Bijgewerkt op 7 mei 2021
Jij wilt weten hoe je wervende teksten schrijft? Lees dan deze gratis spoedcursus wervende teksten schrijven. Als je alle 12 tips hieronder toepast is je tekst voor de volle 100% wervend!
1. De call-to-action
We said it before en we’ll say it again. De call-to-action (de oproep tot actie) is het allerbelangrijkste element in je wervende tekst. Zonder call-to-action gaat de lezer van je tekst namelijk niks doen! Een call-to-action voeg je in of onder de tekst toe en ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
- Vraag nu je gratis offerte aan
- Bereken direct jouw voordeel
- Vraag het gratis e-book met ideeën aan
- Download direct de voorbeelden
- Koop nu en profiteer van het voordeel
2. Een wervende kop
Het op één na belangrijkste voor een wervende tekst: de kop van je tekst. Of het nu gaat om een tekst voor een advertentie, een tekst voor een folder of een tekst voor een blogartikel, de kop is zeker de helft van het werk.
Zorg ervoor dat de kop spannend en verleidelijk is. Als mensen de kop voorbij zien komen op sociale media, moeten ze erop klikken op het hele artikel te lezen. De kop bevat een belofte, die je natuurlijk wél maar moet maken in je artikel. Anders is jouw wervende tekst niks meer dan goedkoop klikaas.
Ook offline moet de kop ervoor zorgen dat mensen de advertentie of het artikel gaan lezen. Zie je hoe de kop boven dit artikel ook een belofte inhoudt? Voor wervende webteksten is het daarnaast belangrijk dat de belangrijkste zoekwoorden in de kop verwerkt zijn, als je wilt dat je artikel scoort in de zoekmachines.
3. Keep it simple, stupid!
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Doe als Don Draper. Make it simple, but significant. Te veel wervende teksten zijn te ingewikkeld, te technisch. Daar houden je klanten niet van. Wel van simpel én veelzeggend. Beperk dus wat je wilt zeggen en zorg ervoor dat dat een verpletterende indruk achterlaat.
4. Schets een probleem en los het op
Ideaal om herkenning bij je doelgroep te bewerkstelligen. Schets kort het probleem en geef dan de oplossing. Die natuurlijk supersimpel is: mensen hoeven alleen maar jouw product of dienst af te nemen.
5. Laat zien welke voordelen je biedt
Leuk, al die kekke features van jouw product of dienst. Maar je doelgroep is op zoek naar de specifieke voordelen die jouw product of dienst biedt.
- Maakt het me knapper of succesvoller?
- Bespaart het me tijd of moeite?
- Stijg ik ermee in aanzien bij vrienden en familie?
Dus niet: we hebben een uitgebreid dealernetwerk. Maar: we zitten altijd dichtbij.
Niet: met een Exynos 9610-chipset met vier Cortex-A73 kernen, geklokt op 2.4GHz. Maar: supersnel, zodat je altijd en overal video in de hoogste kwaliteit kunt kijken.
Zelfs op platforms echte feature-nerds, is het goed om altijd de vertaling naar het voordeel voor de klant te maken. Geweldig, die accu van 11.000 mAh, maar wat betekent dat eigenlijk in de dagelijkse praktijk?

6. Gebruik magische woorden
Goede wervende teksten schrijven betekent dat je voor de beste woorden moet kiezen. Hier ontdek jij de beste magische woorden die je kunt gebruiken, omdat ook jij die geheime achterdeur naar het brein van je klanten wilt openen.
7. Schrijf duidelijk
Geen wollige taal met veel moeilijke worden. Schrijf helder en duidelijk. Gebruik spreektaal. Zorg dat mensen begrijpen wat je te vertellen hebt. Daarvan worden je teksten bijna automatisch wervender.
8. Schrijf prikkelend
Geen saaie lijstjes met functies van je product of diensten die je levert. Gebruik in plaats daarvan anekdotes (storytelling!) en magische woorden. Spreek je creativiteit aan en laat je doelgroep zich voorstellen hoe hun leven verandert door jouw product of dienst te kopen.
Zie ook: stel-je-voor-copywriting.
9. Lever bewijs
Door schade en schande wijs geworden zijn consumenten én zakelijke doelgroepen kritisch geworden. Jij beweert dat jouw product geweldig is, maar waarom zouden ze jou geloven? Lever bewijs in de vorm van bijvoorbeeld onafhankelijk onderzoek of recensies van klanten.

10. Neem drempels weg
In het verlengde van bewijs leveren ligt het wegnemen van drempels. Die neem je weg door garanties te geven. Niet goed = geld terug. Of ze krijgen jouw product 30 dagen op proef. Maak het gemakkelijk om het terug te sturen als het niet bevalt. Hoe meer drempels je in je teksten weg kunt nemen, hoe eerder ze overstag zijn. Kijk hoe goed Coolblue dit doet.
11. Voeg urgentie toe
Mensen die je tekst lezen moeten meteen reageren, anders is de aanbieding voorbij. Ze moeten direct een offerte aanvragen of vandaag nog jouw product kopen. Geef ze het idee dat ze het risico lopen iets te missen! Zonder urgentie zijn je wervende teksten niet half zo wervend.

12. Zorg dat je opvalt
Een opvallende wervende tekst maak je door de aandacht te trekken met een goede titel, een krachtige call-to-action en opvallende voorbeelden. Maar door zeker ook een afbeelding aan je tekst toe te voegen. Of meerdere. Of misschien wel een infographic of een video. Een wervende tekst anno 2017 is zo veel meer dan alleen een tekst.
Vergeet ook niet de tekst zelf goed vorm te geven: kies een duidelijk leesbare letter. Maak overzichtelijke alinea’s en opsommingen, gebruik een grote letter voor de koppen. Neem de lezer mee door het onweerstaanbare verhaal dat jouw wervende teksten vertellen.
Bonustip: leer van anderen
Kijk het kunstje van wervende teksten gerust af van anderen die er goed in zijn. De webshops bol.com, Wehkamp.nl en Coolblue.nl staan bijvoorbeeld bekend om hun uitstekende en verleidelijke teksten.
💡Pro-tip: wil je meer leren over de kracht van goede copywriting? Profiteer dan vandaag nog van mijn tijdelijke aanbieding: Cursus Copywriting in 30 Dagen.
Dat waren ze, de belangrijkste punten waarmee je rekening mee moet houden als je een wervende tekst wilt schrijven voor jouw onderneming.
Heb je zelf nog tips voor het schrijven van wervende teksten die iedereen moet weten? Laat ze dan hieronder in een reactie achter en laat anderen meeprofiteren van jouw kennis over wervend schrijven.
Kom je er desondanks niet helemaal uit? Neem contact op met dé specialist in wervende teksten: Edward Hendriks van Doyoucopy.
Foto: Pexels.
Hoi Edward/doyoucopy, dank voor je duidelijke tips! Ik ben bezig met het schrijven van een wervende tekst en probeer je tips gelijk toe te passen. Ik wil het voorlopige resultaat (koptekst) wel delen!? Commentaar is natuurlijk welkom! Groet Jannette
Ja hoor, dat mag wel!
Dank Edward! Hierbij mijn eerste poging, ik ben benieuwd naar je reactie: Altijd al verlangd naar een uitdagende meerdaagse wandeltocht in de bergen maar komt het er maar niet van omdat je ervaring mist? Terwijl je ook geen zin hebt om je aan te sluiten bij een drukke georganiseerde tocht? Dan is dit je kans: een bergretraite waarbij flink gewandeld én gemediteerd wordt! Zie je zelf in stilte wandelen door een adembenemend landschap en tot rust komen met meditatieve oefeningen.
Hoi Jannette,
Ik zou hier het principe van ‘stel-je-eens-voor-copywriting’ toepassen.
Wek het verlangen op bij je klant. Laat het effect van jouw aanbod zien. Maak het tastbaar.
Lees ook:
https://www.doyoucopy.nl/waarom-john-lennon-een-verdomd-goede-copywriter-was/
“Stel je eens voor: je wandelt in stilte door een adembenemend landschap, omringd door majestueuze bergen met besneeuwde toppen. Nieuwsgierige gemzen en steenbokken slaan je van een veilige afstand gade. Het hoge gras wuift in een zacht voorjaarsbriesje. In de verte klinkt het vredige gebeier van koebellen. Het pad buigt af, verder de hoogte in. Je daagt jezelf fysiek uit onder deskundige leiding, maar je komt ook helemaal tot rust tijdens de meditatiesessies in de berghutten die we onderweg aandoen. Het enige wat je denkt: dit had ik veel eerder moeten doen.”
– Je hebt altijd al in de bergen willen wandelen, maar je mist de ervaring?
– Je wilt wel georganiseerd op reis, maar dan het liefst zonder de drukte van een groepsreis?
– Je wilt nu eindelijk weleens écht tijd voor jezelf vrijmaken?
Dit is je kans.
Ha Edward, geweldig! Ik word van het lezen al helemaal Zen! Dankjewel.