereren.

Wel opvallend is dat er bij bedrijven die meer dan 400 blogartikelen online hebben staan een duidelijke sprong in het aantal bezoekers wordt gemaakt. Deze bedrijven halen het dubbele aantal bezoekers binnen van bedrijven die tussen de 300 en de 400 artikelen online hebben staan.

Met nu 225 blogartikelen op Doyoucopy online moet ik nog even doorschrijven dus!

LEES OOK:  Dé trends in contentmarketing voor 2018

Maar kwantiteit is niet alles

Kwantiteit is dus duidelijk belangrijk bij bloggen. Maar het is niet het hele verhaal.

Want anders zou je eindeloze aantallen van blogartikelen in lage kwaliteit op je website kunnen knallen en de bezoekers (en dus potentiële klanten) zien toestromen. Het schrijfwerk besteed je dan gewoon uit aan een van die goedkope tekstschrijvers die je voor één cent per woord aan het werk kunt zetten.

Nee, zo werkt het niet. En dat is maar goed ook.

Bovenstaande voorbeelden zijn namelijk alleen van toepassing als de kwaliteit van de blogartikelen op een navenant hoog niveau blijft. Want Google kijkt kritisch naar jouw artikelen en stuurt alleen bezoekers door die volgens Google wat aan je artikelen kunnen hebben.

In dat bepalen van de kwaliteit van artikelen is Google de laatste jaren enorm veel beter geworden. Er zijn ongelooflijk veel parabelen waaruit Google af kan leiden of jouw content van een hoog niveau is of dat je het alleen maar hebt geschreven omdat je elke dag een nieuw blogartikel op je site wilt hebben.

Een extra reden om voor kwaliteit te gaan

De reden dat langere content beter scoort dan kortere content is nog een reden om voor kwaliteit te gaan. Om je bezoekers een goed antwoord op hun vragen te geven, is de strategie om een uitgebreid artikel waarin je het probleem van meerdere kanten belicht vaak de beste.

Eerder gaf ik al als SEO-tip voor 2018 dat je langere artikelen moet schrijven. Ik onderbouw die stelling hieronder graag even met een paar voorbeelden van mijn eigen website.

Dit zijn de 10 best bezochte artikelen van Doyoucopy van 2018:

1. 69 ideeën voor YouTube-video’s – 2.704 woorden

2. Verkiezing van de beste verkiezingsslogans – 3.022 woorden

3. Het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter – 595 woorden

4. Goede teksten schrijven doe je zo: 29 tips – 2.056 woorden

5. YouTube-onderwerpen voor jouw kanaal – 1.461 woorden

6. 7 tips om jouw video te laten scoren op YouTube – 798 woorden

7. Wat is een elevator pitch? – 1.337 woorden

8. Hoe word je copywriter? – 2.060 woorden

9. Wervende teksten schrijven: een spoedcursus in 12 tips – 1.017 woorden

10. 7 onmisbare voorwaarden voor een goed blog – 1.003 woorden

Het gemiddelde aantal woorden van al mijn blogartikelen (225 in totaal, op het moment van schrijven) bedraagt 864 woorden. In bovenstaande top 10 zie je slechts twee artikelen terug die minder woorden hebben. Er staan maar liefst 8 artikelen in die meer dan 1.000 woorden tellen. En 4 artikelen die meer dan 2.000 woorden tellen.

De langste artikelen van Doyoucopy

De langste artikelen van Doyoucopy (bron: WP Word Count)

Kijk maar eens naar de statistieken van je eigen blogartikelen. Welke scoren het hoogst? Zijn dat de korte en snelle artikelen of de lange en uitgebreide artikelen? Een handige plug-in voor WordPress die ik gebruik om artikelen aan de hand van het aantal woorden met elkaar te vergelijken is WP Word Count.

LEES OOK:  De resultaten van een jaar bloggen

Plus: de links

Met een lang en uitgebreid artikel scoor je makkelijker een link. Dat is logisch. Wanneer is de laatste keer geweest dat je een link hebt gelegd naar een artikeltje van 300 woorden?

De inhoud van zo’n kort artikel moet wel héél goed zijn, wil je dat doen.

Een monsterartikel van 3.000, 4.000 of zelfs 5.000 woorden, dat alle ins en outs behandelt, heeft veel meer kans op spontane links.

Bovendien kun je nadat je bloed, zweet en tranen in zo’n uitgebreid artikel hebt gestoken makkelijker digitaal op andere bloggers afstappen en ze laten weten wat voor goed artikel je hebt gemaakt.

Bloggen? Ga voor kwaliteit!

Bloggen? Ga voor kwaliteit!

Mijn advies? Ga voor kwaliteit

Dus kwantiteit of kwaliteit? Het mooist is het als je er een lekkere hoeveelheid blogartikelen van de hoogste kwaliteit uit kunt gooien. Kwaliteit én kwantiteit. Met deze strategie zul je jouw blog en daarmee je hele website het snelst laten groeien.

Maar in de praktijk blijkt dit onmogelijk. Omdat veel blogartikelen van hoge kwaliteit nu eenmaal veel werk en daarmee veel tijd vergen. Zo ben ik zelf gemiddeld een uur of 4 met een wat uitgebreider blogartikel bezig, voordat ik het online kan plaatsen. En dan moet ik nog beginnen met de promotie ervan.

Het zal duidelijk zijn dat mijn advies is dat je voor kwaliteit moet gaan. Schrijf de beste artikelen die je kunt schrijven en ga daarbij in op specifieke vragen of problemen van je doelgroep.

Heb je de mogelijkheid om vaker te bloggen? Dat is geweldig, maar doe het niet als je daardoor concessies moet doen aan de kwaliteit van je blogartikelen.

Wil je succes hebben met je blog? Dan zul je ervoor moeten zorgen dat jouw artikelen beter zijn dan die van je concurrenten.

Met één excellent blogartikel is het soms al mogelijk om je concurrentie te verpulveren. Met een serie artikelen van een lage kwaliteit lukt je dat never nooit.

Pas er wel voor op dat bloggen niet iets (te) onregelmatigs wordt. Eén keer een goed artikel plaatsen en dan maanden niks meer doen, is ook geen goede strategie.

LEES OOK:  De resultaten van 2 jaar bloggen

Het is daarom handig om een richtlijn te hebben. Zelf zorg ik ervoor dat ik iedere vrijdag een nieuw blogartikel (van hopelijk hoge kwaliteit) op mijn bedrijfsblog plaats.

Maar voor sommige organisaties kan vier keer bloggen per maand al te veel gevraagd zijn. Probeer dan minimaal één of twee keer per maand te bloggen. Zo blijft je website toch actueel en heb je in principe tijd genoeg om met nieuwe ideeën te komen en nieuwe blogartikelen te schrijven.

Hoe vaak je moet bloggen hangt dus af van de mogelijkheden die je zelf hebt in jouw bedrijf.

Bestaande blogartikelen verbeteren

Uit het bovenstaande kun je ook afleiden dat het interessant kan zijn om bestaande blogartikelen van tijd tot tijd te verbeteren.

Google geeft zelf aan dat het meestal beter is om content die laag scoort te verbeteren dan die te verwijderen.

Maar ook artikelen die al goed scoren kun je nóg beter maken door dieper op de materie in te gaan en gerelateerde vragen in je artikel toe te voegen.

Zelf heb ik ook een aantal artikelen die ik na verloop van tijd beter maak door nieuwe inzichten of extra voorbeelden toe te voegen. Ik verbeter eventuele fouten, voeg een paar afbeeldingen toe en geef het artikel een opfrisbeurt die het weer helemaal bij de tijd maakt. Je kunt veel leren door de statistieken van je blogartikelen regelmatig te bestuderen.

Na een update zie je vaak dat het artikel ook stijgt in de resultaten van Google. Besteed dus niet al je tijd aan het schrijven van nieuwe content, maar geef van tijd tot tijd ook wat aandacht aan je reeds gepubliceerde artikelen.

Om meer bezoekers te krijgen, is het daarnaast goed om kritisch te kijken naar je koppen en omschrijvingen in de zoekresultaten. Grote kans dat je de CTR (doorklikratio) kunt verbeteren door hier extra aandacht aan te besteden.

Lukt het niet? Roep dan de hulp van het Blogteam in

Hoe zit het bij jou? Ga je voor kwantiteit of kwaliteit in je blogartikelen? Of weet je deze twee op de een of andere manier toch te combineren? Ik hoor graag jouw strategieën!

Heb je hulp nodig bij het regelmatig opleveren van uitstekende artikelen of bij het verbeteren van je artikelen? Schakel dan het Doyoucopy Blogteam in. Ik blog je graag naar de hoogste regionen van de zoekmachine.

Foto’s: Pixabay.

Kwantiteit of kwaliteit: hoe vaak moet je bloggen?
Hoe vond je dit?