Press "Enter" to skip to content

5 redenen waarom bloggen nog steeds werkt

5 redenen waarom bloggen nog steeds werkt

Bijna 2,5 jaar geleden schreef ik al eens een post met de titel ‘Wie blogt er nog?‘. Nog altijd is bloggen niet dood. Juist verre van dat. Steeds meer traditionele bedrijven die zich in de afgelopen tien jaar niet aan een blog waagden zien nu in dat bloggen bestaansrecht heeft naast hun statische site, hun webshop en hun sociale media. En terecht. Hier vijf belangrijke redenen waarom bloggen nog steeds werkt. Redenen die ook ook nog wekelijks aan mijn klanten voorleg om ze over te halen ook een blog te beginnen of om het stof weer van dat oude blog af te blazen en met nieuw elan te beginnen.

1. Je presenteert jezelf als de autoriteit

Als leverancier van een product of dienst weet je er veel vanaf. Daar gaan je klanten tenminste vanuit. Zo wordt je geacht als copywriter of tekstschrijver toch wat te weten over teksten en concepten. Een eigen blog op je website die jouw tekstwerk of je concepten voor klanten promoot is dan een goed idee. Al is het maar omdat het lastig is projecten die met schrijfwerk te maken hebben in een overzichtelijk portfolio te presenteren. Maar ook een blog voor een reparateur van smartphones of een webshop in visspullen is een uitstekend idee om als een autoriteit op dat gebied over te komen. En mensen kopen graag bij de autoriteit, dat is algemeen bekend.

2. Je creëert content voor je social media-kanalen

Leuk, al die social media-kanalen. Twitter, LinkedIn, Facebook. En nog wat meer. Maar wat zet je er in godsnaam elke dag weer op? Met een blog heb je enkele keren per maand (of misschien wel per week) toch wat interessants om te plaatsen. Daarbij ga ik er natuurlijk even vanuit dat de blogs die je plaatst ook inhoudelijk interessant zijn voor je volgers. Bijkomend voordeel: je krijgt reacties vanuit de mensen die jouw producten of diensten interessant vinden en het levert ‘likes’ en ‘retweets’ op die de pagina waarop je blog staat relevanter maken in de zoekmachines.

3. Een blog zorgt voor bezoekers

Wat volgt op punt twee: een blog zorgt voor bezoekers naar jouw website, waar als het goed is conversie van je prospects plaatsvindt. Niet alleen klikken geïnteresseerden door vanuit jouw sociale media, ook krijg je spontaan bezoekers vanuit de zoekmachines, die anders nooit op jouw site waren gekomen. Zeker voor direct commerciële websites zoals webshops is dit heel belangrijk. In veel gevallen is de content op deze sites nogal ‘dun’. Veel meer dan productbeschrijvingen en een retour- en betaalbeleid staat er niet op. Goede content rond de producten of diensten die jij aanbiedt kan dan heel welkom zijn.

4. Met een blog val je op

Ja, ook als iedereen al een blog heeft. Want een blog dwingt je om een mening te geven. En daarmee kom je automatisch uit dat veilige kantoor achter die veilige computer vandaan. Maak het mogelijk om reacties te geven. Ook al zal niet alles iedereen bevallen, een merk met een eigen mening en daarmee een duidelijker imago is altijd beter dan een flets merk dat niemand wat zegt. Met een blog laat je zien dat je je kop boven het maaiveld uit durft te steken en op durft te vallen. Je zult het merken, doordat er links naar jouw blogs worden aangemaakt als je goede blogs schrijft. Hé, da’s tussen neus en lippen door zomaar nóg een goede reden om te gaan bloggen: gratis en voor niks goede links naar jouw website!

5. Een blog levert meteen omzet op

Een blog zet je niet alleen op om de bovengenoemde redenen, maar kan je ook direct omzet opleveren. Hoe? Doordat je in jouw blogs direct over jouw producten of diensten praat, maak je die heel actueel. Het is een kleine moeite om in een mannenblog dat een ‘how-to’ voor een bierrobot bevat een linkje op te nemen naar waar je de ‘ingrediënten’ voor dit project kunt kopen (natuurlijk, bij hetzelfde bedrijf dat het blog uitgeeft). Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een webshop op het gebied van karpervissen. Als je in een blog schrijft over de laatste trends op dit gebied, wil iedereen die ‘geheime wapens om zo veel mogelijk vissen te vangen’ weleens proberen. En – laat ik het nog even op mijzelf betrekken – als ik schrijf dat het belangrijk is om een blog te hebben en jij zegt dat je daar geen tijd voor hebt: doe gerust een appèl op een goede blogger, zoals Doyoucopy dialogue marketing.

Er zijn nog meer redenen te noemen om vandaag nog te beginnen met bloggen. Maar die bewaar ik voor een andere keer. Want dat is ook een van de geheimen van een goed blog: je moet niet al je kruit in één keer verschieten. Vertel eens, wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om te bloggen?

Photo Credit

2 Comments

  1. Hey, Ik heb een vraag: ik moet dus nog beginnen met mijn blog – maar stel: ik begin en wil reeds direct verwijzen naar adresjes (koffiehuizen, resto’s, winkels, whatever…..) – kan dit? Moet ik dan altijd éérst de toestemming vragen aan de betreffende zaak VOOR ik dit doe of kan ik doorheen mijn tekst gewoon hen vermelden (met hun website of zo?) . Je ziet, ik ben echt een beginner :-).
    Thanks ! Kristin

    • Beste Kristin,

      Nee, om een link aan te maken naar een andere website hoef je geen toestemming te vragen. Het internet bestaat bij de gratie van verwijzingen naar andere sites!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *