Wervende teksten schrijven: een spoedcursus in 12 tips

Laatste update: 22 september 2017 Gepubliceerd op: 22 september 2017

Jij wilt weten hoe je wervende teksten schrijft? Lees dan deze gratis spoedcursus wervende teksten schrijven. Als je alle twaalf tips hieronder toepast is je tekst voor de volle 100% wervend!

Wervende teksten schrijven: een spoedcursus in 12 tips

1. De call-to-action

We said it before en we’ll say it again. De call-to-action (de oproep tot actie) is het allerbelangrijkste element in je wervende tekst. Zonder call-to-action gaat de lezer van je tekst namelijk niks doen! Een call-to-action voeg je in of onder de tekst toe en ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

  • Vraag nu je gratis offerte aan
  • Bereken direct jouw voordeel
  • Vraag het gratis e-book met ideeën aan
  • Download direct de voorbeelden
  • Koop nu en profiteer van het voordeel

2. Een wervende kop

Het op één na belangrijkste voor een wervende tekst: de kop van je tekst. Of het nu gaat om een tekst voor een advertentie, een tekst voor een folder of een tekst voor een blogartikel, de kop is zeker de helft van het werk. Zorg ervoor dat de kop spannend en verleidelijk is. Als mensen de kop voorbij zien kopen op sociale media, moeten ze erop klikken op het hele artikel te lezen. De kop bevat een belofte, die je natuurlijk wél maar moet maken in je artikel. Anders is jouw wervende tekst niks meer dan goedkoop klikaas.

Ook offline moet de kop ervoor zorgen dat mensen de advertentie of het artikel gaan lezen. Zie je hoe de kop boven dit artikel ook een belofte inhoudt? Voor wervende webteksten is het daarnaast belangrijk dat de belangrijkste zoekwoorden in de kop verwerkt zijn, als je wilt dat je artikel scoort in de zoekmachines.

LEES OOK:  7 zaken die je teksten makkelijk leesbaar maken

3. Keep it simple, stupid!

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Doe als Don Draper. Make it simple, but significant. Te veel wervende teksten zijn te ingewikkeld, te technisch. Daar houden je klanten niet van. Wel van simpel én veelzeggend. Beperk dus wat je wilt zeggen en zorg ervoor dat dat een verpletterende indruk achterlaat.

4. Schets een probleem en los het op

Ideaal om herkenning bij je doelgroep te bewerkstelligen. Schets kort het probleem en geef dan de oplossing. Die natuurlijk supersimpel is: mensen hoeven alleen maar jouw product of dienst af te nemen.

5. Laat zien welke voordelen je biedt

Leuk, al die kekke features van jouw product of dienst. Maar je doelgroep is op zoek naar de specifieke voordelen die jouw product of dienst biedt. Maakt het me knapper of succesvoller? Bespaart het me tijd of moeite? Stijg ik ermee in aanzien bij vrienden en familie? Dus niet: we hebben een uitgebreid dealernetwerk. Maar: we zitten altijd dichtbij. Niet: met een Exynos 9610-chipset met vier Cortex-A73 kernen, geklokt op 2.4GHz. Maar: supersnel, zodat je altijd en overal video in de hoogste kwaliteit kunt kijken. Zelfs op platforms echte feature-nerds, is het goed om altijd de vertaling naar het voordeel voor de klant te maken. Geweldig, die accu van 11.000 mAh, maar wat betekent dat eigenlijk in de dagelijkse praktijk?

Van producteigenschappen naar productvoordelen

Van producteigenschappen naar productvoordelen (bron: wordstream.com)

6. Gebruik magische woorden

Hier ontdek jij de beste magische woorden die je kunt gebruiken, omdat ook jij die geheime achterdeur naar het brein van je klanten wilt openen.

LEES OOK:  Een goede reclametekst schrijven: 9 tips

7. Schrijf duidelijk

Geen wollige taal met veel moeilijke worden. Schrijf helder en duidelijk. Gebruik spreektaal. Zorg dat mensen begrijpen wat je te vertellen hebt. Daarvan worden je teksten bijna automatisch wervender.

8. Schrijf prikkelend

Geen saaie lijstjes met functies van je product of diensten die je levert. Gebruik in plaats daarvan anekdotes en magische woorden. Spreek je creativiteit aan en laat je doelgroep zich voorstellen hoe hun leven verandert door jouw product of dienst te kopen.

9. Lever bewijs

Door schade en schande wijs geworden zijn consumenten én zakelijke doelgroepen kritisch geworden. Jij beweert dat jouw product geweldig is, maar waarom zouden ze jou geloven? Lever bewijs in de vorm van bijvoorbeeld onafhankelijk onderzoek of recensies van klanten.

Drempels wegnemen, social proof, bewijs aanleveren: Coolblue doet het goed

Coolblue doet het goed (bron: coolblue.nl)

10. Neem drempels weg

In het verlengde van bewijs leveren ligt het wegnemen van drempels. Die neem je weg door garanties te geven. Niet goed = geld terug. Of ze krijgen jouw product dertig dagen op proef. Maak het gemakkelijk om het terug te sturen als het niet bevalt. Hoe meer drempels je in je teksten weg kunt nemen, hoe eerder ze overstag zijn. Kijk hoe goed Coolblue dit doet.

11. Voeg urgentie toe

Mensen die je tekst lezen moeten meteen reageren, anders is de aanbieding voorbij. Ze moeten direct een offerte aanvragen of vandaag nog jouw product kopen. Geef ze het idee dat ze het risico lopen iets te missen! Zonder urgentie zijn je wervende teksten niet half zo wervend.

Urgentie bij Domino's

Urgentie bij Domino’s (bron: dominos.nl)

12. Zorg dat je opvalt

Een opvallende wervende tekst maak je door de aandacht te trekken met een goede titel, een krachtige call-to-action en opvallende voorbeelden. Maar door zeker ook een afbeelding aan je tekst toe te voegen. Of meerdere. Of misschien wel een infographic of een video. Een wervende tekst anno 2017 is zo veel meer dan alleen een tekst.

LEES OOK:  Het perfecte blogartikel in 7 stappen

Vergeet ook niet de tekst zelf goed vorm te geven: kies een duidelijk leesbare letter. Maak overzichtelijke alinea’s en opsommingen, gebruik een grote letter voor de koppen. Neem de lezer mee door het onweerstaanbare verhaal dat jouw wervende teksten vertellen.

Bonustip: leer van anderen

Kijk het kunstje van wervende teksten gerust af van anderen die er goed in zijn. De webshops bol.com. Wehkamp.nl en Coolblue.nl staan bijvoorbeeld bekend om hun uitstekende en verleidelijke teksten.

Dat waren ze, de belangrijkste punten waarmee je rekening mee moet houden als je een wervende tekst wilt schrijven voor jouw onderneming. Kom je er desondanks niet helemaal uit? Neem contact op met dé specialist in wervende teksten: Edward Hendriks van Doyoucopy.

Foto: Pexels.