Dé trends in contentmarketing voor 2018

Laatste update: 23 maart 2018 Gepubliceerd op: 23 maart 2018

De afgelopen weken draaide er een onderzoekje op mijn site, gericht op professionals die zich met contentmarketing bezighouden. Want ik weet dat mijn blog ook veel door collega’s wordt gelezen. Ik stelde de vraag wat volgens hen dé trend in contentmarketing voor 2018 is. En hier zijn de antwoorden, van de contentmarketingexperts zelf.

Dé trends in contentmarketing voor 2018

Waardevolle content

Nog meer waarde toevoegen aan content wordt genoemd als trend voor 2018. Kortom, de kennis die je hebt delen met je doelgroep. Dat is wat ik zelf ook doe met dit blog.

  • Tekstschrijver Linda Groesbeek zegt hierover: ‘Langere teksten die dieper op de materie ingaan zullen steeds belangrijker worden.’

Persoonlijkere content

Een tweede trend volgens een aantal respondenten is een persoonlijkere aanpak.

  • Françoise Jeffrey van Bureau Goed Gevonden zegt: ‘Ik denk dat veel trends anno nu samengevat kunnen worden in één trend, en dat is dat het steeds meer draait om ‘menselijk gedrag’. Dat wil zeggen dat online alles persoonlijker en intuïtiever wordt en zich nog meer gaat richten op de inhoud.’
  • Josja van Lukkien zegt: ‘Als je aan mij vraagt wat de contentmarketingtrend wordt in 2018, denk ik dat het steeds meer persoonsgerichte marketing wordt. Personalisatie van nieuwsbrieven, reclame en video. Het aanspreken van de persoon, marketing op individuen in plaats van op de doelgroep.’
  • Ook voice-assistents worden genoemd als trend. Volgens Myrna Pruijn van De Twijfelende Twintiger moeten we inspelen op nieuwe ontwikkelingen als Google Home en Amazon Alexa. ‘Dit vraagt om een drastisch andere aanpak voor je contentmarketing, maar hoe precies is nog vrij onduidelijk.’
LEES OOK:  20 gewoonten van uiteindelijke miljonairs

Videocontent: dé trend voor 2018

Maar wat vrijwel iedereen die het onderzoek heeft ingevuld noemt is visuele content, en dan vooral video, als dé trend in contentmarketing voor 2018.

  • Zo zegt Chris Rikkers van Storyline: ‘Er komt steeds meer verschuiving van tekst naar (bewegend) beeld. Of misschien geen verschuiving, eerder een versmelting. Gedreven door de snelheid van sociale media.’
  • Sanne Duivenvoorden van Goed Verhaal: ‘Dé trend in contentmarketing wordt het combineren van visuele content met hapklare geschreven content. Waarom? Omdat mobiel steeds belangrijker wordt. En daarvoor is het cruciaal om snel te zijn, kort van stof en in één beeld alles te vangen.’
  • Wil Cats van Gewilde Teksten: ‘Het valt mij op dat steeds meer bedrijven en bloggers zich gaan storten op filmpjes of livestreams. Of ik daar als tekstschrijver blij mee ben… Toch denk ik dat producten zien en luisteren naar de diensten en adviezen van een coach een zeker publiek trekt.’
  • Ria Schopman van De Letterbrug: ‘Dé trend is videomarketing door vloggen, livestreams, realtime enzovoorts. Er zijn veel gratis programma’s te vinden om videocontent te maken, dus dat hoeft geen struikelblok meer te zijn. Google-dochter YouTube is de op één na grootste zoekmachine, je wilt ook daar goed gevonden worden. Verder voorspel ik, nu de VR-brillen steeds goedkoper worden, een toename van VR-content en augmented reality.’
  • SEO-specialist Klaas Koopman is ook zeker van zijn antwoord: ‘Dé trend? Dat is video. In de online geschiedenis zien we jaren terug al dat er een verschuiving is geweest van tekst naar foto’s en plaatjes. Daarna kwam de verschuiving van foto’s en plaatjes naar video. Dat verwacht ik ook binnen de contentmarketing. YouTube-marketing gaat nog heel groot worden, als dat het al niet is! Ik zet dit momenteel al flink in voor SEO en merk dat er zeker resultaat geboekt wordt.’
  • Luan Vercruysse: ‘De trend is video, in de breedste zin van het woord. Veel korte beelden (gifjes, animatie, sketches, video), die een gepersonaliseerde boodschap geven. Deze worden het meest bekeken – op mobiele apparaten! – en het gemakkelijkst gedeeld waarbij verschillende soorten tone-of-voice op een simpele manier geproduceerd kunnen worden.’
  • Ook José van Intervenia sluit zich hierbij aan: ‘Filmpjes. Het hoeft niet professioneel, authentiek is het keyword. De doelgroep kijkt liever een kort relevant en herkenbaar filmpje dan iets te lezen.’
  • Suzanne van Loyals: ‘Korte video’s mét ondertiteling, gifjes, stop-motion en korte, actieve teksten: snackable content. Door de steeds groter wordende informatie-overload wordt de drempel van het lezen en bekijken van ‘zware’ content hoger.’
LEES OOK:  De beste contentmarketing-video ter wereld

Wat is contentmarketing? Zo simpel kan het zijn om een blogartikel in de vorm van een video te gieten:

Mijn mening

Leuk om al deze meningen van collega-copywriters en contentmarketeers eens te lezen! Bedankt voor alle reacties. En tof natuurlijk dat jullie mijn blog lezen.

Ik weet zeker dat jullie op het goede spoor zitten met deze trends. Video is natuurlijk ook al jaren stevig in opkomst. Ik zou zelf ook wel graag veel meer willen doen met video. Daarnaast denk ik ook dat er nog veel potentie zit in e-books en online cursussen (waar ook weer video in verwerkt kan worden).

Met video zou ik het bereik van mijn blog zeker kunnen vergroten. Ik hoor het trouwens vaker als tip op mijn vraag hoe ik mijn site verder kan verbeteren: doe er een video bij!

Wat me vooralsnog tegenhoudt is de tijd die het allemaal kost, naast alle tijdrovende klussen die ik nu al doe voor mijn klanten. Ik ben al een tijdje op zoek naar een slimme manier om mijn bestaande blogartikelen om te zetten in interessante video’s. Ik heb wel wat interessante tools gevonden die daarbij kunnen helpen (hier schrijf ik binnenkort misschien nog wel een blogartikel over), maar als je video écht goed wilt doen, zit er toch nog behoorlijk wat handwerk in de vorm van montage in. En dan helpt het ook niet echt als je al een wat oudere en tragere computer hebt…

Maar goed, voor alles zijn ook weer oplossingen te bedenken. Een van mijn klanten, zelf goed bezig met contentmarketing, vertelde me bijvoorbeeld dat hij de video’s juist als eerste maakt en de overige content daarvan afleidt.

LEES OOK:  De 10 populairste Doyoucopy-blogartikelen van 2017

Voor hem is het gemakkelijker om een video op te nemen dan om een blogartikel te schrijven. Die video laat hij vervolgens transcriberen, zodat ook de complete tekst voor de lezers (en de zoekmachines) beschikbaar is.

En als je eenmaal een video hebt, dan kun je het geluid daarvan ook eenvoudig gebruiken als podcast. Zo sla je op een handige manier drie vliegen in één klap.

Mijn zakelijke uitdaging voor 2018 wordt dan ook: aan de slag met video als middel voor contentmarketing!

Wat ga jij dit jaar doen om in te spelen op de trends in contentmarketing? En heb je zelf nog aanvullingen op dit blogartikel? Laat dan zeker hieronder een reactie achter! Ik ben benieuwd naar jouw mening.

Foto: Pxhere.