Storytelling in de praktijk: een simpele oefening

Gepubliceerd op: 11 december 2015 om 10:17 am

In mijn recente blogartikel over het belang van storytelling voor jouw bedrijf, liet ik je weten dat ik nog terug zou komen op een storytelling-oefening. Welnu, met vier eenvoudige vragen zet je zelf de basis voor een sterk verhaal voor jouw business op.

Storytelling in de praktijk - een simpele oefening

Je eigen corporate story schrijven

Het begint met het beantwoorden van deze simpele vragen. Tenminste, het antwoord op deze vragen zou gemakkelijk te geven moeten zijn. Zo niet, dan heb je misschien wel iets meer werk aan je bedrijf te doen!

  • Wat doe je?
  • Welk probleem los je op?
  • Waarom is jouw product of dienst anders?
  • Waarom zou mij dat iets kunnen schelen?

Hoe ziet de beantwoording van bovenstaande vragen in één alinea er voor een bekend merk uit? Voor het Zweedse automerk Volvo zou het als volgt kunnen zijn:

Wij verkopen de veiligste en betrouwbaarste auto’s te wereld. Koop je een Volvo, dan investeer je in veiligheid en betrouwbaarheid, in plaats van in vervoer alleen. Het zit in ons DNA, we kunnen niet anders dan altijd betrouwbare en veilige auto’s te ontwikkelen, daarmee blijven we bezig totdat niemand meer overlijdt of gewond raakt na een ongeluk in een Volvo. Ook doen we er trouwens alles aan om die ongelukken te voorkomen. Een veilig idee, voor jou en degenen die je dierbaar zijn.

Voor mijn eigen copywritingbureau Doyoucopy ziet het er dan als volgt uit:

Met mijn bedrijf Doyoucopy help ik je beter te communiceren met jouw doelgroepen. Als je aantrekkelijk en onderscheidend communiceert, maak je meer indruk op mensen en bereik je meer klanten. Dat doe je soms met tekst, soms met beeld en video, via verschillende kanalen. Mijn uitgangspunt is dat ik op zoek ga naar wat jouw bedrijf uniek maakt, zodat ik dichter bij echte communicatie kom. Geen reclamepraatje, maar een dialoog. De kunst is het een gesprek aan te gaan met jouw potentiële klanten. Waarbij je inspeelt op emoties om jouw verhaal te vertellen. Mijn ervaring als schrijver van thrillers komt daarbij goed van pas.

Het begin van jouw story

Ga nu zelf aan de slag met het beantwoorden van de bovenstaande vier eenvoudige vragen. Denk aan Twitter bij het geven van de antwoorden (maak de zinnen niet te lang). Als dit lukt, heb je een pitch die kort én onderscheidend is. Om deze pitch om te zitten in een écht verhaal, zijn mogelijk nog wel een paar slagen nodig. Maar wat je nu hebt is een mooi uitgangspunt voor het uitdragen van het verhaal van jou en je bedrijf.

LEES OOK:  22 basale storytelling-tips van Pixar

Durf je het aan jouw korte story hieronder in een reactie achter te laten? Succes met jouw verhaal!

Foto: Pexels.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *