Twitteren… hoe doe je dat?

Twitteren… hoe doe je dat?

Bijgewerkt op

Alle begin is moeilijk en dat geldt zeker voor een relatief nieuw medium als ‘Twitter’. Veel mensen en bedrijven zien deze online toepassing als een sociaal medium. Net zoals LinkedIn, Facebook, Hyves of YouTube. Twitter steekt echter iets anders in elkaar en daarom blijven veel enthousiaste beginners steken na het aanmaken van een account en het plaatsen van twee tweets. Een paar tips om ‘twitteren’ ook voor jou succesvol te maken.

1. Begin met het volgen van een aantal bekenden

Twitter moet je een beetje zien als een netwerkborrel. Er zijn een paar bekenden, maar het overgrote deel van de mensen ken je niet. Om het ijs wat te breken, kun je eerst ‘connecten’ met een paar bekenden, vrienden of collega’s. De nieuwigheid van het medium is er nu wel een beetje vanaf, dus het moet wel gek lopen als er nog helemaal niemand in je omgeving twittert.

2. Beperk Twitter niet alleen tot bekenden

De grootste valkuil zit ‘m erin dat nieuwe twitteraars (of ‘tweeps’, in jargon) de applicatie vergelijken met een sociale netwerksite. Daar verbind je jezelf over het algemeen alleen met mensen die je ook echt kent: vrienden, kennissen, collega’s, familie. Het is goed om op die manier te beginnen, maar beperk je contacten niet alleen tot de mensen die je ook echt kent! Doe je dat wel, dan wordt Twitter inderdaad gauw saai. Je vraagt je af voor welk publiek je eigenlijk twittert en je krijgt ook bijna geen reacties. Aan de andere kant moet je ook niet maar lukraak mensen gaan volgen. Het is leuk en handig als je op Twitter zoekt naar vakgenoten of mensen met gedeelde interesses. Natuurlijk kun je ook beginnen met het volgen van de ‘vrienden van je vrienden’.

3. Ik heb niks te melden!

Dat is niet waar. Iedereen heeft wel wat te melden en het hoeft echt niet diepgravend te zijn. Je hebt maar 140 karakters waarin je je uitspraken moet doen, dus het blijft allemaal een beetje oppervlakkig. Net als op een echte netwerkborrel dus. Je kunt je afvragen of tweets dat je het RTL Nieuws aan het kijken bent of bij de Albert Heijn voor de kassa staat interessant zijn, maar je bent uiteraard helemaal vrij om te twitteren wat je wilt. En je zult zien: er zijn altijd ‘volgers’ die het interessant vinden wat je te vertellen hebt! Wil je een keer een uitgebreider betoog houden, dan kun je dat prima doen in een blog op je website of op je sociale netwerksite. De titel van je blog en de link ernaartoe plaats je vervolgens op Twitter… Ook zo draag je een steentje bij aan de online conversatie.

4. Een privé- of een zakelijk Twitteraccount?

Een veelgemaakte denkfout is ook dat je privétweets en zakelijke tweets gescheiden moet houden. Niets is minder waar! Het tijdperk van de sociale media is het tijdperk waarin privé en zakelijk meer dan ooit door elkaar lopen. Mensen doen het liefst zaken met… mensen, inderdaad. We willen dus ook graag een stukje van het échte leven van de personen met wie we samenwerken meekrijgen. Natuurlijk bepaal je zelf altijd wat je twittert en wat niet. (En het is uiteraard altijd handig om in het achterhoofd te houden dat collega’s en zakenrelaties wellicht meelezen!)

5. Maak gebruik van de mogelijkheden

Twitter biedt een aantal interessante mogelijkheden om het gebruik van Twitter in goede banen te leiden. Zo kun je lijstjes maken met daarop twitteraars of ‘tweeps’ die je voor een bepaald onderwerp volgt. Je kunt mensen een reactie sturen die iedereen mee kan lezen, maar je kunt ook een privébericht sturen, als jouw reactie niemand anders iets aangaat. Belangrijk zijn ook de zogenoemde hashtags. Dit zijn de ‘#’-jes op je toetsenbord. Door dit teken aan een woord in je tweet vooraf te laten gaan, maak je er een zoekwoord van. Mensen die zoeken op Twitter, zien dan automatisch ook jouw tweets voorbij komen. Met mogelijke ‘volgers’ tot gevolg! Een populaire hashtag op dit moment is bijvoorbeeld ‘#wk2010′, om duidelijke redenen.

6. Hou vol!

Het duurt een tijdje voordat je het nut en de lol van Twitter gaat inzien. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de conversatie die jouw Twitteraccount weet op te roepen. In het begin krijg je waarschijnlijk niet veel respons, maar naarmate het aantal tweets en het aantal volgers van jouw account groeit, wordt het interessanter en neemt ook de marketingwaarde ervan toe. Even volhouden, dus. Reageer ook gerust op andere tweets, plaats interessante tweets van anderen door (het zogenoemde ‘retweeten’) en geef antwoord als mensen reageren op jouw tweets. Wat ook goed helpt, is het doorplaatsen van interessante blogjes, zoals dit, op Twitter. Je krijgt er direct een stroom bezoekers naar je website bij!

Benieuwd naar meer tips op het gebied van Twitter, sociale media, zoekmachines, copywriting, marketing en communicatie? Volg Doyoucopy op Twitter en je Twitteraccount wordt meteen een stuk interessanter!

Lees ook nog even dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *