Storytelling: een goed verhaal voor jouw bedrijf

Laatste update: 16 december 2015 om 2:19 pm

storytelling-storyteller

De ‘hype’ is inmiddels wel voorbij. Maar veel managers en communicatiespecialisten hebben nog altijd de mond vol van storytelling. Maar hoe doe je dat nou, een goed verhaal voor jouw bedrijf schrijven? En heb je echt zo’n ‘corporate story’ nodig? Ik dit blogartikel probeer ik kort antwoord te geven op deze vragen.

Waarom is het belangrijk een verhaal te hebben?

Mensen zijn biologisch voorgeprogrammeerd op verhalen. We smullen ervan, we leren ervan en we onthouden ze. Ratio is niks, emotie is alles. Het is duidelijk: verhalen engageren, maken van geïnteresseerden klanten en uiteindelijk ambassadeurs. Maar pas op: verhalen moeten wel écht zijn. Een verhaal om maar een verhaal te hebben is nep. Daar prikken je klanten meteen doorheen.

Hieronder drie storytelling-voorbeelden van ondernemers met een eenvoudig, maar goed en duidelijk verhaal.

De vakantie-assistent

Een oud-secretaresse begint een bedrijf na haar pensionering, omdat ze geen zin heeft om stil te zitten. Ze gaat aan de slag vanuit een schuldgevoel dat ze van vroeger kende. Als ze na een vakantie thuiskwam, vroeg ze zich altijd af of haar hond tijdens het verblijf in het pension wel goed was verzorgd.

Credible

Een nieuw hotel-restaurant in Nijmegen. Binnen korte tijd populair is geworden op Facebook. Het pakt de zaken anders aan en creëert zo zijn eigen verhaal. Verschillende soorten bestek in een pot op tafel en geen stoel die hetzelfde is. Maar ook een stapel borden waaruit je zelf kunt kiezen en heel gewone ‘Hollandse’ gerechten. Als je wilt kun je ook ’s avonds voor een ontbijtje kiezen en ’s ochtends vroeg voor een hamburger.

credible nijmegen

Een hotel-restaurant met een verhaal: Credible in Nijmegen (beeld: Google Maps)

De Voedselzandloper

Schrijf een boek over gezonde voeding. Noem het geen dieetboek (daarvan zijn er al duizenden). Noem het een wetenschappelijk boek over hoe je veroudering kunt tegengaan. Natuurlijk volgen er in de nasleep van het boek ook talloze receptenboeken.

LEES OOK:  Taalkwesties die mij als tekstschrijver opvallen - deel 2

Storytelling voor jouw eigen bedrijf

Hoe maak je nu zelf een verhaal voor jouw producten of diensten? Het begint bij wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Blijf dicht bij de waarheid en gebruik beeldende taal. Denk aan je eigen emoties bij het runnen van je bedrijf. Waarom ben je jouw business eigenlijk begonnen? Was het vanwege een goed idee of uit frustratie? Of misschien een beetje van beide?

Jouw corporate story uitschrijven

Het is nog best moeilijk om je verhaal in een aantrekkelijke vorm op te schrijven. Maar dat kan later ook nog. Het is belangrijk dat je eerst zoekt naar de paar essentiële woorden of zinnen die de kern van jouw verhaal vormen. Want een verhaal hoeft niet lang te zijn. Begin juist klein en vermijd clichés.

Als je jouw verhaal later op je website en op sociale media of in je nieuwsbrieven wilt gaan gebruiken, kun je het mooi laten optekenen door een goede copywriter. Of zelfs in audio- of videovorm laten gieten door een professional. Als je jouw corporate story eerst zelf wilt uitschrijven, heb ik nog een goede oefening voor je. Daar kom ik in een volgend blogartikel op terug.

In de tussentijd heb ik een uitdaging voor je. Laat me in een reactie hieronder weten wat het verhaal van jouw bedrijf in één zin is!

Foto: Muppet.Wikia.com (The Jim Henson Company).

LEES OOK:  Het geheim achter Steve Jobs’ presentaties

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *