Wat is een elevator pitch?

Laatste update: 11 december 2018 om 8:53 am

Je hebt vast weleens van de term ‘elevator pitch’ gehoord. Maar wat is dit nu precies en heb je er zelf eigenlijk ook eentje nodig?

Wat is een elevator pitch?

Wat is een elevator pitch?

De term ‘pitch’ staat binnen de wereld van marketing en reclame voor een verkoopverhaal. Ik schreef al eens eerder over hoe je een sterke pitch voorbereidt. Maar dat is voor wanneer je naar een klant toe gaat. Een elevator pitch dient om in elke voorkomende situatie zo uit je mouw te kunnen schudden.

Je doet er goed aan om ook een zogenoemde ‘elevator pitch’ voor te bereiden. Deze term komt uit Amerika en is ontstaan doordat je daar in de grote steden vaak samen met een onbekende in de lift (de elevator) naar een hoge verdieping stapt. Als je een elevator pitch hebt, geef je gemakkelijk antwoord op de veelgestelde vraag: ‘Wat doe jij eigenlijk?’ In een elevator pitch geef je kort, krachtig en duidelijk aan wat jij als professional te bieden hebt.

Het is niet alleen maar een praatje om die ongemakkelijke stilte te verbreken. Het idee is dat je je ook echt even presenteert. Je weet immers nooit wat je eventueel voor elkaar zou kunnen betekenen. En als je dan een goede pitch hebt vergroot je de kans op interesse van je gesprekspartner aanzienlijk.

Hier in Nederland is dat ook heel handig op netwerkborrels of zelfs op verjaardagen. Vooral als jouw beroep niet zo gemakkelijk uit te leggen is, is het handig om een elevator pitch voor te bereiden. Zelf heb ik gemerkt dat ‘ik ben copywriter‘ lang niet altijd genoeg zegt. Zeker niet als je bij de kapper zit of bij tante Annie op haar verjaardag.

Daarom heb ik hier een elevator pitch omheen bedacht, die het wat makkelijker en duidelijker maakt.

Voorbeeld van een elevator pitch

In een elevator pitch verkoop je jezelf. Een elevator pitch is daarom kort, krachtig en aantrekkelijk. Het doel is om je toegevoegde waarde zo helder mogelijk te laten zien.

LEES OOK:  Angst is een goede raadgever (als je teksten schrijft)

Als voorbeeld van een elevator pitch geef ik graag die van mij:

“Ik ben Edward Hendriks en ik ben copywriter. Ik help mensen of bedrijven met het verbeteren van hun communicatie, zodat ze meer resultaat boeken. Vaak gaat het om betere webteksten schrijven, een creatievere aanpak voor de communicatie kiezen of zorgen voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines.”

Dit is ongeveer het verhaal dat ik vertel als ik een elevator pitch geef. Natuurlijk is het niet altijd precies hetzelfde. Je moet zo flexibel zijn dat je jouw elevator pitch aan kunt passen aan degene met wie je spreekt. Zo zul je in een professionele omgeving eerder wat jargon kunnen gebruiken dan tijdens de taart bij tante Annies verjaardag. Maar onthoud: het is beter verkooptaal zo veel mogelijk te vermijden.

Korter is beter

Een elevator pitch is altijd kort. Meer dan dertig seconden hoeft hij niet te zijn. Het liefst nóg korter, omdat je moet onthouden dat je geen verkoopgesprek aan het houden bent, maar in een conversatie zit. Jouw elevator pitch nodigt uit tot het stellen van vragen. Jouw pitch is een opening van een gesprek, waar jouw gesprekspartner weer op in kan haken. Je kunt je pitch ook zelf afsluiten met een vraag, zodat je het gesprek op gang houdt.

Sommige specialisten zeggen zelfs dat je elevator pitch maar uit één korte zin hoeft te bestaan, die zo intrigeert dat je gesprekspartner er wel een vervolgvraag op moet stellen. Uiteraard moet je precies weten waar je goed in bent en waarmee je anderen kunt helpen.

Lichaamstaal is ook belangrijk

Oefen je pitch en let daarbij om je lichaamshouding en -taal. Breng je verhaal duidelijk en enthousiast. Neem je pitch op en vraag anderen om feedback. Hoe klinkt de pitch? Als je vaak genoeg oefent, rolt hij er straks heel soepel en gemakkelijk uit.

Dit zijn de belangrijkste tips voor een goede elevator pitch:

  • Wat is het probleem dat je oplost?
  • In jouw verhaal zit de toegevoegde waarde die je biedt.
  • Je laat het resultaat van jouw aanpak zien (‘meer resultaat’ in mijn geval, maar als je het concreter kunt maken dan is dat perfect).
  • Dit verhaal vertel je in dertig seconden, liefst nog korter.
  • Let op een ontspannen en zelfverzekerde houding.
  • Gebruik normale dagelijkse taal en geen marketing- of management-blabla.
  • Je stelt eventueel een vraag om de conversatie voort te zetten.
LEES OOK:  15 copytips die jouw teksten in 2016 beter maken

Meer voorbeelden van elevator pitches

Ik ben op zoek gegaan naar meer goede voorbeelden van pitches en deze kwam ik tegen:

“Aangenaam kennis te maken. Ik help mensen beter gebruik te maken van hun tijd, waardoor ze gemiddeld zo’n dertig procent kunnen besparen. Wat voor dingen op het werk kosten jou te veel tijd?”

“Ik ben fotograaf. Ik help mensen hun mooiste momenten als herinnering vast te leggen. Welke recente ervaring zou jij graag professioneel vast hebben willen leggen?”

“Mijn naam is Wilco en ik ben sportinstructeur. Ik help mensen op hun eigen niveau het maximale uit zichzelf te halen, zodat ze na afloop van de training zeggen: ik ben blij dat ik ben gegaan en ik ben er de volgende keer weer bij. Doe jij ook aan een sport?”

“Sinds die keer dat ik onze eerste familiecomputer uitpakte, ben ik geobsedeerd door techniek. In groep 7 bouwde ik mijn eerste website. Tien jaar later was ik een van de bekendste YouTubers. Het is ongelooflijk dat miljoenen mensen elke stap volgen die ik zet. Heb je weleens video van mij gezien?”

“Overdags sta ik voor de klas, ’s avonds werk ik aan mijn eigen internetonderneming. Dat is pittig, ja. Maar ik ben bezig met het ontwikkelen van een online platform dat een grote impact op het onderwijs en op ouders met kinderen gaat hebben. Heb je zelf kinderen op school?”

De bovenstaande zijn interessante pitches, die vrijwel zeker een reactie bij je gesprekspartner uitlokken.

Valkuilen bij een elevator pitch

Je weet nu zo ongeveer wat je moet doen bij een elevator pitch. Laten we het daarom nog even hebben over wat je beslist níet moet doen. Dit zijn de valkuilen waarin je kunt trappen als je bezig bent met je elevator pitch:

Jargon gebruiken

Doorspekt van jargon wordt je elevator pitch al snel onbegrijpelijk. Denk commercieel: iedereen moet het kunnen snappen.

LEES OOK:  Sfeerimpressie van de Zwarte Cross 2010

Te snel praten

Als je je elevator pitch flink hebt geoefend, is de kans groot dat je ‘m te snel uitspreekt. Zorg ervoor dat je pitch ‘conversationeel’ is, dat-ie niet te geautomatiseerd overkomt.

Niet gefocust zijn

Wees helder in je pitch en zorg ervoor dat je scherp bent. Laat de woorden tellen, zonder in koetjes en kalfjes te verzanden.

Niet enthousiast zijn

Enthousiasme werkt aanstekelijk. Laat dit dan ook doorschijnen in je elevator pitch. Zorg dat mensen het vuur in jou herkennen.

Geen visitekaartjes bij je hebben

Als je de interesse van iemand hebt gewekt, is het goed om ze iets tastbaars in de vorm van een visitekaartje mee te geven. Een kaartje dat aansluit op het verhaal dat je in je elevator pitch hebt verteld.

Je pitch nooit gebruiken

Heb je een pitch? Dan moet je die ook gebruiken om ‘m te testen en aan te scherpen. Je zult merken dat jouw pitch dan steeds sterker wordt.

elevator pitch voorbeelden

Jouw eigen elevator pitch – een sjabloon

Het is tijd om aan de slag te gaan met jouw eigen elevator pitch. Daarvoor heb ik het onderstaande sjabloon – of een template, zo je wilt – voor je. Bouw je verhaal op aan de hand van de onderstaande elementen van een goede pitch:

  1. Ik ben… (naam, beroep, opleiding)
  2. Ik help mensen met… (jouw aanbod)
  3. Zodat zij… (resultaat)
  4. Hoe zit dat bij jullie? Wat doe jij? Hoe kan ik hiermee helpen? (de vraag waarmee je de conversatie voortzet)

Tot slot: een elevator pitch is geen manier om de ‘deal te sluiten’ of om je bedrijf te verkopen aan investeerders.

Heb je zelf ook (een aanzet tot) een elevator pitch? Of heb je zelf goede tips voor een pitch? Laat deze dan hieronder achter! Heb je nog vragen over elevator pitches, laat het dan ook weten.

Beeld: stills uit De Lift (1983) van Dick Maas en giphy.com.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *