Wervende teksten schrijven: een spoedcursus in 12 tips

Laatste update: 22 september 2017 Gepubliceerd op: 22 september 2017

Jij wilt weten hoe je wervende teksten schrijft? Lees dan deze gratis spoedcursus wervende teksten schrijven. Als je alle twaalf tips hieronder toepast is je tekst voor de volle 100% wervend!

Wervende teksten schrijven: een spoedcursus in 12 tips

1. De call-to-action

We said it before en we’ll say it again. De call-to-action (de oproep tot actie) is het allerbelangrijkste element in je wervende tekst. Zonder call-to-action gaat de lezer van je tekst namelijk niks doen! Een call-to-action voeg je in of onder de tekst toe en ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

  • Vraag nu je gratis offerte aan
  • Bereken direct jouw voordeel
  • Vraag het gratis e-book met ideeën aan
  • Download direct de voorbeelden
  • Koop nu en profiteer van het voordeel

2. Een wervende kop

Het op één na belangrijkste voor een wervende tekst: de kop van je tekst. Of het nu gaat om een tekst voor een advertentie, een tekst voor een folder of een tekst voor een blogartikel, de kop is zeker de helft van het werk. Zorg ervoor dat de kop spannend en verleidelijk is. Als mensen de kop voorbij zien kopen op sociale media, moeten ze erop klikken op het hele artikel te lezen. De kop bevat een belofte, die je natuurlijk wél maar moet maken in je artikel. Anders is jouw wervende tekst niks meer dan goedkoop klikaas.

Ook offline moet de kop ervoor zorgen dat mensen de advertentie of het artikel gaan lezen. Zie je hoe de kop boven dit artikel ook een belofte inhoudt? Voor wervende webteksten is het daarnaast belangrijk dat de belangrijkste zoekwoorden in de kop verwerkt zijn, als je wilt dat je artikel scoort in de zoekmachines.

LEES OOK:  6 essentiële copywritingtips voor beginners

3. Keep it simple, stupid!

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Doe als Don Draper. Make it simple, but significant. Te veel wervende teksten zijn te ingewikkeld, te technisch. Daar houden je klanten niet van. Wel van simpel én veelzeggend. Beperk dus wat je wilt zeggen en zorg ervoor dat dat een verpletterende indruk achterlaat.